Kelkkamies vastaan hiihtäjät

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä moukka, 19/12/07.

  1. moukka

    moukka Kelkaton on munaton..

    Kaiken karvaisia kokemuksia osio vol 1:

    Kerran jäälle mennessäni hiihtäjä yritti huitaista sauvalla kun ajoin pakon edessä hänen ns.latunsa ylitse. Tämä hänen latunsa oli kelkkareitillä johon sen oli aiemmin toiseen suuntaan mennessä tehnyt. Ilman kelkkajälkeä hänkään olisi tuskin puolen metrin hangessa hiihdellyt, mutta PRKELE!!!, vastustan koska en itse harrasta eikä olisi varaakaan. Mokomat jupit!!
     
  2. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Hehee.. Noilta pitäis katkoa sauvat, ennen kuin satuttavat itseään tai muita..
     
  3. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Ennen kun menette katkomaan niitä sauvoja varmistukaa siitä ettei kyseessä ole maanomistaja kenen mailla kyseinen reitti kulkee.
    Sauva poikki ja kelkkareitti poikki. ;D
     
  4. znood

    znood Guest

    hiihtäminen kuuluu jokamiehenoikeuksiin, sauvalla huitominen tai sen katkominen ei
     
  5. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98

    Ei voi muuta sannooku HIMO hiihtäjä.. :-X
     
  6. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    sen verran on tuota suojausta vaatteiden alla että antaa mennä huitoen vaan, sen jälkeen voi sitten kaartaa takaisin "keskustelemaan"... :p
     
  7. miqwe

    miqwe Xtrim ´14 pro-ACE

    Kyllähän ne ärsyttää tuolla kelkkareitillä, varsinki semmoset joilla on koira sitte muutaman metrin hihnan nokassa sitten koira on eri puolella reittiä ku hiihtäjä. Taikka koira räksyä louskuttaa melekein jalakaan kiinni ku vauhtia joutuu hiljentämään turvallisuus- ja  kohteliaisuussyistä. :mad:

    Tosin aina ei vauhtia ehi hiljentää ku hiihtäjä puuskuttaa vastaan jostaki mutkan ja mäen takaa, siinäpä sitte väistämään ja syyllistä etsimään jos sattuu vielä törmäämään. :-\

    Huitojia en ole tavannut, mutta jos semmonen tilanne tullee etteen niin kyllä siinä muutama sananen on vaihdettavana.
     
  8. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Huono yhtälö,hiihdän myös itse.Tervetuloa kokeilemaan sauvojen katkaisua minulta,kannattaa joidenkin kelkkailioiden työntää lunta kypärään ettei tule sanomista.
    Kelkkailen ja hiihdän Levillä huomisesta tammikuun alkuun.

    Joillekkin kelkkailioille valitettavan monet maanomistajat myös hiihtää,se jos mikä kannattaa muistaa.Muutaman tuhannen neliön ok-tontilla on tylsä kelkkailla pitempään..

    Mielestäni hiihtäjiä,koiran kusettajia + muita metsänkulkioita sopii kulkemaan sinne puskaan,kelkka uria on suljettu yllättävän pienistä jutuista,jotkut pysyvästi jotkut toistaiseksi.

    PS.Skii-doo ja Fischerin sukset ja muutama koira.
     
  9. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Kyllä sitä pitäisiä tilanteessa kuin tilanteessa keretä vauhtia hidastamaan. Sieltä mutkan tai mäen takaa voi tulla toinen kelkka eikä hiihtäjä.
    Jos eteenpäin ei näe niin ei silloin ajeta kovaa vaan silloin hiljennetään. Vai mennäänkö riskillä kun ei sieltä viimeksikään tullut ketään?
     
  10. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Rollon ympäristön reiteillä monesti kans törmänny nuihin koiran ulkoiluttajiin, yleensä vielä Sesse on irti ja hulmuaa vastaan jostain mutkan takaa.
    Väistelet siinä sitte karvaturria ja omistajaa ja saat vielä närkästyneet katseet päälle ilman saastuttamisesta ja luonnonrauhan rikkomisesta.
    Kaiken huippu oli, kun eräs mamma pukkas tulemaan lastenvaunujen kans reitillä vastaan, pimessä ilman heijastimia. HUH!
     
