Vaellusta kesällä?

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 27/4/06.

  1. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Itellä ainakin tuo kemihaara jää käymättä. On liian tutunomaista maisemaa, kun ite olen kotosin noin 90km etelämpää. Mutta ei paha vaihtoehto sekään. Kaveri kulki Kemihaarasta Sokostin ja Luirojärven kautta sarviojalle ja kehu reittiä varsin mukavaksi.
     
  2. challenger

    challenger challenger

    Älkää haaveilko kelkalla UKK puistoon, KÄVELLEN. Olen kerran mennyt Kemihaaran loman pihasta reittiä: Vongoivan kammi- Pälkkimäoja- Sokostin yli Muorravaarakka- Pirunportin läpi Sudenpesälle- Luttojoen rantaa Jooseppiin. Kaveri vei autolla lähöpaikkaan ja haki Joosepista. Olen ollut 6 kertaa UKK puistossa, tämä jotos mielestäni kaunein. Alkupäässä valtavat myrskytuhot Maurimyrskyn jäljiltä, keskivaiheilla Sokosti ja helevetin kylmä uimaranta Paratiisikurussa. Kannattaa nähdä vaivaa, varata avain kammeihin puistosta, ja yksin liikkeelle, jos uskaltaa. Jos ei, korkeintaan yksi kaveri.
    Toivotan mielenkiintoista reissua. Kelit kannattaa katsoa pitkästä sääennusteesta, eikä lähde jos luvataan huonoja ilmoja.
     
  3. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Tuotapa mie oon aika hyvin toteuttanu. Moni sanoo että siinä on liikaa riskejä, mutta elämän asenne kun itellä on että "se tulee mikä on tullakseen" niin eikun vaan taipaleelle.
    Kyllä sieltä löytyy nähtävää todella monelle reissulle. Ite olen kohta käyny 10kertaa ja vielä meinasin käyä. Seuraavalla kerralla on tuo kamerakin mukana ,kun aikasemmin on ollu ajatus että kyllä ne kuvat tuonne päähän jää ja onhan ne jäänytkin ,mutta nykyään rupee olemaan niin laho ja hatara tuo nuppi että ei siellä enää mikään pysy niin pitää olla kamera millä pystyy ottamaan kuvia muistin virkistämiseksi.
     
  4. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    onsitä ittelläki tullu käytyä kävelemass ruottissa ja tietenki tutut "kotisoomen" polut. Kuvat on sitte kuusamosta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Tässä tehny alustavaa tutkiskelua tuosta Ruåttista, mutta en ole löytäny sellasta hyvää infoa. Mihinköhän sitä kannattasi suunnata jos aikaa olis
    noin viikko. Toi Kebne taitaa olla poissa laskuista.
    Mites tuola lännessä majoittuminen, onko esim pohjois ruottissa miten kattava autiotupa verkosto?
    Mutta sais nähä kerkiääkö tässä kaupungin rajojen ulkopuolelle koko kesänä...(nimimerkillä velkaa pirusti)
     
  6. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    Minäkin suosittelen ;) ;D
     
  7. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Noita kuvia kun kattoo, niin täytyy myöntää, että onhan siinä kesässäki pari hyvää juttua ... Tosin, talvi rulz silti ;D
    Ai niin, oishan tuo kiva taaplata maisemissa, mutta taitaa jäädä taaplaukset niihin pariin kalastus (kalattomaan sellaiseen, mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät) reissuun meitzin osalta.
     
  8. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Ruottissahan kämpät on monesti miehitettyjä (tuvan pitää joku kondiksessa). Näin esimerkiksi Pältsan tuvalla.. Näistä pitää jokunen ropo maksella, jos meinaa asua. En oo kovin perillä verkostoista sun muista, met oomma aina oltu teltoilla liikkeellä.

    Pältsan seutukin vois olla kesällä kaunista katseltavaa? Mielummin itse lähtisin sinnepäin, kuin Haltille niiden 5 miljoonan muun turistin kanssa.
     
  9. Ike

    Ike RossiMaksi

    Melkein joka syksy olen velipojan taikka jonkun muun kanssa kävellyt viikonloppu reissuna Kiilopäältä luirojärvelle, sitten Sokotin kautta koukkaus Tuiskukuruille ja siitä sitten takaisin Kiilopäälle. Siinä tulee noin 50 - 55 km / päivä. Mukavaa maastoa ja maisemia.

    Ike
     
  10. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Tuiskukurusta pohjoseen on kyl älyttömän hieno käpötellä. Hyvä vaihtoehto suomunruoktun polulle:) Joskus olimma siel lokakuun lopusa viettämässä intiaanikesäå,sai kulkea t paidassa:)
     
  11. Pollari

    Pollari Guest

    Näätämöstä Norjan puolelle Näätämöjoen sivuhaaroja tuli viimekesänä tutkittua kalastusmielessä. Oli kyllä makiata seutua käppäillä menemään siellä vuoristossa , olis ollu vaan vielä vapaata pari päivää kesäduunista, niin ois voinu yötäki olla enemmän. :(
    EDIT: jopas oli epäselkoista tekstiä...
     
