tämämpäivän tulpat

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä PYY, 27/1/07.

  1. PYY

    PYY Well-Known Member

    Onko ne tuota tätänykyä tulpat tehty jostain 'kuttaperkasta' on meinaan kahden vuoden sisään hajonnu NGK BR9ES tulppaa ihan ku leipää ku vertaa takavuosiiin...

    Esim. lokakuussa laitoin lynkerön 494 rotaxiin uudet tulpat huollon yhteydessä. 50km lenkin jälkeen käynnistys -> varin puolelta meni tulppa. Uudet sisään 100km (2k50km) ja toisen puolen tulppa... no tallin roskiksesta kaivoin vanhat nyt menny monen monta pikkupyörimistä ja pari vähän pitempää keikkaa ja tulpat kestäneet ::)

    Onko muilla ollut vastaavia murheita.... ei mulloo koskaan ollu näin mystistä tulppien kans...
     
  2. Rsu

    Rsu kelkaton miäs

    Mulla on ainakin Br9es tai oliko BR8ES jompi kumpi niin tosi hyvin kestänyt vanhat oli yli 1800km ja sitten vaihdoin vaikka ei mitään vikaa ollut
     
  3. Zr440-98

    Zr440-98 Member

    BR9EG tulppa kestää huomattavasti kauemmin kuin vakiotulpat, suosittelen!
     
  4. PYY

    PYY Well-Known Member

    löytyipäs hywää tarinaa tulpista...

    http://www.ngksparkplugs.com/products/snowmobiles/

    luettuani tuolta ngk sivustolta muutaman ohjeistuksen/tarinan tulin siihen tulokseen että tätänykyä kun kaiken maailman kisatulpat ja iridium IX jne on tuonne ngk valikoimiinkin tullut enämpi mukaan niin perustulppien laadusta on sitten vähän tingitty...
     
  5. edge 340

    edge 340 Well-Known Member

    kyllä yleensä vika on käyttäjässä/kelkassa mutta kai niitä "maanantai" tulppiaki voi olla
    itellä meni just tommoisessa formulassa 494 koneessa tulppa eka 3kilometrin jälkee ku ostin sen
    sen jälkee ei tarvinu tulppakaupassa käydä ajoin sillä 4 talvee ja n10000km
     
  6. Killeri

    Killeri Lynx Re 800 -13

    itse käytän BR9-ECS 02 lynkerössä, ostin varatulpiksi denson tulpat joitten mallia en muista mutta 8€ 2kpl, 1kpl ECS maksaa 12€, mutta onkohan tuo denson tulppa sitten verrattavissa NGK ECS tulppaan??
     
  7. jakkis

    jakkis Lynx Safari 400 & Cobra enduro

    Ei ole tulppia palanut. Kattelin tossa tulpien hintoja ja BERU oli halvin, ajatelin että en tolasia laittas ikinä omaan kelkaan " ei ne kestä varmaan mitään". Mutta kuinkas ollakkaan selaset BERUT löytyy paikoiltaan edelinen omistaja vaihtanut paikoileen ja hyvin pelaa.
    Niin ja se hinta niille tulpille oli 2€ / Tulppa ja laatikollinen (10kpl) 17 €.
    Tuohon hintaan niitä vaihtaa vaikka viikoittain, tekee vanhoista tulpista verkon painoja ;D.
     
  8. tek

    tek Lynx RE E-Tec -15

    Mä oon harrastanu kelkkailua 8 vuotta ja kerran on hajonnut tulppa. Seki hajos sillon eka talvena ja kampe oli Formula MXLT. Olen kyllä joka kelkkaan uusinut tulpat ja juurikin noita NGK:n BR9ES. En käytä mitään erityisiä lämmityskikkoja vaan minuutti tai kaks tyhjäkäyntä ja menoksi. Kaikki kelkat ollu joko 500 tai 600 cc perusvehkeitä eikä mitään kisavirejä. Tuurin kauppaa taitaa olla....
     
