YETI nelari, kokemuksia?

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä simu_l, 13/2/13.

  1. simu_l

    simu_l ------

    Haku ei tuottanut tulosta, ei oikein edes google...

    Kovasti alkanut kiehtomaan et laittas tommosen nelari Yetin, ei vaan ole kenelläkää ollut moista ja ei oikein mitään kokemuksia...

    Pari kuulopuhetta että joissaki jotain herkästi syttyvää tai jotain ja palaa koko kampe?
    Toinen kuulopuhe että joissain jotain vaihteisto ongelmaa?

    Nyt ois kokemukset kyseisestä pelistä arvostettuja :)
    Etenkin 1000 ja eritoten 1300.

    Luotettavuus, ajettavuus (umpi, mettä, reitti), kulutus (vrt 2t), heikot paikat yms yms.

    Okkeli kyl hoitelee nuo latuhommat ja puun ajon mutta siirtymiset on yhtä tuskaa... eikä viiti kovin kauas pilkille lähtä saati jotta edes ajattelis vierailua reitillä :D
     
  2. sir pulju

    sir pulju Ski-doo Skandic SWT 600 ace

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    1000 nelarista olen kuullu vain hyvvää, oli tutulla useamman vuojen ja useamman tuhannen kilsaaki, eikä minusta siinä kyllä juuri vikoja ollu. 1300 on kuulemma vielä reilusti raskaampi, ei paljon painonsiirto vaikuta ;) nimim. Vuorikelkkailija tietää asiasta aika paljon enempi
     
  3. simu_l

    simu_l ------

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Mitähän sitten on eroa jos 1300 on raskaampi? äkkiseltään vois luulla että eihän siinä ole kuin parisataa cc ja jokunen heppa eroa...
    Toki vetohommiin paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa, mut rajansa kaikella... käsittääkseni toi tonninen painaa jo noin 400kg?

    Minkä vuosimallin peli on tutullasi?
     
  4. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    V800 372kg ja V1300 402kg. Punnittuja painoja.
     
  5. ACE-seppä

    ACE-seppä Well-Known Member

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    -13 600 ACE koeajokokemuksia:

    Umpisessa (40cm jossa kantavia lumikerroksia) menee kivasti tassu ylhäällä, ohjautuu helposti. Ergonomia kunnossa 175 cm kuskille. Mahtavan hiljainen ääni. Variaattori ottaa heti kiinni kun kaasuun koskee. Hyvä ajaa hiljaa. Sitten kun istuu (ojan törmään) tarttee kaveria nostamaan tai vinssiä. Raskas nostaa. Lapsen kanssa ajettuna lapsi istuu kaukana takapenkillä, tykkäsi S-D backcountrystä enemmän kun sai istua lähempänä kuljettajaa. Yetissä siis kuljettajalle tilaa hyvin vaikka kaverin kanssa ajellessa.

    Rekeä ei saanu vetää koeajolla eikä pattireittiä mutta varmasti hyvä työkelkka.

    Kiitos Motor Naumaselle ja BRP:lle koeajotilaisuudesta.
     
  6. pete...

    pete... Yeti Pro 800. 07&11

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Itselläni kokemusta vain tonnisesta -05 ja pro kasisatasesta -07.
    Tuossa tonnisessa on ainakin ollut ongelmia lämpöjen kanssa kun on hiukankin lauhempaa.
    Tuo pro 800 tuntuu ainakin itselleni mieleiseltä. Alkuun hirvitti paino ja leveä tela reittiajossa mutta kyllä sillä reittiäkin ajelee.
    Umpisella pro:ssa pulssaa pulkka keula, tolppaiskarit ja 600mm matto.
    Kulutus ollut tuossa kasisatasessa reittiajossa n. 15L/100km ja raskaan kelkkareittilanan vedossa 28-35L/100km/ 3-4L/h
     
  7. alaart6

    alaart6 Member

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Terve.Mulla oli 1000:nen vm-04 käytössä kuusi talvea,kilometrejä noin 6000.Todella vääntävä ja miellyttävä moottori.Ei lämpöongelmia eikä muitakaan tekniikka murheita.Ko malliin oli päivitetty lisäjäähdytyssarja jo uutena,tuli kuomun alle.Oikea jäähdytin penkin alla.Ainoa miinus vanhanmallinen ajoasento ja painavahko keula.Älytön vetokyky."Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa." 8)
     
  8. simu_l

    simu_l ------

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Lisäjäähdyttimen rakentaminen ei ole ongelma mulle...

    Eli ilmeisesti se vaihteisto ongelma on ollut käyttäjä vikaa?

    Mites tommosen alusta ja teho paino suhde, saako kevennettyä suksia että pääsee ojan yli tökkäämättä? vai pitääkö möyriä pohjia myöten?

    Alkaa kuulostaan hyvälle pelille, iha niku arvelinki, saas nähä vieläkö näille lumille kattelis sopivan yksilön...
     
