Raven säädöt

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä piippu 1st., 27/2/09.

  1. piippu 1st.

    piippu 1st. Well-Known Member

    Ja taas mennään.....elikkä päivän hifistely & pilkunviilaus pläjäys, ollos hyvä  ;D

    Miten tuota glymerin korjausopasta (ski-doo formula 90-96) nyt pitäisi tulkita noiden pakoaukon säätimien osalta, kun kirjassa minusta muutama käsittämätön väite. Eli aluksi kirjassa neuvotaan rave kielekkeen asentamisen jälkeen kiertämään se "männän" kansi pohjaan asti siihen kielekkeen akseliin ja pingottamaan kansi siihen kumiseen kammioon....OK, mutta, ainakin minulla noissa molemmissa mäkeissä se rave jää auki, eli raven männän kumitötterö työntää niitä klipareita ulospäin, eli venttiilit eivät ole todellisuudessa kiinni...onko OK, eli vetääkö pulssit noita raveja myös kiinnippäin?

    Sitten toinen: raven kansien asennuksessa ohjeena jousesta "jousen langanpaksuudessa voi olla eroja, mutta jousen pituus pitää olla xx mm" No johan oli ohje, siis eikö sillä jousen jäykkyydellä ole muka mitään väliä, kunhan pituus on oikea  ??? Ja lopuksi kannen paikoilleen napsauttamisen jälkeen kehoitetaan kiertämään ne säätönapit pohjaan asti? Miksi tuossa on sitten noinkin hieno säätö, oikein useampi kymmenen asentoa, jos loppuasento on kuitenkin vain, ja ainoastaan pohjassa-> eikö ne kannet olisi voinut tehdä het suoraan oikeaan mittaan ja That´s it :-\

    Vai onko tuossa joku pointti, jota en ole tässä vuosien ravejen ihmettelyltä vieläkään "hokannut"  :p
     
  2. Toni__92

    Toni__92 Lynx rave 670, Forest Fox -96, Lynx 300

    Joo elikä

    männän" kansi pohjaan asti siihen kielekkeen akseliin ja pingottamaan kansi siihen kumiseen kammioon.

    Kun olet laittanu sen rungon sekä raven laipan varsineen pyttyyn kiinni ja sen kumitutin eli raven palkeen paikoilleen runkoon niin se laippa kierretään pohjaan asti akselin jengoihin> kansi pohjaan asti siihen kielekkeen akseliin

    Ja se rave on silloin vapaasti liikkuvissa eikö totta? Se kumi puskee kyllä ravea aukipäin mutta se kuuluukin toimia silleen.

    Säätö on tarkotettu siihen vähän enemmän tutustuneille, ja eikä tuolla ole perstynolla tuntuvia vaikutuksie ;)

    Tästä on ollu ennenki topikkeja mutten löytäny nopeasti mitään
     
  3. piippu 1st.

    piippu 1st. Well-Known Member

    Jep, just näin olen aina toiminutkin, mutta silti se on vain aina vaivannut mieltä, että onko se nyt tosiaan noin kuin kirjassa mainitaan. Ja se kumin puskeminen se on eniten mieltä vaivannut, eli kieleke jää kellumaan ja täten joustaa molempiin suuntiin....okei, painaahan se kannen jousi sitten tuota sisäänpäin, mutta silti pohjassa olisi pohjassa, eikä missään puolitiessä  :p


    No mutta olisihan se hienoa tietää edes periaate, puhumattakaan pers-dyno® kokemuksista noiden kannen "napsujen" vaikutuksesta, kun sille jouselle kerran annetaan periaatteessa vapaat jäykkyydet, mutta pituudesta ollaan niin kovin tarkkoja (sehän ei voi olla vaikuttamatta raven toimintaan ja pelkällä pituudella ei jousijäykkyyttä määritetä....ei autossa, eikä missään muussakaan, jossa jousella on jokin funktio, eikä ole vain "komean tähden") Ja olenhan minäkin noihin tutustunut jo reippaasti yli 10v mitä tuo vanhempi mäkki on minulla ollut, mutta vieläkin pyörii kysymysmerkkejä päänpäällä  ;D


    ps. hakua minäkin tuossa aluksi käyttelin, mutta ainoastaan yksi osuma, eikä siinäkään puhuttu kuin ohimennen koko ravesta  :mad: Itseasiassa en ole onnistunut löytämään vielä ikinä haulla mitään sellaista mitä olen ollut hakevinani...edes jotain eilistä juttua minkä olen varmasti täällä ennemmin lukenut  ???
     
  4. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Minä vieläkään mistään mitään tiedä, mutta se säätö/jousen jäykkyys vaikuttaa järkeen käyvästi siihen millä kierroksilla ravet avautuu. Joskus nuita aikani kuluksi ruuvailin, ja en pers dynolla ainakaan mitään etua saanu, ku sääti ne avautumaan aikasemmin.
     
  5. Toni__92

    Toni__92 Lynx rave 670, Forest Fox -96, Lynx 300

    Se pituus tuskin on muun takia kuin että sinne ei tukita liian lyhyttä jousta joka ei pysypaikoillaan.

    Silloin kun jousi ja raven koppa ei ole paikoillaan ei sillä ole mitään merkitystä missä asennossa se laippaon, koska ei siinä kirjassakaan mainita kuin että kannen pittää olla täysin pohjassa jengoissa eikä toiminnallisesti pohjassa.

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=17821.0
     

Suosittele tätä sivua