Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Pexi75, 24/2/11.

  1. Pexi75

    Pexi75 Lynx Boondocker 3900 DS 800R E-TEC, 2017

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Oliskohan tuo linjassa sen kanssa mitä juttelin tänään kokeneen jammuharrastajan kanssa? Kokemusta tällä myös MP:stä. Kun tuli puheeksi yhdistelmä MP + vuotsolaiset niin heppu meinas että kokeilepa ekaksi ilman vuotsoja. Ei kuulemma kannata MP:een niitä laittaa.

    Itellä vain hyviä kokemuksia vuotsoista tuon 27v ikäsen lynksin keulalla. Ilman niitä umpisen ajo on silkkaa sukellusta.
    Tiiä sitten miten MP:n kanssa? Ainakin nuo vakiosukset näyttää melko leveiltä
     
  2. Pexi75

    Pexi75 Lynx Boondocker 3900 DS 800R E-TEC, 2017

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Minä kun en näistä oikeesti ymmärrä niin miten sen noista näkee?
    Mulle kun on uskoteltu tähän asti että lyhyt keula ja moottori/painopiste mahdollisimman takana saa aikaan sen että kulkis keula paremmin pinnalla ja olis ketterämpi käännellä. Höpöpuhettako?
     
  3. Tanikka

    Tanikka Freeride 146"

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Mulla ei ikävä kyllä ole kokemusta ilman vuotsolaisia. Vahnoihin kelkkoihin nuo sopiiki aikas hyvin mut ei oikeen uusiin. Mullaki summitin keulassa vuotsolaiset mut ei ne siinäkään oikeen pelitä.
    Ummella tuon purposen ajaminen on sukeltelua jopa vuotsoilla ainakin omien kokemuksien mukaan. Kelkka menee minne haluaa.
    Vahvasti epäilen ettei kelkka ole ummella ainakaan kovin paljoa parempi ilman vuotsoja mutta reittiajo varmasti paranee.
    Mutta kokeilemalla se selviää. Jos tykkäät niin mikäs siinä. Minun käteen ei sovi ollenkaan.
    Ite suosittelen juuri tuota commanderia. On yllättävän keveä ajaa ummella ja kulkee siellä myös hyvin. Jaksaa vetää rekeä ja ei kait syö älyttömiä?
     
  4. Jeme

    Jeme Khaos Slash 850 /Expedition Extreme 900T

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Jotenkin tuntuisi että tuohon sinun käyttöön kannattaisi harkita tuota commanderia/ski-doon expeditionia.

    Nuo kapiatelaiset kelkat vain ovat melko kädettömiä vehkeitä reen kanssa samantien kun poistutaan jäljeltä verrattaessa leveätelaiseen.
    Mitä reittiominaisuuksiin tulee niin kyllä commanderi pistää ihan kohtuuella kampoihin tuommoselle multipurposelle, ihan hauska ajaa reitillä "vauhdikkaamminkin" kunhan muistaa kelkan mitat.

    Ummella tuo commanderi on satavarmasti kevyempi, helpompi ja etenemiskykyisempi kuin kumpikaan noista yamahoista.
    Käsiteltävyydestä en olisi huolissani, yllättävän kevyt kampe ajella ummella. (itse olen ajanut)

    Leveätelaisen etu ummella on myös se että usein, kun ajaa jumiin pääsee siitä ihan vain pakilla pois.
     
  5. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Eikö commander ole aina 2-t haisuli? Kun perässä on reessä porukkaa en ainakaan omaa lastani 2-t käryssä kisko, on se sen verran pistävä haju kun takana tulee, silloin eri asia kun siihen on tottunut koko talven ajan ja mammakin varmasti arvostaa kun ei koko talo haise.
    Lynxistä jotain jos miettii niin 59yeti/adventure ace siinä on moottorin kuuloinen 4-t kone toisin kuin nuo rotaxin muut alaviritteiset v-koneentekeleet ;D. Skippadoolla samalla koneella oleva grand touring myös samassa hintaluokassa.
    Käy ajamassa kelkkoja sillähän se selviää, puhelin käteen ja aikaa varailemaan koeajoon, mikäli olet uutta kelkkaa laittamassa. Noita yammuja saa kyllä halvalla käytettynäkin jo.
     
