VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hiikeri, 26/2/07.

  1. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    SvaR puhui tuosta tausta asiasta, niin se on ainakin mun mielestä ihan saatanan tärkeä. Itte räpsiny kinojärkkärillä aikaisemmin ja nyt menin ostaa sit Canonin S3, millä pitäis opetelle.. Katotaan mitä saa aikaan..
    Tässä olis yks otettu kinolle ja on semmoi syksyinen pakkasaamun lähdön hetki meneillään. Tässä on mun mielestä tausta kohdallaan.

    [​IMG]
     
  2. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Tänä talvena ei oo juuri fotoa tullu otettua mutta viime talvena ku tätä Kemin kairaa kävin yksinäni poraamassa niin kerkes vähän muka sommitella tuota taustaakin.

    Kuvan laatu/tarkkuus on erittäin huono (Samsungin gidipokkarilla otettu), mutta tuo valo ja tausta pelastaa niin paljon että tuota kehtaa jo katsellakkin

    [​IMG]
     
  3. Nenone

    Nenone BC X-RS 146"

    Miksi se kuvattava kohde pitää olla aina keskellä? ::)

    Tuossa SvaR:in kuvassa Lyne on sijoitettu nätisti lähelle kultaista leikkauspistettä... ;)
     
  4. Sk8er boi

    Sk8er boi Ski-Doo Freestyle -06 300cc

    http://www.mursketta.fi/lwt07.htm
    Viime viikkoiselta Lapinmatkalta muutamia kuvia.. Kuvailu tullut ikäänkuin sivu harrastuksena muitten ohelle.. Ei nyt mitään erikoisia, muttei ihan paskojakaan otoksia, tuo pimeässä vilkkuvassa ravintolassa kuvailu nyt ei vaan oo ihan helpointa hommaa normaalilla digikameralla (Canon S1 is).. Ihan vaan fanittamassa olin, en liity itse bändiin millään tavalla, mitä nyt tyypit tulleet tutuiksi +90 keikan jälkeen..
     
  5. M.H.

    M.H. 800 indyR

    Mitäs mieltä porukka on tästä kuvasta. Mielipiteitä kiitos!

    [​IMG]
     
  6. AJV

    AJV Indy 500 SP EFI -92 & RMK 800 -14

    Hyvä, mää ainaki tykkään.. Tommonen mukavan vähän käytetty kuvakulma, ainaki näissä foorumin kuvissa..

    Tuolle ei oo varmaan kuvankäsittelyä näytetty, mutta.. Vähän kyllä vetäsin kontrastia/tasojen säätöä sekä muita pikku judansseja nii ei ois niin hailakka. Mettää blurraa ihan vähän ja sitte terävöittää kuvaa nii korostuu muikeesti tuo lumipölly mihin tarkennuski on tarrannu..
    Mutta minähän oonki minä..  :) Nii ja jos tuon horisontin suoristas, niin kelkkaki tulis kaupanpäälle "rajumpaan" asentoon.. Niin puhtaita maku- ja mieltymysasioita ku vaan olla ja saattaa..
     
  7. Ässä

    Ässä G4 RS & REX2 RS

    Tossa kuvassa on kyllä ihan ideaa. Mun mielestä toteutuksessa on vielä vähän parantamisen varaa, mutta iso plussa kuvakulmasta. tulee mieleen ruotsin poikien kuvat.. kuvaaja vähän sivummaksi niin ei jää kelkka ihan noin paljoo lumipölyn taakse piiloon. Tai toinen olisi tuoda vähän tota kelkkaa esille photoshopilla.. :) mutta hillitysti. Ja vähän ehkä haaleat värit ainakin tällä läppärin näytöllä. eli pikkuisen kontrastia lisää ja photoshopilla levelssit kuntoon niin hyvä tulee.. :)

    Ja nämähän on makuasioita, mutta toi oli mun mielipide. :) Lisää kuvia vaan esille.
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    No tuunakkaapa ammattilaiset tuota kuvaa vähän tai paljon, niin ihmetellään sitten muutosta.
     
