Rovaniemen ympäristö

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä -ERroXX, 16/12/05.

  1. jakkis

    jakkis Lynx Safari 400 & Cobra enduro

    Mikäs oli sakon peruste? Maasto liikenne rikkomus, vai mikä?
     
  2. pro x 550

    pro x 550 Indy xcr 136" 650 -22

    http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&kunta=Rovaniemi&param=T&neito=1

    hyvältä näyttää ens viikon loppua aatellen
     
  3. Dude

    Dude Well-Known Member

    Niinpä näyttää. Nyt sitä lunta tulee kun meikäläinen teloi käden pakettiin. Voitte siis kiittää minua :D Onneksi vielä tälle talvelle pääsee kuiten ajamaan
     
  4. teppo175

    teppo175 600 Shift -08

    Muutako vloppuna kipsiauki ja menoksi ;D
     
  5. Roenni

    Roenni Active Member

    Eppäillä soppii aina. Tässä tapauksessa kuitenki suosittelisin makselemaan ne sakot vaikkapa hiukan ennen ulosottoa. :)

    Tämä asia minuakin kummastutti ja lueskelin hiukkasen maastoliikennelakia ja aiheeseen liittyviä asetuksia.
    Tässäpä pari lainausta maastoliikennelaista joiden perusteella ympäristökeskus tosiaan on taho joka tuon rajoituksen asettaa. Samasta aviisista löytyy myös rangaistavuudesta ja tuon ympäristökeskuksen päätöksen riittämisestä perusteeksii rangaista. Kokonaisuudessaan laki on luettavissa esim. osoitteessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710 , tässä vain pari oleellisinta kohtaa.

    "2 LUKU  8 §
    Alueelliset kiellot ja rajoitukset

    Alueellinen ympäristökeskus voi 1 §:ssä tarkoitettujen haittojen ehkäisemiseksi kieltää moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämisen tietyllä maa-alueella tai jääpeitteisellä vesialueella muuhun kuin 4 §:n 2 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitettuun liikkumiseen taikka rajoittaa sitä. Kielto tai rajoitus on voimassa määräajan tai toistaiseksi."

    "4 LUKU 25 §
    Maastoliikennerikkomus

    Joka tahallaan tai huolimattomuudesta: (kohdat 1-7)
    4) käyttää moottorikäyttöistä ajoneuvoa maastossa vastoin valtioneuvoston 7 §:n taikka alueellisen ympäristökeskuksen 8 §:n perusteella antamaa kieltoa tai rajoitusta,
    on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta tai 26 §:stä muuta johdu, maastoliikennerikkomuksesta sakkoon.".
     
  6. rmb81

    rmb81 Ski-Doo Formula Z 500 ja Lynx 3900 GL

    Ok, eli ympäristökeskuksen päätös lainvoimainen, mutta edelleen mistä saa sen tiedon, että Rovaniemelllä on poikkeava käytäntö?
    (siis jos kylttejä ei ole jossain kohtaa mistä tulet "alueelle sisälle". Mitähän laki säätää sitten tästä.

    Vertaus: Jos ajat maantiellä ja eteesi tulee taajama loppuu kyltti. Tällöinhän siellä on rajoitus 80km/h ellei muuta määrätä nopeusrajoitus merkillä. Jos kyseisellä tiellä on vaikka tietyö ja rajoitus tiputetaan vaikka 50km/h niin tämähän pitää olla selvästi merkittynä liikennemerkillä. Ei poliisi tielläkään voi sakottaa ellei sitä nopeusrajoitusta ole merkitty tai se on jostain syystä väärä.

    Onkohan nytkään edes niitä kylttejä joen jäällä jokapaikassa tai edes kaikissa niissä yleisimissä paikoissa mistä reitit tulee kemijoen jäälle?
    Esim kun tulee pöykkölästä kemijoen jäälle en ole mitään taulua huomannut.

    Mielestäni poliisin pitäisi asiassa ottaa opastava/neuvova kanta ja kertoa tästä kelkkailijoille vaikka puhallus homman yhteydessä eikä jaella sakkoja jokaiselle vastaantulijalle joka ajaa metrin uran vierellä.
     
  7. royman

    royman Guest

    joo olihan toi rajotus aikamoinen ylläri :mad: aivan s**tanan lapsellista touhua...
     
  8. Roenni

    Roenni Active Member

    Totta kyllä. Olisi kyllä itsellekkin tullut aikalailla yllätyksenä ja tosiaan tuo opastava/neuvova kanta olisi poliisinkin toiminnassa mun mielestä paikallaan.

    Ja tuohon merkintään liittyen. Jos ihmisen tulee itse olla tietoinen laeista, asetuksista ym. säädöksistä niin toivoisi tuollaisen "poikkeuksen normaalista" olevan oikeasti merkitty niin, ettei erehdyksen vaaraa ole. Varmaan jokainen meistä on jossain määrin kiinnostunut mitä saa tehdä ja mitä ei. ehkäpä lukenut tuota maastoliikennelakia jne. mutta kuitenki tuntuu kohtuuttomalta että pitää nuo poikkeuksetki osata itse etsiä. Noh, tää on tätä eikä muuksi muutu.
     
