Hihnanvaihto ja sen säätö ym kysymyksiä

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä jammu, 26/1/07.

  1. djcarrot

    djcarrot Kelkaton..

    Minun järkeen kävisi, että jos laittaa pitemmän remmin, niin kytkentäkierrokset olisivat korkeammat. Ja jos uuden remmin laittaa (vähän leveämpi tavallaan), niin luulisi se tarraavan vähän aikasemmin ainakin sisäänajon jälkeen. Tiijä nuista minun aatoksista taas.. ::)
     
  2. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Mittaa vanhan ja uuden remmin leveys. Jos uusi remmi on paljon leveämpi kuin vanha, niin kytkentäkierrokset nousevat. Tämä johtuu siitä, että kytkimen painovarsien kulma muuttuu, eli painot eivät pääse kääntymään niin paljoa kun remmi jo ottaa kiinni.

    Oletko tarkastanut muuten variaattoreiden puhtauden ja painojen/rullien välykset?
     
  3. djcarrot

    djcarrot Kelkaton..

    No Reimond kerkeski jo ampua alas minun aatokset ;D Käy siis juuri toisin päin kun tuossa yllä olin aatellut. Ois pitäny taas aatella vähän pitemmälle..
     
  4. jammu

    jammu vmax 600 xtc -99

    En ole tarkastanu mitään noista mitä sanoit. En ole kelkkaremontteja tehny niin ei oo saanu aikaseks vielä, olis kyllä hyvä jos joku osaaja olis kaverina :p TArviiko noihi hommii erikoistyökaluja?
    Onko normaalia että tuore hihna antaa ääntä, eli ulahtaa liikkeellelähdön jälkeen hiljaisessa vauhdissa? Aluksi haisi kun läksi liikkeelle.. ::)
     
  5. viperi

    viperi 2 x AC SnoPro 600 2013

    alkuun se voi äännellä mut äkkiä se paikkansa ja muotonsa hakee .. ei kannata huolestua
     
  6. jammu

    jammu vmax 600 xtc -99

    ok, mut hei, teinpä taas huomion noista remmeistä.

    Eli, mulla on siis se alkuperänen remmi mikä kiinni vuoden ainakin, oli ostaessani siis kiinni sama naru. Sitten on vararemmi, joka siis siinä sille kuuluvalle paikalle. JA sitten on viikko sit ostettu remmi merkkitiskiltä.
    Huomioni, laskin piruuttani ne hampaat kaikista kolmesta remmistä.
    Alkuperäinen remmi, 100 hammasta
    Varalla ollut remmi, 98 hammasta
    Uusin remmi, 97 hammasta ??? ???

    Siis jos noista voi päätellä remmin pituuden, niin se kytkentäkierrosten nousuhan selittyy sillä, että uusi remmin on jonkin verran pidempi ku vanha! Ja siis merkkitiskiltä hommasin uuden remmin, sama mallimerkintä kuin vararemmissänikin on. Ainut tuo alkuperänen remmi siinä on pari merkkiä eri, mitkä selvitinkin jo tuolla ekoissa posteissani.

    Vararemmillä ajaessa huomasin, että ottaa vähän ennempään kuin uusin remmi, eli sehän on sen 1 hampaan pidempi. Eli n. 4-4500 kierrosta niin lähtee liikkeelle.

    Alkuperäinen remmi 1,5mm kapeampi kuin nuo muut, jotka on 36mm leveitä, eli tuo alkuperäinen sen 34,5mm leveä. Varmaan tuollakin voi ajella vielä, vai? Mitä muuten voi tapahtua, kuluuko remmi aivan naruksi jos sillä vaan ajaa ja ajaa,vai räpsähtääkö se muualta kenties?

    Onkohan ne sitten varaosatiskillä antaneet väärän remmin mulle? Mitä eroja noissa remmeissä yleensäkin on? Onko hammastus erilainen eri merkin remmeissä, pituus, leveys? Jos saisi vaikka uuden ja oikean remmin jostain.. :-\

    Paljon tuli taas asiaa ja tyhmiä kysymyksiä, mutta koittakaa olla polttamatta päreitä ;)
     
  7. djcarrot

    djcarrot Kelkaton..

    Eipä hampaitten lukumäärällä taija olla mitää seksuaalista merkitystä, pituushan se ratkaisee. Varmaan se hammastus voi olla erilainen varsinkin eri merkkisissä remmeissä. Kyllä varmaan vielä jonkun hetken ajelee vanhallakin remmillä, en kyllä nuista kulumisrajoista tiedä. Luulisi nyt marmoritiskillä osaavan myydä käypäsen merkkihihnan, mutta ihmisethä sielläki töissä on..
     
  8. Jartsa

    Jartsa Lynx Enduro Sport -05

    Jos ei orkkispuolella osata oikeeta remeliä myydä, kuin me "tarvikepuolella" (Bill Gates YM.) osataan paremmin. Kaksi sanaa ammatti taito
     

Suosittele tätä sivua