Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    ^Olekko sitten ite ajanu?
     
  2. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Sillä, että mountainilla joutuu pyörittään enemmän mattoa saman etenemisen aikaansaamiseksi ei ole mitään merkitystä, koska testatusti ainakin uuden mallin summitti menee silti vähemmällä kulutuksella kuin muinaismuisto fööni...

    377 rotaxi vei 17 litraa, 800eetekki 11 litraa ja rinnakkain naakimalla ajeltiin. Vanhus oli kapeamattonen kakspökä 377-koneella. Kokeiltiin myös mäennousua ja yhtä jyrkkää meni kumpikin sutimatta. Sitten tuli vedettyä jokunen 30m pystykeulitus- tyyppinen mäennousu. Näistä huolimatta kulutukset noin päin...
     
  3. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Hyvä että yhen hinnan on saanu persenahasta revittyä. Ois vielä joskus rahaa, että sais päivitettyä uuteen niin ei tarttis säästellä ja sais hukata tuon foxin romunki tuosta kartanolta...
     
  4. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Mielenkiintoista "keskustelua"... :D

    Viittaan tällä wt- miesten lähes loputtoman pitkiin kaarteluihin, joissa lähinnä syytetään summittimiesten ylimielisyyttä ja halveksivaa suhtautumista heidän laitteitaan kohtaan. Kuitenkin "leveätelanen on paska"- lausuntoja olen lukenut lähinnä leveätelamiesten kirjoitelmista...

    Vaikuttaa siltä että se kilpailijan "ylimielisyys" onkin itse asiassa kirjoittajan kokemaa alemmuudentunnetta :-\ ....siitä sitten kumpuaa se hyökkäys summittimaureja kohtaan, vaikka nämä ovat olleet topicissa melko hiljaa pitkän aikaa.
    Varmaan ihan luonteva vaihe kohti sisäistä rauhaa ja henkistä tasapainoa, samalla hyväksyen että kehitys on kehittynyt ja viisysi on leppoisista ominaisuuksistaan huolimatta hiukan rajoittunut peli nykyaikana...

    Ja loppuun; voisin itsekin ihan hyvin harrastaa viisysillä umpissamoilua, varmasti hieno laji. Tykkään samoilla metsiä kaikessa rauhassa, vaikka wt-miehet ovatkin tässä topicissa kymmeneen kertaan muuta olettaneet.
    Kaikesta huolimatta summitti on vielä toistaseksi tilapäisiä lapsetuskohtauksia varten alla ;D
     
  5. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ihan tästä ketjusta löytyvät ne kommentit. Kysyn sitä siksi, koska jokainen kelkka mitä olen tarjonnut, ja minkä umpisen kulkuun olen 59:ä verrannut, on tämän ketjun tietäjien mukaan ollut jotain muuta kuin nykykelkka.
    Joku taisi sanoa että yksikään nykykelkka ei häviä umpisenkulussa vanhuksille, ja sitten kun sellainen esitetään, se ei sitten olekkaan nykykelkka tai se on maailman huonoin umpisen kulkija. ;D
    Itse te tämän lastentarhasta tutun saivartelun olette aloittaneet, joten jatketaan nyt sitten tätä leikkikehätason keskustelua.

    Niin, ehkä on hyvä pitää mielessä ne realiteetit miksi esim. summit etenee paremmin kuin vanhukset. Tela ja moottoriteho siis pääasiassa. Sinne mihin summitti menee pintakaasulla, niin sinne pääsee vanhuksellakin. Noin erittäin karkeasti yksinkertaistettuna.

    Kukaan ei ole kiistänyt summitin etenemiskykyä, edelleenkään. Monestiko se täytyy tässä ketjussa sanoa? Vai pitäiskö aloittajan muokata se vaikka otsikkoon?

    Niin, usko tai älä, tarpeeksi paljon kun kelkalla ajaa niin ajosilmä kehittyy sen verran että kiinni jäämiset pystyy melko hyvin välttämään.
    Kyllä meijän kaseikkopujotteluihin pääsee halutessaan mukaan, ei ne mitään salaseurareissuja ole..
    Tosin, pitkästyminen on kyllä taattua jollain muulla kuin vanhalla lintalla..

    Niin, yhtä hyvin eteni ZX-summitti kuin viisysikin, vaan ainakin minusta se jatkuva ojankaivuu oli lähennä ärsyttävää. Kyllähän sekin kaasulla eteni pahemman kinkaman päälle kuin 59, mutta so?
    Wanhuksella pääsee pintakaasulla lähes samaan paikkaan, eikä pusikossa tarvitse kelkkaa koskaan huudattaa.
    Onhan niitä tyyppejä jotka vaihtavat mökäpöntöt kelkkoihinsa, joten vissiin se melu tuottaa jotain kieroa mielihyvää. Liekö sitten samoja tyyppejä ne jotka tykkäävät huudattaa ja kaivattaa kelkallaan ojaa ja lennättää turvetta aina ja joka paikassa?

