Syncro- laatikon käyttö, jne...

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä Induktanssi, 17/11/12.

  1. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    En haulla oikein löytänyt juttua, joten kysyttävä se on...

    Nyt on käytössä ensimmäinen syncro- kelkka (Lynx ST550 2005).
    Olen vasta tyhjäkäyttänyt/siirrellyt kelkkaa ja tuo laatikon toiminta hämmästyttää...

    Eli vaihde pitää painaa kerralla voimakkaasti päälle ja melkoinen kolaushan siitä seuraa...
    Onkä tämä normaalia?
    Kevyesti vaihtoa/kytkentää yrittäen se vaan sorvaa... eihän syncron niin kuuluisi tehdä???

    Tyhjäkäynti tosin kuulostaa hieman korkeahkolta... Osaisiko joku neuvoa, mikä voisi olla normaali tyhjäkäynnin kierrosluku? Voisin sitten mitata/säätää sen.
     
  2. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Kyllä se vaan taitaa olla niin että varmalla otteella kerralla pykälä päälle, näin meillä ainakin firman syncroissa. Voisi verrata Valmetin Petraan, jos sitäkin yrittää liian sievästi käsitellä niin lukko ei toimi kunnolla. ;)
     
  3. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Kyllä se juuri noin toimii. Tuosta uudemmasta ei tosin ole kokemuksia, itellä kun on -95 mallinen syncro laatikko. Napakasti vaan vaihde kerrasta päälle. Ykköseltä kakkosellehan saa ohjekirjan mukaan vaihtaa alle 20km/h nopeudessa, mutta itse olen kyllä aina paikallaan laittanut sen kakkosenkin päälle.
     
  4. sir pulju

    sir pulju Ski-doo Skandic SWT 600 ace

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Määrätietosella othella vain pykälät silmään niin mennee. Kakkoselle voipi huoletta vaihtaa 20 km/h vauhista, näppärä kon lähteny ykkösellä kuorman kans liikhelle niin vauhista voipi vaihtaa isompaa. ST 600:lla viimiset 5000km ajettu nuin ilman häiriötä ja ittellä uus 600 ace skandic niin sama juttu, olen jo 30 km/h itte vaihtanu ko niin ohjeisti liikhessä. että eiku vain :)
     
  5. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Vuodesta 1989 on 5900:lla vauhdissa vaihdettu, ja kuorma perässä, eikä ole laatikot hajonneet.
     
  6. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Joo. Kyllä se Syncro kestää pamauttaa pykälä päälle.. Toki, voihan sen tehdä nätimminkin, kun opettelee pari pikku jippoa.. Tai oikeastaan yksi jippo riittää.. Eli ainakin minun STssä ja 59ssä kun laittaa esimerkiksi vapaalta pykälää päälle ja kone on käynnissä, niin voimansiirtopuoli pakkaa pyörimään koneen tyhjäkäyntinopeudella.. Ja jos koneen tyhjäkäynti pakkaa nousemaan vähänkään turhan ylös, niin silloin laatikon sisuksissakin vauhti on kovempi. Tällöin taas vaihteen päälle kytkeminen aiheuttaa kovahkon kolahduksen. Ratkaisuna on käytäyttää ryyppyä päällä hieman, jolloin koneen kierrokset laskevat. Ja tällöin kun pykälän pukkaa päälle, ei lootastakaan kuulu kovin isoa kolahdusta. Itse olen opinut laittamaan vaihteen päälle jo kohtuu sievästi, ilman isompia paukauksia.
     
  7. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Olenkin Nallen tarinoita tässä muutenkin lueskellut ja kiitos vastauksestasi.
    Itseasiassa vanhassa 535:ssa tein itse lähes samoin, kun variaattorin jarrupala oli kulunut... Eli virrat pois, vaihde pykälään ja äkkiä virrat päälle....

    Mutta mainiota informaatiota kaikilta. Kiitokset siitä.

    Mitenkä tuo tyhjäkäyntipuoli???
    Käykö kone tarkoituksella melko kovaa, ettei karstoitu tai tuhoa tulppia??
    Veikkaan, että tyhjäkäynti on noin 2000-2500rpm.
     
  8. Kiertokanki

    Kiertokanki Evo 500

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Onko tuossa tallessa se muovihela siinä kytkimen kaulalla, se vähän rauhottaa sitä vapaalla pyörimistä
     
  9. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    ?????????????????????????????????????????????????
     
  10. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Juu.. Samaa ihmettelen minäkin. Ei ainakaan ST600sessa ole mitään mainittavaa helaa, joka rauhoittais kytkimen pyörimistä..

