59 yeti

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä RemiX, 30/11/10.

  1. RemiX

    RemiX 800 rfTek DOO

    mites paljon foorumilaisille tullu yetiä?
    isäntä laitto tuommosen ja pensan kulutus aika kohtalaista 11l/100km, keviä tuntuis olevan ajaa ja kytkin pelaa kohtuu hyvin.
    ainoa ongelma tuossa on että liukukiskot menee telasta läpi. huonosti suunniteltu vai mistä johtuu. ensihuoltoon vie ja samalla saapi heti alkaa telan vaihtoon. taattua lynxin laatua vai mitä ::) ??? :eek:
     
  2. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: 59 yeti

    Aika jännä homma, toivottavasti burbilta löytyy lääke tuohon matto/liukurunko hommaan. Kulutus ainakin positiivista luettavaa. Töissä on vanhempi 550 Yeti Pro, keväällä oli kulutukset 6 alkusella numerolla, siis kymmenet. Joo, tiedän kyllä että ei ole samasta kamppeesta kyse mutta tuotenimi on sama osittain.
     
  3. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: 59 yeti

    Vaikka itellä nyt ei ole tommosta 59 Yeti:iä niin kait sitä kommenttia saa heittää. Ihan kuvista tuota kampetta katellu ja on pakko myöntää jotta nättyynen vehje. Jotenkin vain on onnistunut kokonaisuus. Tekniikka puolelta asia sitten erikseen. Sinänsä kummallista tuollainen liukurunkojen aiheuttama harmi.
    Toi Yeti saattais olla jollain isolla 800:lla R -koneella lyömätön vehje umpisen kahluussa ellei kulutusta pirettäisi kriteerinä ;D . Sivukuvannosta muistaakseni katoin jotta telan kohtauskulma on melko loiva eikä tukivarretkaan olisi haittana. Noh, toi on vaan omia pöljiä pähkäilyjä joita ei pirä ottaa niin vakavasti ;) .
     
  4. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: 59 yeti

    PPS-A alustassa ei kyllä kovin tökkivää mallia ollu telankohtauskulma, mutta 49 rangerissa oli näköjään rullasarja kiskojen nokissa... olisko ollu samaa tautia jotta matto porsii. Vai liekkö se telakulma sitten kuin jyrkkä kun etupukki joustaa ulos, rajoitin remmi oli jotenki tosi pitkää mallia tai sitten etupukit on niin löysiä jotta painuu linttaan ja remmi löystyy sen vuoksi. Ei taija olla säätöjä nuissa pps etupukinremmeissä?
     
  5. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 59 yeti

    Joo.. Tuo 550 motti on kyllä melkoinen veijari. Yhtenä esimerkkinä, kun käytiin ajamassa STllä ja 550 Skandicilla hieman pidempi lenkki Inarissa, niin normiajossa kulutus oli kummassakin alle 20/100km.. Skandic veti noin litraa-paria enempi, ku tuo minun mörkö. Mutta sitten kun 550sen laittaa töihin, niin alkaa sitä bensaakin palamaan. Ja tietty sitä pitää palaakin, jos meinaa konetta polttamatta pärjätä.

    Mutta vähäisillä kulutuksilla alkaa isotkin kelkat tätä nykyä liikkumaan.
     
  6. joge

    joge Well-Known Member

    Vs: 59 yeti

    Tuli kokeiltua 'viisysiä' ku eno oli semmosen hankkinu porotöihin st lynxin tilalle. Hieno kokonaisuus, ei voi muuta sanoa. Ite vähä kummastelin tuota konetta ja sen sopivuutta kelkkakäyttöön kun olen vankkumaton kakstahdin kannattaja, mutta täytyy vähän perua sanoja. Tuommoiseen kelkkaan nappivalinta, uskomattoman tasaisen väännön omaava moottori ja siihen yhdistettynä telan pito on kyllä jotain täydellisyyttä tuon tyypin kelkkaan. Sutimista ei siis saa aikaiseksi kunnolla vaikka hiukan yrittää, sukset nousee kiihdyttäessä hiukan irti maasta, mutta lähtö on todellakin jotain muutakuin repivää.
    Reilu 100km oli kelkalla ajettu ja pari kertaa oli pitänyt käydä piuhan nokasssa vika kuittaamassa, toista vikaa en muista, mutta toinen oli ollut semmoinen kun oli pakkasella jarru jäänyt hiukan kantamaan niin kone oli laittanut jonkun rajoittimen päälle eikä antanut nostaa kierroksia..

    Alusta tuntui pelaavan hyvin ja keulakin pelaa sen mitä nyt pumppukeulalta voi odottaa, on kuitenkin huomattavissa, että myos teleskooppijousitus on mennyt kehityksessä eteenpäin jos vaikka vertaa lynxin ensimmäisiin tolppakeuloihin.