    Et siis juuri ole summittimiesten kommentteja lukenut.. Etkä pahemmin muitakaan.
     
  6. Knato

    Knato Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Siisti topikki, täällä on ollu jo muutaman vuoden jumissa kaikkien kelkkojen lisäksi itse keskustelu :D
     
  7. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Meinasin vaan että jutut on suhteessa 1 sievän sovulias mountainimiehen kommentti - 10 wt- maurien tunnepitoista avautumista ja hyökkäävää syytöstä. Sitten lisäksi muutama satunnainen trolli ja tsoukilla laitettu vedätys, jotka tuntuu uppoavan perukkeita myöten.

    Eipä ihan kaikkia kannattais niin vakavasti ottaa...ite mielellään heittäsin läpändeerusta sillä tasolla että vois vielä joskus naamatustenki jutella ja vaikkapa tehdä sen vertailureissun joskus jos hyvin käy. Siitä ei sitten tuloksia julkastais täällä...joka haluaa ne kuulla, joutus olemaan mukana!
     
  8. PoederJunkie

    PoederJunkie Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    On niin hurjat kulut kairassa, että ukot pysyy kotona ja jumii koneella ???

    Ose vain jännä homma, kuinka se suomalaisilla on tarve kehua justiinsa sitä, minkä omistaa ja haukkua sitä naapurin "romua" :D Osalla menny touhu jo sen verran vakavaksi, ettei pysty enää vaihtamaan ees testatakseen jotain uuempaa/vanhempaa, ko "siitähän se tuo naapurin mulukku vasta riemastuuki" ;D
     
  9. Jale

    Jale Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kyllä tähänkin tinkaan näköjään jää pahiten jumiin juurikin sen saman asian takia, mikä kaikilla muillakin leluilla hidastaa etenemistä, eli TEHOn puute...

    Ymmärtäähän tuon. ;D
     
  10. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Asuuko yksikään vuorikelkan omistaja Kajaanin nurkilla???
    Itseä ei juuri jännitä tahi harmita, kumpi parempi, mutta jos kukaan sattuu nurkilla olemaan ja pystyt kelkan meidän mestoille tuomaan, voisimme käydä ST:n ja sinun kelkkasi kanssa ajelemassa jonkun tunnin ja toteamassa, että molemmat ovat yhtä hyviä, mutta kuskeissa se ero on... ja molemmille kuskeille se makkara ja kalja maistuu!!!
     
  11. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Elanilla ko hankikelin aikaan naakii pusikoissa niin eipä mahu mikkään muuko larveni samasta reijästä jos ei kuskilla ole kassit kovin valtavat, että jalakojen raijelevveys mennee ylileveäksi.. muutenki sillä on lysti ajella kairassa ja kauhistella mountaini miesten nousemia mäkiä ja ojistaki ne vain loikkivat yli niinko Eino Kirjonen aikanhan. Mutta mukavan malliset ilimatki rupiaa olemhan vaikka helemikuun loppua elethän. Niin Ellustahan meni tefat kummaltaki puolen moottoria niin nyt en ossaa sanua millä kairhan tohtii tukkeua. Häätyy lähtiä matteen nahkasta kopeltamaan tefoja. Joo hei
     
  12. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    :)
     
  13. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Vakavasti?

    Jos minä ottaisin nämä turinat vakavasti, olisin jo mounttainin hankkinut uskoessani etten pääse viisysillä ensilumien jälkeen pihastani pois. ;D

    Kuitenkin, luotan yhä edelleen omaan arviointikykyyni kelkan ummenkulkuominaisuuksissa ja tiedän tasan tarkkaan mihin, missä kelissä ja miten viisysillä pääsee. Siihen on turha tulla kenelläkään vastaväitteitä esittämään.

    Vertailuajo on ihan turha, kun taas makkaranpaistoreissu on aina paikallaan.

    Ei kait täällä oo haukuttu muita ku vanhan liiton kamppeita?

    Se että minä en tykkää brp:läisistä on asia erikseen. Autoihin jos rinnastetaan niin en suostu hankkimaan myöskään tiettyjä audin, bmw:n, opelin, volkkarin, mersun, pösön tai nissanin malleja...
     
  14. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    On kieltämättä kyllä senverran lysti seurata tätä keskustelua, että joka päivä pitää itsensä koneen ääreen raahata ja katsella, mitä hihitettävää tänne tällä välin on ilmestynyt.

