Luotettava sporttikelkka, edullisesti? (Kelkka ostettu)

Keskustelun 'Minkä kelkan ostaisin?' on aloittanut käyttäjä SanttuN, 7/1/15.

  1. SanttuN

    SanttuN Active Member

    Tervehdys kaikille foorumilaisille!

    Sain viimeinkin rekisteröidyttyä tännekin pitkän suunnittelun jälkeen. Omasta kelkkataustasta sen verran että mökiltä löytyy vanha Lynxin 5900, jolla on saanut mukavasti joka talvi ajettua suurimmat poltteet pois niin umpihangessa kuin reitillä. Melkein vuosittain olen myös vuokrannut päiväksi uudemman kelkan, ihan vaan sillä että saisi ajettua vähän erilaisella kalustolla kuin vanhalla painavalla peltireellä.

    Nyt kun armeijan ja lukion kaltaiset velvoitteet on hoidettu pois alta, sopisi kuvioihin hieman tuoreemman kelkan ostaminen. Lähinnä sporttikelkka 90-luvulta vauhdikkaaseen reittiajoon kiinnostaisi.

    Nyt kysyisinkin teiltä hieman neuvoa alustavasti. Mitä kelkkamallia voi suositella siinä kaikkein halvimmassa hintaluokassa, eli tonnin pintaan? Jos rahoituskuviot menee niin kuin pitää (eli saan vanhan auton myytyä pois), voisi tälläisen kelkan hankkiminen tulla kysymykseen.

    Itse olen mietiskellyt Polariksen Indy ja XC-sarjaa, ja netistä näkyy noita löytyvän ihan sopuhinnallakin. Mites artic catit tai lynksin cobrat? Tai ski-doot.

    Kaikkein tärkein ominaisuus olisi luotettavuus. Sen tiedän, että vanhoja kelkkoja pitää aina silloin tällöin rassailla, eikä siinä ole ongelmaa. Mutta mitä mallia voitaisiin pitää sellaisena pelinä, jolla uskaltaisi reissuja tehdä?

    Kiittäen ja kumartaen vastauksista!
     
  2. Kimbe81

    Kimbe81 Lynx Rave RC600sdi 06vm "pps edition"

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Itsellä oli skidoo formula deluxe 500,vm 97, kone 494 rotax. Tuntui olevan varma peli, kulki mukavasti ja aika pieni ruokainen. Pakki ja sähköstartti löytyi myös tuosta deluxe mallista.
     
  3. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Tuossa hintaluokassa oleellisinta olisi löytää ulkoisesti mahdollisimman siisti ja alkuperäinen, vähän ajetun oloinen kelkka. Mittarilukema ei aina kerro koko totuutta. 20 vuotta vanha kelkka voi olla syönyt mitä tahaansa ja siihen saa huonolla tuurilla menemään hankintahinnan verran rahaa korjauksiin jos ei ostaessa osaa katsoa tarkasti kelkkaa läpi.

    Kaveri ajeli -99 Polle XC 500:lla useamman talven ilman suurempia huolia. Myydessä taisi olla yli 15t mailia mittarissa. Se voisi olla yksi vaihtoehto.
     
  4. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Onko väliä onko nestejäähytteinen vai puhallinkone?

    Tonnin budjetti ja luotettavuus on kyllä melko mahdoton yhtälö.
    Tosi on että kelkkoja joutuu välillä rassaamaan mutta noita vanhempia pelejä saa yleensä olla alituiseen rassaamassa ellei sitte satu löytämään jotain todellista helmeä, niitä vain taas ei sitte yleensä sillä tonnilla saa vaikka oliski joku vanhempi kelkka.

    Monestiki kun kysellään suosituksia johonki hintaluokkaan niin jossain vaiheessa keskustelu kääntyy sille raiteelle että "älä osta sitä ja tätä kun samalla rahalla alkaa saamaan jo uudempaaki korimallia"
    Varsinki jos ensimmäinen kelkka kyseessä niin pysyisin kaukana niistä uudemman korimallin hinnat alkaen mallista, ne halvimmat ei taatusti ole niitä hyväkuntoisimpia ja vähiten ajettuja.
    Ennemmin kattelisin niitä yksilöitä mitä mahtuu budjettiin useampia samanlaisia ja niistä valkkaisin sitte omasta mielestä parhaimman hinta-laatusuhteen omaavan keksinnön.

