Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janhe

    Janhe ranger 550 07, Boondocker 800 RE -15

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    mihin tuo on tökänny ku tuskin tuulen vastuskaan noin suuri järvellä on ?
     
  2. miki

    miki Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Yleinen käsitys kait on, että vuorikelkalla ei voi tehdä muuta kuin valloittaa vuoria...mun käsityksen mukaan ei kait parempaa yleiskelkkaa tänä päivänä olekkaan kuin kevyet ja karkealla/pitkällä matolla varustetut kelkat.

    Tuollakin yhdistelmällä kestää ajaa kävelyvauhtia aika rajattomasti, kunhan telatunneli saa lunta joko umpisesta tai raapimarautojen avulla kovalta pinnalta.

    (eikä se 59 vedä tuotakaan yhdistelmää yhtään kapeammasta risukosta kuin vuorikelkka ;))

    [​IMG]
     
  3. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

  4. ac7

    ac7 Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    mutta eikö armeija yleensäki ole valinnu vehkeet vähän väärin. ainut mikä minun aikana hylki vettä ni oli pyyhe ;D
     
  5. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kanta lyä mutkalle tuon raudan. Ei ole tökänny.

    Älkää ny luulko, että jos täällä puhuu jostain kelkasta niin se on omasta mielestä paras meneen. Kestustelua käyn itse ainakin asenteella mikä on missäkin hyvää ja mitä niissä pitäis parantaa. 59 on tientynlaisiin tilanteihin hyvä, mutta en minä sillä tällähetkellä haluais harrastaa. töissä on vaan pakko ajaa niillä kun muutakaan ei oo.
     
  6. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Huom, minun tie viisysin sarviin kulki nykypäivän pailakoitten kautta.. ;D

    Kyllähän ne rajat löytyy joka vehkeelle, eikä semmosta vehjettä ole tehty millä ei kiinni jää. ::)

    Enkä ainakaan minä ole sanonu että summitti menee huonommin kuin viisysi, onhan se selvä että se menee viimeistään "niinkuin vesiskootteri" jos kelkka siirtää tunnissa lunta enemmän ku L50 pyöräkuormaaja..
    Sen olen kyllä sanonut että summitilla ei sovi samasta reijästä mistä viisysi mennee, ja voin ihan helposti järjestää demonstraation aiheesta.
    Senkin olen sanonut että tänä talvena ei ole viisysillä jäänyt mikään reitti ajamatta, eikä ole ollut ongelmia umpisilla, kuten sanoin, täälläpäin ei ole tuntureita.
     
  7. ac7

    ac7 Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    jos sinä meinaat sitä vanhakoppasta 600 summittia mistä oli projekti kuviaki ni ei se minusta kovin nykypäivänen ole ::) sinä olet vissiin juuttunu tuohon -90 lukuun. olihan ne aikoja ;D
    (nyt on 2011 ;D)
     
  8. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    no hyvänen aika, meitsi veikkaa että jos kokeilet ajaa ladon seinästä läpi, niin kyllä siihen 5900:kin pysähtyy ;D Kai nyt on selvää, että fyysiset mitat vaikuttaa mistä vehe MAHTUU. Mutta jos puhutaan kairankiertämisestä niin tuskimpa sielä selekosilla ekana mietitään mahtuukohan pirssi kahen puun välisestä 30cm raosta ;D

    eikä lunta eikä pahoja kelejä ;D
     
  9. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Onhan Sen summitin jälkeen ollu vissiin 5 pailakkaa, ja viimeinen nykypailakaksi laskemani vehjes oli puolipitkäksi jatkamani 600 IQ.
    Summitti ja IQ olivat ihan kohtalaisia menijöitä vaikkei olleetkaan kuin puolipitkiä, ei niillä pusikoissa viittiny sutitella, mutta avarammissa maisemissa kyllä. ::)
    RMK vois olla ihan kohtalainen peli, mutta enpähän raskis silläkään samoja pusikoita temuta missä 59:llä painiskelen. Näkyy tuo pollen muovikin olevan melko haperoa.

    SDI renegade oli viikonlopun testissä, ja sillä ei tehny yhtään mitään.
    Mutta joo, jos nykypäivän vehkeeksi lasketaan vähintään 2010 vuosimallin vehkeet niin sitten ei ole nykypäivän vehjettä ollut, eikä näillä näkymin ihan heti ole tulossakaan (ja ihan puhtaasti siksi ettei juuri napeksi lappaa rahaa kelkkailuun ihan niin paljon mitä "nykypailakalla" harrastaminen vaatii, varsinkaan kun vanhallakin pääsee.. Jos RMK:n innostun laittamaan niin laitan sen kyllä ihan muita kuin pensikkopujotteluja varten ::) ).