    Tuohon kieltämättä tekee mieli ottaa kantaa, kun "mountainileiristä" on nyt keksitty, kuinka WT kelkoistaan kirjoittelevat ovat ottaneet tämän asian niin kovin tosissaan... Nyt kun olen näitä postauksia oikeasti lukenut, niin asia taitaa olla juurikin toisinpäin. Minusta kai sieltä mountainiporukoista on alettu parkumaan ja tosissaan ottamaan.. Omasta näkökulmastani minä esimerkiksi olen kertonut hyvin pitkälti vain omista kokemuksistani ja havainnoistani, enkä ole siis millään älyttömällä tunteenpalolla tätä keskustelua lietsonut.. Se, että osa minun kirjoittamista kärkkäistä kommenteista on mennyt koukkuineen ja siimoineen päivineen ei käsittääkseni ole ainakaan kirjoittajan vika, vaan kenties osoitus lukijan osittaisesta herkkänahkaisuudesta.

    Olisko nyt kuitenkin niin kuin minä tuossa jo aiemminkin totesin, eli kyllä sieltä vuorikelkkailijoiden nurkkapöydästä on vedetty sitä hernettä nenään, kun joku vaan iljettävästi on jotain toista mieltä.. Tai ei itseasiassa edes mieltä, vaan omaa myös toisenlaisen näkökannan näihin laitteisiin.

    Se, että mm. minä olen ihan näissäkin kirjoituksissani myöntänyt mountainin olevan mahtava kapine, pitäisi kyllä riittää siihen, että minä en muuta mieltä asiasta olekaan. Itselleni en kuitenkaan ole moista värkkiä hommaamassa edelleenkään, koska minun kelkan tarpeeni koostuu paljon muustakin.. No nyt tietty joku huutaa, etteikö mountaini voi olla monikäyttöinen, niin vastaan jo heti, että juu.. voi se sitä olla ja varmasti onkin, mutta ei edelleenkään sovellu minun käyttötarkoituksiini. Piste. Ja mitäkö ne semmoiset käyttötarkoitukset ovat? No lukekaahan nuo mun postaukset, niin kyllä se sieltä selviää ihan nykysuomeksi kirjoitettuna.

    Mutta tuohon leveätelaisen ja mountainin tekniikoiden vaihtamiseen porukat tuntuivat tarttuvan senverran lystikkäästi, etten malta olla kommentoimatta.. Eli enhän minä nyt sitä luonnollisesti tarkoittanut, että kun leveämattoiseen vaihdetaan kaikki, niin siitä saadaan kykenevä kulkine.. Osa porukoista (leveämattoiset luonnollisesti) taisivat tajutakin tämän vertailukohdan, että kun noita laitteita noin kovin syvääluotaavasti arvioidaan ja erityisesti noiden laitteiden välisistä nousukykyeroista keskustellaan, niin valitettavaa on, että eipä se mountaini olisi jollain 550sella koneella ihan yhtikäs mitään sen kummempaa, kuin vaikkapa ST550nen.. Surullista, mutta valitettavaa. Käsittelyssä eroja olisi varmasti aika paljonkin, eli kevyempänä ja ketterämpänä ruunattu mountaini varmasti toimisi vielä kukkakepin vietävänä ja kenties jopa vähemmällä hiellä, kuin kuningasmoottorilla, mutta silti sen erinomaisuus karisisi reippaanlaisesti ilman isoa moottoria ja karkeaa telamattoa. Ei siitä mitääntekemätön varmasti tulisi, eli kyllähän sillä varmaan "nilkkalumissa ja tasamaalla" pärjäisi. ;D

    Ymmärrän kyllä "Maurien" ja "Penojen" (kumpiakaan en kyllä tunne, vaikka pari Mauria ja Penttiä tuttavapiirissäni onkin) huolen siitä, että jos esimerkiksi meikäläinen jostain saisi 44sen maton ja 800sen Rotaxin, niin kuinka pitkälle minä sitten esimerkiksi tuolla modaamallani 5900sella menisin.. Uskoakseni aika pitkälle ja sivu siitäkin. Hiki sillä tulisi, se on varmaa ja muutenkin homma voisi olla mielenkiintoista ja miehekästä, mutta ei olisi huonosti parintonnin hintaiselle kelkalle, johon on pultattu käytetty moottori ja karkeampi kumivalmiste. Puhumattakaan siitä, kuinka tuolla kelkalla edelleen luonnistuisi se sille ominainen käyttö, eli kaikki tarvittavat romut kyytiin ja viikoksi baanalle.

    Mutta kuten todettu.. Älkää ottako vakavasti. Nämä nyt on vaan kirjoittelua aiheesta "millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt?"...

