Suomussalmella on pitkä jääosuus jos lähtee Vaarannivan/Näljängän suuntaan. Ukkohallasta päin ei Suomussalmella tarvitse pakosti edes järveä ajaa että saa bensaa, nykyinen reittilinjaus kulkee rantaa Nesteen mittareiden kohdalla. Ojat alkaa sulaa, hieman saa varoa niitä tuolla reiteillä. Meidän reitti lähti täältä Paljakka-Puolanka väliltä, koska asun täällä
Tänään oli freeridealueen tiimoilta palautteen antohetki. Minun silmin alueella oli käyttäjiä koko lopputalven, vaikka paikat polkeutui nopeasti. Mainitsin tiheästä metsiköstä ja siitä neljän metrin säännöstä, joka vähentää ajomahdollisuuksia tuntuvasti. Toinen parannuksen aihe oli parkkipaikat alueelle. Tää on hiukan monimutkaisempi juttu, tarvii mietteitä pitkätelaisten kuskeilta, että mimmonen matka olisi maksimietäisyys parkista alueelle. Jos paljon pitää aurata, niin kustannus kunnalle on melkoinen talven aikana. Yksi vaihtoehto parkille voisi olla riippusillalle menevän polun kääntöpaikka heti sahan pohjoispuolella ja Tuomivirran eteläpuolella. Siitä kulkee kelkkaurakin läpi ja jos siitä pattia koneella hiukan enemmän tasoiteltaisiin.
Mitä mieltä alan harrastajat ovat tästä alueesta. Mitä minä olen kuullut, alan harrastajilta niin ei kannata mainostaa. Surkein kautta aikain. Parempaakin ois ollut tarjolla vaan päätöksiä tekee asiaa ymmärtävät päättäjät niin lopputulos on nähtävissä.
Parempiakin alueita olisi ollut mistä valita. Yhden kerran ajettiin läpi alueesta ja katseltu sillä silmällä että olisi pitkä hankipora perseen alla, ei tarvi toisten mennä. Tuossa ei oo muuta hyvää kun se että on reilusti lanatun reitin varressa ja pitkäkelkka miehillä ei tarvi mitään pattia ajaa siirtymiä.
Hyry-Ukkohalla korkattu, varokaa kylän lähellä tullut uusi ylläri ja pari puuta kaatuneena matkalle, ihan hyvät kelkkakelit, monesti paljon vähemmillä lumilla urat jo puhki
Onkohan Ukkohalla - Paljakka väliä jo ajeltu. Välipäivinä ois tarkoitus käydä Ukkohallassa.. Hyrynsalmelle siis jo näämmä ainakin pääsee. Onko Hyrynsalmen pätkällä pahasti "kivikkoa/kannokkoa"? Muuan vuosi takaperin Paljakan reitiltä tukivarsi löysi ison kannon joulun alla, vaikka lunta oli rapiat puoli metriä
Onko -P-:llä tietoa, pitääkö huhu lanauskertojen karsimisesta paikkansa? Ilmeisesti viikottaisesta lanauksesta luovutaan ja ainoastaan kerran kuussa lanaus? Sama olisi sitten jo jättää lanaamatta. Liekkö tämä uusi uravastaava kelkkailun pahakin vihaaja?
https://yle.fi/a/74-20009290?origin=rss Mitä tämä uutinen käytännössä tarkoittaa Paljakan alueen kelkkareiteille?
https://www.facebook.com/153410962052801/posts/572371531563459 Näyttäs että jotain ainakin hoidetaan.
Joo huomasin saman ja olen huomannut myös sen, että on availtu ja jo mahdollisesti lanailtu jotain pyörä- ja kävelyuria jollain tasolla. Mutta kelkkailusta ei ole ollut vielä mitään faktaa näkyvillä, tuskin ainakaan parantaa urien, siis noiden kaikkien, kunnossa- ja ylläpitoa.
Vähän suunnitellu jos pitkää vkl tammikun alussa Paljakkaan kelkkailemaan mutta pitää soitella sinne mikä on tilanne.
Varmaan kannattaa lanauksen kannatusmaksu maksaa, niin hyvällä tuurilla homma jatkuu tulevaisuudessakin