Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä maroach, 5/2/11.

  1. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Itse kyl suosin tuota vaihtoehtoa, että voidaan valita vain "snowmobile" ja sit muut.
     
  2. lynx special edition

    lynx special edition Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    nyt rupes sen verran kiinnostaa että laitatteko tyhmälle nopeen yhteenvedon mitä tarvin että saan homman toimii.
    eli minkä navin tarvin..?
    minkä ohjelman tarvin..? jne...

    koittanu topikin selaa mut tuntuu ihan heprealta.... :-[

    ja siis siitä oli kyse et miten noita karttoja pystyy ajaessa hyödyntää.
     
  3. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Onkos näiden tarkoitus jatkossa makailla eri serverillä? Olisi hyvä, että reitit olisi saatavina www.kelkkareitit.fi -> Lataa reitit. Nyt näyttää, että gpx filut on generoitu viimeeksi kuukausia sitten. Eli jos saisi automatisoitua sekä img:n että gpx:n generoinnin kartan päivityksen yhteyteen niin olisi mahtavaa! Tai ainakin niin, että linkit olisi näkyvillä "Lataa reitit" sivulla.
     
  4. carrillo

    carrillo Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Huomenta.
    Olisiko kellään kokemusta / tietoa saako noita reittejä imuroitua nokian e7 hyväilypuhelimeen. Puhelimessahan on gps tiekarttoja ja mahdollisuus ladata niitä lisää. Ei niiden tarvitsisi olla täydellisiä mutta sen verran että saisi näytölle jotain jos sattuu ajelemaan hukkaan täällä Kittilän yläperillä sitten kun tulee lunta. Nörtin vikaa ei ollenkaan, eli jos jollain on ohjeen tynkää, niin avustakaapa ukkoa. ???
     
  5. lynx special edition

    lynx special edition Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    vieläkin kiinnostas...
     
  6. PKE

    PKE Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Joo, olis hieno homma jos noi .img ja .gpx tiedostot saisi myös ajan tasalle aina kun jotain oleellista muutosta tapahtuu.

    Sen jälkeen esim Garmin autonavit + MapSource olis toimiva ratkaisu myös "hevon kuusessa" jossa ei aina web versio ja 3G toimi.
     
  7. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    mcnobody:
    Olisko mahdollista saada scriptit? Nopeasti tossa selailin interwebbiä, niin tarvittavien taikatemppujen teko MapSourcea (tai BaseCampia) varten noihin sun scripteihin ei pitäisi olla iso juttu.
    1/ luo .tdb file (mkgmap)
    2/ tee (un)installer.bat joka asentaa registereihin tarvittavat rivit http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_MapSource#Tech_stuff

    Tuolla myös aiheesta:
    http://openmtbmap.org/tutorials/render-maps-mkgmap/
     
  8. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Testailin tuossa nopsaan noita työkaluja ja sain kelkkareitit näkymään BaseCampissa (toimisi varmaan myös MapSourcessa). Siinä vaan on huonoa, ettei nää kahta karttatasoa samaan aikaan..
     
  9. maroach

    maroach RMK800 '14

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Jos vain saatte kelkkareitit toimimaan/näkymään Garminissa (Sama pätee Nokian kännyköihin), niin minä kyllä mielelläni lisään nekin tuonne sivuille. Minulla kun ei ole ko. laitteita, niin aika mahdotonta itse tehdä.


    Uutta parempaa versiota olen viimeaikoina yrittänyt vääntää, ja toivottavasti ei mene enää kauhean kauaa kunnes tuo on siinä vaiheessa että sen voi ottaa käyttöön. Painopisteinä kehityksessä ovat olleet lähinnä päivittämisen helppous/nopeus sekä informaation parempi näkyvyys kartalla.

    Pieni maistiainen:
    [​IMG]
     
  10. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Itse olen saanut toimimaan Garmin Montanassa reitit ja nopeasti myös testasin DirtVieweriä Nokia N8:ssa gpx:n kanssa ja kyllä se muistaakseni pelasi. En alkanut sitä hirveemmin säätää. Google Maps applarin kanssa oli ongelmia gpx:n näyttämisessä, en tiedä mistä johtuu.

    Aluksi riittäisi, että sielä "Lataa reitit" sivulla olisi linkki http://laaksola.net/kelkkareitit/ sivulle ja sieltä löytyisi päivitetyt GPX tiedostot.

    Ui ui, ompas hienoa!!!!
     
  11. lynx special edition

    lynx special edition Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    eikö ketään kiinnosta neuvoa vai pitääkö kaikki vaan liian hankalana koittaa hieman valaista mistä kysmys.
    eli kiinnostas millä navigaattorilla nämä kartat saa toimimaan ja mistä ne pystyis lataamaan ja jos niitä tarvii ensin siirtää johobkin ohjelmaan ni mielellään linkki siihen.

    jos joku viitsisi vaivautua parilla sanalla.. :D
    ni pääsen sit harjottelemaan.
     