  11. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    Aikoinaan oltiin palolaitoksen kelkoilla harjotusajoilla ja eiku toine hajota päsähti. Eipä mittää, hihna pois ja yleise lavun vartta pitki hinattii sitä noin kaks kilsaa, et päästii tielle. Siiha aikaa ei ollu mitää hito luistelutyylistä tietookkaa, et latuja men kaks rinnan ja siin sivussa oli just ja just kelka mentävä reikä. Pari kertaa se varmaa lipsahti lavun päälle.  ::)
    No, meni pari päivää ja aamulla töihi ku menin, päällikkö kysyli, et kuka helevetti on hajottanu lavut? Mie kerroin niiku asia oli, mutt nää saapasn suksipellet ei tyytyny mihinkää, mei piti esittää julkinen anteeks pyyntö paikallislehessä niille  ;D
    Varmaa johtu tuo päällikönki karheena olo siitä, ku se ison suksipelle ol kunnahallituksen puheenjohtaja  ;)


    Juu, miekii kävellä lonnin metillä aina uria pitki, siinä se vieterkinttu tykkää kans jäpöttää.. ;)
     
  12. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    LD, Kyllä ne sauvat voipi katketa jos niillä huidotaan. Muuten me kyllä kaikki sovitaan noille reiteille.
     
  13. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98

    Eikö kelkkareitit ole kelkkareittejä ja hiihto ladut hiihtäjille!?? :eek:
    Näin minä olen ymmärtäny mut voin toki olla väärässäki,sikshän näistä tapellaanki aina,vai?

    Jos meijä kylillä tullee hiihtäjä huitoon tulee vahingossa suksi yli suksien!
     
  14. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Toki huitominen on tuomittavaa se on selvä,mutta itse en tietoisesti sauvoilla huido kuin mäen alla maastoutuessani/kaatuessani  (ilman kelkkailijaa) -.

    Olen myös kokenut vastaavaa sauvoilla,pullokassilla huitomista,mutta pienen neuvottelun jälkeen olemme ko. voimistelioiden kanssa päässeet yhteisymmärrykseen ja sopineet samalle uralle.2 x on humalassa oleva allamme olevan maanomistaja käynnyt rinnuksiin kiinni ja asia on saatu selvitettyä ilman voimainkoetusta kumpaakin tyydyttävään tulokseen.
    Ohjeena kertoisin ottamaan heti kypärän pois päästä ja keskustelemaan ns. naamatusten ko. henkilön kanssa rauhallisesti asiasta,tulee kuntoon tai ei.Uhittele johtaa heikompaan tulokseen varmasti.
    Viimeksi helmikuussa -07 sain välirauhan aikaan, tarjoamalla kaljat eräälle maanomistajalle Orilammen majan vessassa tapahtuneen melko vihamielisen väittelyn päätteeksi.

    Että jäitä pipoon jos mielit kelkkailla .
    Ja joskus on viisautta olla myös hiljaa,eräs itseäni viisaampi kelkkakerhon presidentti sanoi osuvasti :älkää olko huomaavinaan ko. huitojia ,morjestakaa mennessänne.Tiedä vaikka luulis ohimenevää kelkkailijaa tutukseen.
     
  15. Ässä

    Ässä G4 RS & REX2 RS

    Ainoon kerran kun on ollut hiihtäjien kanssa ongelmia, oli kun ajoin n. 50m siirtymän olosuhteiden pakosta hiihtolatua pitkin. Tämä latu on siis kelkalla tehty pieni latu missä hiihtäjiä muutamia vuorokaudessa silloin kun on hyvät kelit. Eipä siinä muuten mitään, mutta hiihtäjä lupas ensi töikseen ottaa yhteyttä maanomistajaan ja kieltää kelkkailut siellä. kävi vain niin, että sattumalta olin omalla maalla liikkeellä ja koskaan ei ole meiltä kysytty lupaa tuon kaupungin ylläpitämän ladun tekemiseen. Teki mieli sanoa pahasti, mutta en sanonut ja asia selvitettiin eikä kyseinen hiihtäjä enää valittanut asiasta.

    Mun puolesta tuolla urilla voi hiihtää, lenkkeillä tai ulkoiluttaa koiraa kunhan pitää sen kiinni ja muistaa että kelkkailija ei kuule sitä lenkkeilijää, mutta luultavasti lenkkeilijä kuulee mutkan takaa lähestyvän kelkan ja olisi melko kohteliasta ja turvallista väistyä reitin sivuun.

    Ja auttaisi varmaan jos kelkkailijat nostais sitä tassua kun tulee muita ulkoilijoita vastaan. Yleensä näin myös tapahtuukin onneksi. :)

    kiitos ja anteeksi.
     
  16. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98


    Kiitos "Ässä"!
    Olit kyllä tosi reilu kaikkia kohtaan ja tuossa sun teksitissä kaikki on hyvin ja pitäs kyllä oikeesti ollakki nui mutta tiedättehän tuo meitä nousee joka junaan nii väärällä kuin oikeellakin aikaa!?
     
  17. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Viisas kelkkailija osaa niellä ylpeytensä ja olla vaikka kuinka mielinkielin vaikka olisi oikeassa. Joten lopettakaa se tyhjänpäiväinen riitely muitten liikkujien kanssa.

