Ski doo Elan

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Jackpot, 10/10/09.

  1. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Minkäspituiset ne latat pitäisi Rizhtolle olla, mulla on just tuossa kaatopaikalle menevässä kasassa yksi 70-luvun 30K Winhan jatkoperä ja siinä
    on tollaset latat..... entä mikä yhden latan paksuus. Tai siis koko tuon jatkoperähässäkän saa jos tarvis.
    On mulla -66 kuplavokkarikin mutta en oo koskaan jousituksia avannu...
     
  2. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Ski doo Elan

    Ai ehjä koko jatkoperä? Jos ei Rizhtolle kelpaa niin pätkämalliin voisin ostaa jatkoperän hilppeet, kun pitkä telakin on valmiina.

    Mutta jos ne latat kelpaa rizhtolle niin loppukasa menköön sitten sinne romuun.
     
  3. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Mullakin on Winhan jatkokäikäleet jouten, voisin vaihtaa ehjään Sachsissa käytettyyn imupönttöön, semmoseen jossa lukee jotta "Bing"
     
  4. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Kun nyt ruvettiin harrastamaan tavaranvaihtoa tässä topicissa, niin mulla on noita Bing imuilma-suojuksia tai mitälie
    useampiakin ylimääräisiä, kaivan nekin sitten samalla esiin, jos joku muu ei tarjoa niitä vaihdossa jatkoperään paavojaelvikselle.
    Onkohan niitä muuten olemassa erikoisille kaasarin sisääntuloille ? Minun kaikki muistaakseni HR tillotsoneista...
    Kaivan myöhemmin tänään, heti kun lumityöt tehty. Tänne Loviisan suunnalle tipahti 10cm lunta ja lisää tulee tulee koko ajan, hienoa, jippii....

    Ja sitten kun minulla toisena lääkitystä periaatteessa edellyttävänä harrastuksena ilmajäähyvolkkarit, niin kyselen tallilta noita
    kuplan jousilattoja. Niitä saattaa olla siellä pinkka hylkyosapinossa. Usein vanhoista kuplista muutama latta poikki ja noista
    saa sitten ilmaista materiaalia näihin jatkoperiin. Asiasta kolmanteen, olen tehnyt kuplan takajousituksen joustinvarsista jo
    muutaman hyvän DIY työkalun, mm velsan kytkinkellon avaimen, paksua lattaa ja toisessa päässä jo isohko hahlo valmiiksi...
    Näitäkin yleensä kuplaharrastajilla romukopassa koska niistä menee spoorit toisen pään holkista. Laitan kuvan vaikka tonne DIY
    työkalutopikkiin jos muistan.
     
  5. mjk_

    mjk_ Active Member

    Vs: Ski doo Elan

    Oliko minkälainen? Ite ostin sen 75 pätkä deluxen.
     
  6. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Vs: Ski doo Elan

    Varmaankin sama kampe... Ruvetaanko hieroo kauppoja :D
     
  7. mjk_

    mjk_ Active Member

    Vs: Ski doo Elan

    kakspyttynen musta kromi puskurilla. Ei ruveta sen verran harvinaista herkkua parilla sadalla. Ehjä kuomu, penkki ja hyvä runko plus muuta hilpettä mitä puuttu iteltä. Kakspyttynen kone ei kuulema ollu pyörähtäny ko oli kokkeillu, käsitin että myyjä oli saanut kelkan työpalkkana eikä ollut oikein kelkkamies.
     
  8. santis

    santis Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Jos mennään vieläkin kauemmas aiheesta niin muistaakseni jossain puukkosivuilla mainittiin nuo kuplan etujousituksen
    latat erinomaiseksi materiaaliksi puukon terän taontaan, ei ole vielä seostettua jousiterästä joten karkenee hyvin, ja ennakoitavasti.
    Eli katkenneetkin voi kelvata jollekkin joka puukon tekoa harrastaa.
     
  9. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Moron.

    Pistä Iiroh se jatkoperä vaan suoraan He... Siis Giuzepille menemään. Mulla on hyvät orggisjouset jo, muuta kun olen laittamassa Olympiqueen 4000 Ockelin mattoa, niin tarttee tehä pidemmät jouset. Paavo&Elvis muistaakseni tarjos jo viime talvena Winhan lattoja ja ne on liian lyhyet.

    Elukat tuntuu nyt kelpaavan. Perjantai-iltana 23 aikoihin tuli Ranualla pätkä-Elan myyntiin. En päässy lauantaina aamulla lähtemään, ja illasta kone oli myyty.
     
  10. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Ja Iiroh, Jos sitä kuppelin jousilattaa löytyy, niin täälä on yksi tarvitsija!
     
  11. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Ski doo Elan

    Kuuluisi tuohon nettimoto -topiciin, mutta tuossa taas pitkä siisti Elan alle tonnilla; Tosin oransseja osia töhritty mustiksi, penkki päällystetty uudelleen jne. Aiemminkin olen tuon linkittänyt.

    http://www.nettimoto.com/ski-doo/elan/1794330
     
  12. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Sori vaan, ei tämä minun jatkoperä olekaan kovin kummosessa kunnossa. Toisen puolen
    latatkin poikki , mutta yritän niitä nyt järkätä tuolta volkkari-piireistä. Tässä latan pituus n 28cm.

