RX-1 Moottoriöljy -laatu

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä PerSaukinen, 21/10/15.

  1. PerSaukinen

    PerSaukinen Member

    Mitä öljyä olette käyttäneet noissa Yamahan nelitahtikoineissa? Taitaapa olla tuo Yamalube kallista vaan merkkinsä takia... Viskositeetti kai tulisi olla 0w30 (ohjekirja ei nyt käsillä), kai se saman asian hoitaa vaikka laittais jotain halvempaa ns. perusöljyä samalla viskositeetilla. Tai jopa 5w30 viskositeetilla. Ajoakin talven aikana tulee ihan naurettavan vähän.

    Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Tai jotain tietoa jolle jonkinlaiset perustelut löytyy?
     
  2. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Minkä verran Yamalube mielestäsi maksaa?
    Tai Mobil1 0W-40, Gastrol yms. vastaava.
    Alta 50€ selviää öljyjen puolesta, suodatin lisäksi 20-25€ ja ajat 10tkm ilman öljyhuolia.
    Laittamalla paksummat ja kenties heikkolaatuisemmat öljyt saat aikaan jännitystä pakkaskeleille, jaksaako pyörittää ja alkaako öljy kiertämään sumpusta heti sekä huohotusjärjestelmän oikea toimivuus.
    Oikea öljy on pieni kustannus kelkkailussa.
     
  3. Napander

    Napander Active Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Ite olen 3 talvea ajanu 5w40 ihan perus täyssynteettisillä öljyillä (champion, liquimoly..) ja no problem. Kovemmilla pakkasilla jos käynnistelee niin 0w30 tai 0w40 ois varmasti parempi.
     
  4. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Taitaa olla halvimmillaan sen 59e /kannu...

    Pyöräpuolella on tuo 10tkm vaihtoväli mutta kelkoissahan se on 4tkm. Suodatin 20tkm.
     
  5. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Itse laittanu Teboilin Diamond Carat 0w30 ja alle 40€/4 litran kannu esim. Puuilossa. Täyttää kaikki samat vaatimukset kuin Yamalubekin. Kerran vuodessa (syksyllä) tarvii öljyt vaihtaa minun kilsoilla, joten ei vie konkurssiin oikean kyseiselle moottorille tarvittavan öljyn käyttö.
     
  6. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Eikö ne öljyt olisi parempi vaihtaa keväällä?
     
  7. PerSaukinen

    PerSaukinen Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Muistelen että maksais suunnilleen sen 60€/pänikkä.

    Ei ole sinällään kulu eikä mikään mutta pari kertaa on tullu vaihdettua öljyt ja kerran suodatin. Aina öljyä koneeseen kipatessa tulee mieleen että mahtaa olla että tyhmää kusetetaan ;D. Jatkossa pitänee ostaa jotakuta toista merkkiä, onhan se aivan turhaa just Yamalubea laittaa. Ketjukotelon öljyt myös varmasti ihan turhaan Yamalubea. ;)

    Noista Yamahan hinnoista vielä, pari vuotta sitten tilasin osia USA:sta. Esim öljynlauhdutin/säiliö Suomessa; 580€, USA:ssa; 84$. Sitä sopii ihmetellä mistä moinen hintaero johtuu!! ??? Molemmat siis täysin Yamahan originaaliosia! Ei tästä voi jälleenmyyjiäkään syyttää, ei selity sillä. Siinä myöskin syy miksi en tule koskaan ostamaan Yamahan pyörää, kelkoista taas BRP:n muovilelut ei oikein kiinnosta joten pakko alistua Yamahalle. ;D Meni kyllä nyt ohi aiheen...
     
  8. ITP

    ITP Well-Known Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Öljylaadun valinnassa ottaisin huomioon tuon moottorin korkeat kierrokset, joku ns.autoon suunniteltu öljy ei välttämättä toimi niin hyvin tuollaisessa vinguttimessa.

    Lisäaineet varmasti eri tyyppiset..
     
  9. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Ei ainakaan 3 pyttysen nelarin huippukierrokset merkittävästi eroa normi autoista, joissa punaset kiekat alkaa 6500-7000 kierroksesta
     
  10. WSA

    WSA 600 SKS 136" Markoilla ostettu!

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Ei se kelekka kyl tiedä mitä öljypurkin kyljesä lukee 8)
    Ite olen esim. käyttäny katu-R-mopoissa "diesel"-yleisöljyjä 15W-40 ja hienosti vinkuu!
    Tietenkin talvikäytössä huomioitava sopiva tuuheus-> 5W tai 0W. kun pakkasta saattaa olla reilustikkin.
     
  11. ITP

    ITP Well-Known Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    No sanotaan nyt vaikka näin että en ostaisi itse kampetta jolla on ajettu "rattoriöljyillä", jos siis tietäisin että näin on tehty.