  9. Hankisääski

    Hankisääski Vintage

    Noh, minä tiijän kuvaamisesta ja editoinnista yhtä paljo ku hirvi pallogrillistä, mutta ohessa "hienosäädetty" kuvatus
    [​IMG]
     
  10. blackball

    blackball Member

    Miten tuota syvyysjuttua säädetään Photarissa? Siis sitä, että kohde on tarkka ja muuten on vähän sumeampaa? Kyseessä on 9.0 CS2

    Ainoa, mitä osaan tehdä on auto levels, kontrastit ja jotain muuta helppoa klikkausta :). Rajausta en oikein tolla ohjelmalla handlaa, siihen pitää käyttää toista ohjelmaa. Ois kiva oppia tolla Photarilla muokkaan noita kuvia vähän paremmiksi, ku kameran asetuksia ei osaa säätää (ohjekirja missä lienee). Kamerana on Minolta Dimage Z1, et minkälaiset säätömahollisuudet siinä sit lieneekään?
     
  11. zmpy

    zmpy Well-Known Member

    Valitse alue, klikkaa copy... tee uusi kuva... (ehdottaa valmiiksi leikepöydän kokosta kuvaa) ja pasteta uuteen kuvaan :) ...noin ongelman saa ainaki kierrettyä ;D
    -nimim. en osaa virallisella tavalla itekkään ;D
     
  12. AJV

    AJV Indy 500 SP EFI -92 & RMK 800 -14

    Kuvien rajaukseen on Photoshopissa Rajaustyökalu, eli crop tool..

    [​IMG]
     
  13. Vilperi

    Vilperi Well-Known Member

    Ja myös Lasso toolilla voi rajata ite oon sitä käyttäny.
     
  14. blackball

    blackball Member

    Kiitos vinkeistä.

    Kertoisko joku viel, et miten se sumennus tehdään? Siis se syvyysjuttu, mikälie :D Se, missä kohde on tarkka,mutta tausta sumeampi.
     
  15. ryder

    ryder Poo

    No sen voi tehdä joko nopeasti sinnepäin esim. lasso-työkalulla ja blurrilla...

    ..tai sitten ihan kunnolla kohtuu realistisen näköisesti esim. näiden ohjeiden avulla:
    http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=102294
    http://www.shinyobject.com/picture.html?g=36&i=54&e=yes
    http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_51/essay.html
    http://www.graphics.com/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=343

    Googlelta voi kysellä lisää ohjeita vaikka sanoilla "realistic lens blur photoshop" tjsp.
    Käytännössä, jos haluaa siistiä jälkeä, niin kannattaa panostaa enemmän tuohon näpräämiseen, muuten lopputulos näyttää helposti hieman hmm "oudolta" varsinkin jos sen tekee ihan perus blurrilla ja lassolla :)
    Niin, ja ei varmaan kannata ihan överiksi kuitenkaan vetää noita efektejä, ettei mene ihan itsetarkoitukseksi. ;)
     
  16. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Löyty tämmönen astetta vanhempi kuva tuolta arkistoista. Tiiä sitten kuuluisko tämä tuonne "Vintage- osioon" ;)

    Mitäs olette mieltä, verrattuna alkuperäiseen, kumpaa on mukavampi katsella.

    [​IMG]
     
  17. M.H.

    M.H. 800 indyR

    Kiitokset pojille ohjeista ja mielipiteistä

    Omasta mielestäki ton kuvan ois voinu ottaa hieman sivummalta. Ja tosin tota ei oo muokattu yhtää. Pittää vähä muokkailla ja katella minkälaista siitä sais aikaan.  :)

    EDITTIÄ:: tässä ois muokattu versio. Tuliko liian sininen?

    [​IMG]
     
  18. Ässä

    Ässä G4 RS & REX2 RS

    Makuasioita, mutta mun mielestä toi menee jo vähän liian siniseks. Tietenkin joskus semmonen ihan överiks muokattu toimii, mutta itse tykkään ainakin jos kuva on luonnollisen näköinen. Toi Hankisääsken muokkaama on eniten mun makuun. Tosin siinä pistää toi taustan blurraus ehkä vähän liikaa silmään. vähän varovaisemmin sitä blurria vaan sinne niin hyvä tulee. :)

    Ja edelleen nämä on makuasioita ja mainitsin niitä juttuja joissa mun mielestä ois parantamisen varaa. hyviäkin juttuja on paljon. :)
     
  19. M.H.

    M.H. 800 indyR

    Joo'o, mielipiteitähän tässä haetaanki ja etenki ohjeita. :)
     