    Hieno kelkka ja hienoa, että myös tämän luokan kelkkoihin jaksetaan vielä panostaa.
     
  7. JMO

    JMO Expedition xtreme turboR -24

    Vs: 59 yeti

     
  8. Hankiaisen

    Hankiaisen Active Member

    Vs: 59 yeti

    Uusimmassa kelkkalehdessä oli 59 koeajo,moottori mainittiin erittäin hiljaiseksi.
    Tämähän on grammaviilareille ilouutinen,voi jättää peltorit kotiin.
    Myöskin sutimisesta oli juttua,kaipaa sittenkin karkeampaa telaa tai muutoksia voimansiirtoon(esisarjan laite).
     
  9. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 59 yeti

    No mikäli tuo kelkka oli sama ja samoissa säädöissä, jolla Nalle pääsi viimetalvena ajelemaan, niin pitääpä ihmetellä testaajan kaasupeukkua.. Minun ja erään toisen, hyvin tuntemani koeajajan mielestä tuon 59n voimansiirto toimi niinku ajatus. Liikkeellelähtö, mikäli on joskus ajanut vaikkapa mönkijällä, oli erittäin nätti ja sutimisen estäminen jopa pahassa puuterikelissä, oli täysin hallittavaa. Eli lieneekö sitten voimansiirtoa rukattu tuohon esittelykamppeeseen, mene ja tiedä, mutta omakohtaisen ajokokemuksen mukaan kelkka kulki aivan äärimmäisen sievästi. Ja jos on rukattu, niin toivottavasti tuo sutimistesti on tehty ennen kuin meidän ajama koeajo.
     
  10. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Vs: 59 yeti

    Tai sitten se on ropattu teitin virkavallan koeajoon...?
     
  11. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: 59 yeti

    Mutta on se hyvä, että sinä osaat ajaa kelkkaa ja olet käynyt ajamassa tuolla. :D Mehä ei osata ja kaasupeukalo on viritetty vuorikelkoille...

    Missä sinä sitä testasit? Met ajoimma tuola Syötteen suunnilla jossa oli järetön puuterikeli, kuten sanoin jutussaki. Me teimmä koeajot helmikuussa, jonka jälkeen noita laitteita on luultavasti vielä rukattu. Silloin ku me sitä ajoimme, oli voimasiirto niin järettömän herkkä, että en olis ite vähinkummin k.o. kelkkaa laittanu myyntiin. Jututhan kirjoitetaan sen kokemuksen mukaan jota laitteesta on. Jos valmistaja tekee muutoksia, olisi siitä laitettava infoa meille. Infoa ei ole tullu, joten ei noiden osalta lähdetä arvailujakaan heittämään, tai kirjoittamaan juttuja oletusten pohjalta.
     
  12. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: 59 yeti

    Noo, yks sanoo yhtä ja toinen toista, tiijä sitte mikkä on ne intressit itte kelläki kehua ja moittia...
    Me ainaki porukalla petyttiin tuohon 59:iin samoilla koeajopäivillä missä Nalleki oli. vaikka kuinka nätisti koitti ryömittää, niin kyllä se sinne lopussa nateu kiinni. Kyllä sitä joka jamppa pääsi kaivamaan sieltä pellosta. Ja se myöhäsempi porukka meikäläisiä oli säätäny sen turren alustan, sillä olivat sitten poljettaneet jäljen sinne pellon päähän, että olivat saaneet sen 59:n sieltä pois. Olosuhteet olivat kyllä kohillaan, pirusti höttyrälunta siinä pellolla. Rangerilla ei tohtinu jäljeltä syrjään muuten ku lämä tiskissä periaatteella "menee minkä menee".
     
  13. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Vs: 59 yeti

    Mjoo, aika selväkätistä puhetta. Ammattilaiselta.
    Välillä se tuntuu, että tää merkki- tai jopa nimiuskollisuuskin tekee silmistä niiiiin siniset. :)
     
  14. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 59 yeti

    Älkäähän nyt hernettä nenään vetäkö. Muistakaa nyt kuitenkin, että te olette journalisteja ja jonkinlainen kritiikinsieto vois olla ihan paikoillaan...

