hyväksytkö mönkijällä ajamisen kelkkareitillä?

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä kynther, 12/1/08.

?

hyväksytkö mönkijällä ajamisen kelkkareitillä?

Poll closed 22/1/08.
  1. kyllä

    49 vote(s)
    23.9%
  2. ei

    156 vote(s)
    76.1%
  1. sokerikukko

    sokerikukko Greenpeace E-Tec

    Kyllä jos ei uria tule
     
  2. SoulBender

    SoulBender Well-Known Member

    Vaikka en ite möyhijää omista, niin minun puolesta saavat, lain sallimissa rajoissa, pöristellä. Jostaki on iskostunu päähän semmonen muistikuva, että reitillä sais ajaa melkein millä vaan, mutta kelkka uralla riippuu uran ylläpitäjästä/omistajasta. Eikös se niin menny, että reitit on valtion/kunnan(maksuton ja kaikille sallittu) ja urat seurojen/yksityisten(usein maksullisia/rajatulle käyttäjäryhmälle)? Korjatkoon, ken paremmin tietää ;D
     
  3. rotax377

    rotax377 OldSchool Dokkeri 144" RS treeride ja muut lynxit

    minun mielipide on, että mönkijöillä ajetaan joko tiellä, tai sitten tehdään töitä
    kelkat on sitten enemmänkin retkeilyyn ja hupikäyttöön
     
  4. TuomasV

    TuomasV Well-Known Member

    joo, elikkä asiasta otettu selvää, elikkä mönkkärilä saa ajaa merkityllä kelkkareitillä vain lumipeitteen aikana, sama koskee myös jää alueita. Mutta mönkkärissä pitää olla vain liikinnevakuutus, eli ei tarvi olla rekisteröity. Mutta oon kuiten ite kans sitä vastaan että mönkkärillä ajetaan reiteillä. Enskathan ei ainakaan minusta tee juuri mitään jälkeä reiteille  (jos on piikit) elikkä niillä ei niin suurta merkitystä ole...
     
  5. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    Urat ei ole mitää virallisia reittejä, vaikka on jonkun kelkkakerhon ylläpitämiä.
    Jos saa maa-alueen omistajalta luvan ajaa siellä, vaikka olkoon kelkka tai mönkijällä, se on sama ajaako ummessa vai moottorikelkkaURALLA, lupa on maa-alueeseen....
    Viralliset moottorikelkkailureititon sit asia erikseen, siellä ei saa ajaa ku kelkoilla. Tässä kopsu laista:

    3 luku
    Moottorikelkkailureitit
    13 §
    Moottorikelkkailureitti
    Tässä laissa säädetyllä tavalla voidaan perustaa yleinen oikeus ajaa moottorikelkalla maastosta merkitsemällä erotetulla reitillä (moottorikelkkailureitti) lumipeitteen aikaan.
    Moottorikelkkailureitti on tieliikennelain 2 §:ssä määritelty tie, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Moottorikelkkailureittiin voivat kuulua myös pysyvästi tarvittavat levähdysalueet ja reitin huoltoalueet.


    Eli et saa ajaa, jos se on virallinen moottorikelkkailureitti, mitä esim. lapissa taitaa olla kaikki.
     
  6. SoulBender

    SoulBender Well-Known Member

    Ok... muisti teki jekun.. eli reitille ei lain puitteissa ole möyhijällä asiaa
    Mutta eikös lapissa suuri osa reiteistä ole kuitenkin metsähallituksen(villi pohjola) ylläpitämiä maksullisia kelkkauria? Ja niillä möyhimisen luvallisuus lienee metsähallitukselta tarkistettava :-\
     
  7. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vähän nihkeesti itekkin noi mönkijät reitillä hyväksyn. Täälä Ilmajoella on selkeä päätös. Mönkijöillä ajaminen yhdistyksen kelkkaurilla on TÄYSIN KIELLETTYÄ. Luvat on kysytty aikoinaan vain ja ainoastaan moottorikelkoille ja tietysti talviaikaan. Toki omille metsäpalstoille ym metsähoitotoimenpiteisiin tms saa/voi mönkijällä ajaa mutta se on sitten asia erikseen.
     
