Syncro- laatikon käyttö, jne...

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä Induktanssi, 17/11/12.

  1. JalmariVari

    JalmariVari Well-Known Member

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Eiköhän siellä mee mikä tahansa laadukas vaihteistoöljy, joka ei vaan oo liian jäykkää. Sitä hypoidilisäaineistusta se ei vaadi, eihän siellä oo hypoidihammastuksiakaan. ???
     
  2. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Kiitos todella tyhjästä vastauksestasi.
    Jos vaivaudut jakamaan tietämystäsi, miksi et kerro edes hieman enemmän asiastasi? Lienet poliitikko...
     
  3. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Kehottaisin käyttämään suosituksen mukaista öljyä. Mitä arvostelemaasi vastaukseen tulee, niin siinä oli kaikki oleellinen tieto. Kyseessä on vain suunnanvaihtajalla varustettu lieriöhammaspyörin toteutettu alennusvaihde, eli ei tarvitse hypoidilisäaineistusta. GL-4 luokan öljy käy vallan mainiosti.
     
  4. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Eikö foorumin tarkoitus ollut helpottaa eloa?

    - Mikä on laadukas vaihteistoöljy, joka ei ole liian jäykkää?
    - Mikä hypoidilisäaineistus?
    - Mikä hypoidihammastus?
    - Mikä GL-4- luokan öljy?

    Yritin nyt hakea vähän parempaa tietoa ja mahdollisia kokemuksia, mutta taitaa Kajaanin Suomi24 olla parempi paikka tähän...
     
  5. junnua

    junnua comatsu

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    täyssynteettistä 75w90 vaihteisto öljyä tuli käytetty, mobilia vai oliko teboilin tuotetta, paikallisesta korjaamosta sitä aina hain, ei koskaan ees tarjonnu brp omaa vaikka sitäki näky olevan :)
     
  6. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Itsekkään en paljon tiedä, mutta sanon silti: GL4 luokan öljy on normaalia vaihteistoöljyä, esim. 75/90, ilman hypoidilisäaineita. Käsittääkseni GL5-öljyssä on niitä hypoidilisäaineita. Hypoidilisäaineita tarvitaan vetopyörästö-öljyissä eli automaailman termeillä "peräöljyissä". Ainakin joihinkin GL4-öljylle suunniteltuihin vaihteistoihin nuo GL5 öljyt on haitallisia. Ja aikaisempien vastausten perusteella sinun kelkkaan kelpaa paremmin se GL4-luokan öljy. Vaikka Mobilin tuote.
     
  7. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Ja sen hypoidilisäaineistuksen tunnistaa viimeistään siitä että öljy haisee rohki vistosti. ;D
     
  8. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Tuo Lynxin vaihteiston pohjaropun vitvolooginen paikka on kyllä tosiasia.. Itse olen suunnitellut virittäväni kelkan pohjaan ja itseasiassa pohjapanssariin ihan perinteisen luukun, jonka kautta pääsee lootan proppuun käsiksi.. Ja mikäli Syncrolootalla on ajettu 10Tkm, niin kovin lämpöisesti suosittelisin lootan laakerointia. Tämä pätee niin 5900sen, kuin ST-sukuistenkin laatikoihin. Remppa ei ole kovin kallis ja mikäli itse punnertaa laatikon pajalle, niin siinäkin säästää työkustannuksissa. Samalla lootaan kannattaa vaihtaa kaikki stefat ja tiivisteet.

    Tuo öljyasia on sellainen, johon en uskalla ottaa kantaa, kun en muista, mitä öljyä mulle kerran suositeltiin.. Se on kuitenkin asia, jonka minä olen aina kausihuollon yhteydessä kelkkaani vaihdattanut. Eli mun ST, vaikka vanhapaska onkin, on joka ainut kausi käynyt ihan pajalla saakka kausihuollossa.. Pääasia taitaa olla, että öljy on vaihteistoon tarkoitettua kamaa ja tarpeeksi notkeaa pakkasellakin.

    Tuo magneettiroppu ei ole huono idea. Saisiko siihen sellaista öljykorkkia, jossa on magneetti? Tai vastaavasti öljytikkua, jossa on magneettinokka..?
     
  9. lynxijote

    lynxijote 3900 GL Syncro

    Tuohon propun sijaintiin, niin omassa 3900 on porattu kuomuun reikä nii joha on helppo pitkävartisella räikällä availla pultti. Toki taitaa olla vähän eri paikassa 59:ssä ja 39:ssä nuo proput mutta ideana ja ajatuksena toimii ja on varmaan helpompi toteuttaa kun luukku
     
  10. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Luulen, että suurin syy syncrovaihteiston rikkoontumisiin on väärä käyttö, ja/tai väärät säädöt mm. tyhjäkäynnissä. Ylhäällä olevista rattaista lähtevä hienojakoinen metallijauho sotkee öljyn, ja kun ei ole magneettia, se kiertää hiomatahnana laakereissa. Yleistä on myös väärän käytön vuoksi lohjenneet isommat hampaanpalat, jotka hajottavat koko roskan. Itsellä on useita paljon ajettuja syncrolaatikoita, joille ei ole tehty mitään, ja kelkoilla on vedetty raskaita kuormia. Aion jatkaa testiä, enkä pura laatikkoa ennen kuin alkaa kuulumaan ylimääräistä ääntä, tai öljyn seassa tulee ylimääräistä tavaraa. Se magneetin soisi olevan noissa.
     
  11. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Juu.. Kehitys on mennyt tässä välissä eteenpäin ja tuo reiän poraaminen siihen propun kohdalle on tullut toteutettua jo muutamissa ST600sissa... Se erillinen luukku oli yhden aikakauden viritys, mutta nyt tosiaan on helpompi, kun poraa noin 8mm reiän, niin siitä sopii pienen räikän jatkovarrella ruuvailemaan proppua auki.
     

Suosittele tätä sivua