R-evo haritus?

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä teikka, 24/3/13.

  1. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Mikähän lie oikea harituksen määrä revo-koppasen lynxin keulaan?Ja mistä kohti mitattuna?
    Nyt kun järvellä keli vähän kovennut,niin nykii perkuleesti...ei juuri tohdi vauhtia pitää.

    Suksina PP:t,joista toinen köli poistettu.Poistanko toisenkin,vai auttaisko se?
     
  2. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: R-evo haritus?

    Satulasta eteen ja taaksepäin noin 30cm päähän merkit. Tästä mitattuna noin 10mm haritusta ja välykset sisään vedettynä. Tällä tavalla laitoin omaan X-trim:iin säädöt ja hyvin menee eikä ole raskas vaikka rautoina Totaltek:in racing raurat. PP:den ominaisuus on jotta jos haritusta on liikaa niin alkaa veteleen, ainakin tuos mun kelkas. Suksen paikalla satulassa on myös merkitystä sen mitä omassani olen havainnut. Myös mulla olevat PP:eet on höylätyt sekä sivusta kavennetut noin 10-15mm. Mutta tuo on ihan erisyystä poistettu.
    Kokeilin myös suksia etummaisessa paikassa mutta oli selvästi raskaampi ja suksi pyrki nousemaan pystyyn ihan liikaa. Joten palautin takimmaiseen reikään. Tässäkin paikassa suksi pyrkii nousemaan pystyyn ummessa mutta ei niin haitallisesti.
    Ehkä muilla on erilaiset säädöt ja menetelmät eri kuin mulla.
     
  3. Jarno.V

    Jarno.V Skidoo -14 137" freeride

    Vs: R-evo haritus?

    Ota vaan toinenkin köli poies, niillä tee mitään, ja pyöristä reunat niistä ettei ole kovin terävät. Kyllä puree siltikin niin että kääntyy ;D
     
  4. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Vs: R-evo haritus?

    Täsmennätkö ton?
     
  5. Jarno.V

    Jarno.V Skidoo -14 137" freeride

    Vs: R-evo haritus?

    Tarkoittaa että ainakin omassa revossa on hesus moinen välys ohjauksessa, eli ns. raidetangot hölkkäsee ylös alas rungossa, jotenka haritus on jotain 0.5-1cm välistä, riippuen kummasta laidasta välystä mitataan. ;D
    Itse vedän suksen lenkeistä ns. auraukselle ne kun mittaan ja sillon omassa on 0.5cm pitänyt haritusta, ainakin pelannut ihan ok itsellä.
     
  6. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    Vs: R-evo haritus?

    Jos vedät välikset pois sisäänpäin ja sit säädät haritukselle niin todellinen haritus tulee huomattavasti suurempi.
    Ajossahan välykset menee siihen suuntaan mihin säädetty. Aurauksella tiukkoo lisää aurakselle ja harituksella koittaa harittaa enemmän.

    Eli jos tiukot välykset auraukselle ja laitat 10mm haritusta niin todellinen haritus on 10mm+välys
    Jos tiukot välykset sinne haritukselle ja sit säädät sen 10mm niin todellinen on se 10mm
     
  7. Kojontti

    Kojontti 600R RE, x-rs pessimisti-evo

    Vs: R-evo haritus?

    Minkä vuoden R-Evo? Ekassa vuosimallissa tuota vaivaa on ollut ihan kiusaksi asti...

    Itsellä -06 ja höyläämättömät PP:t alla, ei kisko. Haritusta on ja olkatapit kallistettu sisäänpäin.
     
  8. asentaja

    asentaja Guest

    Vs: R-evo haritus?

    Kylläpä se tuo vetely mahtaapi olla pp:n ominaisuus kun tuo lumenpinta on osittain kovonut.
     
  9. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Vs: R-evo haritus?

    -08 Xtrim...
     
  10. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: R-evo haritus?

