V-maxin vari

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä V-max Mään, 21/1/06.

  1. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    eli kärsiikö/pitääkö 700xtc maxin (-98) onko se nyt 2 vari (ei kytkimen pää vaan telaston pää) olla ollenkaan poikettain heittoa siis niinku koneensuuntaisesti?? Mulla se heiluu sellaset ~5mm poikettain onko hyvä vai huono asia??
     
  2. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Aika normaalilta kuulostaa.
     
  3. Kiertokanki

    Kiertokanki Evo 500

    Mieluummin sitä klappia liikaa kuin liian vähän, muuten voi käydä remmin päälle.
     
  4. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Klappia saisii olla enimmillään 2mm, tönkkiin ei saa vetää.
    Säädä prikoilla kohdalleen,linjaa voimansiirto ja a vot taas on hauskaa.

    Taitaa olla Jammun linjaus ohje 16mm-18mm(puolet remmin leveydestä). :)
     
  5. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    voiko joku tyhmälle kertoa miten linjaus tapahtuu? en kyl oo ihan varma onko sitä heittoo ihan niin paljoa
     
  6. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Helpoin on painua paikalliselle myyjälle/huoltoon ja katsoa sieltä linjausraudalla joka on vartavasten siihen hommaan tehty.
     
  7. XTRacing

    XTRacing Vmax 500 -98

    Lönksyy se minullakin eli ei taida olla vakavaa.
     
  8. matti.l

    matti.l Well-Known Member

    linjaamiseen käy mikä tahansa suora rauta ,mikämahtuu sinne ykkös varin taakse,sitten vaan mittaa kakkosesta sen raon ja samalla on hyvä tarkistaa,että kone on linjassa ,tai pittää siellä ihan pieni ennakko olla,siis kumityynyjen venymis vara,sanoisin noin silmävaralla että pari kolme astetta[​IMG]
     
  9. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Matilla aika suurpiirteistä tuo linjaaminen....

    Kyllä se laitetaan oikealla linjausraudalla viivasuoraan, ei mitään kumityynyvaroja.
     
  10. I_me

    I_me Paljon osia, mut ei enään yhtään kelkkaa...

    tässa linjausohje 94 ski-doo:n homma menee samoin myös muilla merkeillä mut mitat tietty erit.
     
  11. Fania

    Fania 14 vuotta ilman kelkkaa ja taas tuli laitettua.

    ite suoritan linjauksen avaamalla pultit, vetämällä raakasti kytkimestä keulaa kohti ja kiristämällä pultit. ;D

    kyllä minun mielestä matilla on ihan hyvät ohjeet. tuota astejutua en vain ymmärrä miten mittaat sen , mutta millin pari voisi olla mittaa enemmän edessä kuin takana. silloin kone kääntyy ajossa suoraan eikä wituiksi.
    toisaalta en ala tinkaamaan. fiiberi varmasti tietää paremmin , mutta tähänkin taitaa olla eri tottumuksia.

    kumpikin on parempi vaihtoehto kuin se että lijaus on ihan vituillaan ja hihna löysällä.
     
  12. janppa

    janppa Guest

    Kyllä ainakin Polariksen manuaali kehottaa jättämään kumityynyvaran, käytännössä en sitten tiedä ;)

    "Koska moottori on kiinnitetty kumityynyin, se joustaa kuormitettaessa, joten variaattorin linjauksessa tämä tulee ennakoida."
    "Mitä tehokkaampi moottori, sitä enemmän ennakkoa. Esim. Sport, 500, ennakko 1,5-2mm, XLT 2-3mm."
     
  13. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    Kiitän tiedoista kelkan vois muutenki käyttää huollossa niin käskis vaihtaa ketjukotelo öljyt, kattua ketjujen ja rattaitten kunto ja nuo vari puolen jutut. Vuosihuoltoa vuosihuoltoa....
     
  14. matti.l

    matti.l Well-Known Member

    jep ehkä olen suurpiirteinen ,mutten ole ikinä käyttäny kelkkaa missään huollossa ,niinkun en mitään muutakaan vehjettä.mutta jos
    olen väärässä kaikki informaatio otetaan kiitoksella vastaan ,koska minulla oli yhessä vaiheessa pieniä linjaus murheita ,joten kävin mittaamassa kaverin vuosimallia 00 olevasta phazerista sen mitan siitä takaa "kyseisessä vehkeessä oli samat kytkimen hilppeet".,kun olen laittanu samalla tavalla ,kun siinä on, niin remmit kestäny.
    kun ei ole tuota yamahan alkuperäistä manuaalia ,missä ehkä olis ohjeet .niin on täytyny aika paljon kokeilemalla tehdä ,mutta jos jollain sattuisi olemaan sellaiset ,niin voisi vaikka avautua.

    ja nyt muistin että olen kerran tai kaksi käyny autolla aurauskulmien säädössä kun ei ole itellä vehkeitä siihen ,mut muuten tehdään kaikki itse.
    olen kai sellane tee se itse mies.ai niin unohdin mainita että olen toki huoltanu muitten paskoja monta vuotta
     
  15. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Helppo tapa säätää kytkinlinjaus on:

    • Irroita 2 vari
    • Väritä tussilla 2. varin akseli päältä ja kytkimen keskustan päältä
    • Laita akseleiden päälle suora rauta (teräsviivain) ja vedä tussijälkeen rantu sivuttain
    • Mittaa rantujen väli -> tässä etäisyys
    • JA sitten off-set yllä olevan ohjeen mukaan, 2.vari taka-asentoon painettuna.
    • Kuten mainittu koneessa on hyvä olla pari milliä ennakkoa (kone hieman käännettynä myötäpäivään)
     
  16. v-max 500

    v-max 500 ski-doo mxz550

    mulla on v-max 500  v94
    siinä variaattori heiluu samalla lailla!
     
  17. Fania

    Fania 14 vuotta ilman kelkkaa ja taas tuli laitettua.

    no niin.
    sehän tietty yleisohjeista missä aiemmin poristu, eli klappia pitää olla kaikissa moottorikelkoissa.
    diamonddrive sydeemistä en tiedä miten siinä sitten.
     

Suosittele tätä sivua