Winha

Keskustelun 'Muut merkit' on aloittanut käyttäjä nirppu988, 12/1/06.

  1. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    tyyppikilpeä ei löydy. mutta entiseltä omistajalta saan kyllä paperin että ollut hänen omistuksessaan sen 10v. ihmetyttää vaan tuo lyhyt numero... rapsuttelin numeron ympäriltä tosi varovasti maalit pois puhtaalle pellille asti eikä siinä ole jälkeäkään muista numeroista. onko kaikissa winhoissa runkonumero tuossa samassa kohdassa? selviääkö moottorin numerolla vuosimalli?
     
  2. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Tuo kelkka on -74 jos teon kuvastoihin on luottamista. -73 on ollut pyöreämpikuomuinen vihreä sammakko, ja -75 jo yksilamppuinen. Ihan tarkkaan noihin ei voi ehkä luottaa kun seuraavaa vuosimalliahan on tehty usein jo kuluneen vuoden kesän jälkeen. Kohlerillakin on varmaan joku hakupalvelu valmistenumeron perusteella, itse kyllä olen löytänyt vain sellaisen joka löytää uudehkot nelitahtimoottorit. Käyn vilkaisemassa jossain vaiheessa Winha 54:n vastaavat numerot, se oli -74 tai -75.

    No niin:
    -74/75 Winhan (54) valmistenumero tyyppikilvessä: 23-1315. Rungon etuosassa lukee vaan tuo 1315, ykkönen vielä melko kaukana muista numeroista. Ilmeisesti kyseessä on 1315:s yksilö tyyppiä 23, jos osaan numeroinnin logiikkaa arvella. Koneen seriaalinumber 404815. Tuo luvun "15" esiintyminen moottorin ja rungon numeron lopussa lienee sattumaa.

    Kaipa vuonna -74 (tai -75) on vain tyyppikilvessä ollut koko numero tyyppitunnuksineen, rungon etuosassa vaan loppuosa. Joku samanvuotisen 34:n omistaja voisi kertoa sinulle sen tyyppitunnuksen, niin voit muodostaa tuon koko runkonumeron. Jos sitä nyt vaaditaan, tuskin. Tuon aikaiset kelkat ei ole missään tiedostoissa, kun kelkkojen rekisteröintiä ei oltu keksitty. Jotkut rekisteröitiin myöhemmin mutta tuota ilmeisesti ei?

    -72 Winhoissa oli viisinumeroiset luvut yhteenkirjoitettuna, vielä melko lähellä toisiaan, joten silloin on kai olleet vielä kaikki mallit samassa numerointijärjestelmässä. Niissäkin numero oli tuossa samassa korvakkeessa, tyyppikilven lisäksi.
     
  3. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    Ok! Kiitos tiedoista! Jos joku saman ikäluokan 34:sen omistaja lukee tätä niin voi laittaa halutessaan privaan mitä numeroita löytyy tyyppikilvestä. Minulla moottorin ser no. on 733201571
    Saakos näihin mistään nykyään enää mattoja?
    Jos joltain sattuu löytymään alkuperäistä kaasukahvaa, tuulilasia ja erittäin hyviä etulamppuja(ilman laseja) kyseiseen winha 34:seen niin privaa!!
     
  4. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    No nyt ilmestyi tämmöinen

    http://aijaa.com/WnrUkI

    Oikeastaan ajattelin tuota kuomunluovuttajaksi, mutta on kaikin puolin liian siisti. Paljonkin siistimpi kuin minun 32. Penkki kaipaa päällystettä ja runko hieman siistimistä. Tämä on Winha 30K noin vuodelta -77. Päätellen koneesta, joka on Kohler k295 2ax. Ja minä lähes väkisin kauppasin samanlaisen koneen jämäosat pari kuukautta sitten halvalla pois. Onneksi jotain jäi, ja 340 kone on kokonaisena tallessa.

    Tässäkin runkonumerosta vain 4:n numeron loppuosa lukee edessä. Tyyppikilvessä alussa lisäksi "11" mallikoodina. Kone meinaa välillä tukehtua bensaan, kaasari on alkuperäinen Walbro. Ääneltään kone on kuin vimmastunut lehtipuhallin. Teho ei ole hirmuisesti kummempi kuin yksipyttyisissä, mutta kierroksia ja mölinää kyllä riittää. Saattaa kyllä menohalut lisääntyä kun löydän ehjemmän hihnan noin sentin kapuiseksi kuluneen tilalle. Jossain vaiheessa koneeksi ehkä vaihtuu se 340, jos saan siihen Mikunin sovitettua kiinni.

