Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä kapu, 9/11/09.

  1. kapu

    kapu CF8 -07 ja BC570 -11

    Terve!

    Koitin haulla hakea, mutta ilman tulosta. Mutta siis mieltä askarruttavia kyssäreitä:

    1) Jos vaihtaa runkon toisesta samanlaisesta pulkasta, niin mitä pitää tehdä jotta kelkka taas laillinen? Pelkkä muutoskatsastus ilmeisesti, mutta pitääkö mulla olla silloin jotain papereita siitä vaihtorunkosta mukanani konttorilla?

    2) Jos äityy tekemään telatunnelin itse, niin mites sen saa lailliseksi?

    Ja kiitos, vain fiksuja vastauksia, eikä päivittelyjä siitä miten ao muutoksia ei olla maailmalla lappuihin muutettu ja ajeltu silti talvet läpeensä ;)
     
  2. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Jos raakaa faktaa haluat niin olisiko oikeampi paikka kysellä asiasta katsastuskonttori ::) Jos Stinky on hyvällä päällä niin etköhän hyvän vastauksen saa kuiten täältäkin. Kerro kuiten uteliaille mikä on niin massiivinen mälli, että runko kannattaa vaihtaa muttei koko kelkkaa?

    edit. se runko taipuu esim muotoihin runko, rungot, runkoinamme, rungoittamme, runkoihinkin, rungoistaankin, rungoittakkin, runkoinaammekaan jne.. ;)
     
  3. kapu

    kapu CF8 -07 ja BC570 -11

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Kiitos kielipoliisille ;)

    Ja uteliaille: ajatuksena hommata käytetty eturunko yamahaan (v-max) ja tehdä ite telatunneli. Vahvistella ne ikuisiksi. Sitten kun homma valmis niin siirtää tekniikka vain laitteesta toiseen yhdessä illassa :D
     
  4. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Mitäpä en lähimmäisen vuoksi tekisi :D

    Vaikka et neuvoja halunnutkaan, niin pakko on kysellä vielä että meinaatko että kun menet paikalliseen peltikauppaan ja kerrot haluavasi parisen neliötä alumiinia niin saat rakenteellisesti yhtä lujaa peltiä mistä jammu on omat runkonsa pokannut? Itse olen vähän kuullut juttuja lynxin runkojen jäykkäämisestä, mutta ei kukaan edes saunaillan lopuillaankaan ole vihjannut ikuisista rungoista.

    Ei siinä, kannustan itse tekemiseen ja se on hienoa. Sen sijaan tyhjään ei kannata päätä seinään takoa. Jos tavoitteena on pelkästään äärimmäisen kestävä ratkaisu, niin voin jopa jeesiä siinäkin. Minulla on vielä vähän suhteita Patriaan tänäkin päivänä ;) Jos taas meinaat tehdä lujan rungon omaan käyttöön niin unohda tuo itsepokattu versio; siitä ei kohtuu kiloilla saa edes normi tehdasrungon lujuista.

    Jos tuon tekniikan taas illassa nakkaa niin mikä ongelma se on tehdä tarpeen vaatiessa vaikka kertaa vuodessa ;)
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Eikö? Ilmeisesti olen sit henkilökohtaisesti epäonnistunut ::)
     
  6. jakkis

    jakkis Lynx Safari 400 & Cobra enduro

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Katsastuksessa / polisille kelkka on sen runko. Eli paperit seuraa runkoa, en ole varma yamahan runko numeroinnin paikasta mutta ainakin PRBllä ne numerot löytyy myös telatunnelista.
    "uudesta" rungosta sinulla on oltava luovarit tai kauppakirja josta ilmenee omistussuhteen vaihdos.

    Huomaa että mikäli sinä hommaat Kelkan (lue myös että runko) josta on liikenne vakutuksia maksamatta ne liikenne vakutukset tulevat lainmukaan uudelle omistajalle takautuvasti maksettavaksi.

    Paremmin saat asiat akelta tietoon, katsastus kontoreiden antama tieto vaihtelee niinkö sää, ei yhtään saman laista...

    Kielioppiasiat toki voi korjailla off topikkina, mutta todettakoon että jokainen puuttuu siihen mihin pystyy ;D
     
  7. Lahtinen

    Lahtinen cf8 -11

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    ja nähtävästi kuulun itsekkin niihin epäonnistujiin mut sen näkee sit ens talvena...
     
  8. Ässä

    Ässä G4 RS & REX2 RS

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Tulipa tossa muutama tunnelinjatko teetettyä/tehtyä ja siinä kanttaillessa kyllä huomas alumiinin ja alumiinin eron. Mutta tosiaan tota oikeesti lujaakin peltiä kyllä löytyy. Tuli onneks tehtyä siitä lujemmasta tavarasta. Tuskin ne kelkkatehtaat ainoita paikkoja on missä käytetään vähän parempaa materiaalia? Jossain käytetään ehkä vieläkin lujempia aineita?
     
