Variaattorin ulosvedin

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä debar, 16/2/09.

  1. debar

    debar Member

    Pitäis saaha 900 fusionin variaattori irti. Millainen mahtanee olla ulosvetopultti, oisko jollain kuvaa ja mittoja?
     
  2. Kreivi

    Kreivi LainaLynx

    Käypi pulttikaupasta oliko se nyt 3/4" UNF pultin 4-5 tuumaa pitkänä ja kierreteippiä niiin pääset halvimmalla ja helpoimmalla. Ainakin Sno-Pro-ulosvetopultti tahtoo antautua ennen kytkintä...

    [​IMG]
     
  3. tinppa

    tinppa revox

    Ite osti duel:ilta tarvike ulosvetäjän ja on toiminut hyvin!
     
  4. debar

    debar Member

    Kiitoos Kreiville hyvästä kuvasta!
     
  5. janneja

    janneja Well-Known Member

    Auttakeepa tyhmää.
    Kytkimen ulosvetäjäksi käy siis 3/4" UNF-kierteellä oleva pultti, jonka pituus 4-5"
    Olen nyt purkanut kytkimen sitä viimeistä lautasta vaille.
    Missä ne ao. pultille käyvät sisäkierteet on?
    Mulla siellä ei ainakaan ole kuin ne yhdet, kytkimen pultin kierteet.
    Onko nyt jotakin jäänyt äijällä hokaamatta?
     
  6. julli

    julli rmk

    kykintä ei tarvi purkaa paikallaan, kun se lähtee koko pakettina pois. kytkimen keskellä oleva ~25cm pitkä pultti pois ja sen pultin tilalle se ulosvetotappi/pultti+vesi. jossakin vanhemmissa kytkimissä on pienemmällä kierteellä, eli samalla ko mikä on siinä kytkimen kiinnityspultissa
     
  7. janneja

    janneja Well-Known Member

    Eli lähteekö se sillä kytkimen pultilla ja vedellä irti?
    Tuo 3/4" UNF-pultti ei käy kun taitaa mun polle olla vanhempaa mallia (Indy 500 -90)
     
  8. tinppa

    tinppa revox

    ei lähde kytkimen pultilla!kytkimen pulttissa on kierre päässä jolla kytkin kiinnityy kampuraan kun taas Ulosvetopultissa kierre ottaa kiinni kytkimen ulkokehään ja tappin pää painaa kampuran päähän pakottaen kytkimen irtoamaan
     
  9. janneja

    janneja Well-Known Member

    Oliskohan mittoja siitä ulosvetotapista. Tuolle ylempänä olevalle 3/4" tapille kun ei ole tässä vanhassa pollen kytkimessä vastaavaa kierrettä.
    Eli mihin kierteisiin se tappi ottaa kii, ku ei tuolla näy kun ne kytkimen pultin kierteet
     
  10. keilukka

    keilukka Polle talli

    Otat pois sen kytkimen kiinnityspultin.
    Katsot reikään ja huomaat sisäpinnassa muutaman sentin päässä kierteet.
    UNF 3/4" tai 14x1,5 pituus ~10cm.
    Sit kelkka kumoon ja vettä reikään.
    Siitä sitten teippiä pulttiin ja kiertämään vaan kiinni pulttia. Hydrostaattisella paineella kammetaan kytkin irti kampiakselista.
    Se saataa sitten vähän hypätä kun irtoo.
    Muista lukita kytkin mutta älä väännätä. Helpottaa kummasti jos kytkin kasassa irroitettaessa.
    TÄRKEÄÄ: pyyhi vesi pois kytkimen ja kampiakselin liitospinnoilta ja vaikka sipase pikkasen öljyä ettei heti ruostu. Helpottaa sitten kasausta ja nipussa pysymistä.
    Mutta ennen asennusta poista öljy.

    Ulosvetopultti (ilman vettä): Pää vastaa kampiakseliin ja kierre kytkimen reiän sisällä olevaan kierteeseen.
     