    32 siirtyy tulevan kunnostuksen jälkeen ehkä kaverin kelkaksi. Sitä ennen pitäisi se kuomu ja puskuri löytää ja suorittaa ankara hionta/maalausoperaatio.
     
  5. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Uusimman hankinnan kaasari taitaa olla korjauksen tarpeessa, yksi seoksensäätöruuvi oli katkipoikki. Kaivelin varastoja ja siellä oli tallessa Kohler k295-2ax -imusarja jossa oli 32mm mikunille suunniteltu kumikurkku. Tokihan tuo imusarja sopii myös k340-2ax -koneeseen. Otin myös tuon isomman koneen esille ja se taitaa tulla tähän jo parin viikon sisällä paikalleen. Mikuni on haussa ja laitoin jo yyveetä muutamille joilla sellaisia on ollut myynnissä. Edellinen omistaja on laittanut tästä 295:stä vasemman pytyn toimimaan ulkoisella auton puolalla, ja tuo ratkaisu pitää kytkeä myös 340:een, ehkä se kerrankin toimisi kunnolla kun puolan lämpenemisongelma vähenee.

    Edit: Mikuni tilattu.
     
  6. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Kohler 340 on paikallaan, vielä ilman mikunia, mutta kovin suuria lupauksia ei ole antanut toiminnasta. Hörähtää hetken kun bensaa ruiskuttaa suoraan pyttyyn. Vahva kipinä tulee. Puristuksia on niin pirusti että jo kolme vanhaa käynnistinnarua katkoin, kokeilin kaikki käynnistinlaitteet. Samalla selvisi että 295 -koneen outo rahina ei kuulunut laakereista, siitähän oli vaan käynnistinlaite kasattu aivan miten sattuu ja siitä kuului ääntä koneen käydessä. Siistin näköinen oli männiltään ja pytyiltään. 340 on voitu kasata aivan väärin, vaikka siinä onkin nyt hyvät pytyt ja männät. Varmasti on männät väärinpäin tai jotain.

    Edit: Kone kävi jonkin aikaa kun putsasin paineilmalla kampikammion. Säilytysöljy, jota olin joskus kaatanut koneeseen, sotki tulpat. Mutta hetken päästä sammui taas. Tuo Walbro jotenkin tulvii koneen täyteen bensaa. Mikunia odottelen.. Hyvin tuntui 340 kuljettavan tätä, aivan eri tahtiin mitä k295, vaikka tehossa vain 4 hv ero, 24 vs 28hv. Kaipa voimansiirtoon häviää näissä se n.23hv niin pikkukoneessa ei paljon jää kelkan kuljettamiseen.

    Edit 2: Nyt Kohleri alkoi pelaamaan. On vaan tosi tarkka käynnistettävä, niinkuin Walbrolla aina oli. Tähän taitaisi mennä paikalleen myös Arctic-Catin 500cc koneessa ollut läppämikuni, mutta en tiedä viitsinkö kokeilla.

    Edit 3: Winha 32:lle löytyi kuomunluovuttaja, viikon päästä tulee talliin, jos on luvatussa kunnossa. Koko kelkka siis taas kuomun mukana. Jokin alunperin yksipyttyinen alkuaikojen Winha 31 tai 32 ilman konetta. Jos runko ja tela on ajokuntoiset, tämä saa Winha 32:n risan kuomun ja Kohler 295:n tai 220:n koneeksi.
     
  7. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    Onko kenelläkään tietoa mikä on winhan hopean harmaan rungon värikoodi?? kyseessä siis winha 34 -74 - -75 vuosimallia oleva oranssilla kuomulla ja harmaalla alaosalla. Kuomun värikoodikin kiinnostaa. Ja onko runko alunperin kiiltävä vai puolikiiltävä? onko tuota kyseistä harmaata väriä saatavana pulverina? ::)
     
  8. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Tuohon kysymykseen en osaa vastata, mutta Kohlereiden vuosimalli/sarjanumerotiedot löytyi tämän topicin sivulta 19. Tosin tuossa ei ollut 9 numeron tai 6 numeron sarjanumeroita tietenkään. Minun kaikissa koneissa 6 numeroinen ja sinulla näkyi olleen 9-numeroinen. En mene enää niin varmaksi sanomaan että sinun kelkka on -74. Minun Winha 30K -77 on päällisin puolin samankaltainen kuomua myöten. Jos ei 30K sitten ollut jokin jämäosista kasattu säästömalli. Rungossa ei ollut mitään eroa -72 malliseen 32:een.