  9. Kawamasa

    Kawamasa Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Telatunnelin voi tehä ite ja leimata ilman mitään ihmeellisyyksiä. Vanha tunneli vain mukaan konttorille oli sitte kyse itsetehdystä tai toisesta pulkasta lainatusta. Ja tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen kun olen leimannut parikin tunnelivaihdosta.
    Ja itsetekemällä saat todellakin tehtyä reippaasti lujemman rungon kuin tehtaan jäljiltä eikä sitä painoa tule kuitenkaan juurikaan lisää.
     
  10. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    No niin kai, otsikkohan olikin Jäpälän pelti & pokkaus vs. muu maailma ::)

    Pointti kai oli että ei nuo tunnelit itse tekemällä jäykisty, näkyypä noissa itse tehdyissä ikuisissa rungoissa olevan silti tehdasjäykkäreitä enkä nyt äkkiä keksi millä kotimankelilla nuo astinlautojen reunatkaan pyöräytetään. Kotirunkoihin jäykkyys saadaan sopivilla jäykkäreillä aivan niin kuin tehdastekoisiinkin. Tuo materiaalikysymys onmyös kinkkinen, jotkut saa sopivasta paikasta oikeaa materiaalia, mutta mitään faktaa materiaali vs. materiaali ei ole saatikka normi kuluttajan näkökulmasta.

    Eipä sillä, hattua nostan pojille jotka rungot itse taittelevat. Mulla jäisi varmaan sellainen tekemättä :-[

    Kuitenkin jos jos brssaillaan rungon jäykkyyden kanssa niin kertokaa joku mihin se perustuu. Miksi itse taiteltu tunneli on tehdastavaraa parempi, vai merkitseekö siihen paremmat/parempiin paikkoihin laitetut jäykkärit enemmän? Itsellä ei ole tässä omaa lehmää ojassa; minun puolesta tehkää rungot vaikka halkaistusta ojarummusta, mutta yrittäkää edes vähän ottaa kantaa senkin innovaation taustoihin.
     
  11. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Älä möksähä. Tässähän ei alunperinkään ollu kyse et tuleeko ite tekemällä jäykempi vai not. Ilmeisesti jos joku haluaa tehä ite tunnelin niin silloin siitä tuskin tulee samanlainen kuin tehtaalla. Eikä toi kanttailu muutenkaan ole mitään raketti tiedettä. Astin lautojen reunathan on suurimmaksi osaksi niitattua matskua et ei kait niitä ite tarvi alkaa rullaamaan tyyliin 250 linksi.

    Ps. ei kaikkia asioita kannata kattoa rossi kuskin lasien läpi, kun tämmöseen heinäpaalin kuskaukseen riittää muukin kuin runko mallia ratakisko ;)
     
  12. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    No en ;) Ketjun aloittaja vissiin halusi kuiten tanakan rungon sitä ihmettelin että pelkällä tunnelilla ei kovin paljoa kovempaa saa jollei sitten materiaalia käytä rutkasti.

    Komeita ne teijän rungot on :-*
     
  13. Kawamasa

    Kawamasa Well-Known Member

    Vs: Runkon vaihto / telatunnelin tekeminen

    Tohon telatunnelin itsetekoon löytyy sen verran faktaa, että perusainetta rikkomatta alumiinilaatuja on aika vähän maailmassa,joissa on oikeasti hyvät kylmämuovattavuus-ominaisuudet. Esim lentokoneteollisuudessa käytetty duralumiini 7075 on lujuudeltaan lähellä rakenneterästä mutta sitäpä ei enää kanttaillakaan ihan noin vain. Kelkan tunnelit on todennäköisesti tehty jostakin kohtuu miedosti seostetusta alumiinista. En tiedä mutta olettaisin näin,koska ne kuitekin tehdään prässillä ja toisakseen niissä näkyy aika helposti hapettumia,mitä ei taas vahvasti seostetuissa näy. Poikkeuksena kuitenkin juuri tuo 7075 sekä 2014 ja2024 laadut joilla on huono korroosionkestävyys mutta suuri lujuus.
    Mutta ihan perus 1200 laatu käy ihan hyvin itsetekemiseen ja siitä saa varmasti lujan tekeleen ku vain käyttää mielikuvitusta.
    Tossa oma näkemys asiasta http://tripleforce.pic.fi/kuvat/Maxiprojekti/
    Ja lopputulos oli moninverroin alkuperäistä lujempi joka suhteessa
     

Suosittele tätä sivua