    Ja tuosta tyhjäkäynnistä.. Hieman kuulostaa kyllä kovalle. Suosittelen pienentämään hieman. En nyt muista, paljonko esim. tuo mun 59 putputtaa tyhjäkäynnillä, muttei se sentään ihan noin kovilla kierroksilla karju.
     
  11. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Kyllä syngro vaihteisto tosiaan tarvii reilua kättä vaihteen vaihdossa. Kyse on kuitenkin tavallisesta vaihdelaatikosta jonka jatkeena ei ole kytkintä. Näin ollen vaihdot tapahtuvat syngro-renkaiden kustannuksella. kokemus on opettanut että vauhdissa tapahtuvat vaihdot tulisi tehdä vain tarvittaessa. Esim: kuorman kanssa penkalta rantaan laskeutuessa tai sieltä noustessa kun vauhti on erittäin pieni. Pääasillinen tarkoitushan on ollut vain mahdollistaa Vaihdot kelkan ollessa liikkeessä. turhia vaihtoja ei siis kannata juurikaan tehdä. Huollot ja säädöt ovat myös avain asemassa kestävyyden suhteen.
     
  12. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Kun osaa vaihtotekniikan, käyttöä ei tarvitse rajoittaa.
     
  13. Teukka.k

    Teukka.k Member

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Ainakaan tuossa vanhemmassa (-91) syncrossa ei ole syncron kanssa mitään muuta tekemistä kuin nimi.

    Oletko käyttänyt ihan ohjeenmukaista 0.5l Vaihteistoöljyä. Vai onko sinulla joku muu kikka saada pysymään tuo vaihteisto ehjänä?
     
  14. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Puoli litraa öljyä, ja keväällä öljyn vaihto.
     
  15. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Nojuu.. Ei tuossa Lynen Syncrolaatikossa ole ihan samanmoisia synkrosysteemejä, kuin auton laatikoissa, vaikka Syncro nimeä kantaakin. Eli kohtalaisen rankat kytkentäholkit siellä liikuskelee ja siksi laatikon toiminta on hieman kolahtavaa..

    Tai mistäpä minä mitään tiedän, kunhan vaan tuuli huulia liikuttelee... :D
     
  16. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Niinpä.
     
  17. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Miten lie mahollista mutta ainakin minä osaan vaihtaa veto päällä kakkoselle ilman pauketta.
    Löysää kaasun, keppituntumalla pykälä sisään oikeaan aikaan ja taas mennään. vm 95, n.10tkm ja alkup laatikko.
    Ite loodassa öljyt aina vetisen harmaana, vaihto joka syksy.
     
    jaffa tykkää tästä.
  18. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Eiköhän tää ala mulle pöljälle jo selviämään... Kohta päästään jo harjoittelemaan, kun lauantai-aamulla odotan Kajaaniin jopa 10cm lunta. Kaasu pohjassa umpimetsään ja heti!

    Seuraa taas kysymys.
    Onko kukaan asentanut minkäänlaista magneettitulppaa laatikkoon? Mulla ois nyt 500ml harmaata vesimössöä odottamassa vaihtoa, mutta haluan ensin ajaa lämpimäksi, vaihtaa jollakin litkulla, ajaa uudelleen ja vaihtaa kunnon öljyt.
    Kuitenkin magneettiplugi vois olla kova, jolloin se keräisi mahdolliset pölyt ja hilut ja saisi itse seurattua laatikon kuntoakin...
     
  19. junnua

    junnua comatsu

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    siinä on tyhjennys roppu niin ahtaassa paikassa ettei sitä saa kiroamatta pois eikä paikalleen, moni suosinukki mittatikun reijästä imemällä pois tyyliä
     
  20. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Syncro- laatikon käyttö, jne...

    Ja taas pesee kymysyksiä...
    Huoltokirja sanoo, notta 75W140 öljyä pitäs laatikkoon uittaa...
    Forumilla taasen on tarinaa "traktorin hypoidiöljystä", "oikeasta BRP öljystä", "75W90 öljystä", jne, jne...

    MITÄÄÄÄ???

    Paikallinen BRP- edustaja ei suostunut myymään 75W90 öljyä, jonka kyljessä luki Lynx, Ski-Doo, jne, koska sanoi sen kuitenkin olevan ATV- kamaa... Oikeaa on tulossa kuulemma viikolla 52, jonne en malta odottaa...
    Kertoisiko joku nyt, mitä teen?
    Idea olisi lämmittää laatikko, imeä vanhat ulos, lämmittää uusilla öljyillä ja vaihtaa vielä kerran, koska edellinen omistaja ei takuulla ole vähään aikaan vaihtanut litkuja.

    Eli, mitä öljyä??
     

Suosittele tätä sivua