    Tuossa ihan vasiten pikasesti vilkasin nettimotosta hakuehdoilla moottorikelkka, hinta max 1000€ niin ei sieltä kovin vakuuttavaa listaa ilmestyny näytölle.
    Pari yksilöä vois olla harkinnan arvosia jos kilometrit pitää lähellekään paikkaansa.
    Puhallinjäähytteinen vanhanliiton jammu, kevyt viedä, pieniruokanen ja oli aikanaan luotettavan kelkan maineessa, fööniksi suht pirteä kapistus.
    http://www.nettimoto.com/yamaha/phazer/1789212

    Nestejäähytteinen polle. Varmaan yks polariksen legendaarisimmista malleista, noilla on rullattu semmosia kilometrimääriä ettei se ainakaan kovin heikko voi olla. Remonteissa saa varautua tuumakokosiin työkaluihin, muuten ihan perustekniikkaa tuon ikäluokan kelkalle.
    http://www.nettimoto.com/polaris/indy/1766881

    On varmaan muitaki mutta nuo kaks ainaki omaan silmään näytti siisteiltä ja hyvin pidetyiltä, sikäli kuin tuon ikäluokan vehkeistä kuvien perusteella nyt mitään osaa sanoa.

    Skiidolta ja Lynxiltä kattelisin minäki viissatasta Enduroa tai MXZ:taa, molemmissa pomminvarma 494 rotaxi joka nykymittapuunki mukaan on vielä pieniruokanen. Niitä vain ei kovin vähänajettuna taho löytää.
     
  5. znood

    znood Guest

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Nuo xc-polarikset on semmosia, että ainakin osia saa halvalla ja helposti jos hajoaa. Myös lynxin enduro vm 2005 -> vois olla hyvä peli.
     
  6. SanttuN

    SanttuN Active Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Täällähän on tullut vastauksia jo mukavasti, kiitokset siitä.

    Jäähdytystavalla ei ole minulle väliä.
    Endurot ja MXZ:tat ovat hienoja, mutta vähän turhan kalliita.

    Tuon hippon linkkaama Indy on minulla kyllä harkittavien listalla. Tälläiset myös bongasin, hyvänoloisina vaihtoehtoina:
    http://www.nettimoto.com/polaris/600-xc-sp/1792744
    http://www.nettimoto.com/polaris/indy-500/1792025
    http://www.nettimoto.com/ski-doo/formula/1790655
    http://www.nettimoto.com/lynx/g-type/1792028

    Tuo ylin polaris herättää eniten mielenkiintoa, eikä olisi kaukanakaan. Voisin ensi viikolla käydä sitä vilkaisemassa.
    Myös tuo indy ei vaikuta hassummalta. Ski-doolla ja g-typellä on taitaa olla ajettu aika paljon eikä huolloista mitään tietoa.
     
  7. znood

    znood Guest

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Melkein kannattaa Edge-koppasta katsella mun mielestä,eli 2001->. Halvin lienee lähes samaan hintaan kun tuo kiilakoppa ja alustat yms on huomattavasti modernimmat jo.
    G-typen voi kanssa melkein unohtaa ellei se ole niitä viimeisiä 99/00 vuosimalleja.

    http://www.nettimoto.com/arctic-cat/zr-500-apv/1787707 tuommonen kattilakin on ihan hyvä vaihtoehto.
     
  8. ÄsJii

    ÄsJii Xrs 850 -19

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    SanttuN, pistin yv
     
  9. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Kyllä hyvän ja toimivan nestekoneisen pätkän löytäminen tuolla 1000€:lla voi olla kiven alla. Yleensä tuon hintaiset on ihan laitaan ajettuja romuja, joita joutuu ensimmäisen talven aikana korjaamaan sillä toisella tuhannella eurolla.
    Melkein sanoisin, että itse etsisin puhallinkoneista tuossa hintaluokassa. Sieltä voi saada ihan kohtuulaitteen tuolla hinnalla. Sitten jos nestekoneisen välttämättä haluaa niin 500cc kokoluokka on hyvä lähtökohta. Ainakin Polariksia on paljon myynnissä ja niistä jos exge koppaisen vielä löytää niin alustakin on melkein tätä päivää.
     
