Suositelkaa kenkiä

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 24/2/06.

  1. aboli

    aboli Well-Known Member

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Kukkaan punninnu paljon painaa tommonen HMK Boa kenkä?

    T. Letkukoipi! ;D
     
  2. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Ei tarvi olla kummostakaan vahvikkeen reunaa yms laitaa mitä vasten jalakaa pitelee niin jo on reikä kyljessä. Itsellä jalkakoteloissa on ne 440 vahvikeet ulkolaidassa niin jonnekki hankaa hitusen että saa nuo kenkien saumat repeileen.
    Summasummarun, tuossa vanhassa mallissa on liiaksi nuita riskialttiita saumakohtia vs. uudempi malli. Tiiä sitte onko mulla vain paskaa tuuria nuitten kanssa mutta nuo ei vakuuttanu kestollansa...


    Sisäkengän kanssa painaa tuo kahdella kiristäjällä oleva malli 1.5kg/kenkä eli pari 3kg yhteensä.
     
  3. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Tuo on kyllä kova väite. Ainaki mulla nuo Rossarin lautailukengät on aivan toivottoman paskat kävellä. Eihän nämä HMK:tkaan ole mitkään adidakset, mutta parempi noilla on kävellä. Tämä johtuu lähinnä pohjasta. Nuissa lautakengissä on ongelmana se järettömän hankala jalan asento. Lisäksi ainaki ne kahdet lautakengät jotka olen omiastanu oli käsittämättömän kolokuran kokoset verrattuna HMK:hon, ainaki jos siis vertaa tähä viimisimmän mallin Boa Focukseen. Ja kyllä nuo lumilautakengät on vähintään yhtä jäykät ku HMK:tki... son pehmiällä snoukkakengällä kiva mennä rinteeseen...

    Mistä kohtaa Markolla tulee vesi sisälle? Näissä Intuition sisustalla varustetuissa kengissä, ( muissaki ku HMK) on sellanen ominaisuus, että sukat kastuu tasan aina jos kenkä on jalassa vähänkään pidempään. Koskaan en ole tainnu vetää kuivaa sukkaa jalasta ajopäivän jälkeen. Mutta tämä ei häirää, sillä kertaakaan ei ole vielä varpaita palellu, vaikka on sukka aivan uittamalla märkä.
     
  4. aboli

    aboli Well-Known Member

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Kiitos!
    Alpinestar Vector crossisaapas 1.72kg kappale, eli eipä nuo niin kauhean raskaat olekkaan. :)
     
  5. wolle

    wolle Speedot '15

    Vs: Suositelkaa kenkiä


    No tuo väite perustuu ihan omakohtaiseen kokemukseen. Kokeilin vuodenvaihteessa molempia ja totesin että lautakenkä (ainakin sen vuokraamon mallit, jotka oli kohtuu tuoretta mallia) oli kompaktimpia ja paljon notkeampia jalassa. Myös kävely oli niillä helpompaa. On nuita lautakenkiä ollu itelläki usiammat joskus nuorempana ja sen aikaset muistikuvat niistä on hieman erilaiset verrattuna uusimpiin malleihin. Eihän 1990 mallin jofatkaan ole enää mukavat ja kevyet uusien vaporeiden rinnalla ;)
     
  6. AMasa

    AMasa Well-Known Member

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Joku reilu 10tkm tuolla vanhan mallin hmk:lla ja nyt ois vaihossa, tai siis on ollu jo pitempään saman näkösessä kuosissa, mutta hyvin toimii. Alkaa olla nauhat poikki, kärkien saumat poikki ja kevyttä kulumaa.
     
  7. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Kostia on eri asia mitä märkä, ei se ole lystiä että on sama tunne tuola rossaamassa mitä että sulla olis kumpparit jalassa ja niihin olis kaajettu litra vettä sisään. Joo ei mullakaan kertaakaan ole kylymä ollu, mutta viimeksi oikein tuuli sisälle ammottavasta reijästä ulkolaidassa.

    Kengät kävi viime kaudella paikallisella suutarilla ja sieltäkin saivat moitteita ja teki mitä pysty eli liimaa saumoihin ja reikiin. Se kesti pari reissua ja taas lorisi vesi, nyt liimasin itte epoksilla nuita niin kattoa kestääkö miten.

    Vasen kenkä:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Oikea kenkä:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vasemmasta tulee vesi jostain päältä ja sitten ulkolaidassa olevista reijistä.
    Oikeasta tulee sisäsyrjästä ja ulkolaidasta.
    Tosiaan nyt sotkin tuon liiman kanssa että jos piettäis, normaalisti on kääritty jeesusteippiiin ja siitä on myös nuo moskat peräisin.
     
  8. Zuumi

    Zuumi Lynksin Extriim

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Ookko aatellu ruveta suutariks ;D

    Liimaa seuraavat monot Liquisolella. Pysyy taatusti kiinni ja on joustavaa. Kestää ainakin 5000 km imukurkuissakin :-*
     
  9. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Eli nuo on tuota vanhinta mallia? Itellä kokemusta vain viimetalvisista ja uusista. Kiiskis-faabiolla on tosiaan jokku 2007-mallin HMK:t ja vielä näky olevan nipussa. Ja ajettu niillä on perhanasti. Meinas vaan että etupukin pultti kahlaa nilkasta läpi...
     
  10. speedy

    speedy RS 600

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Kyllä ne muutki kuluu aivan samalla tavalla. Mulla oli yhen talven mp-asun dragonit käytössä ja kyllä siinä saumat ratkeili telatunnelin puoleiselta syrjältä vähän joka kohdasta. Totuus vaan on ettei mikään kestä ikuisesti eikä kyllä tarvikaan.
     
