Tuore voitelu sekoite bensaksi

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä popeye1, 26/1/12.

  1. popeye1

    popeye1 Member

    Olisi tuollainen 91vm Safari ja olisi tarkoitus ajella sekoite bensalla mutta toi prosentti olisko2% vai2,5%.Kun toi tuore voitelu pitäisi kai laittaa kokonaan uusiksi niin tulppasin se öljy letkun ja nyt sit mietityttää toi seossuhde vai kannattaako laittaa uusiksi toi tuorevoitelu systeemi ???
     
  2. re vittälä

    re vittälä Well-Known Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    3% laittasin minä.
     
  3. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Oletkos varma ettei tuorevoitelu laitteisto voitele suoraan muita paikkoja?
     
  4. Saamelainen

    Saamelainen Well-Known Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Parasta mitä vanhoille tuorevoitelusysteemeille voi tehdä, on ottaa ne pois käytöstä. Aivan turha kampe, lisää kairassa konerikon riskiä aivan liian paljon, että sitä riskiä kannattaisi mukana haalata.

    Seos on sitten 2.5% tasan. Olen kaikista omista kelkoista poistanut tuorevoitelun.
     
  5. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Safari on kaiketi 377 rotaxilla, joten ei voitele :)

    Ja vaikka nestekoneessa vesipumppua voiteliski, voi tuorevoitelun poistaa kun jättää voiteluöljylle oman pikkusäiliön jota täyttelee silloin tällöin.

    Ite olen kans sitä koulukuntaa että tuorevoitelut huitskuikkaan vanhemmista vehkeistä, sillon tietää tasan tarkkaan paljonko sitä öljyä menee kun sekottaa sen itse, eikä taatusti hajoa mosa voitelun puutteesta. ::)

    Mie olen ruukanu lorauttaa 2,5-3% seokset.
     
  6. popeye1

    popeye1 Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Juu noin sen arvelinkin tosin alkuun kun kone on seissyt pitkään laitoin enemmän sitä 2t öljyä vähän savutti mutta kun kone lämpis niin aika vähäistä savun muodostusta oli. mutta juu 2.5% on muutama muukin sanonnut ja oli myös kelkka miehiä joten se on siinä ;D
     
  7. äyräpään ärjy

    äyräpään ärjy Ski Doo Formula Mx lt xtc -90

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    millainen operaatio olisi 467 rotaxissa tuo poistaminen vai onnistuuko ylipäätään?
     
  8. popeye1

    popeye1 Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Ei pitäisi olla vaikeaa poistat vain sen säiliön ja tulppaat sen letkun mikä menee sinne kaasariin näin se mulla toimi tosin en ole paljonkaan ajellu tuon muuttamisen jälkeen mutta jos ei toimisi niin max 5min ja sit kone sanois kilkan kalkan ;D
     
  9. Kiertokanki

    Kiertokanki Evo 500

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Ainakin se voitelee sen öljypumpun, se kannattaa poistaa ettei leikkaa kiinni.
     
  10. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi


    Ihan satavarma en ole, mutta siinähän muistaakseni öljysäiliöstä menee suora letku lohkoon, vesipumpun voiteluun, joten sille on voitelu järjestettävä. Joko oma pikkusäiliö sille, tai jätät tuorevoitelusysteemit paikalleen ja tulppaat sylintereille menevät letkut.
    Ite poistin Revistä sen niin että otin tuorevoitelupumpun pois ja tulppasin sille menevät letkut, ja jätin vesipumpun voitelusta huolehtivan letkun ja öljysäiliön paikalleen. Muut tulppasin, ja pumpun paikan sokeoin peltilätkällä.

    Hyvin se rokkas.
     
  11. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    467:ssa, kuten muissakin kiertoluisti rotaxeissa menee kaksi letkua lohkoon ja kolmas öljypumpulle. Pumppu siis pois ja peitelevy tilalle. Ja sitten alkuperäinen öljysäiliö tai joku pienempi purkki niiden kahden lohkoon menevän letkun päähän. Itse laitoin 494:een Racingin öljysäiliön, joka taitaa olla 1dl luokkaa.

    Tuohon seos bensan öljymäärän mittaamiseen on näppärä apuväline, esim tuollainen biltemassa muutava läpinäkyvä mitta-astia, jossa on 2% ja 4% sokselle asteikko. Astiassa lukee bensan määrä, niin ei tarvitse paljon päätä vaivata sen kanssa.
     
  12. Ålof

    Ålof Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Pistän nyt tänne jatkoksi

    Tarkoitus olisi poistaa 600ho kaasari Rotaksista tuorevoitelu.

    Eikös homma mene jotenkin näin:
    -Öljypumpulta menevät pienet letkut koneeseen tulpataan/liitetään toisiinsa.
    -Siihen keskimmäiseen nippaan letkun päähän pieni säiliö johon öljyä.
    -Pumppu hiiteen ja joku lätkä aukon päälle.

    Tarvitseeko kaasuttimen suuttimia isontaa tai sitä säätää, kun öljy menee kaasareiden läpi eikä suoraan lohkoon?

    Korjatkaa jos olen väärässä tai jotain jäi huomioimatta.
     
  13. äyräpään ärjy

    äyräpään ärjy Ski Doo Formula Mx lt xtc -90

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Kiitos neuvoista. Onko noissa tuorevoitelu systeemeissä ollut paljon ongelmia? Kai se on paree ottaa pois varmuuden vuoksi. Eipä tartte syöttää koneelle liian öljyistä seosta, kun varmuudeksi olisin kuitenkin laittanu 1% sekaan.
     
  14. popeye1

    popeye1 Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Tuo minun kelkka on jo niin vanha et ei tarevii muuta kuin poistaa se öljy säiliö ja tulpata kaasariin menevä letku.Tänään tuli ajettua 2h eikä mitään ongelmia ;)
     
  15. äyräpään ärjy

    äyräpään ärjy Ski Doo Formula Mx lt xtc -90

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Vanha se tuo munkin kaakki vm 90. Mun tapauksessa se on siten kiertoluistin vesipumpun voitelut paikalleen.
     
  16. popeye1

    popeye1 Member

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Ilma jäähdytys rotax kone on aika varma peli ja yksinkertainen ;)
     
  17. äyräpään ärjy

    äyräpään ärjy Ski Doo Formula Mx lt xtc -90

    Vs: Tuore voitelu sekoite bensaksi

    Juuh no sitten :D
     

Suosittele tätä sivua