Aloittelijalle kelkan valinta?

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä Tiimop, 15/9/06.

  1. Tiimop

    Tiimop New Member

    Tervehdys,
    Olen tällä hetkellä aikamoisen ongelman edessä...
    Ensimmäinen oma kelkka olisi hankinnassa, mutta kun ei ole tullut juurikaan 2000-luvun vehkeitä kokeiltua.
    Eteen sattui -05 900 Fusioni, vakio alustalla, aika sopivaan hintaan.
    Sitä tässä pähkäilen... Kyseessä siis ensi kelkka.
    Tehoa kyseisessä laitteessa en pelkää, kesä leluna tällä hetkellä 120hp/164kg. Mutta olen aika kevyt rakenteinen, onko vähän turhan raskas ajettava?
    Kannattaako panostaa uuteen runko tyyppiin (Fusion, REV) vai pärjääkö Edge päivitykset nykyajalle?

    Kiitos paljon kommenteista jo etukäteen?
     
  2. Pollari

    Pollari Guest

    Edgellä pärjää. Tuo kelkan sopivuus on ihan itsestä kiinni. Jos tarkoitus on uNpisella seikkailla, niin suosittelen pitkää/puoli pitkää.
    Fusion 900 ovat sanoneet melkoseksi vibraattoriksi, itsellä ei oo tietoa/kokemusta moisesta.
     
  3. t-bone

    t-bone Pro X2 600

    Heippa,

    ilmeisimmin leikit jollain 600-katupyörällä suven, tai sitten veikkaan ihan väärin... 8)

    No, itse ei kauheesti kokemusta kelkkailusta, hankin juuri toisena kelkkana 600 Pro X2:en joka on toivottavasti enemmän miehen vietävissä kuin 900. Lue Fusion 900:en arvostelut Polaris-palstalta. Itsekin mietin ko.kelkan hankintaa, kun lähes ajamaton tehokas pätkäkelkka maksaa vähän (niitähän saa tosi halvalla). Mutta palstan kokeneemmat, jotka oikeasti ajaa paljon, ovat arvostelleet 900:sta jonnin verran. Kelkan huonosta maineesta on pakko johtua esim. se, että se on selvästi halvempi kuin 600:nen pikkuveljensä.

    Eli varsinkin Suomen ahtailla poluilla pl. Lappi, jossa patikkoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi, on varmasti parempi valita joku ketterämpi vaihtoehto. Tuo 900 on varmasti omiaan järven selillä, leveillä Lapin baanoilla, kun siirrytään Leviltä Ylläkselle pitkiä suoria....
     
  4. t-bone

    t-bone Pro X2 600

    Niin ja itsekin aloittelevana kelkkailijana olen pannut painoarvoa sille, että kelkan ajoasento on "uudentyyppinen" eli moottoripyörämäinen.

    Tarkoittaa sitä, että penkki on korkea, ja jalkaterät ovat enemmän "persheen alla", eivätkä suorana edessä, kuten HD-moottoripyörissä. Tämä vaikuttaa siihen, että sun on helppo nousta seisomaan patikossa ja reagoida tilanteisiin. Ennen vanhaan kelkalla syötettiin pattiin, ja iskut otettiin vastaan selällä, nykytyyliin jaloilla (kuten pyörällä crossissa)

    Itse pidän REVistä, Lynxin uusimmista malleista, ja Pollen uusista malleista, joissa kaikissa ajoasento on korkeampi. Kannattaa käydä fiilistelemässä kelkkojen päällä, niin huomaat itse, mistä pidät.

    Hintaluokka tietty määrää sen, mitä saat. Itse hankin Pro X2:en juuri siksi, että sain 6000-hintaluokkaan korkean ajoasennon ja hyvän iskunvaimennuksen. Koneteho ei mulle ollu määräävä juttu (kun päätin että minimi on 500-nestekone), enemmänkin ajoasento ja kelkan paino ym. Toki ajo-ominaisuudet on tärkeät, mutta itsekään en osannut niille antaa painoarvoa, kun ei oo niin vielä kokemusta

    Tsemppiä kelkanhankintaan!
     
  5. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Edge on jees. Ajoasennosta tuossa kelkassa vielä, että hyvin pystyy jaloilla ottaan pattia vastaan. Ei tarvii olla REV.

    Tosin tuo 900 ei ole kiva patikossa. Sillä on vaikee hypyttää. Tehoa on reilusti, mutta sen kääntely on vaikeeta. Kaasulla voipi ajattaa, kun tehoreserviä on kivasti. Itse en tuollaista ottaisi. Tarjottu on tosi hyvällä hinnalla - saisi uudemman kuin omani ja silti halvempana. Mutta kyllä pidättäydyn mukavissa kelkoissa. Ja omassa (700) on riittävästi tehojakin, ettei kaipaa tuollaista laitetta.

    Tarinöistä sen verran, että ei se ihan mahdotonta ollut. Vaan pitkillä matkoilla voisi ruveta harmittamaan.

    Jos järvireiteillä ajelee, niin kyllä tuo on sitten kiva. Tautisesti saapi vauhtia kerättyä. Jos puuta pitää kiertää, niin sitten tuo ei ole kiva.
     
  6. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Kannattaa muistaa että jos on ihan ääriurheilija että vetää aina "täysillä" niin kannattaa harkita jotain 440 kisapeliä. Vaikka onki vähän tarkempi pitää mutta siitä varmaan saa vakiona eniten irti. Jos tykkää ajaa rauhallisesti ja välissä aukasee aukeilla niin sillon tuommonen 900 on makia kampe. Jos esim. sillä fusionilla meinaa urheilla niin saa paneutua alustaan ja säätöihin että saa pelaamaan ja varmaan siltikki pitää raplata joitain paikkoja että kestää varmuudella. Minkä verran on kokemusta kelkoista, seki kannattaa huomioida. Pienemmällä koneella ja kevyemmällä kelkalla pysyy homma hanskassa vähän paremmin, isompi vaatii jo vähän kokemusta ja taitoa viemiseen, myös voimaa enemmän.
     
  7. Tiimop

    Tiimop New Member

    Oikein päätelty... Aika pirun hyvä kesä ollutkin...ei oo tarvinnu paljon sateessa sotkea.

    Kiitos kaikille tähän mennessä vastauksista... Ainon ottaa neuvoista vaarin!
    Ei oo helppoa, tässä tarttis selkeesti kaks kelkkaa. Kun kova nopeuksiset järvi pätkät kiinnostaa ja mökkikin antaisi niihin hyvin mahdollisuuksia. Mutta toisaalta keskellä metsää kapeaa ränniä, patteja, hyppyjä ja vaaratilanteita. Ei sitä voita mikään.

    Harmi kun ei oo tullu lotottua.
     

Suosittele tätä sivua