    Ja niille janttereille, joiden kelkat eivät näihin keskustelussaoleviin kategorioihin sovi, tiedoksi, että älkää olko huolissanne. Aivan varmasti muunkinlaisilla kelkoilla tuolla mettässä pääsee, ku 5900sella ja/tai Mountainilla... Loppuviimein se on se ajotaito, joka tuolla kaseikossa pisimmälle vie ja siihen pitää kiinnittää huomiota. Vähän niinkuin offroadissakin; Kerran tai kaksi on tullut nähtyä, kuinka se kymppitonnien maasturi, johon on pultattu tonnitolkulla hienoja varusteita on maannut puskuriamyöden paskassa, kaverin ajellessa 70-lukulaisella, lommoisella ja jonkun mielestä rumalla Range Roverilla ohi ja tarjonnut takavinssin koukkua, jotta uponnut poloinen saa kalliin keksintönsä takaisin maanpinnalle. ZeiZeille terkut, mikäli taustalla hihittelet näitä meitin tarinointeja ;D
     
  15. loisteputki

    loisteputki Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tämä keskustelu on mielestäni harhautunut offin puolelle. Otsikossa lukee millä kelkalla USKALTAA kairaan nyt. Nyt on sivu tolkulla kirjoiteltu siitä millä PÄÄSEE kairalla. Ja aika paljon on kirjoitettu myös siitä millä pääsee ylöspäin. Tasamaalla taitaa mennä molempien tyylien kelkka ihan nokko?

    Ne joilla kokemusta on, niin kummalla uskaltaa, vai molemmilla. 50 cm matolla olevalla vanhuksella vai uudella hirmulla (tietenkin saman kuntoisella)? Mielestäni luotettavuus olisi se asia jota verrata, eli kumman tyylin kelkan omistaja tulee kelkalla takaisinkin, kumpi kävelee. Vai tuleeko kumpikin.

    Ja minkälaisen kasan remmejä, mäntiä, laakereita, tukivarsia, mattoja ym. hilpettä kummankin tarvii mukaan ottaa. Bensasta / 2t öljystä nyt puhumattakaan. Öljyä ei tietenkään 4t ukkojen tarvi mukana kantaa eli olisko ACE moottorilla oleva 50cm leveällä telalla ykkönen? Koneellahan pitäisi päästä sen elin ikä yksillä tulpillakin.

    Ketään palstalla olevaa ei tietenkään pelota mikään, eli otsikko on siinäkin mielessä harhaan johtava. Mutta ainakin minä haluaisin ennemmin ajella moottorin voimalla takaisin kymmenien kilometrien päästä talvella illansuussa jos toisena vaihtoehtona olisi kävellä tai olla hinauksessa sama matka. Kaivaminen ei pelota, lähinnä vi*uttaa.

    Eli millä uskaltaa (vai pelottaako?)
     
  16. Maco81

    Maco81 Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    En tiedä pitäskö olla kirjoittamatta, kun en ole kummankaan tyylistä kokeillut, enkä edes kairassa ikinä ajanut, mutta kirjoitellaan viestien perusteella vähäsen. Täällä etelässähän umpista pystyy ajamaan, millä tahansa lumen vähyydestä johtuen.

    Tässä keskustelussa tuntuu suurimmassa äänessä olevan sellaiset henkilöt, jotka ovat ajaneet pelkästään jommalla kummalla. Pieni osa lienee ajanut molemmilla ja valinneet omaan käyttöönsä paremmin sopivan tai jopa molemmat, joilla olosuhteiden mukaan liikkuvat. Mountain miehet ilmeisesti eivät pahemmin ole työkelkkoihin koskeneet ja työkelkka miehiltä on jäänyt mountainit kokeilematta. Kannattaisi varmaan kovimpien väittäjien oikeasti käydä kokeilemassa molempia vehkeitä ennen sen mielipiteen ulos sylkäisemistä. Saattaa molemmat yllättyä ominaisuuksista ja tarkoitan ihan kunnon koeajoa, eikä mitään parin tunnin räpsyä.

    Molemmilla varmaan uskaltaa kairaan ja vielä "huonommillakin" luulisin kuulemma tällä minun nykyisellä on edellinen omistaja käyny pohjoisessa umpista ajamassa, eikä tuo mielestäni kovin kummoinen ole.
     
  17. Summit-1000

    Summit-1000 AC M1000 153 SP juMi series. niin, ja GLS 3500 -90

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ajomies ajaa, pelikö peli ja kelikö keli 8)
     
  18. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Lihavoituna se keskustelun ydin.
     
  19. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei siitä vanhasta tule uuden veroista menijää vaikka vaihtais telan ja singuttaiski yhen puoli metriä.. Sille vaan ei voi mitään,mutta niin se menee. Ja kuka täällä on sanonu että kaikilla on joku 800 tai muuten "hirmu" siellä mountainin konehuoneessa??
     
  20. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No kuka täällä on sanonut että tulee? ???

    Eikös tässä ole kulkijoitten kunkusta, eli 800 summitista puhuttu? Eihän ne pienemmät yhtä korkealle/jyrkkää mäkeä nouse.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua