Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä F3, 1/4/12.

  1. F3

    F3 Vaimikäseoli...?

    Milläs konstilla olette irroitelleet vauhtipyörän staattorin tieltä kampiakselilta...?Työkaluna löytyy itse tehty ulosvetäjä, mutta nyt tuli eteen sen verran jumittunut yksilö, että alkaa työkalut antautumaan ennen kuin pyörä poksahtaa irti...Muutaman kerran aiemminkin irroitellut noita ja lähteneet kohtuu helpolla irti...Oletteko käyttäneet lämpöä apuna...?Lähteekös magneetit kävelemään vauhtipyörästä jos sille näyttää hieman tohoa kampiakselin seutuville...?Kampiakselin ja vauhtipyörän välissä näyttää olevan jotain valkoista kovettunutta tahnaa, liekkö jotain kierrelukitetta, liimaa tms...?Kyseessä on Rotaxin 600SS-moottori...
     
  2. cpcp_3pa3pa

    cpcp_3pa3pa Terhi

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    +6mm teräslevy, johon poraat ne kolme reikää oikeille kohdille ja keskelle hitsaat vaikka 16mm tiheäkierremutterin.
    Levy kiinni kolmella normaalilla 8mm pultilla vauhtipyörään (elä ruuvaa liian syvään, ettei pääse ottaan staattoriin)
    Mutterista läpi tarpeeksi pitkä pultti ja ammut vaikka pulttipyssyllä sen auki. Ei oo tiukassakaan.
    Normaali pultti vs. tiheäkierre on aika iso ero. Kuvan oon joskus linkittäny omatekosiin työkaluihin, muttei taida enää olla siellä, eikä löytyny koneeltakaan.. :-\
     
  3. Kiertokanki

    Kiertokanki Evo 500

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    Jos se kartio on liimattu kiinni niin sitten on lujassa, varovasti lämmitä se liima sulaksi, magneetit tosiaan saattaa irrota jos liikaa kuumennat. Lukkoliimaahan pitää laittaa kiereeseen mutta ei kartioon.
     
  4. F3

    F3 Vaimikäseoli...?

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    Juuri tuollainen omatekoinen ulosvetäjä meikäläisellä on käytössä...Se levy ei tosin taida olla ainevahvuudeltaan kuin max. 4mm...Ja tiheäkierre pultti/mutteri-ratkaisulla toteutettu...Mutta ei inahakkaan vaikka puolimetrisellä varrella vääntää...Aikaisemmista remppaamistani koneista lähtenyt tosiaan helpostikkin...Pitänee hakia pieni kaasutoho ja lämmitellä varovasti akselin juuresta...?
     
  5. poroookkeli

    poroookkeli Member

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    ..... ja napakka isku pultinpäähän saattaa auttaa myös........
     
  6. F3

    F3 Vaimikäseoli...?

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    ^...tuota olen yrittänyt ainakin tähän asti välttää, jokku meinaavat ettei noin sais tehrä... ::) Kuulunee kategoriaan "pulttipyssyllä kytkin irti"...
     
  7. Kiertokanki

    Kiertokanki Evo 500

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    Kyllä se yleensä lyömättä irtoaa, itse en ikinä lyö (enkä käytä pulttikonetta) kampiakselia kumpaankaan päähän ellei se ole menossa pajalle oikasuun. Aika notkealta kuulostaa 6mm tai alle pelti ulosvetäjän runkona, itse tein 20mm pellistä, ja pulttina 16mm tiheäkierteinen 12.9., puolen metrin vääntövarrella on aina irronnut.
     
  8. F3

    F3 Vaimikäseoli...?

    Vs: Vauhtipyörän irroitus kampiakselilta (Rotax)...?

    Jovain se irtosi kun antoi hieman lämpöä ja rakkautta... :p Vaan olihan se Itävaltalaisinsinööri sinne käskeny liimaa laittaa väliin... :mad:
     

Suosittele tätä sivua