  11. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    No kaikki ei ole porvareita että joka talvi uusii kaikki kamppeet. Ei se ole aivan oikein että tuon hintaluokan kampe ei kestä kahestatoista puoleenpäivään...
     
  12. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Mikähän siinä niittejen,pulttejen ja pellinpalojen raaputuksessa kestäs? Rauta? ;D
    Mut ostasikko sitten semmoset jokka kestää? Käyttömukavuus ei varmaan olis paras mahollinen.
     
  13. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Sinänsä jännä että vain nuo hmk on hajonnu nuille laudoille niistä kengistä mitä on pitäny.
    Nimenomaan eikö sitä halvemmatki kengät riitä hajotettavaksi ja ei nuo nuo niin mukavat ole että maksaisin 300€ siitä 30 käyttötunnista ehjinä...

    Ei herneitä kellekkään, tämä on vai oma mielipide kyseisestä mallista/vuosikerrasta. :)
     
  14. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    No joo. Minun kommentti oli lähinnä siksi, että ei jää kuva että kaikki HMK:n kenkurat olis löyhää tekoa. Kun ainakin mulla on kestäny nuo kaksi edellistä satstia tosi hyvin. Muita kenkiä olen tuhonnu tasaisesti yhdet / talvi.
     
  15. Hutta

    Hutta 163"

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Kyllähän näissä kengissä olis vielä paljon kehitettävää. Uutta näyttää tulevan koko ajan. Itte olen seuraillu vaelluskenkien kehittymistä ja niitä käyttänytkin paljon enemmän kuin mitään "kelkkakenkiä".

    Tuo hinta HMK:n kengillä on linjassa kaiken muun kelkkailuun liittyvän kanssa. Eli törkeän kallista laatuun ja käyttöikään nähden. Sitten kun kelkkakenkään ilmestyy vaelluskengostä tuttu "kivireunus" ollaan jo kestävyyden kanssa ihan eri lukemissa. Tuolla Vibramin sivuilla oli juttua että taas pukkaa uutta pohjaa. Eiköhän se kelkkakengän pohja saada kestämään enemmän kuin 3 talvea. Näissä HMK:n kengillä on tällä hetkellä myös sellainen status arvo täällä suomessa mitä muilla kengillä ei ole. Ehkäpä siksi isot miehet ottaa kierroksia äläkkös kengistä! ;D

    Minusta on todellakin hyvä arvioida vapautuneesti näitä kenkiä koska niitä on rajallisesti saatavilla kelkkakäyttöön. Varsinkin niitä Lautakengän mallisia. Burtonilta tulee kohta kenkä joka on jääraudalle parempi ja kivireunus löytyy. Kävelypuoleen on paneuduttu jotta lähestyminen kuivalla maalla olisi siedettävämpää. Samalla kengän varsi on lähes 90 asteen kulmassa. Hengittämättömän nahkan alle on läminoitu Goretex. Sisäkenkä on muovautuva. Hintaa on :)

    Itse odotan innolla milloin Klim:ltä tulee uudet kenkämallit. Lähinnä irrotettavalla sisäkengällä.
     
  16. wolle

    wolle Speedot '15

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Uudessa HMK:ssa on tällainen ns. kivireunus.
     
  17. znood

    znood Guest

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Jos tarvii jotain HAUKKUA niin sanotaan että snopro trailbootit on paskimmat kengät ikinä. Ei pidä vettä kunnolla vaikka ovatkin olevinaan paksut ja lämpimät. Lutraavat läpi jo kelkan varvaskoukkuihin synnyttämän sulamisveden takia.
     
  18. kakkis

    kakkis Titanic

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    http://www.hmkusa.com/product-details/Team-Boa-Focus

    aika lailla kaikki ominaisuudet löytyy tuosta, mitä voi vaatia. totta kai näistä voi vääntää vaikka kuinka kauan, sillä kenkiä on melkein yhtä paljon kuin käyttäjiä, myös se millaisessa ajossa niitä käytetään on aika tärkeä tekijä... niin kuin olen jo monta kertaa sanonut että minulla on kestänyt nuo 7 vuotta vanhatkin, nauhat on vaihdettu. tässä linkin uudessa mallissa on kyllä ajateltu niin paljon tuota käytettävyyttä ettei muilla merkeillä ole ollut tarjota kaikkia noita ominaisuuksia mitä ainakin minä kelkkakengältäni toivon. keveät, lämpimät, tukevat, kestävät. tykkää ken tahtoo ja moni joka on noilla ajanut niin tietää miksi tykkää...
     
  19. Hutta

    Hutta 163"

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Loistavaa. Ehkä minulla harmitti tuon aiemman kirjoittajan puolesta joka osti 300e kengät ilman sitä uusien kenkien reunusta. Nyt kun tuo kivireunus on minunkin silmään ehtinyt, niin HMK nousee takaisin harkittavien listalle. os kaikki on muuten kohdallaan, niin Sympatexin nimeen en vanno. :) (Lueskelin tuossa hengittävien kalvojen vertailun kun yövuoroissa aikaa oli)

    Minusta Antin ja muidenkin kokemukset ovat ihan todellisia. En väheksy niitä yhtään. Yritän nyt vain pakosta kaivaa esille jotain huonoa HMK:n kengistä ku kaikki niitä niin kehuu. Lueskelin tuossa hengittävien kalvojen vertailun kun yövuoroissa aikaa oli.
     
  20. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Suositelkaa kenkiä

    Sinisalon kamppeet oli aina märkänä ja Sympatex-kalvolla, sama ominaisuus siis kengissäki.
     

Suosittele tätä sivua