  9. pete...

    pete... Yeti Pro 800. 07&11

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Ilmeisesti se vaihteisto ongelma on ollut tosiaan käyttäjästä johtuva.
    Muutama vaihteisto on hajonnut niin että jätetään kelkka esim. metsätöissä käymään muutamaksi tunniksi vaihde vapaalla.
    Silloin ei vaihteiston yläpään laakerit saa voitelua ja kuitenkin ylempi akseli pyörii koko ajan.
    Huollossa minulle ainakin painotettiin että aina kun jättää kelkan käymään pitemmäksi aikaa niin jättää vaihteen päälle.
     
  10. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Tuohan kuulostaa pikemmnkin suunnittelumokalta. Yammukin on osannut laittaa automaattisammutuksen joka sammuttaa kelkan jos sen "unohtaa" liian pitkäksi aikaa käyntiin.

    Voihan sen esittää käyttäjön virheeksi, mutta suunnittelijan olisi pitänyt ottaa moinen huomioon jos tuote olisi suunniteltu hyvin...
     
  11. simu_l

    simu_l ------

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Hyvä pointti, itellä kyl tuli nyt mielee et oisko ne särkeny niitä askeja sit sillee et aamusella laittaa kelkan käyntiin ja jättää vapaalle pöriseen, sillonhan siellä ei ole tippaakaa öljyä ku on kerenny yöllä valua kaikki pois....

    Yamaha sammuu itekseen sen takkii ku lämpee liikaa, joka on kyllä hyvä ominaisuus.

    Ja toisekseen jos käyttöohjekirjassa sanotaan vaikka että elä käytä kelkkaa yli 5min tyhjäkäyntiä niin sen jälkeen vastuu siirtyy käyttäjälle, en kyllä ees ymmärrä miksi pitäs tyhjää käyttää muutakuin lämmitys käyttö ja sit satunnaisesti joitakin minuutteja reittivalintaa tehdessä.
     
  12. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Jos, ja kun siellä laatikossa ei ole liukulaakereita, ei joku varttitunnin vaihdevapaalla-käyttö riko mitään. Traktotorini ollessa uutena(minulle), vaihdatin perä-ja vaihteistoöljyt huoltomiehellä, jonka piti olla merkkiexpertti. No, se laski kahdesta propusta vanhat pois, ja yhdestä uudet sisälle; sanoi olevan yhteinen öljytila. Minä hain koneen kotia, ja kun oli uusi minulle, niin ajelin hurua ehkä lähes tunnin, kunnes alkoi kuulua hyvin vienoa vihellystä. Minä sitte huolestuin, ja huomasin, että vaihdelaatikko on kuiva(oli erilliset tilat perälle ja askille). Huoltomies höylisti uutta öljyä lootaan, ja minä rupesin ottamaan selkoa mahdollisista tuhoista. Tutulla oli ollut samanlainen traktori, jossa oli käynyt myös niin, että vaihteistoöljyt oli kadonneet, ja helteiden aikana tuorerehun teossa, ja muistaakseni oli jo aski alkanut takertelemaan. Hän oli purattanut huoltomiehellä laatikon, josta ei löytynyt mitään vikaa. uralaakeria ei saa kokonaan kuivaksi öljystä ihan helposti, eikä hammasrattaatkaan vapaalla ollessa pienestä hätkähdä. Minun traktorissa oli 2200 tuntia, kun tuo tapaus sattui, ja nyt yli 6000 tuntia, ja hyvin toimii. Tuosta syncron ylitäytöstä ei mielestäni ole muuta hyötyä kuin se, että ei ole laatikko niin heti kuiva, jos jostain vähän falskaa.
     
  13. Kojontti

    Kojontti 600R RE, x-rs pessimisti-evo

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Mikä lienee mutta aina on rikki/vaihtokunnossa se variakselin laakeri syncrolootassa vaikka muut olisi virheettömät... Ja ei siitä ylitäytöstä ainakaan ole haittaa ollut vielä missään vehkeessä, ketjukoteloihinkin olen laittanut ihan reilusti täyttöä.
     
  14. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Ei kai haittaa, vaikka panisi melkein täyteen,jos stefat pitävät. Siinä variaattoriakselissahan se on suurin vääntö.
     
  15. pete...

    pete... Yeti Pro 800. 07&11

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Ei näyttänyt auttavan öljyn ylitäyttö eikä vaihteen pitäminen päällä tyhjäkäynnillä.
    Omassa yetissä tuli vaihteistolle tunnit täyteen hiukan ennen kymppitonnia.
    Näyttää olevan sen verran mielenkiintoinen purettava/korjattava et taidan kiikuttaa laatikon huoltoon.
     
  16. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Vs: YETI nelari, kokemuksia?

    Kysytään nyt vaikka tässä kun potilaana v800 Yeti.
    Eli Starttinappi herkesi toimimasta. Toimii kun saa ratin sopivaan asentoon ( ainakin tällä kertaa) eli vaikuttais johtovialta. Onko tuossa joku tyyppikohta mistä hajoaa tai johto katkeaa ?
     

Suosittele tätä sivua