Yahama RX 1 2005 paranteluja?

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä kalle_81, 13/12/10.

  1. kalle_81

    kalle_81 Member

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Ei viitti noista lyneistä mitään sanua, kun ei niistä oo mitään sanottavaa…

    Tuossa eilen kun sain teiltä pirun hyviä vinkkejä, kiitos vaan, niin kattelin niitä suksia ja ne pitää laittaa tilaukseen…Pitää myös se keula käydä läpi.

    Sitten jatkot. Näyttää siltä, että se BF:ltä saa semmosia jatkoja jotka nostavat telanperää, eli helpottaa kai vähän kääntymistä kun reitillä ajaa.

    Merikontillinen kaljaa riittää ehkä justiin, mutta parempi ottaa se 40jalkanen konttimalli. Saattaa tosin projekti vähän venyä ja aamusin heräilee siitä projektin vierestä ihmettelemään että mitä sitä onkaan saanut aikaan ja varmaan joutuu joskus tuumaamaan että miksi vitussa mää oon tuon koneen irrottanut… No kesällähän on lämpimät yöt nukkua pihalla ja päivisin sitten korjailee illan tehtyjä parannuksia…

    Miten tela? Onko niissä suuria eroja merkeissä, siis kestävyydellä? Ei repeile syyttä suotta?

    Välityksistä kysyisin vielä. Minkälaisista välityksistä on kokemusta/hyväksi havaittu? Yhdenhampaan pienennyksellä kai vielä se vakiokettinkikin riittää, vai?

    Joku ehdotteli myös varikittiä? Onko siitä mitä hyötyä ja kokemuksia?

    Pitää se mittari ongelma eli ecu tarkastaa kunhan kerkiän…
     
  2. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Jos sulla on ne 24/38 välit vakiona niin 23/38 menee vielä vakioketjulla.
    Niin ja jotkut sanoo, että PP:t olis liian ottavat RX:n keulilla? Tiedä sitte
    siihen sen kummempaa sanoa, kun ei ole kokemusta.
     
  3. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Koitin PP suksia ja otin joutusaan pois ja pistin SLT:t tilalle. Huomattavasti rauhallisempi suksi kovalla jäljellä.Mulla on tosin tuo RCG alustan takia paikalla ollessa ja hitaassa ajossa kovempi suksipaine kun vakiossa ja tämä johtuu vain liukurunkojen mallista. Alkuperäisessähän ne tulee lähemmäs vetaria ja nousevat jyrkästi ylös.
     
  4. znood

    znood Guest

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    PP on hyvä suksi mut suksipaineet pitää olla aika köykäset.

    Jos yläratasta pienentää niin yhtälailla alaratasta voi suurentaa. Taitaa vaan maksaa kolmattasataa euroa se alaratas yamahalta ja tarvikkeena ei saa pakilliseen.

    24/38 = välityssuhde 0,63
    23/38 = välityssuhde 0,60

    Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää että välityssuhdetta pitää lyhentää prosenteissa saman verran kun alusta pitenee(eli siis noin maton jatkomäärä/2).

    365-307 = 58
    (58/307)/2 *100 = 10%

    eli välityssuhdetta pitäisi 365 telalle muuttaa 0,63*0,9 = 0,567 joka on aika tarkasti saavutettavissa vaihtamalla vetopyörät piikkiä pienemmiksi. Tällä säädöllä kelkassa on siis suunnilleen samat kulut pidemmällä matolla. Huiput voi tosin laskea kun matto painaa enemmän ja harjaakin on todennäköisesti enempi. Välitystä ei välttämättä tarvitse vaihtaa ellei sitä halua lyhentää nykyisestä. Itse toki laittaisin sekä nuo vetopyörät että ylärattaan piikkiä pienemmäksi.
     
  5. BussiJussi

    BussiJussi Warrior

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Mistä noita puslia sais valmiina settinä, ettei tarttis purkaa entisiä, ja mennä ne kourassa sorvarille!?
     