  9. Antza

    Antza 800 etykki

    Itse on tullut jo 10vuotta pörräiltyä kelkoilla ja yhtään tulppaa ei ole muistaakseni mennyt, eli kyllä se vika on muusssa kuin tulpissa.... Säädöt, säädöt...
    Tietysti on niitä viallisiakin tulppia, mutta ei onneksi ole omalle kohdalle sattunut.
     
  10. PYY

    PYY Well-Known Member

    Silläpä tuota tänne tämänpäivän tulpista tarinoin kun ei oo 15-aktiiviajeluvuoden ja 4-kelkan ja sekä tuhansien kilsojen kuluessa aiemmin tarvinnut tulppasulkeisia harrastaa... tulpat ollu aina NGK BR9ES. Nykypelissäkin säädöt + kurkut on kunnossa siitä olen 100-varma.

    Tuossa kaverin kanssa tuumailtiin tarkemmin, että yhdistävä tekijä noilla kaikilla hajonneilla tulpilla on että ne taitavat olla kaikki peräisin samasta poistomyynnistä hankitusta tulppalaatikosta.

    Pitääpä piruuttaan hakea jostain tarvikeliikkeestä uudet NGK BR9ES tulpat ja kattoa että pelaako ne niinku pitäs
     
  11. viperi

    viperi 2 x AC SnoPro 600 2013

    jaa-a mulla kyl viimes tulppa menny joskus vuonna miekka ja kypärä ja on ollu champpia ja ngk ja sun muuta .. ihmettelen vaan ja kop kop perään ::) :D
     
  12. JN

    JN Member

    99% kynttilän sammumisista johtuu käyttäjän virheestä.
    Jos 5-15 kiloeuron laitteeseen satsaa valtavat 8 pelimerkkiä vuosi ja on huolellinen käyttäjä, ei pitäisi olla ongelmia.

    Kelkkojen pannut alkavat olla niin "kierroskoneita" ettei tyhjäkäyntiä vaan passaa käyttää tuntitolkulla.
     
  13. JH79

    JH79 Well-Known Member

    Ajossa ei ole mennyt yhtään tulppaa, käynnistys harjoituksiin 2 kpl ngk br9es tulppia.. Liikaa primeriä..
     
  14. Dude

    Dude Well-Known Member

    Kuulemma nuita NGK:n tulppia ei saa oikealla kärkivälillä tarvikeliikkeistä, Kärkkäisiltä yms.. Vissiin vain valtuutetuilta BRP-kauppiailta. Tyyppi on kyllä sama esim. BR9-ECS, mutta kärkiväli muistakseni 0,7mm kun pitäs olla 0,5. BRP-kauppiaiden pakkauslaatikoissa oli joku lisämerkintä.

    Sitä en tiiä miten tuo vaikuttaa kestoon..
     
  15. ntt

    ntt Well-Known Member

    Kyseisiä BR9ES tulppia taisi mennä neljä kappaletta tuossa aloitellessa, mutta vika taisi olla säädöissä eikä tulpissa ;) Nyt on toiminut hyvin.
     
  16. JN

    JN Member

    No hätä. Tulppa ruuvipenkkiin, 2kg moska toiseen ja 8m rullamitta toiseen käteen, säätö voi alkaa.
    Vai olikohan se pikkuvasara ja rakotulkki, no ei kait sillä niin väliä...

    Ei vaikuta kestoon. Yleensä ei kierrä ylös jos väli liian suuri.
     
  17. make71

    make71 skii doo mxz 500 -99

    mulla niitä on menny jo 5 kpl 3 viikossa...liikaa primeriä!
     
  18. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    Ottakaas pojat niitä primereitä pois, ni loppuu se tulppien meno ;) ja minullle voi sitten tarjota yhtä ylimääräistä primeriä ;D
     

Suosittele tätä sivua