    Kuten jounia tuossa aikaisemmin totesi, olivat olosuhteet tuona päivänä vissiin ihan kohtuu haastavat. Ja sinisilmäisyyttä eli ei, niin ei se 59 meikäläisen alla jukeutunut ja uskokaa nyt vain huviksenne, että kyllä minä sitä siihen malliin koitin ajaa, että tulee selväksi, millainen peli on kyseessä. Kyseessä kuitenkin oli sellainen koeajotilaisuus, jossa päätettiin meille muutamaksi vuodeksi tulevasta työkalusta, eli kyllä se homma ihan oikeasti tosissaan otettiin. Ja jounia voinee varmaan todeta, että kuinka paljon meikäläisen nähtiin tuota 59ä kaivavan. Muistaakseni en joutunut kaivuuhommiin kertaakaan nimenomaan 59n kanssa.. Tundraa ja 49ä sitä vastoin kaivoin muutamaankin otteeseen, joten selväksi ainakin minulle tuli, mikä tuolla eteni. Ja jos meikäläisen sinisilmäisyys 59 -mallinimeä kohtaan piti minut ja tuon mörön pinnalla, niin sehän vain on hyvä se. Mutta kuten todettua, niin makunsa kullakin. Se sitten, paljonko makuasiat kelkkoja ummessa kannattavat, onkin ihan eri juttu. Minut tuo laite kuitenkin vakuutti nimenomaan ummessakulun osalta.

    Ja mun mielestäni on hyvä juttu, että ovat Kekkosen koeajon jälkeen säätäneet tuota kelkkaa, kerta on säädöiltään pielessä ollut.

    Eikä herneitä, kiitos.
     
  15. mikko85

    mikko85 Active Member

    Vs: 59 yeti

    Mulle tuo ranger 49 on tulossa. onko juuri tosi että sillä jää kiinni metsä suomen maisemissa? (toki kaikilla kelkoilla jää kiinni tosi pahoissa paikoissa) luulis olevan kohtuu ummen kulkija, vertaamatta vuorikelkkoihin. Kävin viime keväänä koje ajamassa tuon 59 yetin ja en henk. kohtasesti tykäny kelkasta. oli kiikkerä ja voimattoman tuntunen kone. ja se pörisiki ko mönkijä. toki se alhanen kulutus on suuri houkutus. Muutama tuttu poromies on on tilannu tundran uudella 600 ace koneella, eivät ole vielä laitetta saaneet. mutta en usko että jaksaa kulkea raskaissa olo suhteissa. Olisiki mukava saada kelkka lehteen testi missä näitä "keveitä" työkelkkoja verrattaisiin keskenään ja ei kaytettäisi vertailu kohteena vuorikelkkoja jotka ovat täysin omassa sarjassa. eipä sillä, en ole nähny 49 rangeria ko kelekka messuila. on tullu tilattua sika säkissä. varmasti seki on kiikkerä kelkka kun on kapea raideväli.
     
  16. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: 59 yeti

    No samalla mielellähän meki tuolla liikkeellä oltiin, eli tälle talavelle semmonen kalusto millä pääsee... Oikeastaan koko viime talvi oli kaikilta osin haastava. Tuli kyllä kokeiltua ja lainattua kaikenlaista pirraa ja mörköä ku tuota kairaa koitettiin puhkoa. Tärkeimpänä kriteerinä oli siis se eteneminen, seuraavana tulikin sitten se tehopuoli. Eli kyllä tuolla maastossa ku työnnytään jonku eläimen perässä tarvitaan moottorista sitä potkuakin. Varsinki jyrkissä kuusikkorinteissä, joita sieltä tahtoo kyllä löytyä... Se luotettavuuspuoli jäi kyllä hieman toisarvoiseksi, mutta jos siihen ois painotettu niin sittehän sitä tieten ajeltais vain nuilla foxeilla kämpän kartanolla ympyrää ;D Mutta toivoa sopii, että nämä peeptecit ja nelarit sun muut pelaisivat muutenki ku periaatteella "illaksi korjaamolle".

    Eikä herneitä.
     
  17. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: 59 yeti

    Asiasta kolomanteen, onkohan tuosta Ski-Doo Tundrasta tulossa Forest Fox-versiota?
     
  18. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: 59 yeti

    Hemmetti pitäsköhä sitä raijata korteniemelle vaihtoon tuo oma pulkka ja laittaa viisysi alle jos se noin kova menijä on! Hyvällä tuurilla viien tonnin välirahalla vois selviytyä. Varmaan tuossa on melko paljon parannuksia entiseen, ainakaan 503 ja 550 koneiset viisysit ei oo etenemiskyvyllään vakuuttaneet.
     
  19. Hankiaisen

    Hankiaisen Active Member

    Vs: 59 yeti

    Mietin juuri mitenkä noin suuret erot kokemuksista,ajoitteko samaan aikaan (jounia ja nalle)?
    Jos eriaikaan niin muuttuiko keli olennaisesti.
    Minulla kävi kerran näin,ajelin vanhaa peltoa(suveamaton noin metrinen lumi).
    Aamulla pääsin suht.hyvin mutta päivällä urrasin nokka pystyssä pohjia myöten kävelyvauhtia(sama pelto).
    Tuli mieleen ,että mihinkä tilaan tankkiauton.
    Ihmettelin ,että mikä muutti pääsemisen nuin paljon,pakkanenkin lauhtui vain muutaman asteen.
     
