Aloittelijan moottorikelkka valinta.

Keskustelun 'Minkä kelkan ostaisin?' on aloittanut käyttäjä lissbet, 19/10/13.

  1. lissbet

    lissbet New Member

    Terve. Olen ajatellut aloittaa moottorikelkkailun tänä talvena. Nyt kun lunta on jo satanut niin kelkkakuume alkaa kasvamaan. ;)

    Elikkä millaista kelkkaa ehdottaisitte aloittelevalle nuorelle.? Pitäisi olla luotettava ja hyvä käsiteltävyys. :)

    Hinta saisi olla 1500-2000.

    Itse olen katsellut lynx enduroja vm.03-05. 500c nestekoneella.
     
  2. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Tarkoittanet aloittelevalla nuorella ilmeisesti reilu 15v nuorta..

    No minun ajatukseni on, että mikäli ei ole ajokokemusta kelkoilla juuri laisinkaan, tai vieläpä ei yhtään, niin lähtökohta olisi ihan perus ilmajäähdytteinen kelkka.. Perusteluna föönissä on paitsi sen tehottomuus nestekoneisiin verrattuna (on esim 550 ilmajäähdytteinen kuitenkin senverran tehokas, että aikuista ukkoakin kuljettelee aikalailla rivakasti).. Lisäksi tulee föönin keveys, yksinkertaisuus, sekä ihan jo hintakysymyskin..

    Hyviä peruskelkkoja on tarjolla varmasti paljon, mutta nuo katselemasi Endurot eivät ole huonoja vaihtoehtoja (mulla kokemusta kahdesta eri 500 Enskasta -2002 ja 2004, joilla molemmilla tuli hakattua ihan riittämiin). Lisäksi Ski-doolta löytyy ilmajäähdytteisiä pikkusportteja varsin helposti. Ja mikäli kuljettaja haluaa opetella muutakin, kuin vain reitillä köröttelyä, niin joku vanhempi Summit voisi olla hyvä valinta ja mikseipä vaikka Lynxin Rangerkin..

    Toki esimerkiksi Yamahan Phazer edustaa aika kevyesti hallittavaa pientä peruskelkkaa, mutta merkki- ja malliasiat ovat niitä makuasioita.

    Liian virkeää kelkkaa en aloittelijalle hankkisi. 500 nestekone kenties vielä menee, mutta isommat ovat jo selkeästi liian tehopelejä ihan noviisille kuljettajalle. Vaan tosihan on sekin, ettei ne suuret tehot, vaan se, miten niitä malttaa käyttää.
     
  3. Masai

    Masai Well-Known Member

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    En ota kantaa malleihin enkä merkkeihin. Sen verran kannattaa sijoittaa kelkkaan, että saa toimivan ja luotettavan pelin. Ei ole kauhian kiva ostaa sitä halvinta ja huomata, että se onkin ihan pilan kalu. 550 puhallin koneisilla pääsee alkuun ja oppii kelkan käsittelyn. Reitti ajossa riittää kulku ja pääsee vielä vähän reitin sivussakin opettelen ääliön pyöritystä. Osto tilanteessa sellainen kaveri mukaan joka ymmärtää kelkoista kaiken.
     
  4. Perttu

    Perttu M8 -08

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Itse en nettimotosta muita järkeviä kelkkoja 500-550cc alle 2000€ haulla löytänyt kuin nämä Polarikset:

    http://www.nettimoto.com/polaris/500-xc-edge/1433189
    http://www.nettimoto.com/polaris/500-xc-edge/1601434
    http://www.nettimoto.com/polaris/500-xc-edge/1600432
    http://www.nettimoto.com/polaris/500-xc-edge/1589210

    Muissa oli paska ilmoitus (ei kilometreja tms) tai sitten liikaa ajettuja.

    Huom. Polariksien mittarilukema jonku ihmeen takia ilmoitetaan yleensä maileissa, vaikka pyydetään kilometrejä... Kaippa se on niin hankala muuntaa..
     