  20. Olli

    Olli Well-Known Member

    Näin kuvankäsittelybuumin vallitessa kehottaisin kiinnittämään juttuja myös muutamiin kuvaushetkellä huomiotaviin perusasioihin, kuten valon suuntaan, rajaukseen, kuvakulmaan, jne jne. Eritoten kuvakulma kannattaa valita tarkoin: esim. paikassa, jossa on paljon puuteria, ei kannata täpätä kuvaa siinä kohtaa missä on paljon jo rällätty vaan tähdätä korkkaamattomaan kohtaan - muutaman neliömetrin länttikin voi riittää. Toisaalta, huimassa ilta-auringossa ja korkkaamattomallakin lumella voi kuvan pilata esim. sähkölinjan tai naapurin koirankopin ampuessa taustalta katsojan silmään.

    Jos oma kamera mahdollistaa aukon ja suljinajan käsisäädön, kannattaa joskus myös noilla kikkailla. Esim. mikäli haluat kuvassa näkyvän myös hieman vauhtia, käytä pidempää suljinailkaa, esim 1/100 sekuntia tai vieläkin vähemmän. Riippuu tietysti kuvattavan kohteen vauhdista. Jotta itse kohde olisi terävä ja tavoitellut "vauhtiviivat" näkyisivät taustassa, pitää tietysti seurata kohdetta, ei pitää kameraa paikallaan.

    Aukko 8, suljinaika 1/1250 sekuntia, ei vauhtia havaittavissa + kehno rajaus, kypärän evä puuttuu ja taustakin on aika törkyinen
    [​IMG]

    Sama aukko 8, suljinaika 1/200 sekuntia ja vauhti näkyy telassa ja taustassa
    [​IMG]

    Isompi aukko mahdollistaa paitsi lyhyemmän valotusajan, myös vähentää syvyysterävyyttä. Mitä pidempää polttoväliä (zoomia) käytät, sitä vähyemmän syvyysterävyyttä kohteessa on, eli kohteen saa "irti taustasta". Esim maisemakuvauksessa voisi siis suositella käytettävän pientä aukkoa (mitä isompi F-luku, sen pienempi aukko), jolloin kuvan saa terävämmäksi laajemmalta syvyysalueelta.

    Aukko 5,6, polttoväli 225mm (pitkähkö putki käytössä) suljinaika 1/4000 sekuntia. Pitkä polttoväli ja kohtuu suuri aukko tekee sen, että tarkennuspisteessä (kelkan valojen kohdalla) kuva on tarkka, mutta jo kuljettaja Kiiskinen on sumuinen. Rajaus on taas kehno, sukset puuttuvat kelkasta.
    [​IMG]

    Nykytrendi, missä "blurrataan" fotarilla räikeästi sieltä täältä, ei minun mielestäni näytä hyvältä. Itse kelkka on terävä, mutta esim. samassa syvyydessä oleva puu on taas todella sumuinen. Moinenhan ei ole ilman kuvankäsittelyä mahdollista, sillä tarkennettaessa kohteeseen vaikka isolla polttovälillä ja aukolla, myös kaiken muun samassa syvyydessä pitäisi näyttää terävältä. Ei siinä, käsitelkööt kuviaan ken tahtoo, mutta minusta homma menee överiksi viimeistään silloin, kun kuvasta näkee heti, että se ei ole "aito". Ei toki ole mitään kuvankäsittelyäkään vastaan, mutta minusta se jos jokin on perse edellä puuhun menemistä, kun ensin kysellään vinkkejä kuvanmuokkaukseen ja vasta sitten opetellaan käyttämään kameraa, jos ollenkaan.

    Toki kuvauksessa on tuhansia muitakin huomioitavia seikkoja yllämainittujen lisäksi. En missään nimessä pidä itseäni vielä minkään asteen osaajana, päinvastoin. Ylivoimaisesti vaikeinta meikälle on esim. salamakuvaus talven kaamostesteissä ja crossikisat, missä lumi pölisee.

    e: osaa noista mainitsemistani asioista käsiteltiin jo varmaan aiemminkin tässä topikissa, mutta laitoinpa vaan omaa tajunnanvirtaa ketjussa tulemaan!
     

Suosittele tätä sivua