    Jos tämä giuzeppille kelpaa niin ollos hyvä. Postimaksulla tulee kunhan joku laatikko
    löytyy, tai ehkä nuo voi vaan kääriä muoviin. Ei noita enää taida rumemmiksi saada vaikka
    vähän paiskoisi. Laita joku viesti pikapuolin, nuo on kaatopaikkakuormassa
    joka oli huomenna lähdössä. Enkä edes tiedä onko tää semmonen peröosa jota tarviitte, näitä
    taitaa olla vähän järeämpiäkin joissain Winhoissa ... oisko se paavojaelviksen perä paree...

    Noita kääntöpyöriäkin saattais löytyä ehjiä
    mutta en nyt ehtiny kaivaa. Aika monta parempikuntoista jatkoperää mennyt kaatopaikalle vuoden
    aikana, ens kerran kysäsen ennenkuin nakkaan menemään.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Ski doo Elan

    Viestiä laitettu. Mutta varmaan en heti viitsi alkaa pätkäwinhaa jatkamaan vaikka osat olisi. Tuli todettua pitkätkin kapeatelaiset Winhat aivan avuttomiksi mm.Elaniin verrattuna, kun puuterilunta alkaa olla lamppuihin asti. Eivät siis juuri pätkämallia kummempia jatkettuinakaan, astinlaudat liian lähellä maata. Elanissa telasto enemmän avonainen ja maavara korkeampi. Elan kyllä möngertää puuterissakin menemään mutta kulkee huippuja ehkä 10 km/h.. Naapurikylillä oli kehuneet laittaneensa 300cc pytyn Elaniin ja oli herännyt ihan uuteen eloon. Ei vaan selvinnyt että oliko Rotax 277:n pytty vaiko jostain vanhemmasta.
     
  14. stefa1

    stefa1 elan. water lynxi (Märkäsimo)

    Vs: Ski doo Elan

    Ite tehin niitä jousilaattoja potkurin jalaksista kun oli pari menny poikki, ja hyvin on toiminu :)
     
  15. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Äsken tossa mittasin ja nuo edellisessä kuvassani olevan Winha 30K kelkan latat ainakin melko
    tarkkaan 20mm leveitä, paksuus 5mm tai himpun alle. Ei oo nyt mauseria niin mittanauhalla näytti tältä.

    Volkkaripoppoolle laitoin kyselyjä josko lattoja läjä jossain nurkassa. Ilmoitan sitten. Tosin volkkarihörhöjäkin
    löytyy melkein joka paikkakunnalta.
     
  16. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    SkiDoon jatkoperän latat on muistaakseni hiukka erilaiset. Pitää käydä tallista tarkastamassa. Mulla on semmonen muistikuva, että niitä olis neljä päälekkäin ja olisivat ohuempia.
     
  17. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Heips.

    Tässä kuva SkiDoon jatkoperästä. Elukassa lienee samanlainen, ja tämäkin voi olla alun perin Elaninsta kotoisin. En ainakaan ole koskaan nähnyt edes kuvaa Jatkoperä-Olympiquesta.

    [​IMG]

    Jousilattoja on 5 päälekkäin ja niiden levely on 20mm. Koko nipun paksuus on n. 18mm, joten latalle jää paksuutta n. 3,5mm. Lattapakan pituus on 285mm. Mulla tulee 353 maton tilalle 375 matto, joten teoriassa jatkoa pitäisi pidentää 11 cm. Eli noin 40cm. pätkät ja siitä yli on mulla kattelussa.
     
  18. myrskylintu

    myrskylintu New Member

    Vs: Ski doo Elan

    Tervehdys!

    Täällä ilmottautuu yksi uusi elan harrastaja, pitkän etsinnän jälkeen sain keskiviikkona vihdoin elanin talliin :) runkonumeron mukaan -75 . Nyt purettuna tallissa kunnostusta varten ja tuosta jatkoperästä kysyisin että kuinka iso merkitys on joustolla tuossa jatkopalikassa? Itsellä on tässä korvattu nuo latat paksulla kierretangolla ja sen pituutta voi säätää... alanko hommaan lattaa vai kestääkö tuo nykyinen viritys? Voin kuvanki laittaa kunhan tässä ehdin :)
     
  19. Rizhto

    Rizhto Well-Known Member

    Vs: Ski doo Elan

    Kyllä tuon jatkon pitäisi minun käsittääkseni joustaa. Voi tulla ylläri jossain ojanylityksessä kun tangot pettää.
     
  20. BluePower

    BluePower Belaruksia ja Kiitoja

    Vs: Ski doo Elan

    Iltaa.

    Mites, onko immeiset sovitella 277 rotaxia Ellun orikinaali moottoripetiin? Sitä vaan että saisko laitettua ns. heittämällä isomman koneen paikoilleen.. Kyllä se vaan on niin että tuo 247 on aivan aikusten oikeasti turha vehe tuon jatkoperän kanssa. Pätkänä se jaksaa vielä kulkeakki ummella. :)
     

Suosittele tätä sivua