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=663.270
     
  9. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    Toi moottorinumero taulukko ei kyllä kerro mitään minun moottorin numerosta... teo lehtimäen sivuilta katsottuna mikään muu kuin 1974 vuosimallin 34 ei ole oranssilla kuomulla, harmaalla alaosalla ja tuplavaloilla. -73 ja vanhemmat on vihreitä ja -75 ja siitä eteenpäin on jo yhdellä etuvalolla. Mistäs sinä päättelet että sinun 30k on vuosimallia -77 ? Eikä minulle ole merkitystä mitä vuosimallia kelkkani on kunhan sen saisi vaan selville.
     
  10. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    En oikein ota selkoa teon luetteloista. Kohler k295-2ax on ilmestynyt kolmekymppisen koneeksi jossain 75-76 hujakoilla, Muuten kuin 340 mutta vaan 57,5mm männillä. Luettelossa on myös entisöidyn museorekisteröidyn 30M:n kuva, ja se on -77. Minusta se on aivan kuin minun kelkka mutta isommalla koneella. Kuomussa erona tankkausluukku joka taisi olla myös sinulla. Kolmekymppistäkin on ollut rinnakkain kahta mallia, teräväreunaisella mulkosilmäkuomulla ja sitten tällaisella pyöreämmällä. Sinun kelkka tosiaan täsmää -74:ksi samoissa luetteloissa, ja siinähän olikin 340 kone kuten 34:ssä kuuluu olla. Vähän uudemmassa 34:ssä oli moottorin päällä muovisuoja, siinä yksilamppuisessa.
     
  11. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    Tuo entisöity 30m sekottaa kyllä jotenkin koko asian tuolla lehtimäen jutussa... ja mikä on tankkausluukku? Ei minulla sellaista ole!?
     
  12. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Eikö siinä ole mitään luukun aihiotakaan kuomun etuosassa, tankinkorkin kohdalla? No ei kyllä minullakaan ole. Siinä entisöidyssä oli jokin aihio. Minun Wanhemmissa Winhoissa oli tankkausluukut olleet ettei kuomua tarvi aukoa. 52:sta se oli hukassa ja 32:een on laitettu saksalaisen hävittäjän raadosta(!) vastaava tilalle.
     
  13. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    Ei kyllä ole minulla sellaista... ihmettelinkin että mikä "lätkä" joissain winhoissa näkyy kuomun etuosassa! Minulla oli omassa jostain scaniasta peräisin oleva V8 merkki siinä kohdalla! :D mutta ei siinä ikinä reikää ole ollut tms... pienellä ruuvilla oli tuo merkki kiinni kuomussa.
    Onko giuzeppi :llä tietoa mistä saa winhaan noita telaston jousia? Uusia!
     
  14. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Eipä ole minullakaan tietoa telaston jousista. Käyttäjä Sampo taisi niitä joskus muokata Ockelbon vastaavista. En löytänyt teon varaosaluettelostakaan. Sitten ne takana rungosta kääntöakselille menevät jouset on kuulemma kuplavolkkarin vääntösauvoista pätkäisty.
     
  15. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

  16. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: Winha

    Täytynee tänne Winha-puolellekin laittaa jotain tietoa omasta kelkastani kun semmonenkin
    tuli kesän aikana Lynxin ohella kunnostettua. Kovasti samannäköinen kuin tuo giuzeppin uusin laite....
    Eli omani on vm 1976, 30M , runkonro 11-0769, kone Kohler K340-2T nro 732401340,
    kaasari Tillotson HR38A. Kone alkuperäinen ja melko varmasti kaasarikin kun oli vain
    yhdessä perheessä ollut uudesta asti. Satula pitäisi vielä verhoilla....

    Tämän kelkan vuosimallia kyselin käyttäjä Sapelta kun hänellä tuo hienosti entisöity 30M, joka
    Lehtimäen luettelossa, siellä tosin virhe kun lukee 1977, kelkka Sapen mukaan oikeasti
    1976, kuten minullakin, koska hänellä koneen ja rungon numerot lähellä omiani. Sape taas
    oli onkinut tiedot Kemijärven museolta.

    Itsekin huomasin ettei nuo Lehtimäen Winha-pdf:n vuosimallit ja mallit oikein täsmää oman kelkkani
    kanssa, eli jotain pientä heittoa tai epävarmuutta siellä saattaa olla.

    Sape oli hommannut kuomun ja rungon maalit jostain Oululaisesta liikkeestä ja hän sanoi muistaakseni
    että värikoodit siellä tallessa. Varmaan kannattaa kysyä Sapelta privalla.