  5. Jumitzu

    Jumitzu Well-Known Member

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Miksei nuo kelkkaa myyvät voi kirjoittaa kauanko ite ajellu,huoltanu ym.. kaikki ilmot ihan pentujen tapaisia..

    tarkoitan noin yleensä en noiden ilmoja.
     
  6. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Iso ääni föönille.. Niin se vaan on, että tuhnulla oppii ajamaan paremmin. Sen vaan huomasi, kun tehokkaampien väliin otti talveksi lussumman kelkan, kun ei ole kaasupeukussa reserviä paikkaamaan ylläreitä, oppi ajamaan paremmin. Tehokkaampiin ehtii siirtyä myöhemminkin.
     
  7. Tommii

    Tommii Polaris 800 Dragon

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Siinä olis ja männätkin vaihettu http://www.nettimoto.com/polaris/550-supersport/1593791
     
  8. makkara

    makkara Member

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Itsekkin olen kattonut kelkkaa samassa hintaluokassa.

    Fööneistä oon tutustunut nimenomaan polariksen supersporttiin ja lynxin enduroon. Onko supersportin vuosimalleissa hirveesti eroa tuossa 2000-2005 välillä? Polariksen xcf on ilmeisesti hieman hankala tapaus?

    Nestekoneista olen katsellu mxz 440-500, arctic cat zr ja tietysti polariksen xc:tä kun niitä löytyy niin paljon. Näistä kiinnostaisi tietää, että onko joku noiden moottoreista/tekniikasta selvästi parempi kun toinen (ts. helpompi/halvempi alottelijalle)? Taitaa löytyä suzukia, bombardieria ja ties mitä..?

    Mxz on kuulemma kovinkin kestävä kelkka? Polariksen xc:tä löytyy taas reilusti ja ainakin ulkoasultaan oiken hienoja... Arctic cateista tiedän sen verran, että vihreä on kiva väri.

    Auttakee, föönit on ollu ensisijaisena vaihtoehtona, mutta saatavuus on välillä melko kehno täällä etelässä ??? ;D
     
  9. hekuli

    hekuli hemmojen kaikkea moottoriurheilua vastustava

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    miten kelpaisko tai kannattaisko ajatella Catin F570 n.70hp fööni vm. 09 hintaluokassa 2-2500e ajettu alle 3000km

    tuo kelkka on VEIKKOLASSA siis etelässä

    föönillä kun oppii ajamaan niin on helpompi siirtyä nestepeleihin

    uskon että koe ajokin onnistuu kunhan sielä vain on lunta
     
  10. makkara

    makkara Member

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Kyllä mulle kelpaa melkein mikä vaan jos on hyvä ja hinnasta pääsee sopuun ;)

    Ehkä siinä vanhassa on sittenkin "vara parempi" ???


    Mikäköhän tämän kelkan tarina on kun on niin kovin halpa vastaaviin verrattuna. Myyjältä kyselin jo pari päivää sitten, mutta ei oo kuulunu.

    http://www.nettimoto.com/polaris/550-supersport/1598091
     
  11. Seiti

    Seiti AC ZR6000R SX -16 & SnoPro 440@700 146" -04

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Eikait pitkittäistukivarrellisesta föönistä tuon enempää maksamaan kannata ruvetakkaan, ihan sama mitä "vuosimallin" kohdalla lukee. Olisko välillä siis laitettu vaan sellanen hinta, millä kampe menee kaupan ilman että seisottaa kuukaus tolkulla nettimotossa näytillä.
     
  12. Lahtinen

    Lahtinen cf8 -11

    Vs: Aloittelijan moottorikelkka valinta.

    Kun tollaista kymmenenkin vuotta vanhaa kelkkaa on hankkimassa niin sille matkamittarin lukemalle ei välttämättä kannata antaa kauheeta arvoa, enemmän kattoisin millaisessa kunnossa muuten on ja onko huollettu.
     

Suosittele tätä sivua