Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä lumilelu, 23/2/12.

  1. lumilelu

    lumilelu Member

    Elikkäs, paljonko olette ajelleet kilometrejä 600 lynen koneilla ilman tarvittavaa koneremonttia, itellä alkaa olla 600sdi:n mittarissa 8000km, mikä niistä pettää ekana? Paljonko osiin palaa rahaa?, onko paljon sellaista puuhaa jossa tarvii esim erikoistyökaluja/erityisammattitaitoa?
     
  2. MJ

    MJ lynx 3900/SUMMIT EXPERT 154

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    9400 km ajettu kun kone avattiin.
    ei löytyny mitään vikaa.Vaihoin männät ja päätylaakerit ja stefat molemmin puolin.
     
  3. Evil1

    Evil1 RE3700

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Nyt alkaa olla 12.5 tkm mittarissa...vielä ei ole aukaistu. Ja hyvin pelaa.
     
  4. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Täällääkin mamman Sdi:ssä on muistaakseni 8 tonnia paukkunut eikä mitään vikaa ole kahden talven aikana ilmennyt. Mitä nyt akun menin omaa tyhmyyttäni viime kesänä pilaamaan. Ainakin kytkimen pään stefa on rutikuiva ulospäin, tenkua on tallella ja käy kuin Sveitsiläinen kello, joten seuraava talvi ainakin mennään vielä nykyisillä männillä...mamma kun ei tuosta ihan samaan malliin ulosmittaile tehojakaan mitä itse tulee tehtyä omista romuista. ;D
     
  5. Hutta

    Hutta 163"

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Omaan sdi ski-doo:n teetin remontin 9500 kohdalla. muuten oli kaikki ok paitti vesipumpun laakeri oli kesän aikana juminu.
     
  6. Toppahousu

    Toppahousu GL 3900 Syncro

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Onko tietoa/käsitystä, minkälaisela öljylä näilä n.10tkm ajetuila on ajettu? Vai onko ne ollu "rauhallisessa" matka ajossa?
     
  7. Lynx700500

    Lynx700500 Well-Known Member

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Täällä saa aina sen kuvan, että nuo kaikki porsii ennen kymppitonnia, mutta tästä saa vähän eri kuvan. Mut ainahan se on niin, että ne vain keskustelee joilla on ongelmia ja muut vaan ajelee. Mä vaihdoin täydelliset männät vajaassa 8000km ja nyt koko ajan pelottaa alakerta kun ihmiset pelottelee ;) Mutta jos keskusteluja lukee niin eihän pösölläkään töihin talvella pääse ja silti olen 350 000km ajellut tyytyväisenä. Kaikki kärjistyy keskusteluissa.
    [​IMG]
     
  8. Hutta

    Hutta 163"

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Ajosta en rupia selittämään mutta sitä xps paskaa oon käyttäny. Eli paskoista öljyistä ihan sitä paskinta :)
     
  9. Evil1

    Evil1 RE3700

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Minä oon käyttäny xps. Ajohan on normi reitti siirtymiä ja umpis vingutusta. Minä en ainakaan meinaa aukaista konetta ennenkuin syytä ilmenee. Jokainenhan saa tehä niinku itellä haluttaa ja siihen muiden on tyytyminen.
    Edelliseen 03 600ho vaihatti männät vajaassa kympissä ku ei suostunut enää lämpimänä kännistymään.
     
  10. jyrmy

    jyrmy Lynx X-trim 600 und 5900 glx Kittycat

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Lynx 700500- En mä mitää tiedä mutta kummastuttaa nuo kehälliset laakerit? Ittellä oli orggiksena vaan kasa tappeja laakerina??
     
  11. Lynx700500

    Lynx700500 Well-Known Member

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    vihjaatko että olis jo aiemmin vaihdettu männät ja laakerit? Koskaanhan ei riedä kun ostin kelkan 5000 kilsaa ajettuna. Entinen omistaja ei ainakaa sellaista tunnustanut mutta kukapa meistä. Käsittääkseni vanhemmissa sdi koneissa irtona nuo laakerit ja uudemmissa tuollain kiinteänä. Kiinteät oli uudetkin mitkä me paikoilleen.
     