  12. kääpä

    kääpä ski-doo

    mohikaanilla tutun näkösiä maisema kuvia.. :)
    pitäs kaise käydä taas karhunkierros kiertämässä tuttuun tappaan..
    ja kairijoella olis tarkotus käydä kokeilee kala onnea.. ;)
     
  13. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    Tuli tossa päivällä puhelu että kesäkuun toine vkl pitäs suunnata kuusamoon kävely hommii ;D pittää vaa miettiä kävelymatka päivän kunnon mukaan 8)
     
  14. kääpä

    kääpä ski-doo

    me ollaan ruukattu kävellä juumasta sinne tutkimus keskukseen käylään..
    se on sellanen sopiva 30 kilsan lenkki :)
     
  15. challenger

    challenger challenger

    Ruotsissa Sarek/Padjelanta. Kvikkjoelta helikopterikyyti Norjan rajalle, ja siellä viikko ja taas kopterilla pois. Säästät aikaa 4 päivää ja rutiini-nousun ja laskun tunturiin. Olikohan se iso järvi Sulitelma tms, sen rannalla on turvekammikirkko, paikallisten käytössä. Tunturitupia on n. 20 km välein. Kungsleden kulkee alueen läpi. Itse Sarekin alue on Euroopan suurin yhtenäinen kansallispuisto, riittää haastetta. Olen käynyt kaksi kertaa, vielä tekisi mieli kerran käydä verestelemässä muistoja. Sarekin jokilaakso on koivikko, kannattaa pysytellä joen suuntaisesti koljettaessa avotunturissa, ei nimittäin sovi rinkka puiden välissä.
     
  16. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Hittolainen.. ei muuta kuin rinkka pykälään menoks sieltä sohvan perukoilta ;D
    Onhan se kohtuu rankkaa jos rinkan kanssa vallottaa nuita huippuja päivässä useampia. Esim. toisena päivänä oli sykemittari kiinni, kun tiesin sen päivän reitin olevan kohtuu rankka. Päivälle tuli mittaa 10 tuntia siinä mukana yksi ruokailu ihan trangialla väsäten ja sykkeen keskiarvo oli 123 ja kaloreita näytti kuluneen "mittarin mukaan joka ei varmana totuus ole"  pikkasen yli 6000.

    Mutta nyt tuolta voi käydä katteleen kuvia lisää ketä kiinnostaa ;)
    http://www.svar.1g.fi/kuvat/Lappi/Koilliskaira+2006+kes%E4kuu/
     
  17. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Eipä hävitetä vielä tätä... :)
     
  18. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Hei vaellusta harrastaneet! Tarvis uudet vaelluskengät enkä nyt oikein mieleistä löytäny ja se paraskin vaihtoehto maksoi puolitoista tuhatta vanhaa rahaa! Semmosen 80-120 vois sijottaa uusiin kenkiin koska ne kuitenki kulahtaa aika nopeasti meikäläisellä. Vaatimuksina on hyvä vedenpitävyys ja jäykkä pohja. Saa olla tukevat muutenki koska samoilla kengillä mennään kuitenki patikat, crossipyöräilyt ja mummojen potkimiset ;D! Ehotuksia?
     
  19. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Itellä on nuo vaellus poopot ylivoimaisesti käytetyimmät kengät, noilla mennään lähes joka paikkaan ja joka vuodenaikana. Nyt on menossa kolmannet kengät eli pikaisella mietinnällä nuo kestää mulla n.3vuotta. Ekat oli Salomonin 8gtx toiset Meindl Makalu Pro ja nyt Lowa Tibet GTX. Nämä viimeset on itelle ehdottomasti parhaiten käyvät mallit. Vaelluskengät on aika yksilölliset eli kaikki mallit ei todellakaan käy kaikkien jalkoihin ja vaikka kaupassa tuntuis hyvälle niin sitten on vielä eriasia kun laitetaan 20-30kg rinkka selkään, jolloin jalka muuttuu ja samoiten kävely muuttuu myös.
    Suosittelen sulle korkeata kumireunusta ja sitä että menet hintaluokassa tonne 200€ hujakoille jolloin tarjonta hyvistä popoista on kiitettävä ja nahat rupee olemaan 2,5mm luokkaa.
     
  20. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Mulla jalassa pyörii Meindl Taigat niin metsätellessä ja kalastellessa kuin vaikka mönkkitesteissä.
    Voipi sanoa, että kumppareilla ei tule enää lähettyä juuri minnekkään, ainoastaan hanhenpyynnissä noilla lettosoilla porkatessa väännän TreTornit. Nokialaisien suuntaan en enää syljekkään.

    Hyvää noissa Taigoissa on mukavuus ja kävelemisen keveys sekä rullaavuus painosta riippumatta. Ja korkea varsi on iso plus, myös kengän kiristys sopivaksi on helppoa.
    Miinuksena hidas kuivuminen (jos ei omista kuivauspusseja), korkea hankintahinta (n.300€) ja hemmetin moinen "lankkaaminen" johtuen nahkan suuresta määrästä (pitkävartiset).
     

Suosittele tätä sivua