XC 500 SP -99 Vetopuolen laakereista

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä rzy, 24/3/09.

  1. rzy

    rzy -EX- IQ 700 CFI Dragon -07

    Elikkäs tuonne ketjukoteloon tulee ilmeisesti 2 kpl 6205 2RS laakereita, korjatkaa jos olen saanut väärää tietoa. Tulisiko ulommaiset pölysuojat poistaa jotta voitelu tapahtuu ketjukotelon öljyllä vai kannattaisiko jättää kestovoidelluiksi??

    Ja mitkä laakerit tulee variaattorin puolelle? Tuollaisia kupera selkäisia nuo näyttäisi kuitenkin olevan. Onko akseli variaattorin puolelta 25mm vai 1"(25,4mm)?? Tuleeko alempaan akseliin ollenkaan lukitusta? Näyttäisi et ei ainakaan tuohon kylmän päähän näyttäisi mahtuvan...

    Milä niksillä olette irroitelleen akselin päästä laakereiden sisäholkkeja?? Meinaa olla tiukassa kun ei crc:llä, ulosvetäjällä ja rautakangella irtoa :-\
    Tarkoitus olisi irroittaa nyt laakerinkehä ilman akselin irroitusta paikaltaan?? Mutta vaihtoehtoisesti onnistuuko vetää vetoakseli pois paikaltaa ilman ketjukotelon irroitusta jos irroitan akselilta pelkän rattaan???

    Eli siitä olen menossa mistä aita on matalin. Vaikka nytkin mitä olen yrittänyt kammeta laakerinkehää irti olisi monesti purkanut ja kasannut koko vetopuolen.
     
  2. julli

    julli rmk

    pölysuojia en lähtisi poistamaan, joska ketjukopassa on aina metallirojua/silppua/mujua, joka menee laakerinkuulien väliin ja ei paranna laakeria. kestovoideltuna toimii aika kauan kun on vain laatu laakerit.

    "kylmän pään" eli variaattorin puoleinen laakeri on kuperaselkäinen ja joskus vähän ongelmallinen löytää laakerikaupasta. rovaniemeltä itse kävin hakemassa etralta molempiin päihin laakerit. kylmään päähän löytyi sellainen epäkesko-lukittava laakeri, jossa oli jopa alkuperäisen kaltainen rasvareikä ulkokoolissa. ainoa miinus, ettei epäkeskolukituspalikka mahtunut paikalleen, mutta laakerikauppias sano, ettei se sitä kaipaa kun ei alkuperäisessäkään ole. keskireikä taisi olla sen 25,4mm kun kerran sovitettiin 25mm laakeri akselille(25mm laakereita löytyy kuulemma joka paikasta, mutta 25,4mm ovat erikoisia - sanoin samanen laakerikauppias pari vuotta sitten).

    akselilta vanha laakeri lähtee kivuttomimmin rälläkällä ja katkaisutampilla. vetarin kun irroittaa niin ei tarvi ketkukoppaa käyttää irti. ainoastaan kopan kansi ja alaratas
     
  3. rzy

    rzy -EX- IQ 700 CFI Dragon -07

    Täytynee huomenna irroittaa koko akseli niin voi päästä helpommalla...

    Niin sellaisen epäkeskolukitun SA-205-16 (1"akselille) laakerin sisäkehä on leveämpi lukituksen takia, joutunee laittamaan huulloksen ulospäin jos ylipäätään mahtuu siellä mittarinkulmavaihteen "alla" olemaan.

    Entinen laakerin jonka sisäkehä on vielä toistaiseksi paikallaan on pölykupin perusteella 205U ja ei ole sellaisella leveällä sisäkehällä, voi toki olla alkup. kun ei luettelot tunne sitä ja vastaavaa "kapeaa" ei löydy kun 25mm reiällä...

    Ja 62052RS laakerit on 25mm akselille. Ovat ilmeisesti kettuillessaan tehneet päät 25,4mm ja 25mm.

    Kun puran niin mittaan et ei tartteis täällä arvuutella...
     
  4. julli

    julli rmk

    juu oli siinä se lukituksen uloke, mutta mahtuu elelemään siellä mittarivaijerin rasvakupissa. alkuperäisessä laakerissa ei uloketta
     
  5. hifilux

    hifilux Well-Known Member

    Rälläkällä tai Dremelillä VAROVASTI ajaa sen kehän melkein akseliin asti ja sitten tuurnalla ja vasaralla naputtelee kehän poikki, lähtee helposti. EMC:ltä löytyy aika hyvin laakereita, kunhan on oikea myyjä jonka kanssa asioi :p
     
  6. xc 500 sp

    xc 500 sp Vanhaa rautaa

    Tuohon löytyy millikoon laakeri, joka on halvempi. Itse käytin vetaria sorvissa 25 laakerille. En nyt muista mikä sen tyyppi/ulkohalkaisija oli.
     

Suosittele tätä sivua