KELKKALEHTI.COM 4-2012

Keskustelun 'Keskustelua lehdestä' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 2/12/12.

  1. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Tämä haiskahtaa siltä että osoitteenmuutosta ole tehty... Laskut menee sen 6kk perille saakka lehti sen kuukauden, siis väärään osoitteeseen. Meillehän ei tule nuo osoitteet automaattisesti. Kirjepostin selvittäää Itella perille saakka.
     
  2. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Hieman myöhässä tulee tämä teksti, mutta vasta pääsin kyseisen lätyn lukemaan...

    Eli nyt kun on jo tuolla umpispuolellakin ollut juttua näistä maastokelkoista, tarkoittaen lähinnä leveämattoisia, niin pyytäisin kiinnittämään huomiota myös noista kelkoista kirjoitettaviin juttuihin, niinkuin nyt tässä nrossa olleeseen Yeti Armyn "koeajoon"...

    Eli mistäköhän lähtien tuo juttu käsitti kelkan koeajoa? Faktatietoa oli muutaman otsikon verran, joissa kyllä otettiin kantaa kelkan akkuun, moottoriin, telastoon ja jopa umpisominaisuuksiin, mutta itse koeajossa ei asioihin kyllä paljoakaan kantaa otettu.. Ainakaan siten, että olisi huomannut, kuinka kartalla testaaja on ollut.

    Eli nyt kun kerran noiden reitti- ja vuorikelkkojen testaamisesta saadaan irti vaikka minkälaista analyysiä, niin odottaisin samanlaisen tarkkuuden näkyvän myös noiden leveämattoisten ajoissa. Esimerkiksi kelkan umpisominaisuuksiin otettiin kantaa vain senverran, että kelkan matto on iso ja kantaa, kelkalla pääsee melkein niinku vuosikelkalla, mutta kuitenkin vissiin paremmin.. Rekekäkin se kiskoo ja kuormaa kantaa.. Reittiajosta mainittiin vain senverran, ettei kelkalla tartte reittejä väistellä ja siinäpä se sitten olikin.

    Olis kiinnostanut lukea, miten PPS oikeasti toimii 69n alla.. Millaisia reittejä ajeltiin? Oliko patikkoa vai lentokenttää? Miten LTS toimi ja ennenkaikkea, miten se toimi vanhakantaiseen (edellisissä Yeteissäkin nähtyyn) versioon verrattuna? Miten kelkka toimi umpisessa? Millaisessa umpisessa kelkkaa ulkoilutettiin? Oliko lunta senverran, että voitaisiin puhua umpisesta, vai tehtiinkö tiedettä nilkkalumissa? Ajettiinko matkustajan kanssa umpisessa? Entä muuten lastattuna? Mitä se tarkoitti, että tekniset faktat ja fysiikan lait huomioon ottaen kyseessä on helposti käsiteltävä laite? Kuinka helppo? Vai oliko se ihan naamaton pillari? Fysiikan lait huomioon ottaen täysperäyhdistelmäkin on varmaan helppo ja näppärä peli, mutta onko se sitä oikeasti??

    Eli toivoisin, että se sama tekemisen riemu ja tarkkuus otettaisiin huomioon myös näistä leveämattoisista kirjoitettaessa, eikä tehtäisi, kuten tämän ko. testin kohdalla: Vasemmalla kädellä tai ainakin sen näköisesti.

    Nämä isot kelkat ovat kuitenkin kaukana leikkikaluista ja esimerkiksi raskaan kelkan ammattikäyttäjiä hyvin tehty testi palvelisi paremmin, kuin pikainen pyrähdys.
     
  3. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Joo.

    Totta joka sana. Olisi vaan aivan loistavaa, jos tuollaiseen olisi kevään koeajoissa mahdollisuus. Eli kun näissä valmistajan järjestämissä tilaisuuksissa on hyvin rajallinen aika käytettävänä per laite, ei kovin syväluotaavaa analyysia voi tehdä, valitettavasti. Jos kovin tiukkaa analyysia tai vertailevaa tekstiä tekee näiden ajojen pohjalta, on selvää että kirjoittaja kirjoittaa läpiä päänsä, tai vaihtoehtoisesti omaa keskivertoa kovemman mielikuvituksen.
     
  4. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    No siinä tapauksessa ei kannata mainostaa tuota ajoa "koeajona", vaan vaikkapa esittelynä tai vastaavana.. Mutta oletteko nyt tämän talven lumille ajaneet normi 69ä tai vaikkapa tuota Armya? Ja jos ette ole, niin kohta rupeaa olemaan hieman myöhäistä.. Meinaan, jos mielitään tehdä ajo tuollaisesta noinkin käänteentekevästä laitoksesta, niin silloin kannattaisi olla hereillä.

    Tosiasia nimittäin on, että minun nähdäkseni joku Koneviesti taitaa olla ainoa, joka on ihan tosissaan yrittänyt testata noita työkelkkoja.. Alan lehdistöissä tehdyt testit ovat oikeasti olleen vähän niin ja näin.. Tai itseasiassa MK taisi "joku vuosi" takaperin tehdä ihan kohtalaisen syvääluotaavan oloisen testin, jossa oli mukana silloiset työmyyrät, 5900ST, 600 Skandic WT, sun muut senajan ykkösmyyrät. Sekin testi jätti vastaamatta muutamiin mieltä painaneisiin kysymyksiin, mutta yritys oli oikeasti hyvä.
     