  12. mswk

    mswk New Member

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    19700km mittarissa eikä oo avattu, vielähän tuo hyvin käy.. tarkotus uhallakin ajjaa 20tkm täyteen ja sit mäntien (ja muut tarpeelliset osat) vaihto :) xps käytetty öljynä
     
  13. k-kettu

    k-kettu Xrs egotykki

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Kaveri ski-doossa kesti sdi:kone 7800 ja männärengas poikki ja poks. Luulisin, että johtui huonosta öljystä. Käytti jotain halppis marketti öljyä :-X
    Nykyään käyttää xps:sää ;D
     
  14. teme-

    teme- Well-Known Member

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Tuo on kyllä aika suoritus ;D
     
  15. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    En kylä usko että öljy tai öljylaatu katkasee männänrenkaan :D
     
  16. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    No se mitä nyt olen viime vuodet tapellut entisinä työkelkkoina käytettyjen SDi koneisten Adventurejen kanssa, täytyy todeta, että ihan kohtalaisen luja motti se on. Paljon on onnistuttu noista reilu 10T kilometriä ajetuista vanhoista sotanorsuista rikkomaan, mutta itse koneet tuntuvat olevan kunnossa.

    Osa noista koneista on luonnollisesti kokenut varsin rajuakin käsittelyä, mutta lujiksi ne on todettava jo pelkästään sen takia, mitä nyt reilun kolmen viikon ajan noita on mäikkäytetty ilman suurempia murheita... Mitä nyt joku sitkeästi polttaa magneeton puolen tulppaa ja joistain yksilöistä Y-haarojen pultit tahtovat kehiä auki.

    Öljyinä käytetään ainakin tuolla poistokelkkojen vanhainkodissa sitä paljon parjattua XPSsää, eikä normia kausihuolto-ohjelmaa pystytä suurissa haaveissakaan, ainakaan koneiden osalta toteuttamaan.. Eli ainakin RAVEt ovat osasta kelkkoja jo varmasti umpitukossa, mutta josko vaikka ensi vuonna ehtisin korjailla ne.

    Mun 593sesta kaasarikoneesta käytettiin lohko auki ja poistettiin kestovoitelulaakereiden suojalevyt.. Sen ja parin reiän poraamisen jälkeen tuolle koneelle on kuulemma lupeissa ihan kohtuukovat kilometrimäärät. Huolto tehtiin 12Tkm kohdalla ja männät olivat vielä senverran loistokuntoiset, ettei niitä alettu vaihtamaan. Myös nuo laakerit olivat muuten OK, paitsi että se ikiöljy oli huvennut jo jonkin verran. Kenties kone olisi kirmannut reilusti vielä 20Tkm paremmalle puolen, mutta varmuuden vuoksi tuo temppu tehtiin. Niin ja öljynä olen käyttänyt XPSsää.. Tosin, se on vissiin kuitenkin aika sottaista öljyä, että ajattelin piruuttani kokeilla jotain muuta luikastetta välillä. Mun STstä on RAVEt pitäny avata joka kausihuollossa ja nyt viimeksi ne olivat kuulemma ihan aidosti jumissa.
     
  17. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Omassa oli käyntihäiriötä ja aattelin vaihtaa männät koska oli kuitenkin jo 8700km mittarissa. Noh, männät oli ok mutta onneksi tuli samalla tarkastettua kampiakselikin: 3 laakeria ja magneeton puolen limppu uusissa. Magneeton puoleinen reunimmainen oli pyörähtänyt ja hieronut akselin ohueksi.. Kestovaseliineistä ei näkynyt kuin mustat jäänteet laakerien pinnoilla. Syy oli kuulemma kiero kampiakseli joka olisi hajottanut laakerit jne.

    Mun usko näihin ja muihin kaksitahtisiin on vähissä. Mitä järkeä on tehdä koneremppaa keskimäärin 2 vuoden (5kpl/10 vuotta) välein kun voisi olla reitin päällä, kysyn vaan.. Kustannuksista puhumattakaan.
     
