zr 440 sno pro -02 vetarin laakerit vaihtoon?

Keskustelun 'Arctic Cat' on aloittanut käyttäjä Woge, 12/12/08.

  1. Woge

    Woge Member

    Eli käytössä on ollut pari vuotta tollainen laite ja vähällä on tähän asti päästy. Nopeusmittari heitti toimimasta viime keväänä ja asia jäi sen paremmin tarkistamatta. Sen verran katsoin että vaijeri on ehjä joten nyt epäöilen että tuo ns. vaijerisulake on paukahtanut poikki. Kelkalla on ajeltu n 4 tkm ja männätkin on kaverin toimesta vaihdettu vajaa tonni sitten. Suuttimia olen tarvittaessa vaihellut kelien mukaan kun entiseltä omistajalta sain tarkat ohjeet kys hommaan.  Tossa foorumin haulla löysin sellaista asiaa että tuo "sulakkeen" hajoaminen yleensä indikoi laakerien vaihtotarvetta. millainen homma tuo on kokemattoman tehdä ja miten voin varmistaa että laakeriT on tosiaan vaihtokunnossa. VAihdanko vain ton kylmän puolen laakerin vai pistänkö samalla kaikki uusiksi? lisäksi pienet purku- ja kasausohjeet olis kivat... tela pitää ilmeisesti ottaa löysälle mutta irtiasti ei taida olla tarvetta ottaa? nim. teenkö itse vai vienkö korjatavaksi?  ja paljonko Oulun seudulla tollanen laakeriremontti tulis maksamaan? autojen kanssa kyllä olen roplannut jonkun verran mutta kelkat on vielä uudempi tuttavuus.
     
  2. zmpy

    zmpy Well-Known Member

    Ei tuo iso homma ole, jos avaimet pysyy kädessä, eikä laakerit ole juminu kovin pahasti akselille.

    Nää ohjeet tulee sitten hatusta, joten jos tossa Sno Prossa on jotain erikoista, niin viisaammat varmaan kommentoi.

    [​IMG]

    -Matto löysälle
    -Kakkosvari (19) irti, niin tulee työtilaa.
    -Ketjukopasta öljyt pois ja kansi (58) auki (tarkasta osien kunto)
    -Ketjunkiristin (42) löysälle ja pultti (54) auki
    -Ketju pois ja alaratas (55) pois
    -molemmilta puolen noi kolmion malliset pellit irti (Osat 8 ja 46) ...jaa ei tuo (osa 8) sno prossa kolmion mallinen näköjään oo.. no tuo kuppi pois
    -Laakerit pois (varin puolella tunnelissa yleensä se lukitusrengas, joka kiristetty kuusiokolo pultilla)
    -Uudet laakerit tilalle ja muut osat takas käänteisessä järjestyksessä ku olet purkanu
    Ketjukopan puolella osan 46 taakse tuleva o rengas (49) syytä laittaa huolella, että pysyy öljyt sisällä
     
  3. Woge

    Woge Member

    näyttää kyllä hiukan oudolta tuo sun kuva... missäs tässä on se vaijerisulake ? ei äkkiseltää löytynyt ja nopeuanturikin näyttää kummasti olevan sähköliittimillä? tuo mun kelkka on siis rekisteröity 01 joulukuussa mutta paperit ja runkonro näyttää vm:ksi -02. Tuo on kyllä entinen kisakelkka että saattaa jotain pientä olla vaihdettukin :) Runko on kuitenkin täysin läpikäyty kilpauran jälkeen ja joka eteen ja taakse on jäänyt WP:t. ei kuitenkaan räjäytyskuvan perusteella näytä mahottomalta urakalta. saakos tolla sun ohjeella siis ton vetarin niinkuin käteen asti vai vahdetaanko laakerit vetarin paikallaan ollessa?
     
  4. zmpy

    zmpy Well-Known Member

  5. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Juurikin meinasin laittaa samat kuvat mut kerkesit just ennen.
     
