Ketjukotelo.

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä porsas, 16/10/06.

  1. porsas

    porsas Member

    Nyt tälläänen jonkin verran tyhmä kysymys. Elikkäs kasasin kelkkaa ja ketjukoteloon asti päästyäni rupesin ihmettelemään ku kasas sen räjäytyskuvien mukaan nii mulle jäi kaikkia ylimääräisiä nippeleitä, ja rattaisiin klappia akselin suuntaisesti. Pitääkö niiden rattaiden päästäkki liikkumaan sielä, vai pitääskö niiden olla umpipuuta akselien kans.
     
  2. M...

    M... Ex Polaris Pro x2 136"

    Minkänäkösiä nippeleitä jäi ylimääräseksi? :) Ei ne rattaat nyt kovinkaa paljoa saa liikkua (varmaankaa)...Alimmaiseen rattaaseen on saatettu laittaa shimmiprikkoja millä säädetty juuri sitä klappia...tai niin ainakin muistelisin että jotkut laittanu.
     
  3. porsas

    porsas Member

    Juustihin sellaasen shimmiprikan näköösiä. Ku ei niitä ainakaan räjäytyskuvasta löytyny. Laitoin ne sitten sinne väliin nii että rattaat ei pääse liikkumaan yhtää akselin suuntaisesti, Ja kattoin että ketju kulkee suorassa. Jos se ny sitten kuitenki on kasattu päin persettä, nii kyllä sen sitte huomaa ku yksin puolenyön aikaan ajeloo keskellä mettää ilman puhelinta. ;D
     
  4. M...

    M... Ex Polaris Pro x2 136"

    Käytä hakua tai etsi tästä polaris topikista, nii löydät tarkemmat selitykset siihen minkätakia ne prikat siellä on. Mut kuitenkin ongelmia sen alkuperäsen pultin kestävyydessä on ollu nii tarttee niitä prikkoja sinne, itse ja varmaan monet muutkin on vaihtanu pikkasen tukevamman pultin alkuperäisen tilalle.
     
  5. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Laita uusi kiristyspultti ja laita liimalla se kiinni. Rattaan pitää liikkua akselilla, ei saa olla jäykkä liitos eli kiristyspultti kiristyy akselia vasten ei hammasratasta vasten.

    Tämmösen kuvan olen joskus saanut miten tuo homma tehdään oikein.

    [​IMG]
     
  6. janppa

    janppa Guest

    Heh, näinkö tässä joutuu vielä avaamaan ketjukotelon.
    Katoinkin jo, että olisikohan tuo aluslevy uusimisen tarpeessa kun oli vääntynyt. En ollut varma pitääkö sen vastata akseliin vai rattaaseen, joten annoin olla. Myöskään tuossa alla ei ollut yhtään shimmilevyjä ja tuo ratas oli käytännössä tönkkö-kiinni akselin päässä.

    Toisaalta tuo aluslevy oli jo vääntynyt valmiiksi ja itse en sitä ole saanut aikaan, eikä tuossa ole mitään ongelmia ilmennyt.

    Pitääkös ylärattaassa kanssa olla välystä ??? Ei nimittäin ollut siinäkään muuten, kuin sen takia että oli mutteri niin löysällä, liekkö sitten tarkotuksella vai ei.

    edit/ Ei ainakaan Polariksen hajotuskuviin ole laitettu shimmien kuvia tuohon prikan alle.. Toisekseen, miun käsittääkseni tuo (ala)ratas ei pysty kovin paljoa elämään niin, ettei ketju ottaisi kiinni laitoihin. Tää nyt on vaan mutua, ei faktaa.

    Katos perkule, pitäisi joskus malttaa lukea topikki kokonaan. Ne simmit siis tosiaan on jälkiasenteisia ja tuon pultin kestämisen takia laitettu.
     
  7. parantala

    parantala Lynx Rave 440 R-Evo -05

    Terve vaan..

    Mulla on tuo 800 ProXr ollu nyt yhden talven ja siinä on ainakin vain tuo tehtaan iso prikka ko. akselilla. Hyvin on pelannut, en tiedä sitten onko tuohon laitettu vahvemli (lujempi) pultti.'
    Mutta toverit, miten on ketjun kiristimen laakerin kans? Saako siinä olla yhtään klappia mihinkään suuntaan ja miten usein itse ketju tulisi vaihtaa. En tarkoita siis klapilla ketjun kiristämistä, vaan itse laakeria. Sellasia mietteitä.
     