  12. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Garmin:
    Lataa http://laaksola.net/kelkkareitit/gmapsupp.img ja siirrä se /Garmin hakemistoon laitteeseesi. HUOM Ota vanha mahdollinen gmapsupp.img talteen, koska tämän kopioinnin jälkeen laitteessa on käytössä ainoastaan kelkkareitit.fi-kartta. Jos sinulla on uudempi Garmin, niin se tukee useita .img tiedostoja, joten voit nimetä gmapsupp.img:n vaikka kelkkareitit.img:ksi.

    Saattaa toimia: (Oregon, Montana, Colorado, Zumo, GPSMAP sarja 60/Astro/62/78/176/276C/278/620 ja eMap, eTrex GPS76-sarjan, Quest, Nuvi, jne.). Ainakin Kartmanin kartat noissa pelaa, joten oletan että nämä myös.

    Et tarvitse mitään erityisiä ohjelmia. Kuhan tietokoneesi on kytketty Garminiin USB:llä niin laitteen tiedostojärjestelmä pitäisi näkyä sinulla resurssinhallinnassa (Explorer).
     
  13. lynx special edition

    lynx special edition Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    hienoa.minä kiitän.. ;)
    eiköhän noilla tiedoilla päästä alkuun.

    tota linkkiä ei vaan kone suostu avaamaan.
     
  14. Mileleo

    Mileleo Lynx X-Trim 600 Etec 2013

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Eipä kestä. Olihan tuo tieto jo osittain kerrottu tässä säikeessä :)

    Kokeiles ladata se manuaalisesti: http://laaksola.net/kelkkareitit/

    Ekan kerran:
     
  15. lynx special edition

    lynx special edition Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    tuon sivun kyllä avaa mutta ei anna sieltäkään lataa.tarviipa huomenna kokeilla ajan kanssa ja testata vaikka toisella koneella jos tästä läppäristä kiinni.
     
  16. Junde

    Junde Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Tuohon vielä lisäisin(vai sekoittaako vaan :)) , että kyllä noissa vanhemmissakin sopii olemaan kolme karttaa kerrallaan käytössä. Nuvissa navigaattorin omassa muistissa on kaksi kartta tiedostoa (gmaprom.img ja gmapsupp.img) ja muisti kortilla yksi (gmapsupp.img). Nämä kaikki voi kerralla olla käytöstä tai navigaattorin valikoista vaan täppä ruutuun mitä karttoja haluaa käyttää..
     
  17. haude

    haude ArcticCat Sabercat 600 EFI EXT 2004

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Klikkaa linkkiä http://laaksola.net/kelkkareitit/gmapsupp.img oikealla hiiren napilla ja valitse aukeavasta valikosta "Tallenna kohde nimellä", "Save target as", "Save linked content as..." tjsp. Tällä pitäisi avautua tallennusruutu.
     
  18. mcnobody

    mcnobody AC 4-Stroke Touring -02

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Kiitos Mileleo!

    Lähdin tuota enemmän testailemaan Mobile XT:n kanssa Photonavissa. Ja löytyihän sieltä kiva combo. Nyt näkyy kelkkareitit SuomiPron päällä ::)

    Nimesin SuomiPron gmapsupp.img:ksi ja kelkkareitit gmapprom.img:ksi. Mobile XT kun ei tue useita gmapsupp.img-tiedostoja numerolla eikä randomisti vapaasti nimettyjä img-tiedostoja. Lisäksi tein kelkkareiteistä uuden version, jossa on kartan prioriteetti 100. Näin se piirtyy SuomiPron päälle. Pudotin karttatarkkuuden toiseksi minimiin, jotta toimii Photonavissa sulavasti.

    Nuo uudet kelkkareitit.fi:n imaget tulee olemaan tuolla draw-priority=100:lla.

    Inhottaa lupailla mitään tekemisistä :p mutta koitan ehtiä joku päivä automatisoimaan tuon gmapsupp.img:n luonnin ja julkaisun. Näin tulisi kerran vuorokaudessa aina ajan tasainen versio. Ilmeisesti Garmin kartalle on tarvetta kun gmapsupp.img:n latauksia on nyt 138 kpl kahdessa ja puolessa viikossa...
     
  19. keilukka

    keilukka Polle talli

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Pistän itseni seurantaan...
     
  20. SaPeKa

    SaPeKa Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit.fi - Kelkkakartat netissä

    Tuosta kartan tekemisestä/piirtämisestä.

    Ajankuluksi tuossa katselin karttaa ja huomasin, että joitain tekemiäni kelkkareittejä, jotka menevät esim. metsäautoteillä, oli muutettu erillisiksi viivoiksi ja metsäautotie meni alla omana viivanaan. Minä olen aina yhdistänyt saman viivan alle kelkkauran/-reitin autotien kanssa, jos se reitti oikeasti menee siinä tiellä.

    Mitä itse olen karttaa päivittäessäni huomannut, on kartalla paljon metsäautoteitä tehty epätarkasti satelliittikuvien tms. perusteella. Tallennetulla kepsijäljellä on hyvä ollut samalla korjata noita todenmukaisemmiksi. Nyt kartalla näyttää kiemustelevan monessa paikkaa pari eri matoa päällekkäin hieman eri tahtiin.

    Eli mikä se on "oikea" tapa, jolla noita jatkossa tehdään OSMiin?
     

Suosittele tätä sivua