  10. rotax377

    rotax377 OldSchool Dokkeri 144" RS treeride ja muut lynxit

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Nuita mittarilukemia ei yleensä kannata ottaa edes suuntaa antavina tuon hinta/ikäluokan kamppeissa, mittarinvaijeri on voinut puuttua vuosia ja mittarikin on voinut vaihtua jo monesti.. Lisäksi kelkan saa ajettua yhdessä talvessakin romutuskuntoon vaikka kilsoja ei paljoa olisikaan, jos laiminlyödään huollot tai muuten käytetään väärin. Saatikka sitten missä kunnossa n. 15-20v vanha kelkka, jolla omistajiakin on kerennyt olla pahimmillaan parikymmentä (90- luvun lopun ajopelit).

    Jos hyvän haluaa, niin kannattaa katsella ulkoasultaan mahdollisimman siisti ja mielellään alkuperäiskuntoinen. Alkuperäinen siksi että keskimäärin pahimpia kiertopalkintoja on ne mistä löytyy monster tarrat, spraylla maalaillut katteet ym "paranteluja". Tietenkin myös sitä parempi, mitä vähemmän kelkalla on aikaisempia omistajia, koska yleensä ne jotka pitää samaa kelkkaa vuosikaudet pitää sen myös kunnossa.

    Kelkan siisteydestä tietää jo paljon, kuinka sitä on pidetty. Jos konehuoneeseen katsomalla näkyy kaikki vuosien aikana kertyneet öljymoskat, hihnanpätkät ja kuusenkävyt, niin todennäköisesti kelkasta ei ole pidetty minkään näköistä huolta.

    Jos meinaa jatkossakin pitää kustannukset pieninä, niin joko puhallinkone tai sitten 500/600 nestekone. Jättäisin 440 "kisakelkat", yli 600cc koneiset ja esim triplet ihan suosiolla, jos budjetti tiukka ja meinaa ajellakkin.

    Esim Lynxiltä:
    - Cobrat vm -96. Jos löytää hyvän yksilön, ei oikeastaan tyyppivikoja ja muutenkin varma ja yksinkertainen tekniikka.
    - G-typet vm -98 tai uudempi 494 koneella. Vm -97 paljon tyyppivikoja -> kannattaa skipata jos ei väkisellä halua laitella kuntoon, mutta -98 ja tuoreemmat parannettu huomattavasti monesta paikasta. G-typet on aikansa nopeimpia reittikelkkoja kunhan kunnon iskarit, eli Esim enduro special -99 WP:n klikkeripumpuilla. Ja näissä oleva 494 moottori on erittäin luja ja taloudellinen.
    - Light, vm ei väliä. Käytännössä perusrakenteeltaan sama kelkka kuin Cobra, mutta perus iskarit ja 377 puhallinkone -> erittäin varma ja luja kelkka hyvin pidettynä.

    Ski-Doolta löytyy kanssa hyviä malleja esim Formula(S). Olipa sitten joko 377 tai 503 puhallinkoneella tai 494 nestekoneella, niin hyvin varmoja peruskelkkoja.

    Tällä hetkellä tonnin budjetilla tarjonta todella heikko (nimenomaan niistä siisteistä), mutta tuossapa ainakin pari mihin itse tutustuisin:
    http://www.nettimoto.com/ski-doo/formula/1769447
    http://www.nettimoto.com/lynx/light-touring/1779579
    http://www.nettimoto.com/lynx/enduro/1789730

    Edit: Kannattaa käydä paikanpäällä toteamassa kunto ja makustelemassa useampaakin jos mahdollisuus. Toisessa kiilakopassa näkyy ainakin olevan SKS mallista telatunnelin jatko paikallaan eli jossain vaiheessa ollut pitempi tela. Ja tuo G-type on todella siisti, mutta sitä -97 mallia eli kannattaa harkita haluaako alkaa vasiten rassaamaan jossain vaiheessa.
     