  11. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    Pollella ei ole kuin kahta kierrettä ollu käytössä, tuo 3/4 unf ja millikokoinen 14x1,5, tuo millikokoinen käytössä ainoastaan -97-99 500/600/700 kakspyttysissä, kaikissa muissa tuo unf.
    Tai no on pollella kolmaskin kierre ollu käytössä mutta ei taida tällä foorumilla kellään olla niin vanhaa pollea enää käytössä ;D
     
  12. janneja

    janneja Well-Known Member

    Lähti muuten iloisesti vedellä, pulttipyssyllä ja pakkasella.
    Perhana kun ei kukaan kertonu, että ota se alumiininen hilavitkutin sieltä sisältä pois.
    Aluksi se ei halunnu tulla sieltä pois, vaan WD-40 avulla se sieltä kohta jopa tipahti.
    Kiitoksia kaikille neuvojille. Kyllä se vaan oli se 3/4" pultti.
     
  13. JariR

    JariR Well-Known Member

    alustava koko... lähelle tätä... Huh huh, ompahan neuvot.
     
  14. matti

    matti XRS 600 -07

    Mikä hilavitkutin?? Ei siellä kytkimen pultin reijässä mitään pitäisi olla. Kiinnytyspultissa on yksi prikka ja holkki, eikä muuta. Ne kun on otettu pois, niin ei mitään alumiinista pitäisi siellä olla??
     
  15. keilukka

    keilukka Polle talli

    Alustava koko: ei niitä kannata väkisellä pyörittää, vaan kahdella sormella hellästi. Jos ei parempaa tietoa niin kannattaa kokeilla. Mutta tuolta alta löytyy parempaa tietoa. :eek:
    Pulttipyssyä ei kannata käyttää... Saattaa vääntyä jotain pilallekin... ;D
     
  16. Rammeri

    Rammeri ÄKSY H.O.r.o

    On niissä uudemmissa sellanen alumiiniholkki siinä pultin ympärillä. Vanhemmissa ei ole kuin pelkkä pultti ja rikka. Näkee siitä onko se keskireikä iso vaiko pieni,isommassa pitää käyttää sitä holkkia... Tai pitäisi,itse olen ajanut ilman holkkiakin.
     
  17. harpos

    harpos Active Member

    Vs: Re: Variaattorin ulosvedin



    Tää olikin tosi hyvä ohje perhana. Sen verran lisäilen vielä et jos on yhtä piukassa kun mulla niin ei kannata olla edessä kun lähtee. Jos ei meinaa lähtee niin jättäkää jäkis päälle ja odotelkaa hetki. Itse väänsin kunnon jäkiksen ja ihmettelin et mikä on kun ei lähde. Lähtihän se kauheen pamauksen saattelemana ja työkalujen lentäessä. Mikäs ton toisio variaattorin kierre on millä sen saa pöydälle?
     
  18. JEP

    JEP RE -14, XCF, Viking II, Lynx 3500, XCSP 500

    Vs: Variaattorin ulosvedin

    2-vari yleensä kiila tai boori kiinnityksellä. Pitäis lähtee helposi kun irroittaa pultin.
     
  19. harpos

    harpos Active Member

    Vs: Variaattorin ulosvedin

    Ilmeisesti tolla boorilla kiinni sit. Mut tuskin lähtee ihan helposti on aika pirusti ruoste paskaa sen prikan alla. Jospas koittais painaa sinne ruosteen irrotinta paineilman kans jos sillä helppais. Onkos porukka rakennellut mimmosia virityksiä ton kytkimen purkamiseen? Kattelin vaan jotain youtube videoo kytkimen purkamisesta niin on ilmeisesti aikas piukassa toi lautasen mutteri tossa akselilla.
     
  20. janneri

    janneri Member

    Vs: Variaattorin ulosvedin

    Se on sitten ihan helvetin kovassa! Mulla oli suuren ongelma saada pysymään se koko kytkin paikallaan.. Otin 2*6 lankun pätkän ja siihen pulttasin koko paskan kiinni ja sen lankun lattiaan kiinni. Sit mulla oli semmoinen erikoistyökalu sen spiderin irroittamiseen ja vittu se oli kovassa!
    Et varmaan mitään ymmärtänyt,niin pistän pari kuvaa liitteeks..
    http://aijaa.com/KcDivf

    http://aijaa.com/tYQzn4
    ja tuo rautahan oli suora ennen kun aloin sillä vääntämään! tohon ois tullut ton raudan tilalle noihin semmoinen holkki johon käy suoraan esim 1/2" väännin. Ensimmäinen räikkä kun meni poikki,niin otin mikin kauniiseen käteeni ja hitsasin ton raudan siihen kiinni..
     

Suosittele tätä sivua