Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä janzka, 27/9/11.

  1. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Tänne voitais kerätä kuvia tekemistänne kelkanpenkeistä, käyttämisestä materiaaleista, toimivuudesta ja antaa neuvoja penkin tekijälle, että mitä pitää erityisesti huomioida ja millä olette penkkiä "veistäneet" muotoon ym... Olisi hyvä, jos tänne saataisin edes jonkilaista materiaalia. Varmasti auttaisivat muitakin kun minua.

    Topicin idea tuli, kun pitäs alkaa ensviikolla tekemään penkkiä ventureen, enkä löytäny haulla oikeen penkin tekoon liittyviä specsejä. Oma tavoite on; paino alle 4kg ja hyvä
    istuttavuus :D

    Jos tämä tuntuu turhalta tän voi poistaa tai siirtää korjaamo puolelle jos siltä tuntuu. Alustavasti tein tämän tänne.
     
  2. Ronkainen

    Ronkainen Yamaha RS Vector -05 Ja Yamaha Exciter Deluxe -89

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Ite kans pitäs tehä Exciteriin penkki, mut ei vielä mitään hajua miten se kannattaa alkaa tekemään, tai että mitkä pehmusteet ois hyvät ynmynm :s
     
  3. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Ite aattelin lähteä kokeileen finfoamilla ja runsaalla retkipatjalla. Liima, jolla kiinnitän nuo toisiin on epäselvä, myös "ase", jolla veistän tuota foamia.
     
  4. jussir

    jussir Romukoo

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Retkipatjalla tulee liian kova vaikka teet siitä koko penkin ::) Itellä oli omassa penkissä ensin finfoamia ja sitten jotain kohtuu kovaa patjaa ja siinä päällä retkipatjaa. Liian kova oli reittiä istualteen länkyttää, mutta umpishommissa pelasi hyvin kun oli vakioa paljon korkeampi/kapeampi! Finfoamia on helppo leikellä normi puu sahalla. Penkin eri osat liimautuu yhteen hyvin sikamäskillä. Retkipatjaa on hyvä leikata puukolla ja sitten koko penkkiä on hyvä silotella lopulliseen muotoonsa rälläkän lamellilaikalla. Sillä saa kohtuu sileää pintaa ja helposti muotoiltua varsinkin foamia.
     
  5. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Elä ollenkaan käytä retkipatjaa, käy ostamassa verhoomosta jankkaroihin tarkoitettua limiä ja jämäkkää vaahtomuovia. Toimii kelillä kuin kelillä ja eikö menetä ryhtiään. Se limi on tämmösen näköistä. Kovempaa kuin vaahtomuovit.

    [​IMG]
     
  6. joge

    joge Well-Known Member

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Retkipatjalla on myös se ominaisuus, että lässähtää kuopalle aika nopeasti. Kovalla pakkasella tosiaan tuntuu istuultaan ajettaessa, että selkäranka painuu kasaan muutaman sentin/ reissu, ei siis kovin mukava. Alkuperäseen verrattuna kuitenkin ryhdikkäämpi ajoasento ja sitähän tällä haettiin.

    Mutta tässä jotakin kuviakin kun niitä kerta pyydettiin. Muutaman vuoden takaseen rojektiin tehin tuo perus retkipatja/finfoam kollerruksen. Työkaluina leuku ja lamellilaikka rälläkässä. Liimana oli jotain verhoiluun tarkotettua mäskiä, joka sotki pirusti.
    Aluperäisen penkin nahan sain vielä tuohon singuttamalla päälle ja niitattua kiinni.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toinen penkkirojekti oli tuohon uudempaan ski-doohon. Siinä lyhensin ensin alkuperäsen foamin, liimasin siihen jonkun mopo-skootterin penkistä lisää foamia(paljon jämäkämpää kuin kelkan) ja penkin sisään finfoamin samaan tyyliin kuin edelliseen projektiin. Penkin runko oli myös alkuperäinen leikattuna lyhyemmäksi. Nahka alkuperäinen laikeltynä ja karhulangalla ommeltuna.
    Tämä oli hyvä penkki, ei painanut juuri mitään ja oli tärpeeksi jämy, muttei kuitenkaan yhtä pintakova kuin retkipatja penkki.
    [​IMG]
     
  7. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Kiitos tipseistä, kyllä mä sen penkin saan ensviikollla hyväksi :) Reitillä tosi harvoin ajan istualtaa ku pro action ei tahdo sallia lätkyttämistä istualtaa ;D jalat pitää olla koko ajan toiminnassa! Mukavasti kuiten painoa lähtee pätkä penkillä ja ku jättää pois nuo touringistuin romut.. 22kg painaa ne hässäkät, eli jos penkin sais 4kiloon.. nii 18kg perästä pois.

    Eli vois tollane retkipatja sydeemiki toimia, mut pitää käyä tota limiä kyselee, ja jos sitä naakkis sitten finfoamin päälle reilusti ja tuon päälle vaikka vähä retkipatjaa nii vois olla nasevaki.. Umpishommiinha tää ventura on tehty, joskus kuiten vähä reittipätkääki.

    Mukavasti kuiten painoa lähtee pätkä penkillä ja ku jättää pois nuo touringistuin romut.. 22kg painaa ne hässäkät, eli jos penkin sais 4kiloon.. nii 18kg perästä pois ja komeemman näkösen.

    Lisää penkkivinkkejä kuitenki tänne kannattaa kirjotella :)
     
  8. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Mullekin tulee 600 johon pitäs penkki tehä vissiin eli Okkeli kaipaa penkkiä, onko mallia kellään?
     