  6. bavo

    bavo Sidewinder 137" -18

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Nyt joku kätevä tekemään puslia myyntiin! Viimeisen kerran vaihoin noi muovihärpäkkeet! :-\
     
  7. znood

    znood Guest

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Jostain ulkomailta saa tilattua koko sarjan. En muista kyl mistä. Niitä yammun vakioita ei kannata laittaa ne on jo uutena väljät.

    Googleen "oilite bushings" ja erinäisiä mallihakusanoja voi paljastaa yllättäviäkin kauppoja. Rx on siis apex sitten tuola jenkkilässä.
     
  8. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Vari-kitillä saa kytkimen toimintaa miellyttävämmäksi ja "tehon häviötä" pienemmäksi. -06 eteenpäin on jo ihan ok paketti pienin muutoksin, mutta 05 tietääkseni vielä vanhemmalla setupilla. Eiks niin Ike?
     
  9. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Telaksi ois hyvä Camoplastin Sno-X 371x38x4,4 cm, mutta ei taida saada BF:ltä jatkoja toho, ku ei vissii 365:sen jatkot riitä?? Sitten laitat vaikka Camoplast Challengerin..
     
  10. makimikkko

    makimikkko Yamaha nytro rtx

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Käsittääksen BF muokkaa niistä jatkoista ihan mimmoset vaan.
     
  11. juice_86

    juice_86 Kelkaton + KTM LC4 2004

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Jeps tekee tilauksesta millaisia haluaa..

    Ja kytkin kitti on paras ja helpoin viritys milä saa isoimman hyödyn..
     
  12. pottu

    pottu Guest

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    2005 rx on vielä vanhan mallinen kaasarikone ja eka monoalustainen. Allekirjoittaneella juuri sellainen "hankala ajettava". Näkee jo unia koska lynxi rupee tekemään 1200 4 tec koneella urheilukelkkaa ;D
     
  13. kalle_81

    kalle_81 Member

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Niin hän se taitaa olla. Vaikia ajettava, mutta onpahan ajamisen meininkiä, kun yahamalla pamauttelee patikossa ja kelkkailu on myös jamulla ajaessa terveellistä, kun kunto kasvaa ihan vitusti kiskoessa kelkkaa ylimetrin syvysestä lumesta ja kuinka ollakaan taas 50metrin päästää jää kiinni uudelleen.

    Pittää noita jatkonpituuksia vähän mittailla kunhan kerkiää. Varmaan telaksi 365X4,4cm riittänee meikäläiselle.

    Pitää taas kysyä kun ei tiiä. Eli minkälaisista varikiteistä on tuommoseen vehkeeseen hyviä kokemuksia ja mitä kitti sisältää?
     
  14. köpizi

    köpizi PURE jenkki

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Kone ainakin huononee. (Rotax)
     
  15. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Ulmerin kittejä on kehuttu toimiviksi. Periaatteessa halvin ostaa valmis paketti matti-meikäläisen. kts. topicci Ulmerilta tilaaminen.

    Halvin kitti sisältää yleensä helixin ja 1-2 jousta. Kalliimmat sitten säädettävät painot, jouset ja helixin.
     
  16. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Siihen mittari ongelmaan kattelisin vikaa releistä, niitä vaihtelivat joihinkin takuuseenkin. Itsellä parissa rs:ssä samaa vikaa pakkasella, aina kuiten alkoivat toimimaan. Kato ne releiden liitokset. Ihan varma en ole sinun kelkasta mutta monessa ne on siinä oikean polven kohdalla katteen alla :)
     
  17. damaul

    damaul Yamaha ei pamahda??

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    onko monoalustainen vm. 2005 jotenkin hankalampi kun muut räksät ja miksi?
     