  6. Pexi75

    Pexi75 Lynx Boondocker 3900 DS 800R E-TEC, 2017

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Joo, Commanderia ei saa nelarina ja nelari se saisi mulle olla.
    Uudessa nelari adventure ace:ssa ei ole vetokykyä. Johtuu varmasti matalasta 25mm harjasta. Jolla toisaalta kulutus saatu tosi alas. Jossain lehdessä oli vasta vertailu jossa tuolla adventurella suti tosi pahasti jo saariselän tampatussa laskettelurinteessä ylös yrittäessä. Ei pure tuo matto. Jammussa vielä melkein 20 heppaa tehokkaampi kone.

    Niin ja kokeilemallahan se selviää. Sovinkin jo tuossa, että haen jammuliikkeestä MP:n testiin päiväksi jahka ehdin
     
  7. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Vakio ohjairaudoilla pitkätelanen TF tykkää mennä suoraan. Itse kun vaihdoin jo muutaman sadan ajokilometrin jälkeen aikoinaan ne vakioraudat Totaltekin racing rautoihin, niin alkoi TF kääntyäkkin :D
     
  8. ruiseri

    ruiseri Voiko kelkassa olla liikaa varusteita?

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Lynxin Adventure Grand Tourerin saa nelarina (1200) mutta halpa se ei ole. Käytännössä 1:1 Skidoo 1200 Expeditionin kanssa ja hyvin pitkälle sama myös Commanderin kanssa. On pitkä ja leveä, vetokykyä löytyy, ei uppoa umpeen ihan vähällä ja reitillä voi mukavasti ja helposti ajaa aivan liian kovaa niin yksi kuin kaksi päällä.

    Omassa on vajaa 1000km taulussa ja kyllä hymyilyttää. Telasto ja vaihteisto tosin sais olla hiljasemmat.

    Rapakon takana näyttäs skippadoolla olevan valikoimissa expedition lite mikä olis ollu ainakin mulle vielä osuvampi mutta eipä ole tämä isompikaan kaduttanut...
     
  9. Pexi75

    Pexi75 Lynx Boondocker 3900 DS 800R E-TEC, 2017

    Vs: Monikäyttökelkka hakusessa, Yamaha Venture Multi Purposeko??

    Kaupat MP:stä tehty ja kelkan saan lauantaina.
    Testasin viime viikolla 130 kilsan verran kaiken tyyppisessä ajossa: reitillä, ummessa, yksin, kaksin, reki + pöllikuorma perässä.

    Umpeen varmasti löytää parempiakin menijöitä, mutta kelkkaa en saanut sukeltamaan sitten millään. Sukset pysyivät hangen pinnalla kokoa ajan. Perä siinä 70-80 sentin hangessa putosi aina välillä mutta sieltä se nousi aina uudelleen ja koneessa riitti teho ja vääntö viemään eteenpäin myös perä upoksissa. Eli oman kokemuksen mukaan nuo umpisen ominaisuudet ovat riittävät.
    Myös mahtavat tavaransäilytystilat ovat omaan tarpeeseen erinomaiset.

    Se mihin ihastuin oli monipuolisuus, reitillä ajo-ominaisuudet ei kyllä yhtään kalpene ns. oikeille touring-kelkoille. Niilläkin on tullut surtattua jonkin verran. Vetokyky myös erinomainen, kone ehkä ottaa hieman äkkinäisesti kiinni vetotilanteessa, mutta kaasulla kun oppii "herkuttelemaan" niin ei ala sutimaan pahasti isollakaan kuormalla.

    Ainoa mikä jäi mietityttämään oli telatunneliin pakkautuva lumi, koska pakoputki kulkee telatunnelissa ja purkaa kaasut suurin piirtein matkustajan persuksen alle sinne tunneliin, eli perusversiossa ei kaasuja johdeta ulos asti. Asiaa selvitelleenä olen tullut vakuuttuneeksi, että Konekeskon toimittama jatke, jolla kaasut saadaan ulos asti, auttaa tähän ongelmaan. Jatke laitetaan jo liikkeessä paikoilleen
    Tässä pari kuvaa tunnelista ennen ja jälkeen ajon

    http://pexi75.kuvat.fi/kuvat/02032011570.jpg

    http://pexi75.kuvat.fi/kuvat/01032011568.jpg
     

Suosittele tätä sivua