    Alla pari kuvaa omastani, eilen pääsin ekaa kertaa ajamaan, tuntui ihan tykiltä verrattuna selkeästi
    painavampaan 320 Lynxiin jossa Sachs 290.... :) Öljyä vähän tursusi pakoputkista joten en tiedä
    laitoinko vahingossa liikaa öljyä bensaan, paloi kyllä mukavasti savuten sittenkun ajeli jonkun matkaa.
    Nuo pakoputken alkupäät ei taida olla millään kiinni pytyssä, vain tiukka sovite ?

    Edit: Anteeksi vaan, minulla meni palstalaiset Sape ja Sampo sekaisin, pahoittelut molemmille, korjattu
    ylläolevaan tekstiin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Winha

    Hieno Winha. Pakosarja on kiinni pytyissä kierteellä, laippa tms. jolla kiristetään muistaakseni.
     
  18. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Sama kelkka on konetta lukuunottamatta, mitä se minun uusin hankinta. Minulla se on 30 K, kun alunperin oli 295 Kohler. Tuossa on näköjään 295:n kanssa samantehoinen, mutta vääntävämpi alapuhallin-340. Pakosarjaan tulee pytyistä tosiaan putkenpätkät, joissa kierre pytyn puolella. Niihin sitten itse pakosarja kiristetty u-muotoisella kiristimellä ja vastakappaleella. Uusin hankintani ei ole rungon osalta tehtaan väreissä, vaan on saanut kilikolimaalia pintaan. Muutenkaan ei noin siisti, ruostetta riittää. Penkin alusta ei yllättäen ollut vielä puhki, hioin ja maalasin sen ferrexillä samalla kun kunnostelin penkkiä. Joskus pitäisi siitäkin kunnolla hiekkapuhaltaa ja maalata oikeilla maaleilla runko jos hyvän haluaa. Pitää laittaa kuvia tässä, olen lähinnä keskittynyt laittamaan sen ajokuntoon.
     
  19. Bemon

    Bemon Well-Known Member

    Vs: Winha

    Uijuijui! Komea winha iiroh:lla! :) Täytyypä pistää sampolle yv:tä noista maaleista! Oma 34 tällähetkellä täysin muttereina ja seuraavaksi pitäis oikoa lommoja rungosta ja siistiä alustavasti, jonka jälkeen lähtee hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Mitään kiirettä en pidä projektin kanssa, ei tarvi valmistua tämän talven lumille. Mukavampi laittaa runko ensin kuntoon ja alkaa siihen pulttailemaan kunnostettua/ puhdistettua osaa kiinni. :) Löytääköhän näihin muuten mistään tuulilaseja?
     
  20. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Ei taida oikein tuulilaseja olla. Melko helppo se on näihin väännellä itse muovista, mutta ei taida ihan museokelpoinen silloin tulla, siistin kyllä saa helposti. Olet varmaan pohjanmaan ylijäämätuotteen ym. kysellyt, ettei olisi purettuna tuulilasia? Oma kelkka on lähinnä käyttökelkka jonka ei tarvi uusi olla, tulee kunnostettavaksi ehkä sitten kun kone hajoaa tai muuten tulee isompi purkuoperaatio. Tuolle 32:lle ajattelin jopa sen rungon ja muiden osien hiekkapuhallusta sekä maalausta, kerrankin muilla kuin kilikolimaaleilla. Kaveri on sitä yrittänyt ostaa, sitä ennen pitäisi olla kunnostettu. Pitää sanoa että odottelee, kylmässä entisessä navetassa kiireellä väkerretty laitos ei varmasti ole niin siisti kuin hyvissä olosuhteissa kesällä ja ilman kiirettä tehty. Riskinähän on että jos tulee hyvä, niin en raaski myydä. Vihreää Winhojen värikoodia olen monelta kysynyt, mutta ei tunnuta tietävän. En ole täälläkään nähnyt alkuaikojen vihreää 30-sarjalaista kunnostettuna, paitsi jokin yksilamppuinen oli. Teijon tehtaan ihmeitä sveitsiläisellä MAG 309 -koneella (jota edelleen pidän "Kohlereista" parhaana).

    Kuka Sampo -nimisistä käyttäjistä omisti sen keltaisen Winhan? Tavallisesti kirjoitettu Sampo omisti muistaakseni vaan sen 31S:n, joka oli ainakin viime keväänä yhtä siisti kuin minun 32..
     

Suosittele tätä sivua