  20. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 59 yeti

    Kyllä me ihan samana päivänä ja samalla pellolla, jopa samoilla kelkoilla pirrattiin. Keli oli ainakin minun nähdäkseni semmoista taattua viimetalvea, eli höttyrää oli ja sitä riitti. Minä en osaa antaa vastausta siihen, että miksi näinkin erilaiset kokemukset.. Taidetaan olla Jounin kans kuitenkin suunnilleen saman kokoisiakin... Eli enpä osaa sanoa.

    Mutta älkää nyt kuitenkaan erehtykö luulemaan, että minä kehusin jotain kelkkamallia vain sen takia, että kylkiin on teipattu jotkut tietyt tarrat.. Salaisuushan ei ole, että minulle 59 -mallimerkintää kantava kelkka edustaa ihan oikeasti vanhasta kokemuksesta sitä kelkkahistorian kenties oivallisinta keksintöä, mutta tämäpä onkin vain minun oma henkilökohtainen mielipiteeni. Eikä sitä mielipidettä muuta mikään, kun se kerta ihan omiin kokemuksiin perustuu ja pystyn mielipiteeni jopa perustelemaankin.. Toisaalta, mielipide kun sattuu olemaan vähän niinkuin persreikäkin; Jokaisella on omansa, josta muut pitäköön nokkansa erossa.
    Ja miksikö 59 mallinimi edustaa mulle sitä mitä se edustaa.. No, kun kerran on niin kieroutunut, että arvostaa kelkassaan tiettyjä ominaisuuksia, niin minkäpä sille sitten teet.. Ja kyllähän tuollainen pitkä/leveä kelkka on kohtuu käyttökelpoinen muutamissa mieleeni tulevissa ajotehtävissä, nimenomaan minun käytössäni.

    Mutta se, miten minä tuota 59ä kuskasin oli hyvinkin minun omiin ajomieltymyksiini perustuva juttu. Kaasua anosteltiin ns. kaksisuuntaisesti. Eli peukulla pidätetään kaasulusikkaa ikäänkuin lusikan päästä kiinni ja kaasua annostellaan pahassa paikassa erittäin hallitusti. Seisaaltaan ajaessa kelkkaa kallistellaan juuri senverran, kuin tarve on ja annetaan kelkan kulkea ikäänkuin ison suksen. Kun tela alkaa jauhamaan, pyritään hieman hellittämään vetoa, jolloin kelkka kenties nousee pintaan... Ei sitä tämän kummemmin osaa selittää. En epäile Jounin ajotaitoja missään tapauksessa. Repiihän se kuulemma särpimensä pöytään tuolla vekottimella ajaen siinä missä minä autolla.. Mutta jossain meillä täytyy eroavaisuuksia olla, kun kerta näinkin erinäiset näkemykset kelkan suhteen ovat. Eikä siinä mitään. Sehän on mielestäni vain hieno asia, että porukka mieltyy erilaisiin kapineisiin ja näin saavat niistä irti eri asioita. Ja kieltämättä minä olen omiin ajotaitoihini tähän asti ollut ihan tyytyväinen. Eli yksikään tavoittelemani reissu ei ole jäänyt tekemättä sen takia, että en osaisi ajaa. Toki, tiedän myös, että jonkunlaisista ajopaikoista minun kenties kannattaa pitää nenäni erossa, ettei vaan tule hiki. Mutta siinä vaiheessa otetaankin kartta kouraan ja katsotaan joku vaihtoehtoinen reitti. Ei se sen kummempaa minun kohdallani ole. Ja jottei kellekään tule ääripaha mieli, niin totta helevetissä minä tiedän, että päivittäin vastaani ajaa pirun paljon minua parempia kuskeja.. Mutta arvatkaapa annanko sen pilata päivääni?? ;D

    Samahan se on vähän tuossa ammunnassakin. Kahdella ampujalla on varmuudella ns. yhtä laadukas pito aseeseensa. Laukaisukin lähtee varmasti yhtä hyvin.. Mutta välttämättä nämä eivät osaa ampua toistensa, varmuudella tasalaadukkailla aseilla aivan yhtä hyvin, kuin ns. omallansa..

    Noh, oli miten oli. Tarkoitukseni ei ollut väheksyä taaskaan kenenkään muun kokemuksia. Mutta tulipa taas erehdyttyä kirjoittelemaan omistaan, joten tässäpä sitä taas ollaan. :p
     

Suosittele tätä sivua