  6. Woge

    Woge Member

    Joo nämä jälkimmäiset kuvat täsmää. Ja tuota linkkiä tarkemmin tutkiessa huomasin että -01 konepeittokin näyttää siltä kuin pitäis. Mitenhän kuitenkin papereissa ja rungossa lukee -02? No aivan sama, kelkkaan olen kuitenki tyytyväinen.

    edit: hämmennetään nyt kuitenkin sen verran että kyseessä näyttää olevan vielä zr 440 sno pro cross country kun viime vuoden levin kuvia katselin ja samalla vertailin noihin linkin räjäytyskuviin, mutta ei vaikuta tuon vetarin purkamiseen mitenkään näköjään. Ripustuksissa ja iskareissa sekä suksissa on hiukan eroja. Kiitokset muuten tosta linkistä. Helpottaa montaa muutakin asiaa. ja samalla selvis yks reikä konsolin päällä kun siinä on alunperin ollut iskareiden pikasäätö... naureskelin tossa itsekseni muuten että tuo mun kelkka taitaa edustaa vanhempaa koulukuntaa noiden tarrojen osalta kun tuntuu nykyään olevan muotia niiden pois ottaminen :)
     
  7. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Ilmeisesti föönikone? 2002 neste 440 oli tuota ekaa purkukuvaa vastaava.
     
  8. Woge

    Woge Member

    eikai föönikoneessa oo jäähdytinnesteitä? nimittäin kyllä tossa kelkassa ihan syylärit löytyy telatunnelista ja nesteet kiertää koneessa? ELi ei oo fööni (Z) vaan ZR.
    En oo tosiaan vielä päässy kelkan tykö eli en ole tosiaankaan satavarma tosta räjäytyskuvasta mutta ei tossa kelkassa ainakaan sähköistä nopeusmittaria ole kuten ekassa räjäytyskuvassa?
     
  9. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Joo näkyyhän tuolla kuomussakin selvästi ZR ku ois vaan kattonu.. Oisko sitten tehty molemilla rungoilla 2002?
     
  10. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    2001 mallinen tuo on.

    -02:nen jo "firecatin" rungossa (tuohonhan se ensin tuli), eli ihan erinäköinen laite.

    2002:nen:
    [​IMG]

    Mitä niissä papareissa sitten lukee? Runkonumerostako vuosimallia päättelit vai?

    Tarkkana sitten tuon kanssa, foorumilta löytyy lisää juttua, mutta yks tarkimmista 440:istä pitää. Vaatii suuttimien vaihtoa kelin mukaan ja aina 98:sia, ei tykkää tasakaasusta eikä tyhjäkäynnistä yhtään. Lue haulla löytyvät jutut catin 440:sistä, kannattaa löytyy ihan asiaa tuosta. -00 ZR 440:nen aikalailla sama laite joten sen jutu koskee suurilta osian tuotakin.

    Ja tuohon laakerin vaihtoon itse käyttäisin alustan pois paikaltaan, helpottaa hommaa ja samalla tulee sekin tarkastettua, se ei kumminkaan ole paha homma.
     
  11. Woge

    Woge Member

    Sumekolta kyselin ja väittivät (runkonron perusteella) siellä että tuo on -02:nen. 2001:senä olen itekkin pitänyt aina ulkonäön perusteella mutta tiedä häntä... 98:lla on aina ajettu ja tuo tasakaasu- ja tyhjäkäyntihomma olikin jo tiedossa. melko rajua ajoa on munkin aikana saanut mutta peloitteluista huolimatta on toiminut mielestäni todella hyvin. Kertaakaan en ole jäänyt reitille ja mitään varsinaista vikaa ei ole ollut. Ainoa "vika" oli iskareiden huollon laiminlyönti ja siitä johtuva ajo-ominaisuuksien katoaminen mutta sekin on jo hoidettu kondikseen... alustaa on tullut kyllä rasvailtua joka syksy ja välillä talvella... suuttimia ei mahottomasti ole tarvinnut vaihdella kun katselee kelit suuttimien mukaan ;D ( kyllä kolmea eri suutinparia on käytetty.Vois jäädä muuten ajot liian vähiin...)
     
  12. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Muistelisin että se vuosimalli on ihan suoraan runkonumerossa catilla, eli vaikka tyyliin jotain 4UF01... jossa numerot kertoo nimellisen vuosimallin.

    En jaksa tarkistaa nyt mutta näin se muistaakseni menee...

    Hyvin nuo pelaakin ja laulaa nätisti jos vaan malttaa käyttää oikein. Näköjään ekassa viestissä olikin jo asia huomioitu. :D
     
  13. zmpy

    zmpy Well-Known Member

    Mulla olis sulle jossain romulaatikossa metreittäin letkuja ja se iskareidensäätöruuvi, jos haluat sen takas toimiin. Ite iskarista ei tainu olla ko putki jälellä ::)
     
  14. Woge

    Woge Member

    En kai mä mitään sillä iskareiden säädöllä tee kun tossa on wp: n iskarit...
     

Suosittele tätä sivua