  9. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Kokemusta on tuosta retkipatjasta sen verran, etten suosittele sitä kenellekään. Penkistä tulee niin kova, että ei sillä voi istualtaan enää patikossa ajaa.

    Motonetissä on myytävänä 3cm vaahtomuovi äänieristysmattoa hintaan n.20€ / kpl (50x100cm), jossa toisella puolella on liimapinta ja toisella puolen folio. Tuo on osoittautunut oikein toimivaksi penkin korotusmateriaaliksi. Helppoa leikata terävällä (villa)veitsellä ja kiinnitys on jo valmiina. Sen kun kevyesti penkin päällisellä kiristää, niin tulee sopivan jämäkkä, mutta mukava.
     
  10. kapu

    kapu CF8 -07 ja BC570 -11

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Materiaaleista sen verran että vaahtokumia ei siis vaahtomuovia, ja sitä saa vaikka Etrasta. Liimailuun vain kontaktiliimaa purkillinen (sitä pensselillä levitettävää) niin materiaalit pitäs olla hyvät.
     
  11. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Ittellä oli lähtökohtana pelkkä foami, jolloin saa varmasti omaan kelkkaan istuvan penkin. Ei jaksa kaikkea sepostaa, niin tuolla jotain räpöstelyä:
    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=64695.30

    Ja lisää, sekä muutamat fotot valmiista tuotteesta tuosta etiäpäin:
    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=64695.90

    Materiaaleina foamin lisäksi finfoami, muutama levikesuikale evon orkkispenkistä lainattuna ja takavalo"kotelon" pohjalla hieman polyuretaania ja runko on lasikuitua, johon popniitattu penkin metalliset kiinnikkeet...Päällysteenä joku säänkestävä, hieman venyvä (auttaa hyvän verhoilutuloksen saavuttamisessa!) käärmenahka. ;D
     
  12. znood

    znood Guest

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Ite tein tosta limistä kans penkin yamahaan ja hyvinhän se säilytti ryhtinsä. Liimana käytin uretaania.
     
  13. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Mistä ootte tilaillu tuota limiä ja paljonko on maksanu kun kyselin yhestä paikasta nii 5cm paksuinen neliön kokoinen palane maksaa 74euroa. Kuulostaa kalliilta.
     
  14. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Ite ostin Verhoomo Vallioniemiltä Oulusta. Hinta oli 100x150x2,5cm palaselle 18,50€. Tuo 74 on sikahinta.
     
  15. jussir

    jussir Romukoo

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Hae motonetistä sitä limin näköistä äänieristys mattoa. Ei ole nuin kallista ja siinä on liima valmiiksi!
     
  16. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Jep. Se Motonetin matto on ihan samannäköistä tavaraa kuin tuossa nimim. Shapen kuvassa näkyvä ::)
     
  17. znood

    znood Guest

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    On se samannäköistä mutta se lässähtää kyllä käytössä aina tehokkaasti.
     
  18. rampe

    rampe F800

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Muokkasin omaa penkkiä tuommosella olikoha 37kg/m^3 vaahtomuovilla. Eli kaksi 2cm paksua levyä liimasin päälleekäin 3m 74 vaahtomuoviliimalla. Sitten muotoilin vähän ja liimasin palasen penkkiin kiinni ja vein verhoomoon, jossa ne niittas päälynahan kiinni.

    Aiemmin päälykorotusmateriaalina oli n. 2cm paksuuelta retkipatjaa, mutta kyllä se tuntu liian kovalta varsinki patikossa. Tuota uutta penkkiä ei oo vielä päässy testaamaan, mutta uskosin että on paljo miellyttävämpi istua. Penkin ja pohjamuovin välissä on kuitenkin tuota retkipatjaa vielä 2 cm paksuuelta jämäköittämässä.

    Ja penkkihän on 08 xp skidoosta.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Petr

    Petr Rene BCX 600

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    LAINAUS:
    Muokkasin omaa penkkiä tuommosella olikoha 37kg/m^3 vaahtomuovilla. Eli kaksi 2cm paksua levyä liimasin
    päällekkäin 3m 74 vaahtomuoviliimalla. Sitten muotoilin vähän ja liimasin palasen penkkiin kiinni ja vein verhoomoon,
    jossa ne niittas päälynahan kiinni.
    Aiemmin päälykorotusmateriaalina oli n. 2cm paksuuelta retkipatjaa, mutta kyllä se tuntu liian kovalta varsinki
    patikossa. Tuota uutta penkkiä ei oo vielä päässy testaamaan, mutta uskosin että on paljo miellyttävämpi istua.
    Penkin ja pohjamuovin välissä on kuitenkin tuota retkipatjaa vielä 2 cm paksuuelta jämäköittämässä.
    Ja penkkihän on 08 xp skidoosta.


    ------------------------

    Tuossa 4 cm korotuksessa vielä riitti alkuperäinen penkinnahka? Paljonko verhoomo velotti työstä?
    Siistin näköinen homma!
    Vois varmaan verhoomosta pyytää tarjouksen koko hommastakin, kun XP:n korotettu penkinpäällinen
    on varaosana aika arvokasta laatua...
     
  20. rampe

    rampe F800

    Vs: Tee se itse -penkit ja vinkit penkin valmistukseen

    Joo riitti se alkuperänen nahka. Se mahto olla jo jonku verra kuitenki venyny edellisen korotuksen toimesta. Tuo vaahtomuovi palanen mitä tuohon meni nii oisko jottai 6e maksanu ja nahan niittauksesta verhoomo otti 40.
     

Suosittele tätä sivua