  5. bebe

    bebe Lynx RE 600R 2019

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Pitäskö sulla sitten lukea sitä konelehteä jos se niin hyvä on...
     
  6. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    No enhän minä nyt sitä tarkoittanut. Lueppa nyt tarkkaan tuo mun postaus, johon Jani jo viittasikin. Kun minä luen kelkkailuun vihkiytynyttä lehteä, niin silloin minä haluan myös lukea noista kelkoista sellaisia testejä ja ajokokemuksia, joilla minä kelkan käyttäjänä teen jotain. Minua ei kiinnosta referaatti kelkan esitteestä tai myyntipuheesta, vaan minua kiinnostaa moni kelkan todelliseen hallintaan liittyvä seikka. Ja minun mielestäni on ihme ja kumma, että kun kerran noista vuori- ja reittikelkoista saadaan tehtyä hyvin syvääluotaavia analyysejä, niin miksei sama onnistu noista leveämattoisista.. Johtuneeko siitä, että tuollainen WT tai SWT ei ole kovinkaan mediaseksikäs kapine, vai mistä? Noh, annetaanpa Janin kommentoida näihin mielestäni aivan asiallisiin ja perusteltuihin kysymyksiini ja kommentteihin. Se, että minä kirjoitan asiani suoraan, on ominaisuus, joka minussa on sisäänrakennettuna. En minä ala kiertelemään ja kaartelemaan, jos joku asia minua mietityttää.

    Eikä näistä mun ajatuksista tarvi herneitä nenään vetää..
     
  7. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Tämä on ehkä ensimmäinen kerta kun olen Nallen kanssa jostakin samaa mieltä. Koska ajat ovat muuttuneet ja lehdet, oli se sitten sanomalehti tai aikakauslehti eivät pysty kilpailemaan uutisoinnin nopeudessa netin kanssa pitäisi painetusta tekstistä löytää mielipiteitä, analyysejä, mittauksia ja kaikkea mahdollista mitä ei voi jo valmistajan nettisivulta lukaista. Itse esimerkiksi tilaan Tuulilasia ja kyllä siitä aviisista tulee heti kärkeen luettua joku Vesa Eskolan fiilistelymatka Italiassa Lamborghinilla, sitten taas pikku-uutiset missä asiasisällön ydin on että Skodassa on 100 heppaa ja 1000 litraa peräkonttia ja lisävarusteena saa automaatti-ilmastoinnin jää ns. paskalukemiseksi.

    Tämä siis näin yleisenä havaintona kaikkia lehtiä kohtaan.
     
  8. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Nojoo... Se nyt sitten kuivui kasaan tämäkin keskustelu.

    Eli miten on? Onko meillä lukijoilla lupaa odottaa missään vaiheessa koeajoa ja oikeasti syvääluotaavaa sellaista noista isommista kelkoista? MK julkaisi omansa jo. Ihan oli fiksun oloinen testi, mutta siinäkin vain oli havaittavissa, että enempi ei olisi ollut pahitteeksi..

    Kuten jo aikaisemminkin olen todennyt, niin tuolliset WTt ja SWTt ovat kelkkoina sellaisia pelejä, jotka käyttäjä ostaa itselleen varmaan kymmenen vuoden käyttöön. Ei niitä joka lumille, takuuajan puolessa välissä vaihdeta, joten jo senkin vuoksi käyttäjäkunta varmaan haluaisi tutustua noihin oikeasti kalliisiin laitteisiin jo ennen hankitapäätöksen tekemistä, lehtien sivuilla.

    Siinä vaan on pian semmoinen juttu, että kun nuo Commander -sukuiset alkavat olemaan jo pian esikouluiässä, niin jossain vaiheessa nuokin laitteet päivittyvät (myös laitteiden pumppukeulaiset versiot). Elinkaari toki on hieman pidempi, kuin normaalikelkassa, mutta siksipä tuollaisen laitteen hyvä testi palvelisikin useamman vallivuoden ajan.
     
  9. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: KELKKALEHTI.COM 4-2012 ---- Kaupoissa 21.12.2012 alkaen

    Se on julma fakta, että kelkkailu on jakaantunut ala.
    - Leveän telan porukka
    - Hupikelkkailu
    - Kapean telan työmiehet
    - Kisavenyttäjät
    - Retkeily ja muu touring...

    Itse lukeudun kahteen ylimpään ja sillä en ole kelkkalehteä omakseni kokenut useasta yrityksestä huolimatta.

    Sitten, kun esimerkiksi kolme ylintä kohtaavat, alkaa yleensä se vääntö, joka tuolla "Millä kelkalla kairaan" on kovassa käynnissä.

    Varmasti suurin lukijakunta on kuitenkin 40cm leveällä ajavia ja näitä kannattaa palvella paremmin, koska sieltä se isompi raha tulee. Ihan ymmärrettävää.

    Pyydän silti mitä nöyrimmin, että jos aika ja tilaisuus koskaan kohtaisivat, saataisiin laajempi paketti leveän telan kamaa SEKÄ loppu tuolle kairatinkaukselle, eli lukijoista kasaan 30 hengen porukka omilla kelkoilla ja sinne kairaan keväthangille ja lisänumero seuraavan lehden kylkeen.
    Muutama huoltojoukoksi reet perässä, osa kaasu pohjassa mäkeen ja muutama läpi yön maratoonille läpi kairan demonstroituun pelastustehtävään.

    Teen itse tuon, kun voitan lotossa...
     

Suosittele tätä sivua