  11. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Minä kans allekirjoitan mieluummin vanhan ja alkuperäiskuntoisen sportin, kuin jonkun laitellun räyhäsportin.

    Mikäli kelkantarpeen sanelee se, että laitteen pitää olla luotettava, jolla pääsee reittivauhdin hurmaan, ja tuohon hurmaan pitäis päästä tonnin kantturoissa, niin katselisin ehdottomasti mahdollisimman vähillä omistajilla olleita alkuperäiskuntoisia sportteja.

    Minä en itse tunne Polariksia tai Yamahoja senvertaa, että niistä alkaisin kovin syvääluotaavia kirjailemaan, mutta tuo Lynxi on tullut tutuksi, samoin, kuin Ski-dookin jollaintapaa.

    Ensimmäisenä Lynx GLS.. Iästään huolimatta varmuudella yksi sen ajan kelkoista, jolla tänäkin päivänä tohtii ja viitsii ajella reittiä pitkin. (itselle tulossa projektiksi GLS3500.. ;D ) Alusta ei mikään erityisen pitkäjoustoinen, mutta mikäli on kunnossa, sillä poukutta kyllä ihan mielikseen. Itse fanitan 3500sta ihan pelkästään Rotax 503sen vuoksi. Kelkka on kohtalaisen kevyt ja tekniikaltaan erittäin yksinkertainen. Kymppitonnin ajettuun yksilöön vaihtaisin männät ja tarkastaisin pyttyjen kunnon, mutta muuten kai se ei tarvi, kuin kovaa ajoa. Niin, no, telastosta kannattaa tarkastaa pukkien kunto ja etujousituksesta puslien kunto)

    Cobra on kans hieno kapistus. Normi-Cobra nyt on vielä GLSsän alustalla, mutta jo esimerkiksi Cobra Enduro on Racing alustalla, joka on PPSsän esiaste. Jos alustan iskarit ovat kunnossa, niin se on hieno laite. Lisäksi kelkan 583 Rave -kone on lujan motin maineessa.

    G-typeä parjataan suotta. Sen ekassa mallissa oli tietyt lastentaudit, mutta jo seuraavana vuonna, 1998 nuo viat oli korjattu ja kelkka oli hyvä. Itse koittaisin löytää Enduro 500 Specialin.. Sen ajettavuus oli aikalaisiinsa verrattuna aikalailla kärkiluokkaa. Ja kuten jo aiemminkin todettu, Rotax 494 on kestävä ja hieno kone.

    Uudempia ei mahda tonniluokkaan helposti löytää.

    Mutta mikä tärkeintä. Älä harkitsekaan mitään "ite tehtä" versiota, ellet oikeasti tiedä, mitä sille on tehty ja kuka ja erityisesti, kuinka hyvin ne muutokset on tehty. Nuo tarroitetut ja spraymaalatut viritykset voivat olla ihan OK -pelejä, mutta itse en sellaisiin ihan äkkiä sekaantuisi. Jo pelkästään sen vuoksi, että monet niihin tehdyt muutokset aiheuttavat sen, ettei niihin löydä varaosia ihan noin vain.

    Ja valitettavasti, vaikka tämä kuspäiseltä voi vaikuttaakin, niin aika harva noita muutoksia osaa tehdä ihan niin hyvin, että ne palvelisivat seuraavaa käyttäjää niin hyvin, kuin itse kuvitteli. Eli jo pelkästään sen vuoksi suosisin alkuperäiskuntoista yksilöä, oli se sitten Lynx, Ski-doo, Yamaha, Polle tai mikä muu vaan.
     