    Eihän se kone tosiaan tiedä mitä öljyä saa, mutta itse en lähde "säästämään" öljyissä.
     
  12. tuma

    tuma Active Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    jotkut "huippu" auto öljyt sisältää kitkaa vähentävia aineitaja ne voivat aiheuttaa luistamista startin rullakytkimessä ja aiheutaa ennenaikaista kulumista
     
  13. fleec

    fleec Well-Known Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Yamahan moottorit ei ole mitään maamoottoreita RX-1 /Apexit vinkuu sen verran kovilla kierroksilla ,että ei ole mitään järkeä alkaa öljyissä säästämään muutamaa euroa.
     
  14. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Noita "ekoöljyjä" ei vissiin tuosta syystä saa laittaa vanhempiin koneisiin. Toleranssit mihin ne on tehty ja lisäaineistus on erilainen. Kannattaa kattoa valmistajan vaatimukset, ei niitä ole turhaan laadittu.. noin yleisesti merkin oma öljy varmasti sopii mutta onko se paras vaihtoehto, siitäkin voi olla montaa mieltä. Itsekin olen aikanaan käyttänyt muita öljyjä kuin merkkien omia. Tuleehan siinä vähän säästöä mutta suurempi merkitys voi olla ominaisuuksilla, esim. 2-t öljyjen kanssa karstoittuminen tai hajuhaitta oikeasti vaikuttaa käytettävyyteen. Huomaako 4-tahtisessa eron vasta kun on liian myöhäistä...?

    Tässä tapauksessa, Yamalubea ei edes saa kelkkakäyttöön kuin täyssynteettisenä, miksiköhän... http://www.yamaha-motor.eu/fi/accessories/yamalube/yamalube-land/land-4-stroke-oil/yamalube-4-s-0w-30-moottorikelkan-4-tahti-ljy/YMD-67040-01-01/details.acc?overviewhash=%23%2Fservice%2F533559%2F0%2F543789

    http://www.yamaha-motor.eu/fi/services/accessories.aspx#/service/533559/0/543789
     
  15. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Ihan mielenkiinnosta, mutta paljonko RX-1 / Apexin koneet käytössä kiertävät? Itse en ole nähny nelari Venturen kierrokset ajossa käyvän edes 7000 kiekassakaan, vaikka kaasupohjassa huudattaa järvellä menemään.
     
  16. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    No eipä RSVenture kierrä oikein sulla, pitäs kiertää 8700-8900 rpm.
    RX1 /Apex koneessa on alennusvaihde voimansiirrolle ja se tiputta nuo kiekat samalle tasalle kuin RS mallit, kone itsessään kiertää jopa 12000 + rpm
     
  17. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Jaa no en minä vaan ole nähny kiekkamittarin ikinä ajossa menevän kyllä yli 8000 kierroksen. Ei edes silloin kun lasissa oli 172 km/h :D
    Tai sitte kiekkamittari ei näytä ihan oikein Tai viisari liikkuu silmää nopeammin :p Vai onko tuohon mun kelkkaan laitettu aavikkovälitykset ::)
     
  18. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    itse aiheesta senverran että minulla on nuissa nelareissa käytössä Mobil 1 0W-30 ja mielestäni tuo öljy kuplii vähemmän tuolla öljysumpussa kuin Yamalube, eikä muodostu niin paljon huohottimeen
    valkoista "piimää", joka sitten yrittää jäätyä sopivissa oloissa.

    Aiheen vierestä , aika huimat on nopeudet sulla tuossa TF:ssä ::)jos mittariinkaan ottaa tuommoset nopudet, mikä lie todellinen nopeus..mulla tuo lyhyempi versio kulkee hyvissä olosuhteissa hieman päälle 150 mittariin ja tuossa on mittarivirhe korjattu .
     
  19. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Sen verran vielä OT:tä, että veikkaampa, että tela jo sutikin sillä alustalla. Huuatettiin vermeitä kaverin kanssa 10 km putkeen ja kaverilla Vectori meni pikkasen kovempaa, mutta mittari oli sillä näyttäny 180 :) Gepsejä ei ollu eli herra tietää, mikä sitte oli todellinen nopeus :D
    Kenties 80 km/h :p
     
  20. jaskap

    jaskap AC m800,RX1, Venture700, Exciter2 ja Esla

    Vs: RX-1 Moottoriöljy -laatu

    Itse olen käyttänyt Rx:ssä TB Goldia (5w-40) jo monta vuotta. Tämä sen takia, että ei kovin monia öljylaatuja tarvitsisi säilytellä,speksit osuu suosituksiin ja kokemukset öljystä ovat hyviä.
    Muuoin olen kyllä sitä mieltä,että suositeltua öljyä kannattaa käyttää.

    Yamahalla taisi olla suositus,ettei liian lisäaineistettuja öljyjä saa käyttää, muista nyt sitä luokkaa.....
     

Suosittele tätä sivua