  8. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Juurikin itse muistelin samaa että REITILLÄ jota tarkoitin jo aiemmin kun en kirjoittanut URALLA on voimassa tieliikennelaki joka estää mönkijällä ajelun laillisesti reitillä.
    Ja uralla ajeluun vaikuttaa juurikin maa-alueen omistajan lupa ja se että mimmosen luvan hän on antanut kelkkakerholle eli heillä saattaa myös jotain sanomista asiaan.. sieltä voi tulla jopa kielto ajaa moottorireellä (tässä tapauksessa telamönkijä joka rekisteröity moottorireeksi)sillä uralla, riippuen mitä sovittu maanomistajan kanssa... ura sopimukset taitaa olla melko kirjavia tapauksia.

    Pahimmat jäljet mitä minä olen nähny reitillä talvella on juurikin enskojen tekemiä, kun harvoin reitit on lumisilla seuduilla niin kovia että pyörät vaivatta niillä kulkisi eli ilman että kaivavat 10-20cm syviä uria.

    Ja vielä kun jossain olisi helposti nähtävillä missä sijaitsee Suomen viralliset kelkkareitit. Esim. Rautalammin, Vesannon ja Suonenjoen reitit on virallisia, kun taas muut lähialueiden reitit on uria mm. Kuopion.
     
  9. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Eipä tuo minua kiusaa niin kauan kun ei reitille jälkiä siittä tule. Tosin tuossa on mönkijäkuskin vastuu aika kova, joten yleisesti varmastikki parempi kieltää ko sallia. Enempi minua kiusaa hiihtäjät reitillä. Hiihtäjät ei vielä yleensä huomaa että ne kuulee kelkan mutta kelkkailija harvemmin kuulee suksien metelin :)

    Mönkijä jättää muuten yllättävän vähän jälkiä mettään. Tuolla poromettillä ko on nähny mönkijällä ajettuja mettiä niin ei niistä juuri seuraavana vuonna jälkiä löydy.
     
  10. Reima

    Reima Well-Known Member

    Yksi tai kaksi mönkijää ei välttämättä jätä pahaa jälkeä, mutta useamman jälkeen jo huomaa.
     
  11. makke

    makke Well-Known Member

    Eipä nuo mua ainakaan haittaa kunhan niillä on se vaadittava liikennevakuutus vahinkojen varalle. Monissa mönkijöissä kun sitä ei ole, niin ketuttas alkaa ite perimään vahingon sattuessa.
     
  12. mette

    mette Kelkaton

    Mielellään ei, ku oon nähny minkälaista jälkeä tullee reitille...
     
  13. jiipee-

    jiipee- Well-Known Member

    Ei tuo niin häiritte mutta mukavampi olis jos ei ajeltas ollenkaan.
     
  14. znood

    znood Guest

    kannattaa sitten kysyä että kuka sielä uralla tuli vastaan ennenkö vittuilee, viime vuonna tuli maanomistaja ja kysyin kohteliaasti ensin niin mainitsi olevansa maanomistaja.... äkkiä reitit poikki kun vittuilee
     
  15. joksa

    joksa Arctic cat M8000 pro climp

    mun mielestä mönkijöillä vois ajaa kelkkareittejä kesällä pysys reitit parempina ei ois niin paljon risuja sun muuta oksaa kun kesällä reitteje tallattas mökijöillä ;)
     
  16. MXZX

    MXZX cfi600switchback

    tahtoo vaa olla nuo mönkkärit vähä riski alttiita vastaan tulioita kapeilla reiteillä, ku ei voi ottaa ihan reunaa ja muutenki se ajo ei oo renkailla ihan nii vakaata ku kelkalla ajaessa ;)
     
  17. 0LL1

    0LL1 REINO 800

    Ajakoot p¤&*ele vaikka puimakoneella, kun ei ole edes lunta. Oikeasti en kaipaa urille kelkkojen lisäksi muita kuin korkeintaan tampparia.
     
  18. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Kyllä ja jossain määrin niillä jopa pitäisi ajaa kelkkareiteillä, MUTTA vain silloin kun lumi EI ole maassa. Näin kelkkareitit pysyisi paremmassa kunnosa, ei alkaisi kasvamaan lepikkoa yms.
     
  19. tuosar

    tuosar Team MiniZ

    sama mulle... ajakoot,
    ajellaanhan kelkoillakin siellä missä virallisesti ei saisi!!!
    ikävää mutta totta!!!
     
  20. JariTapani

    JariTapani Guest

    jos telasatsi alla ni ihan vapaasti, muuten tiukka ei
     

Suosittele tätä sivua