  12. niinii

    niinii g-type

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Joo... Älä lannistu vaikka hintatarjonta tuolla nettimötössä on tällä hetkellä aika tähtitieteellinen. Sieltä ne hinnat alkavat tippua, kunhan ihmiset taas löytävät pikkuhiljaa sen kauan kadoksissa olleen suhteellisuudentajunsa :D

    Esimerkiksi itse ostin ensimmäisen sporttikelkkani vuonna 2008.
    Se oli juurikin tuommoinen viissatku g-type vm 1997.
    Kokonaisuudessaan aivan mahtava peli (etenkin kun edeltävä kelkkakokemus oli 3900:sta lynestä)
    ainoat remontit ekaan talveen oli kääntöpyörän laakereiden uusiminen ja penkin päällystys.
    Ostohintahan oli tuolloin 850€ ihan nettimoton kautta... Inflaatio vai??? ::)
     
  13. Spule87

    Spule87 New Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Laitetaanpas tämä tänne. Eli esimmäinen kelkka hakusessa. Ajo enimmäkseen jäällä ja vähän myös reittien ulkopuolella. hintaluokka max 1500e. Kiikarissa olisi nyt Lynx Enduro 400f vm01 ja Polaris 500 XC SP vm00. Mitä huonoja/hyviä puolia kyseisissä kelkoissa on. Saako osia miten? ja minkä hintaisia? Toisessa kelkassa on nastamatto, onko hyvä vai huono? Mitä kelkoista tulisi ostohetkellä tarkastaa?
     
  14. znood

    znood Guest

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Heti vaan tarpeen tehokas peli, eli vähintään NESTEjäähdytteinen 500cc ->
    Nastamatto on hyvä, mutta enemmän merkitsee itse sen maton kunto.
    Ota kaupoille joku kelkoista tietävä ja niitä huoltanut/korjannut kaveri mukaan, koska maallikon on vaikea nähdä tyypillisiä ongelmia.
     
  15. vectoori

    vectoori Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Tuon hintaluokan kelkoista itse ainakin lähtisin kahtomaan Yamahaa. Phazer, v-max jne..
     
  16. wasted years sleds.

    wasted years sleds. Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    oho :eek: :eek:. Kyllä minä kaatuisin piponi merkin laitteisiin ;D ;D ;D ;D.
     
  17. Jumitzu

    Jumitzu Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Sehän on varmin valinta jota eniten huollettu ja huolloista edes jonkulaista dokumenttia.
    Lynx Enduro 500-600ho voisin tyrkyttää.
     
  18. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Huoltodokumenteilla voi sytyttää saunan kun puhutaan kelkoista. Vie tuommoinen tonnin kelkka huoltoon, niin ne laittaa siihen uudet tulpat a 4€ ja ketjukopan öljyt 5€ per litra, sitten annetaan loppu päivä valohoitoa ja asiakkaalle 250€ lasku. Viitseliäs ja asiasta ymmärtävä harrastaja tekee paljon muutakin ja pitkin ajokautta, eikä kirjaa niitä välttämättä mihinkään. Kyllä se on kelkan kokonaisolemus, joka kertoo miten sitä on pidetty, eikä mitkään paperilaput. Toki kaikenlaiset ostokuitit varaosista on aina plussaa ja parempi, kuin myyjän kertoma "on siihen männät vaihdettu viime kesän keskiviikkona kun oli pouta". :)
     
  19. kylmäkätinengynekologi

    kylmäkätinengynekologi Herra tavarantarkastaja

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    Osta eetykki voimapesä, korjaa sitä koko kesä eikä rahalla ole lompakossa pesä
     
  20. saippuakauppias

    saippuakauppias Well-Known Member

    Vs: Luotettava sporttikelkka, edullisesti?

    omien käyttäjä kokemusten perusteela 500 formula skiido putois tuolta listalta pois,siinä oli varmaan löyhin telasto kelkoista joita mulla on ollu,pikkusen jos oli pattia niin aina oli etupukki tai liukurungot poikki..tai molemmat.ne oli oulussa taisto hirvosen kulta aikoja ku viikottain kannettiin alustaan jotain uutta palikkaa.g type lynksit kesti sit hyvin ja 01 endurot kun tuli ni nehän oli ajettavuudeltaan jo ihan eri planeetalta verrattuna minunkin silloiseen milleniumi editioni gee typpiin.semmone enduro lynx ois mun valinta tuolla hintahaarukassa.
     

Suosittele tätä sivua