    Usein esimerkiksi kaupunkien lähistöillä olevilla jäillä ihmiset kulkee merkittyjä kelkkareittejä hiihtäen, kävellen, koiria ulkoiluttaen, ratsastaen, pilkkimässä jne. niin miksi ei silloin voi löysätä sitä kaasua ja ohittaa nämä muut vaikka 50-100metrin päästä vaan on pakko kouhottaa 10-20metrin päästä sitä "miljoonaa" ohi. (näitä tilanteita näkee todella usein)
    Ja vaikka he tulisi metsässä virallisellareitillä vastaan niin silloinkin hiljennetään vauhtia selvästi mennään vaikka itse umpisen puolelle ja nostetaan kättä eli tervehditään... silloin tälle joka sinua tulee vastaan tulee tunne että SINÄ otit hänet HUOMIOON jolloin tästä kohtaamisesta jää ns. "hyvä maku suuhun" eikä hänestä tule heti kelkkailun vastustajaa tai tarvitse lukea paikallislehdestä kitkeriä kommetteja kyseisestä tapahtumasta.
    Ja kun menette esim. huoltoasemalle niin siellä asiallinen käytös etenkin kelkalla ja kuin myös muutenkin...itse kun menen sisälle niin jos vaikka 3-5m minun perässä tulee joku muu niin mie maltan aina odottaa sen verran ja aukaista oven takana tulevalle tai ulos tulijalle ja jos hän ei ole moukka<--- (yleensä nuori) niin hän kiittää ja minä sanon joka tapauksessa "ole hyvä". Vaikka en ole kelkkailemassa niin aina toimin näin.. mitään siinä ei menetä.

    Kun osaa ottaa muut huomioon ja ajatella asioita pikkasen pitemmälle ja myös muitten kannalta niin yleensä tästä ei seuraa muuta kuin pelkkää hyvää.

    Yksi huono kumoaa kymmenen hyvää ja kymmenen hyvää kumoaa yhden huonon!
     
  18. Ile

    Ile Guest

    Ei ihan liity nyt hiihtämiseen mutta menkööt...
    Tämän kans vois muistaa tuolla kelkkareiteillä ja pohjilla. Kun edessäsi menee hieman hitaampi kelkkailija niin olisi kyllä todella ystävällistä olla ohittamatta jos sitä tilaa ei ole tarpeeksi. Näitä ritareita on tullut muutamia vastaan jotka surutta vetävät aivan vierestä ohitte huikeita vauhteja. Varsinki silloin kun tilaa ei ole riittävästi turvalliseen ohittamiseen niin olisi hyvä miettiä kahdesti ennen ku pistää sen lämän tiskiin ja vetää ohitte.
    :-X
     
  19. sokerikukko

    sokerikukko Greenpeace E-Tec

    Yhdyn tähän täysin :D Olen hiihtäjä ja kelkkailija joten en oikein tiedä mitä tähän sanois... Tietystihän ,jos kelkkailija rällää hiihtoladulla tai muuten toimii vaarallisesti niin valitan kyllä ,mutta hiihto ja muu liikkuminen reiteillä on kuitenkin sallittua eikä sitä täälä tule kirota. Ymmärrän itsekin kisahiihtäjänä ettei aina jaksa lähteä ajamaan mahtaville hiihtourille monien kymmenien kilometrien päähän :-X Kelkkailijana minua taas ärsyttää jos ei osata mennä laitaa tai se jeppe juoksee siinä miten satuu edessä... Kunnon varusteet koirallekkin niin ei karkaile mihin sattuu.

    Ps. Ski-Doo ja Lynx ja sitten FISCHER CARBON LITEN kilpasukset (ei oo halvat) ;) ;)
     
  20. PRO XR 440

    PRO XR 440 Storm 819,092

    Tehtiin pikku sopimus "HIMO" hiihtäjien kanssa.. että kun tulee sitä lunta jne. Ni teemme sen reitin nii..n leveäksi ettei kenelläkään ole enään sanomista Hei, ajoit sitten eilen mun ladun yli Sovittiin niin että lanaan oikeen latuhöylällä "HIMO"hiihtäjille uran, reitin reunaan jne.
    Kävi juuri vim.talvena niin.. kun olin tallannu reittiä jne. ni "HIMO"hiihtäjä olikin vallannu reitin ja tohdippa sitten mennä kelkalla ajamaan sen hiihtouran päälle ni noutaja tulee... :mad: Ja saa risuja paikallislehdessä vaikka ALUNPERIN se oli kelkka käyttöön tarkotettu!! Daadana  ;D
    En toki sano.. onhan se hienoa hiihtää keväthangella ja pysähtyä makkaran paistoon. Mut, helpomminkin sitä pääsee makkaraa paistamaan kun ottaa repun selkään ja vetasee kelekan käyntiin... 8) (Laiskuus iskeny) ;D
     

Suosittele tätä sivua