Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Mckonen, 18/12/13.

  1. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Hyvät neuvot on nyt tarpeen. Tallissa siis 2kpl Rotaxin 253 Alpha koneita.
    Toisesta lähti perinteisesti vedellä ja pultilla poksauttamalla se ibc-tyylinen kytkin irti mutta tämä toinen onkin jotain aivan muuta.
    Purkaminenkin oli sellainen episodi että enpä ole ennen sellaista nähnyt eli pultti irti, kuori irtosi siten.
    Sitten piti irroittaa kuvassa näkyvä tiheä kierteinen holkki jolla ilmeisesti jousen esijännitystä saa hoidettua. Löytyi sieltä rengassokkiakin jne..
    Mutta miten se sisempi lautanen irtoaa?
    Ei ole sisällä kierteitä muuta kuin sen päätypultin kierteet pohjalla ...ronkein rautalangalla ja muuta en tuntenut.

    Varren päässä on jakoavain tyyliselle irroittimelle paikka, olenkin tehnyt siihen työkalun eli onko tuo kytkin kierteillä kiinni? Ja jos on niin kumpaan suuntaan aukeaa?
    Moottorit on kotoisin -90 luvun skii-doo Nordikista.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Vs: Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

    Varmaksi en osaa mitään muuta sanoa kun mulla oli aikanaan joku n. -82 elan 250 rotaxilla ja siinä oli kytkin kierteellä kiinni. Tosin kyllä se tuli irti sieltä ulosvetäjällä kun ei sitä tiedetty (ja jopa huollosta neuvottiin niin). Mutta kierteen suuntaa ei voi enää muistaa...
     
  3. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

    Tuo kuvan kytkin on mielestäni IBC P50 tai sen kopio. Ainakin tavalliset P50:t on kartiolla kiinni mutta tuosta en mene sanomaan. Kuvittelisin kyllä että Nordikin ja 250 Lynxin koneilla ei ole eroa kytkimen kiinnityksen puolesta.
     
  4. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

    Molemmat koneet samanlaisia 253 Alphoja
    Molemmat kytkimet PowerBlocin tekeleitä mutta tässä kinkkisessä on tuo "jakari" juttu päässä eikä mitään kierteitä että ulosvetopultin saisi tehtyä.
    Itse reerasin kuntoon silloin sen 1-mukisen 247 retro-rotaxin ja siinähän oli se kierrekytkin...mutta avautuiko se myötäpäivään, sitä en muista.
    Pitää kai käydä pikkuveljen luona kun sillä on raskaankaluston pulttimopo niin aukeaa perskules jos on kierteillä!
     
  5. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

    Mun käsitykseni mukaan 253 akseli on aina ollut kartiolla. Tohon vois tehdä ulosvetotyökalun, joka käyttäis hyödyksi kytkimen päässä olevaa ulkokierrettä?
     
  6. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

    hyvä idea...tuossa mietinkin jo idean paperille ja pitääkin toteuttaa heti aamusta niin pääsisi tilaamaan osia kun saisi tuon motin levälleen.
     
  7. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Re: Vs: Rotax 253 Alpha, kytkimen sisemmän lautasen irroitus?

    Kyseinen muoto ei ole minusta jakaria varten, vaan kytkimen ulkolautasen kantta pitämään paikoillaan oikealla kohdallla. Itse olen vastaavanlaisen kytkimen irroittanut 377:sta ruuvaamalla mutterin sen kytkimen akselin päähän ja ruuvannu myös kiinnityspultin kampuraan kiinni siten, että se jää muutaman millin irti kytkimen päässä olevasta mutterista. Sen jälkeen oon JYKEVÄLLÄ kaksihaaraisella ulosvetäjällä nyppässy sisemmän lautasen irti ottamalla mutterista kiinni.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     

Suosittele tätä sivua