    Mutta tämä on jo sen verran raakasti offtopickia että jatketaan tätä keskustelua vaikka jossain muualla..


    Miksi h*lvetissä minä ladon seinästä tahtoisin ajaa läpi? Ainakin meillä päin ladoissa on ovet.. :eek:
    Toisten metsissä et voi alkaa raivaamaan itellesi tietä, vaan on mentävä siitä mistä mahtuu. Mitä kapeampi kelkka, sen enemmän reikiä mistä sopii.

    Luntakin tahtoo olla ihan kiitettävästi, ja sitä myöten pahoja kelejäkin. Harvoin täällä yli metrisiä hankia on, mutta on niitäkin nähty. Yleensä lumensyvyys täälläpäin on metsässä 70 ja 85 sentin välillä. Tämänhetkistä lumensyvyyttä en tiedä, mutta ihan nokko sitä on..
     
  10. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kyllä se tuo juna on menny jo joskus 15 vuotta sitten.

    Miksi koskaan ei oo reissussa yhtään niitä aktiv kariboja, 59 lynejä tai torniokkeleita kun oikeasti katottas miten ne vehkeet liikkuu.
     
  11. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ite voin sanoa sen että ainakin näissä "meijän" reissuissa on tahtonu siirtymät olla sen verran pitkiä ja keskinopeudet siirtymillä sitä luokkaa että siinä vaiheessa kun itse pääsis viisysillä pelipaikoille, ois paikat jo sutattu rullalle ja siirtymä uuteen paikkaan edessä... ::)

    Miksei jos kuskais autolla ja kärryllä viisysin suoraan pelipaikoille...
     
  12. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kärryllä se mieki vien pelipaikoille. Ahistaa jo ajaa kolme kilsaa jäätä tallilta tankille ;D
     
  13. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    paljonko 59:eek:n leveä?
     
  14. THA

    THA AC M8

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    onneksi voi tässä työskentelyn ohessa naureskella tätä keskustelua, ku alkaa kirjoittaminen ahistaa!! :D
     
  15. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    96 senttiä leveimmältä kohdalta.
    Sen vois ajaa vaikka olohuoneeseen sohvaksi.. ;D
     
  16. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Parhaiden mallien raideleveydet 81 ja 82 cm. Noihin lukemiin vähän lisää.
     
  17. Mäce

    Mäce Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Jaa vähän no se raideleveyshän ei kaikkien keksintöjen kohdalla kerro lähellekkään sitä kuinka kapiasta välistä sillä voi työnnättää.
    Mitä lie sitten on ne parhaat mallit? 8)
     
  18. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Viisysi sopii 96 senttiä leveästä raosta. Oikein ku tukkii niin menee vähän kapeammastaki.. ;D
     
  19. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Empä oo tänä talvena juurikaan ajellu munalumia matalemmissa lumissa eikä oo menemisen suhteen ollu ongelmaa. Ongelmia on tullu ainoastaan +40 asteisissa mäissä ympärikeulimisen takia. Wanhan liiton kamppeilla ei varmaan ois alakääntöpaikalle päässy noissa paikoissa. Oma kelkka on ns puoli pitkä, mutta väittäsin että tuollanen jatkettu IQ tai wanhan liiton summanen on hyvin hyvin kaukana omasta kulkineesta. Ja mun kelkka on vielä huono menemään kiitos lyhyen telan. Kyllä noihin uusiinki raskii samallain pistää sen pohjapanssarin muoveja suojaamaan mitä wanhoihinki. Itellä on 6mm muoviplootua pohja, 8mm ois ollu vielä parempi.

    Kyllä 59:t sun muut on ihan lepposia vehkeitä pilkkihommissa - jos ei oo vettä jäällä. Metässäki alavilla mailla niilllä pääsee, mutta ei kannata alkaa aliarvioimaan nykykelkkoja.
     
  20. miki

    miki Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tämä on pitkästä aikaa iha hyvää ja asiallista vääntöä...kuluu työpäivä kivasti.

    Edelleen olen sitä mieltä, että jos pakko ajaa pensaikosta läpi, niin ei se RMK mene yhtään huonommin siellä (muutaman sentin ero leveydessä tuskin käytännössä ratkaisee, paitsi siinä ladonovessa)...telan allehan se risukko kaatuu, eikä niihin juuri muoveilla pääse nojaileen. Kyllä ne muovit naarmut ja kolhut kestää...ainakin Summitin ja RMK:n muovit tuntuvat olevan lujaa tekoa. Tuolla RMK:lla kaatuu ranteen paksunen kasvi ihan kevyesti ilman vahinkoa kelkkaan ;D (ajovirhe)
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua