SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

Keskustelun 'Kisat' on aloittanut käyttäjä mxz440x, 11/1/13.

  1. AC-Master

    AC-Master Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Löyty tuubista vähän elävää kuvaa. http://www.youtube.com/watch?v=K1NAXImkLGI
    Ei ole paljon lunta ei. :eek:
     
  2. cafealppimaja

    cafealppimaja Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    "Oli reitin varressa olijoita, keskeyttäneitä ja edessä ajaja sekä luonnollisesti aikakortit."

    Miten aikakortit ilmoittaa että minuutin menettäny toisen perässä?
    Miten edessä ajaja todistaa jos ei oo ollut tietoinen että joku tulee perässä?
    Miten ne keskeyttäneet voi todistaa että minuutin menettänyt aikaa?
    Miten katselijat voi tietää ....

    Ja millä kukaan voi tietää että oma ajoaika huononee minuutin jos toisen perässä ajelee?

    Kyllä säännöt on sääntöjä joita pitää noudattaa ja sen mukaan jakaa sanktioita, vaikka ne olisikin kopioitu muualta!!

    -jn
     
  3. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Ei suoranaisesti liity tähän enska ketjuun mutta on sitä ennenkin osattu korjailla tuloksia sopivammaksi varsinkin kun nimekkäitä kuskeja meinää tippua kärkisoilta. Muutaman mainitakseni Kelkka kunkkussa Levillä tehtiin enska osuudella eräälle henkilölle huomattavasti parempi aika ettei tipu pois voittokamppailusta. No sehän kannatti kun katsoo tuloksia. Kilpakumppani ihmetteli jo tv-lähetyksessä asiaa.

    Samassa kilpailussa Tahkolla enskaosuudelle arvottiin samalle henkilölle huomattavasti parempi aika kuin oikeasti oli ollut, muutama jotka ajoivat ko. henkilön reitillä kiinni saivat yllättäen huonomman ajan kuin tämä kiinni ajettu. Samassa kisassa maailmallakin "Hyvin" pärjännyt kuljettaja kellotettiin kisan nopeimmaksi yms... Tämä Tahkon ensimmäinen kellotettu aika muutettiin törkeästi paremmaksi vasta kun huomattiin että ko. henkilö ei enduron ja hillclimpin yhteistuloksella pääse a-finaaliin. Palkintojenjaossa oli hieman kireä tunnelma silloinkin.

    Noista on ihan todistusaineistoa videoitten muodoissa joissa näkyy kuljettaja lähtösuoralla ja vastaavasti maalisuoralla ja niistä pystyi laskemaan helposti oikean ajan.

    Eli on sitä osattu tehdä mieleisiä tuloksia ennenkin niin mikspä ei nykyäänkin.
     
  4. SnOOzE

    SnOOzE Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Olen asiaa selvitellyt tämän kaverin tiimoilta kuka oli edessä ajanut ja häntä ei ollut kuultu tuomariston kautta kisan jälkeen. Vain tämän perässä ajaneen kaverin selostus oli tuomareilla kun he paatöksen tekivät. Miten voi olla mahdollista että päätös voidaan tehdä kuulematta toista osapuolta ollenkaan? Miten voidaan tällaisista tapahtumista antaa jollekkin hyvitys jonka takia joku kolmas osapuoli häviää vaikka ei ole asiassa mitenkään osallisena?

    Ketä nämä asiantuntevat tuomarit ovat? Minulle ei ole vieläkään selvillä kisan tuomareita. Ketä nämä todistajat ovat? Yhtään todistajaa en tapahtumalle tiedä, kuin nämä kaksi asianomaista. Missä nämä tulokset ovat olleet vähtävissä, kun minulle ne selvisivät vasta kotimatkalla kun huomasin että tulokset olivat muuttuneet?

    Olen luullut että SMK:ssa ollaan tasapuolisia kaikille, sen takia siellä vissiin kiertävä lähtöjärjestyskin on. Silti mielivaltaisesti aikahyvityksiä jakamalla ei minusta kovin tasapuolista kohtelua saada kaikille kilpailijoille.
     
  5. salo

    salo Active Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Eli voiko tästä päätellä että säännöistä päättää muutama henkilö ja tehdään uusia sääntöjä tilanteen mukaan?tuntuu vaan aika oudolta/epäreilulta muita kuskia kohtaan jos yhdelle kuskille annetaan aika hyvitystä niinkin oudosta asiasta että ei ole heti päässyt ohittamaan.kohtahan sitä voi vaatia hyvitystä esim.reitti on merkitty huonosti ja sen takia tuli ulos ajo ja joutu kaivamaan kelkkkaa hangesta useita minuuttia.kohtahan sitä ei tarvitse lähteä kenenkään ajamaan arvotaan vaan tulokset :D
     
  6. harppa68

    harppa68 Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    No niinpä tämä nettikelkkailu taas pääsi vauhtiin.Annan arvon herroille ja leideillekkin kommenttini liittyen ohittamisiin,kyllä se kokemus tuo molemmille osapuolille varmuutta ohitustilanteisiin,eikä niistä ole tapana piipittää ja yritetä saada lisäpisteitä jälkikäteen.
    Kummallista tässä on että,kaveri saa aikahyvitystä 1min ja väittää että on ajanut 12km ohitettavan perässä????!!!,(hyvä on lajin hallinta kaverilla)jos nollasit sen kun saavutit ohitettavan,mikset jo painassut samalla rinnalle ja ohi,tai kolauttanu perään,kyllä tuohon matkaan olisi siihenkin tilaisuus varmasti tullut,niin on aina tehty,kun ukko kuumenee.
    Ja ohitettavakin oppii kummasti katsomaan taakse kun käy lamppukaupassa.
    Tuomaristo näissä kapinoissa kylläkin ihmetyttää,onko ihan oikeasti kilpailijan oikeusturvan mukaista että tuomaristossa istuu kilpailun johtaja,ajanottaja ja joku kaveri essonbaarista.
    Ajoin myös itse tämän kilpailun ja laskuoppini ei riittänyt,kun mietin
    millaiset hyvitykset olisi tullut kun ohitin 1.ek jonkun ja 2.ek saman kaverin uudestaan ja pari muutakin,sitten viimeisellä pätkällä oli jo niin paljon nilkuttajia ettei enää laskuissa pysyny.
    Niin että eiköhän tulevaisuudessa unohdeta ihan suosiolla tuollaiset hyvitykset,ne eivät voi olla oikeudenmukaisia tuomioita.
    Ohitukset vaan kuuluvat tämän lajin luonteeseen.
     
  7. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Hyvää iltaa

    Oootteko muuten koskaan kuullut semmoisesta kun asioihin vaikuttamisen mahdollisuudesta. Ihan kuin mä olisin nähny kutsuja
    kokouksii ja ehdoitusten teko mahdollisuuksista ja eiku per.. itehän mä oon niitä kirjottanukkin.
    Tää nyt meni ohi tuosta Paljakasta, sori. Minä meen maate....
     
  8. V a N a j A

    V a N a j A Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Mitä noihin ohituksiin tulee, niin eikös uusien kelkkojen ainakin (lynx ja skidoo) tule mukana se torvi, tai ainakin vm.08-10 malleissa tuli? Eikun vaan kaikki torven ostoon jos sitä ei jo ole ja torvi tankoon kiinni, ja sillä kun töräyttää kaverin takana niin aivan varmasti kuulee, niin ei tarvii takana ajajan kitistä ;)
     
  9. PoJu

    PoJu 600 switsu '07, Indy '14

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Nyt kyl on pakko sanoa et kannattaako sinne koittaa mennä vaikuttamaan sääntöihin jos niitä ei noudateta? (Tarkoitan tällä nyt tätä ohitus jappasua)
    Sääntöjen mukaanhan ei anneta aika hyvitystä vaan rangaistusta...
     
  10. Hespe

    Hespe #103

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Kunnon tingat pystyssä, enkä oikeastaan ihmettele...
    No itse kilibailuun: Kelistä ei kai tarvi sanoa mitään...

    Siirtymille varatut ajat ois ehkä syytä tarkastaa tulevaisuudessa, samoin kun matkat mitanneen trippi...

    Reitti ois voinu olla hyväki, ku ois ollu vähän vähemmän lunta ja ees joku kivi tai kanto sielä reitillä :eek: Tämä tietysti oli hävinneen ruikuttamista, pärjänneet on saaneet vissiin ajaa lumisempaa latua...

    Merkkaus oli heikko, se että kaikki laitetut huomio/vaaranmerkit on aiheellisia ei automaattisesti tarkoita sitä että merkkaus on hyvä.

    Mutta aivan kauhean järkytyksen koin kun "kattojärjestön" miehet alkaa puhua, että merkkaus on tehty hyvässä kelissä ja sillä se ei sopinu huonolle ilmalle. Samassa yhteydessä tais olla maininta merkkaajaan kädenjäljestä, ajovauhdista ja herraties mistä. Ei juma**uta siellä pelataan pahimmillaan ihmisten terveydellä ja hengellä. Näissä asioissa ei kilpailun järjestäjällä tai kattojärjestöllä ole varaa vitsailuun, vitt**luun tai maksavien asiakkaiden eli kuskien aliarviointiin.

    Sama koskee näitä protestejä ja tulosten muuttamisia. Kuulostaa melkosilta hyväveli-vetasuilta, asiasta mitään tietämättömän silmin. Kyllähän jos tuommosta touhutaan, pitäis tehtyjen muutosten näkyä tuloksissa...

    Nimimerkillä melkoisen pettynyt, ja mitä olen kanssakilpailijoita haastatellut, niin en ole yksin mielipiteeni kanssa...
     
  11. A.P

    A.P Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Nyt kun AT sarake tuloksissa on tyhjä, niin ilmeisesti minuutit on lisätty loppuaikaan ?
    Näin sivustaseuraajan kannalta olisi mukavampi että ne näkyis erikseen, niin näkis pelkän ajoajankin.
    AT kumminkin tullut aika monellekin
     
  12. Jave

    Jave Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Sää vei kyllä ajohalut itseltäkin. 1ek:lla parit yllärit (kanto ja kivi) joita ei jäisten lasien takaa havainnut. Loppupätkä ilman laseja niin jotain näki. Huollon jälkeen ajoin vielä 2ek:n alkuun, mutta tein siinä päätöksen olla lähtemättä jatkamaan kisaa. Lumen vähyys yhdistettynä jäätävään tihkuun oli omalle kohdalle liian riskialtista puuhaa. Jotain olisi varmasti sattunut, se oli ainakin tunne omalta osalta... Mielummin kävelen nilkuttamatta ja pidän kelkan ehyenä. Olisihan maalin voinut ajaa varmistellenkin, mutta ei siitä olisi sitä nautintoa saanut mitä kilpauluista hakee.

    Tuohon aikahyvitykseen on pakko myös ottaa kantaa. Aikanaan hain aikahyvitystä tuomaristolta SML:n alaisessa kilpailussa (avitin kaatunutta ja loukkaantuneeksi epäiltyä kuskia). Pyysin 50s:n aikahyvitysä, jonka sainkin. Tätäkään ei silloin kirjattu mihinkään tuloksissa näkyville, vaan ek:n aika oli tuon hyvityksen verran nopeampi. Nyt ollaan sen verta harmaalla alueella, jos perässä ajamisesta hyvitettään niin tulevissa kisoissa voi tuomariston oven takana olla jonoa... Sääntöjen puitteissahan asiaa pitäisi tulkita, eli rangaistus ohitettavalle tarvittaessa. Takaa tulevan on pyrittävä saamaan ohitettavan huomio, mikäli perässä joutuu roikkumaan. Joskus tämä voi vaatia "pienen" pusun takapuskuriin, jollei pääse tarjoamaan omaa olkatappiiaan mutkassa kaverin edelle... Mutta hyvitystä menetetystä ajasta ei ennen liene annettu, eikä tulisi jatkossakaan antaa!
     
  13. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Sori Hespe jos olet käsittänyt kirjoitukseni v...tuiluksi, itse en sitä siitä löydä millään enkä ole niin sitä missään tapauksessa niin tarkoittanutkaan.
    Kuten on moneen kertaan täällä mainittu, on tämä palsta tarkoitettu ennemmin kevyeen keskusteluun kuin viralliseen tiedoitukseen.
    Ne viralliset tiedoitukset on siellä SMK:n sivuilla tai edes hiukankaan viralliseen viittaavat allekirjoituksella SMKry
    Em. syystä kun kirjoitan täällä yksityis henkilönä, niin siihen on turhaa vetää kattojärjestö mukaan. Ne on todella vain minun omia
    mielipiteitä.
    Nyt pyydänkin sinua lukemaan viestini uudelleen niin varmaankin huomaat ettei siinä varsinaisesti kerrota onko merkkaus missään tapauksissa onnistunut vai hengen vaarallinen, eikä siitä varmaan löydä sitä kenoiluakaan.
    Itse en ole koskaan reittiä merkannut enkä edes sitä pystyisi kattojärjestön tehtävänäkään tekemään saati tarkistamaan. Mutta tuon
    kirjoitukseni takana kyllä seison ihan omalla kilpailukokemuksella. Se jäniskevennys oli tarkoitettu niille ketkä minun nykyiset ajokyvyt tietää.
    Pahoittelut vielä että olen harhaan johtanut kirjoituksellani sinut ottamaan sen kattojärjestön kannanotoksi tai v...tuluksi.
    Ystävällisin terveisin.
    Jyrki Tikkakoski
     
  14. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Hellou,

    Vaikka aihe tuntuu nyt olevan vähän polttava, silti pyytäisin arvon keskustelijoita säilyttämään jutuissaan rakentavan ja asiallisen sävyn, että ei tarvi alkaa punakynällä sutimaan!

    Jatkakaa, kiitos.
     
  15. etmies

    etmies Assault sw -13

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Merkkaukseen on minunkin vielä pakko puuttua. Se ei valitettavasti ollut paras mahdollinen. Vaaranpaikat joka on se tärkein oli merkattu mielestäni hyvin ja niitä on aina parempi olla enemmän kuin yksikään liian vähän. Se mikä oli mielestäni ongelma oli että välillä oli huonolla kelillä suopätkiä ja harvan puuston alueita joissa porukka ei ollut tiennyt onko se kisareitillä,kelkkareitillä vai metsäautotiellä tai ylipäänsä onko se menossa eteenpäin vai pitäisikö palata vähän jo takaisin.

    Jotain kisamerkkiä esim suolla on oltava niin tiheässä, että merkiltä näet seuraavan merkin vaikka suoraan mentäisiin. Tällä mielestäni estetään se haahuilu, jota sitten muut seuraavat perässä. Metsässä se on helpompaa kun sinulla on yleensä yksi aukko mistä läpi mennään.
    Jos suolla on kelkkareittimerkkejä on siinä mielestäni oltava myös kisamerkkejä. Kilpailija ei voi tietää että milloin poistutaan kelkkareitiltä ja milloin kilpaa ajetaan kelkkareitillä. Itse seuraan vain kisamerkkejä.

    Tosiasia on että koskaan se ei ole riittävän hyvä koska baana muuttuu paljon. Osa kuskeista tulee lujaa ja ajaa jonkin merkin nurin yms.
    Järjestely oli kokonaisuudessaan minun mielestäni hyvä vaikka kelille ja lumitilanteelle ei kukaan voi mitään. Näillä mennään.
     
  16. peiseri

    peiseri Ski-Doo Backcountry XRS 850 2021

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Onpa erikoiseksi mennyt jos perässäajaja saa jotain hyvityksiä, ja kuinka joku "pro" tason kuljettaja edes kehtaa mennä semmoisia kysymään.... Jos ei ohi pääse tai ei uskalla ajaa niin onkohan sitä sitten väärässä luokassa.

    No ajat näköjään muuttuu...
     
  17. wäinö

    wäinö Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    veit jalat suustani...
     
  18. väänä

    väänä Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Ois kyllä mukava kuulla tämän aikahyvityksen saaneen kuljettajan kommentit asiaan, aivan varmasti seuraat topikkia silmämuna kovana...
     
  19. A.P

    A.P Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Laittamattomasti sanottu !

    Monet makeat naurut on aiheuttanut erään tunnetun persoonan lausahdus, joka ei tähän asiaan liity mutta kuvaa lumitilannetta jossain
    -" siinä kun mustikanvarvulta kannolle hyppii, niin ei paljon naurata"
     
  20. brobleemo

    brobleemo Well-Known Member

    Vs: SMK Sm-trophy enduro Paljakka 26.1.2013

    Noh, kisat ohi ja onnittelut voittajille! Kiitokset kaikille talkoisiin osannistuneille sekä erityisesti teille kilpailijat jotka tulitte runsain joukoin mukaan!

    Hieman perusteluja haluan kuitenkin tuoda esille myös täällä niihin asioihin joista itse otin/kannan vastuun.
    Siirtymä ajat laitoimme tarkoituksella lyhyet jotta saisimme päivän pulkkaan ns. valoisan aikaan ja kun ilmeni ettei ne riitä kaikilta poistettiin At:t.. Tuo siirtymä matka ensimmäisestä huollosta 2ek:n lähtöön oli minun kirjoitus/huolimattomuus virheeni... pahoitteluni siitä..

    Mutta mutta merkkaus,,,, kaikki jotka tähän osallistuivat ajavat myös itse kilpaa (ei tosin tässä kilpailussa) itseni mukaan lukien, eli kyseiseen asiaan on varmasti suhtauduttu niin vakavasti kuin vaan voi. Itse ajelin tuon reitin viimeisenä läpi ja lähes kaikki ennakko/suoran/opaste merkit oli nurin, myös siirtymiltä, mietimme jatkossa varmasti oliko sijoittelussa vika mutta tosi asia on että ei siellä kyllä sateen vuoksi nähnyt oikeasti mitään, nolla kelkkojen mukaan aamulla kaikki oli paikoillaan.

    Ei muuta kuin kaikille paljon onnea tuleviin koitoksiin ja toivataan ettei näin huonoa keliä tule ikinä.

    Terveisin
    Tero Heikkinen
    Ylä-Kainuun Moottorikelkkailijat Ry
     

Suosittele tätä sivua