Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Puppe, 6/10/08.

  1. Kimurantti

    Kimurantti 2021 3700 RE-Ferrari green

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Nordmanneilla menty jo tovi 15000km ja talven aikana n.30000 tulee lisää suas nähä
     
  2. maneman

    maneman Active Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Itellä on Hyvänvuoden ultragrippi extreemet seattimessa ja pito on ihan hyvä vielä kun ei ole ollu tiet kertaakaan jäässä :D
     
  3. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Täältä pisteet kans Continentaalille. Lisä huomiona et ei tarvi kuunella nastojen rapinaa ja volinaa. Yhet nastarenkaat olen ostanu ja ihan heti ei ole toisia tulossa. Autona on 4motion passat
     
  4. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Taikka luiruta ympäriinsä asvalttipinnalla. On ajotuntuma ihan eri. Itelle kans tulee kitkat alle, tiä sit tuleeko kontit vai mitkä kun kilsat aika vähissä kuitenki. Saattais selvitä edullisemmallaki.
     
  5. Sonekin

    Sonekin Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Continentalin kitkat on alla. Ei tarvi rapinoita kuunnella.
     
  6. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Olen ajellut reilun 15 vuotta talvet pelkästään kitkarenkailla ja olen aika vakuuttunut, että en nastarenkaita hanki koskaan (paitsi vaimon autoon). Pääsääntöisesti kitkat pitää käytännön tilanteissa hyvin mutta joissain tilanteissa pitää olla hieman ennakoiva ajotyyli (tästä syystä vaimolla nastat). Etuveto ja ABS kun on autossa niin nastosita ei mun mielestä saa kuin mieltä rauhoittavaa rapinaa.

    Olen sellaisessa uskossa, että sillä hetkellä kun rengasvalmistaja päättää laittaa renkaaseen nastat niin se joutuu tekemään muutaman pitoa heikentävän myönnytyksen.
    1. Renkaan kuvioon pitää tehdä isompia nappuloita, että saadaan kumia nastan ympärille
    2. Rengas pitää tehdä kovemmasta kumista, että nasta pysyy kiinni.
    3. Renkaaseen pitää tehdä jäykempi runko, että nastat pysyy pystyssä
    Nämä on siis ihan vaan omaa päättelyä ilman sen kummempaa varmuutta mutta kaikki noi heikentää pitoa lumella.

    Ei ole tuon reilun 15 vuoden aikana kertaakaan tullut tilanne, että olisin ajatellut "nyt olisi ollut hyvä kun olisi ollut nastarenkaat". Ajelen tosin pääosin ruuhka-Suomessa n. 40 tkm vuodessa mutta usien kuitenkin lähes Jyväskylään saakka ja joskus sentään Kajaaniinkin asti.

    Ensimäiset kitkarenkaani olivat käytännössä ilmaiset. Sinä päivänä kun löin vanhaan kadettiin nastarenkaat alle nousi kulutus yli litralla per 100 km. En enää muista paljonko bensa silloin maksoi mutta silloin laskin, että jos ne kestää 20 tkm ne maksaa itsensä. Ja ne kesti paljon enemmän.

    Käytännössä kitkoilla mun mielestä se pidon ja luiston raja on jotenkin rauhallisempi kuin nastoilla eli niillä on helppo ajaa sellaisessa pienessä nelipyöräluistossa". Eräällä varhaisella työsuhdeautolla ajoin kerran rengasliikkeeseen ja valittelin josko saisi uudet renkaat kun on hieman levotoman oloiset. Rengasmyyjä totesi ekaa rengasta katsottuaan, että ajelet sakkorenkailla.

    Tosin pakko sanoa, että kesärenkaiksi käytetyistä kitkoista ei ole ellei tykkää suditella. Lämmin ilma, märkä mukulakivi ja hieman ylämäkeä on pahempi kuin talvella. Tai tuore lämmin märkä asfaltti vanhoilla kitkoilla on tosi liukasta.
     
  7. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Kyllähän nuo kitkat pehmeämpää kamaa onkin kuin nastarenkaat. Tuntee jo kun peukalonkynnellä painelee. Ja vrmaan pakosti ainakin osittain noista mainitsemistasi syistä. Mutta onhan ne sit mukavat ajaakin.

    Ja allekirjoitan tuon kesäajelun kyllä täysin, kyllä osaa olla liukkaat. Kuivalla ne kyllä menee mutta märällä ei siedä kovinkaan yllättävää tilannetta.
     
  8. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Mää länttäsin kevväällä uudehkot kitkat kesäksi alle ja yllätyin ku ei ne sulanukkaan alle ja ajan niillä vielä ens kesänkin. Talvirenkaat = nastarenkaat
     
  9. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    En tiedä miten uudehkot kitkat toimii kesällä mutta vanhat ei toimi kun on lämmintä ja märkää. Siis silloin kun lamellit on kuluneet lyhyiksi.