  8. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    En tiiä saako mutta naapurilla oli kiristäjän laakerissa pikku välys...ei ajatellu sen kummemmin asiaa ja tuliki lopputalven puolella isompi remontti...kiristin, ketju ja hampit meni uusiksi
     
  9. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Laakerissa klappia  :eek: , jos tarkoitat osaa numero 4, niin vaihda se uuteen. Nuita ketjun kiristäjän rullia on kahta versiota, koko teräksinen (kestävä) ja muovisydämminen (heikko).

    [​IMG]
     
  10. Rammeri

    Rammeri ÄKSY H.O.r.o

    Ja ne osat saa tosiaan erikseenkin,siis laakeri ja tuo itse rulla.Itselläni oli föönissä kromattu (?) rullan pinta ja siitä lähti se pinnoite irti.Rulla ja tuo laakeri maksoi 20 euroa ja koko höskä olisi ollut 60 erppaa.Uudessa rullassa ei ollut pinnoitetta ja laakeri oli koko metallinen.On helppo vaihtaa.
     
  11. kama

    kama Enduro600r, Lynx40, Terhi10, SV80

    Ruutiinihuollossa juuri huomasin että tuo alapään pultti pyörii sormin.. :eek:
    Mihin momenttiiin tuo uusi pultti tulee vetää 550 ProX:ssä? Paljonko simmilevyjä pitää lisätä? (onko tuota jossakin huoltotiedotteessa sanottu?)
     
  12. Rammeri

    Rammeri ÄKSY H.O.r.o

    tais olla 25 nyyttonia ja simmejä väliin sen verran että kun kiristät sen pultin niin liikkuu aavistuksen ratas siinä pooreilla.Pistin tipan kierreliimaakin omaan.
     
  13. kama

    kama Enduro600r, Lynx40, Terhi10, SV80

    Jep, laiton vielä pykälää pitemmän pultin kun tuntu tilaa olevan.
    Tuli sitten tänään avattua kelkkailukausi! Kuopion korkeudella vielä hintsusti lunta, mutta kun laitoin renkaat suksien tilalle niin sai jo pahinpaan kuumeeseen lääkettä :)
     
  14. ProXR

    ProXR Ei kelkkaa

    Purin huvikseni omasta tuon ketjukopan tänään ja huomasin, että prikka oli "lommolle" kiristetty, mutta hyvin oli kuitenkin pultti kiinni.
    Paljonkos tuo oikea "välys" pitäisi olla? Sorvattiin eräänlainen sovite tuohon ja alaratas liikkuu tällä hetkellä n 1mm, minusta tuo on jo kuitenkin liikaa?
     
  15. kama

    kama Enduro600r, Lynx40, Terhi10, SV80

    Se alkuperäinen iso prikka kuuluukin olla kupera! Eli kannattaa purkaessa kattoo kumminpäin se tulee. Ite simmasin sen niin että just kun veti momenttiin ratas herkesi heilumasta.
     
  16. masa26

    masa26 Member

    tsekkaa laakeri ja kattele rikat,lunta pukkaa paa kasaan baanalle....
     
  17. XC-

    XC- Rave 600

    Eli kumminpäin se prikka pitää olla nyt?
     
  18. PRO XR 440

    PRO XR 440 Storm 819,092

    Kuperapuoli ulospäin... Se antaa sen ELÄÄMISEN varan sille alarattaalle ja jos ei ole momenttiavainta ni kierrelukitetta siihen(anna kuivua hetken/esilämmitä vaikka sytkärillä) pulttiin(ja kato sitten että se on puhas, ym. puhista vaikka teräsharjalla)
    Ei muutakun räikkällä kiinni ja kun rupee tuntumaan että toppaa=on tiukasti kiinni, ni pikkasen aukase sitä takasi ja SE ON SIINÄ!! Ja pysyy.. :)
     
  19. vene67

    vene67 nyt kelkaton

    Moro,
    Itse ekaa kelkkaa kun aloin tarkisteleen niin tässä mallissa ei ilmeisesti ole tuota pultin katkeamisongelmaa kun on toi pakillinen versio ja kanteen uppoutuu tuo akselin pää ja pultti kannen läpi ?? Oonko asian ymmärtänny oikein ?
    Ei voi säätää simmeillä kun kansi kiinnittyy myös tolla pultilla.
    Kiitokset etukäteen !

    Edit, kyse onkin tuosta isosta alimmasta rattaasta eli tossa jousipainoitteinen eka ratas ja sen takana tuo "alaratas" ?
    Vai miten se nyt on ?


    [​IMG]
     

Suosittele tätä sivua