  18. pottu

    pottu Guest

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Ainakin minun ajokokemuksien kannalta se 2005 mono on huomattavasti huonompi ajettava kuin nämä uudemmat ruisku versiot. Samat shimmit ja säädöt öhlinsissä mulla 2005 kun kaverilla 2007 niin on se 2007 ihan erilainen ajettava.Kuskin ajoasento kait sen tekee tai sitten se monoalusta on uudemmassa rungossa eri kohdassa, eikä ne uudet niin kovia kallistelemaan. Kallistelun tosin saa vanhastakin kunnon iskareilla ja jousilla kuntoon. Alustan rodinkin jos laittaa samaan säätöön kuin uudemmissa monellakin ihan menee persiilleen tämä vanha silloin.Joka tapauksessa tällä olen uudesta asti ajellu noin 7800km taitaa olla mittarissa, 4:s etupukki ja 3:t liukurungot, nyt niissä toki sellaiset tuet että ehkä kestää. Keulaan pitäis kehdata sorvuuttaa ne tukivarsien puslat jostakin metallista ja laittaa niihin nipat. Alustassa ei oo enää yhtään nailoni puslaa. Moottori on alakierroksilla ,kuin ajaisi puhkulla sitten kierrosten noustessa jotenkin kiihtyy. Kytkimet ja variaattorin säädöt tosin ihan vakiot. Sivakat on orkkikset eli ei käänny eikä kanna irtolumella eikä ummessa yhtään. Tekniikka on kyllä ihan moitteettomasti toiminut, akun olen laittanut uuden.Silti suosittelen kaikille jotka on ostamassa rx-1 tai warrioria ostamaan 06------> mallin.
     
  19. damaul

    damaul Yamaha ei pamahda??

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    okei sä vertasit uudempaan malliin, mun kokemuksen mukaan tää 05 on monoalustalla huomattavasti parempi kun vanhemmat räksät eikä mun mielestä kallistele läheskään samalla tavalla. sähkö öhläri alustassa ja edessä vakio mehukepit.. Eikä se ny ihan puhkulta tunnu alajengoilla sentään, vaikkakin uudemmat ruiskut vastaavat kaasuun kyl eritavalla. Onkohan sulla tekniikka ihan kunnossa?
    Suksista olen samaa mieltä kanssasi, totaltekin raudoilla sain jo hiukan kääntymään mut ei kanna hötössä yhtään..

    Itse yllätyin tuosta monoalustasta positiivisesti ihan pahinta sikapatikkoa lukuunottamatta. Olin nääs lukenut vaan kauhutarinoita yammujen alustoista. ex lynx miehenä aattelin et menee heti vaihtoon niinkuin eräät ovat tehneet muttei nyt ainakaan ole vaihtoa näköpiirissä. Uutta on kyl säädöt, täytyy hiukan opetella et miten säädät tuota monoalustaa kun ei oo etu/ takapukki säädettävissä erikseen, jos jollakin vinkkejä niin otan kiitollisuudella vastaan. Siis esmes miten vähennät suksipainetta säätämättä etupään jousia?
     
  20. pottu

    pottu Guest

    Vs: Yahama RX 1 2005 paranteluja?

    Sillä alustan rodi tangolla säädetään se suksipaine. itse pitänyt niin että keulii lähtiessä. se rodi toki vaikuttaa myös alustan toimintaan muutenkin. Herkkä alustahan se monoalusta on, oikealla iskarin säädöllä ja rodin säädöllä saa jotenkin toimivan pelin pieneen pattikkoonkin. öhlins iskarivelholta Tmi. Pekka Mularilta löytyy monoalustan öhlinsiin hyviä säätöjä. Yhteyistiedot löytyy googlettamalla, eikun soittoja sille ja öhlinsiä huoltoon sinne. No ehkä vähän vähättelin kelkkaani, ehkä se puhku pysyy sen 5 sekunttia siinä rinnalla jos kiihdytetään vierekkäin ;D Ruiskumallit tosin ihan toiselta planeetalta luonteeltaan. Kyllä se juhlamallin 08 warrior ois mahtava peli. Uutta apexia en ole päässyt vielä ajamaan,se varmasti ois makee myös ja jos siinä ois se 50mm uusiöhlins telastossa ja samanlaiset öhlins etukepit kuin juhlamallissa oli.
     

Suosittele tätä sivua