    Mä en kyllä tiedä mikä niissä nastoissa niin houkuttaa. Omaan kokemukseen perustuen niin ainoat hetket, joilla kitkoilla saa ola varuillaan on kevätauringon kastelemilla polanteilla, jolloin lumi/jää on sileä ja märkä. Silloin on liukasta. Mutta pakko on sanoa, ettei sinä kovin paljon kovempaa mennä nastoillakaan.

    Jos on kuivaa lunta tai polannetta niin se on hämmästyttävää miten hyvin kitkarengas pitää nastarenkaaseen verrattuna.

    Takavetoisen kanssa tieysti saattaa kaikki apu joskus olla tarpeen mutta siitä en osaa sanoa kun en ole sitten vuoden -90 takavetoisella ajanut. Joskus on tosin ollut takavetoa ikävä mutta se menee osastoo Fun-Factor.
     
  10. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Ei kitkat toimi kesälämpimässä kunnolla. Kesärenkaat on kesärenkaat ja talvirenkaat talvirenkaat. :)

    Itseäkään ei nastat houkuta yhtään. En jaksa sitä ropinaa ja vaeltelua. Aina kun on kitkat ollu niin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Valitettavasti autoa tullut vaihdettua niin usein että uusien renkaiden ostotarve ollu varsin harvoin. Nyt tälle talvelle tarvii uudet ja ne tulee olemaan kitkat.

    Autoja kun oli myymässä niin usein talvipakaksi piti saada nastat..ja todella usein perustelu oli se että nastat ollu aina tähänkin mennessä. Yhdellekään ei nastoja myyty joka oli kitkoilla ajanu, harvoin se myöskään toisinpäin oli. Tuntui vaan että ku on ollu nastat niin muuta vaihtoehtoa ei ollu..tiä sitte oliko suurikaan osa koskaan kitkoilla ajanu. :D
     
  11. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Veikkaan, ettei olleet koskaan kokeilleet.
     
  12. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Tällainen tunnelma usein jäi. En alkanu kyselee, eipä oo minun ajot mitkä nastoista häiriintyy. (Et usko kuinka vaikee oli puhua esittelyautoon, sellaisilla kun ajettiin, kitkat alle. Ku aina oli ollu nastat ja ku ne asiakkaatki haluaa aina nastat.. ;D
     
  13. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    jaha, perinteinen kitka vs nasta- battle, löytyy jokaselta suomalaiselta foorumilta ;D jatkakaa..
     
  14. Åkerman

    Åkerman Sledless

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Eihän ne ruotsin ralliakaan kitkoilla aja... Ja ralliautot on kuitenkin haitekkiä
     
  15. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Joo ei. Mitä veikkaat kuinka hyvin sellainen rallirengas toimis normiajossa. Siinäkin kohtaa valitsisin kitkat. ;)

    Maunusjokke, tänne vois erikseen tehdä sellaisen fight-osion johon stickynä erilaisia aiheita joista voi olla kahta mieltä ja kumpikin on oikea vaihtoehto. ;D
     
  16. Harri_82

    Harri_82 Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Kyllä ne rallirenkaat toimii normiajossaki jos vaan on polannetta reilummasti. Jos piikki yltää asfalttiin niin sit melko mielenkiintosta ajaa. Ainaki mitä oon jäärata vehettä siirrelly tietä pitkin.

    Ja nastat pitää alla olla. Mieluummin kuuntelen rapinaa ku pelkään peilijääkelejä. Nyt pitäs katella golfiin kumit. Hankookit vois laittaa ku mazdan alla toimivat viime talvena ihan yhtä hyvin ku hakkapeliitta 4 edelliset viis talvea ja hintaa oli puolta vähemmän.
     
  17. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Niin. Eli ne ei toimi normiajossa.
     
  18. Åkerman

    Åkerman Sledless

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Eihän ne kitkatkaan toimi normiajossa ;)
     
  19. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Kyllä mulla ainakin on toiminu. ;)
     
  20. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Talvirenkaat -Yleistä jauhantaa autonrattaista

    Rallirengas ei toimi normiajossa.
    Kitkarengas ei pidä märällä jäällä.
    Nastarengas ei pidä asfaltilla.

    Tässä mun kakssenttiseni.

    ;D

    Oikeesti, homma riippuu täysin käyttöolosuhteista. Jos joku ajaa 90% ajoistaan sulilla teillä, niin eihän silloin mikään puolla nastarenkaiden käyttöä. Eikä pääasiassa lumisilla ja jäisillä teillä ajeleva halua kitkarenkaita alle laittaa. Vähän sama juttu kuin kelkkojenkin kanssa: pätkää ei kannata hankkia umpisen eikä puun ajoon, eikä vastaavasti vuorikelkkaa radalle ja patikkoon. Leveätelaisille työjuhdille on taas omat hommansa. Tarve on se, joka ratkaisee.


    Pirssin ajo on vielä ihan oma lukunsa, kulutuskestävyyskin näyttelee aika merkittävää osaa, kun yhden talvikauden aikana voi mennä useampikin sarja renkaita.
     

Suosittele tätä sivua