    Tällä toimenpiteellä varmistan ettei sukset ole aurauksella. Ainakin omassani on välystä sen verran olkatapeissa jotta mikäli en näin tekisi olisi ohjaus "haasteellinen". PP:llä on todellakin ominaisuutena tuo "tuikkiminen". Olen kokeillut jopa älyttömää haritusta aina 50mm saakka, oli muuten melkoinen vikuri suurilla nopeuksilla ;D . Harituksen lisääntyessä ohjaus menee tietysti raskaaksi hiljaisemmassa nopeudessa sekä kovemmalla pinnalla. Siten olen päätynyt tuohon mainitsemaani arvoon. Huomattakoon jotta käytössä olevani PP:eet on todella kuluneet ja keskikölin reunat on pyöristyneet melkoisesti.

    Tietysti kun vedetään välykset "sisään" niin on huomioitava minkä verran rakenteissa välystä on havaittavissa. Paras tilanne olisi jotta välystä olisi mahdollisimman vähän. Välyksettömäksi tuota ei taida eres saadakkaan. Noh, saa toki kun askartelee.

    Parhaimpaan lopputulokseen pääsee kun kokeilee ja testaa. Siten jättää säädöt siihen missä tuntuu itselle hyväksi.
     
  11. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Vs: R-evo haritus?

    Mittailin tossa pihalla äsken,että haritusta ois 15mm,välykset vedettynä ulospäin,eli suksen lenkeistä vedin ulospäin molempia suksia.
    Näköjään jossakin keulan sisällä klappia melko reilusti,suksen nokka heiluu varmaankin toista tuumaa...Muuten keulan nivelet/puslat timmejä,muutama viikko sitten uusin tukivarsien puslat ja ylätukivarren sisänivelet.Näköjään ne menee väljiksi tossa.Kelkalla rullailtu reilu 12000km,joten ei oo ihme,että välyksiä löytyy.

    Mutta mitä sinne keulan sisälle pitäis uusia,ja miten sinne pääsee käsiksi?Jokuhan varmaankin on kerinnyt jo sepittää..... :)
     
  12. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: R-evo haritus?

    Tuosta kertomuksesi johdosta sukset pääsevät auraukselle aavistuksen verran satunnaisessa tilanteessa. Jo tämä saa keulan hapuilemaan satunnaisesti. Näissä R-evo runkoisissa tuntuu aina olevan hiukan tuota välystä tuola ohjauksessa. Kokeiles tuolla mun käyttämälläni tavalla, vaikka: välykset sisään ja maksimissaan 10mm haritusta edellä mainitulla matkalla. En nyt yhtään osaa sanoa minkä verran omassani on välystä. Mutta kyllä sitä siitä on löydettävissä.

    Minä vuolisin sen toisenkin kölin sieltä huitsin-nevadaan. Suksi toimii ummessa yhtä hyvin ilman niitäkin.
     
  13. teikka

    teikka Takametsissä mennään

    Vs: R-evo haritus?

    Jep,taidan tempasta rälläkällä sen toisenkin kölin pois.Ja käydä sen jälkeen testikeikalla....

    Sittempähän näkee ryhdynkö tohon harituksen muuttamiseen.
     
  14. Janman

    Janman Lynx Rave RE 600 3500 -22

    Vs: R-evo haritus?

    Työkalut taskuun ja ajamaan siihen järvenjäälle, säätelee ja ajeleen niin kauan että tuntuu hyvältä..ei tartte turhia mittailla.
     
  15. asentaja

    asentaja Guest

    Vs: R-evo haritus?

    Kyllä kait nuo pp vetelee vaikka molemmat sivukölit on höylätty pois ja tää havainto on viime viikonlopulta kahdesta eri kelkasta jossa on höylätyt pp:t. Eli nyt alkaa vaan olemaan pahin mahollinen keli pp:lle
     

Suosittele tätä sivua