  9. teppo175

    teppo175 600 Shift -08

    Kyllähän tuolla taitaa lukea jäälle tulevilla reiteillä että "Moottorikelkkailu muualla kuin merkityillä reiteillä kielletty" ja sielä onnet 40kmh kyltit. Eihän tuonne "saa tulla alueelle sisään" muualta kuin reiteiltä, ja jos tulee se on laitonta koska _maalla_ ei saa ajaa muutenku merkityillä reiteillä? Paitsi maanomistajan luvalla mutta taitaa tän rajotusalueen ympärysmaat olla kaupungin joten siellä ei sais ajaa? Että mun mielestä ne on ihan asiallisesti ja oikein merkitty niin että jokaisen PITÄISI ne huomata jos on ajanut laillisesti. Ja jos ei ole huomannut, on ajanut laittomasti tai ollut huolimaton. Tyhmyydestä sakotetaan. Korjatkaa jos olen väärässä.. ::)
     
  10. rmb81

    rmb81 Ski-Doo Formula Z 500 ja Lynx 3900 GL

    No ainakin mulla on sellanen tilanne, että jos kotoa menen kemijoen jäälle niin joudun ajamaan yktyisen maan läpi jäälle johon minulla on lupa. Sitä ei ole kuin muutama kymmenen metriä sitä yksityisen maata, mutta ulottuu rantaan saakka. Kyseinen kohta jäälle ei tule suoraan uralle eli jos meinaan kotoa lähteä kemijoen jäälle ajelemaan niin täytyy minun rikkoa tuota ympäristökeskuksen päätöstä. Kyllä tämmöset asiat tekee kelkkailusta vaikeaa sääntöjen mukaan kun tilanne sattuu olemaan tällainen. Eikä tässä oikeen muuta kautta pääse liikkeelle kuin jään kautta, joten ei kai se sitten ole kuin pailakka kärryyyn ja vaikka napapiirille jos haluaa sääntöjä noudattaa ja välttää sakot.

    Ei tosiaan ole tälle kaudelle tullu tuossa jääalueella oikein ajettua, joten merkinnöistä ei minulla tietoa missä on ja missä ei, mutta ainakaan viime talvena niitä ei ollut. Mutta jos oikeen ymmärsin niin viimetalvena tämä alue oli ainoastaaan vanhasilta-jätkänkynttilä välinen alue?
     
  11. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    eiköhän ne salli siirtyät tuossa jäällä kuitenki,jos sallivat tuon nivavaaran LAPSELLISEN ojassa ajo rallin.

    Ja mitä tulee nopeuksiin.. Antasivat sellaset sakot,varsinki metsä osuuksilla,ylinopeutta ajaville että muistaa ajaa ihmisiksi edes parivuotta.
     
  12. pro x 550

    pro x 550 Indy xcr 136" 650 -22

    sinähän et ole tälläseen syyllistyny ;) ;D
     
  13. rts

    rts mitähän sitä sit keksis...

    Kyllä ne sen siirtymisen sallii rannasta reitille, mut tyhyjän ralli pitkin jokia kaupungin kohalla on loppu.  Kait ne silimää tekevät rannan asukkaat on valittanu ko rannasa vedetään 120km/h talon vierestä. + keväällä on ni perkeleesti muutaki liikkujaa tossa jäällä, että on pakko vähän erotella väkeä toisistaan.

    Niin, notta ei mua ainakaan haittaa.

    ja Lukekaa NIITÄ kylttejä, niitä huvikseen tuonne reiteille laiteta. Ei oo Rovaniemi ainut paikka missä noita on, ja huom ,niissä voi olla muutakin infoa ku kieltoalueet. Ruotsisssa ihan normi käytäntö kaupungissa nuo kieltoalueet. Toki, siellä on erikseen kylteissä ilmoiteltu mistä saapi mennä reitille, ja mistä ei.
     
  14. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    silloinku parta ei vielä kasvanu.. ja juuri tuosta syystä en ajele tässä kylän pinnassa. Enkä reiteillä :p
     
  15. miccis

    miccis Well-Known Member

    No kyllä se kyltti seisoi ainakin ns. golfkentän kulmassa pöykkölän lanssin vieressä, mistä tulee mm. Ranuan reitti.
     
  16. sabbe

    sabbe Well-Known Member

    eiköhän nuo reititki parane ko tuntuu tuota lunta nytten tulevan
     
  17. royman

    royman Guest

    juu... ja pitää muutenkin siirtyä jäältä maalle kun vois ajella hieman lujempaa (lain puitteissa) jopa 60kmh ;D
     
  18. jamesson

    jamesson M8 HCR

    mikäs roi-kemijärvi reitin kunto?
     
  19. Roenni

    Roenni Active Member

    Mahtoiko olla foorumilaisia pollekuski joka lipsautti mutkan suoraksi kuninkaanlaavun reitillä? Toivottavasti ei isompia vahinkoja kelkalle...
     
  20. Sampza

    Sampza Summit 850 expert turbo

    Niiettä samase kuskille kunhan polarikseen ei tule naarmuja :eek:

    Noieivaan.

    Joko ne on lananneet Olkkajärvi-Vikajärvi reitin?
     

Suosittele tätä sivua