  18. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Näinhän se vähän on.. Ikävä jankuttaa, mutta taakse on jäänyt se aika, jolloin markkinoilla oli oikeasti pomminvarmoja moottoreita, niinkuin nyt esimerkiksi Lynxistä puhuttaessa 503, 494RAVE, 583RAVE, sun muut... Niin, ja vissiin se 377kin pitää muistaa mainita, vaikka joissain vuosimalleissa männänhelmoja putoilikin.

    Sinällään tuo on aika käsittämätöntä, että noinkin yksinkertainen pata rakennetaan noin huolimattomasti, ja varsinkin alakerran suhteen. Onko tuotantomäärät juuri niin valtavat, että esimerkiksi kampiakselin tasapainotus jätetään tekemättä? Se kun vissiin ainakin joissain konerikoissa on ollut syypää.

    Samoin oikeasti ihmetyttää noi kestovoidellut laakerit kampikammiossa. Totta sinne nyt suoraruiskuaikakaudellakin voitaisiin kehittää helppo ja toimiva voitelujärjestelmä, jolloin ikiöljyn loppumisesta ei tarvitsisi huolehtia. Ainakin mulla on yksi kaveri sellaista vakavissaan pohdiskellut, eikä kuulemma olis vaikea temppu tehdä.
     
  19. Jarno.V

    Jarno.V Skidoo -14 137" freeride

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Niin, kyllä vaan kaverilta hajosi 494rave g-tyypistä n. 11tkm lukemilla, varin puolen ulompi laakeri pudotti puolet kuulistaan niiden kahden laakerin väliin, jonka takia veti ilmoja stefasta ja mäntä lopulta leikkasi.
    olisko tuo niin paljoa lujempi kuin vaseliinimallin sdi tai etek. ::) Öljyä tämä ainakin vei vähintään normaalisti että tuskin johtui siitä.
    Öljyä lie pitäisi saada menemään enemmän jos on enemmän voideltavia laakereitakin alakerrassa mitä suunniteltu, kauheana nämä sdi:t etekistä puhumattakaan ei vie vakiona. Laskin itsellä että jotain 2% paikkeilla ollu sen kulutus sdi:ssä.
    Kamppeet ei ainakaan haise läheskään niin paljon mopopojalle mitä g-typen ajamisen jälkeen ;D empiirinen tutkimus..
     
  20. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Lynx 600sdi:n koneen kestävyys

    Juu. Onhan noita 503siakin särkynyt ja varmasti muitakin vanha-aikaisia motteja. Mutta perusteet koneen kestävyydelle ovat ainakin siltä osin kunnossa siinävaiheessa, kun kampiakseli on varmasti tasapainossa ja alakerran laakeri saavat öljyä kestona. Ja tuo savuttomuus ja hajuttomuushan lienevät syynä sille, miksi insinöörit ovat päätyneet piilottamaan alakerran laakerikuulat levyjen taakse piiloon, ikiöljyyn lillumaan, kun alkaerrassa ei muuten öljy ja bensa enää huitele pitkin seiniä ja laakereita.

    Enkä minä nyt ihan kamalasti tätä nykytekniikkaa moiti. Eihän nuo koneet loppujenlopuksi tarvi ku pari pikku juttua joko valmistajan tai käsistään kätevän toimesta, niin varmasti ovat pitkäikäisiä ja luotettavia.

    Hassuna pidän kuitenkin sitä, että tuo STn motti, vaikka perinteinen kaasarikone onkin, on varustettu jo noilla kestovoidelluilla laakereilla. Eli vaikka siinä koneessa on kaikki edellytykset avonaisille laakereille olemassa, on lohkosta kuitenkin tehty hengittämätön umpio, jossa bensa- ja öljy eivät pääse kulkeutumaan laakereiden lävitse. Noh, parilla reiällä ja liuskojen poistollahan tuo lopulta hoitui kuntoon. Vielä kun olis persaukisella ollut varaa käytättää kampiakseli tasapainotuksella, niin olishan ollut luottoa.
     

Suosittele tätä sivua