Talojen lämmitys - kokemuksia ja ohjeita.

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hemikoo, 23/10/23.

  1. JOKO

    JOKO Well-Known Member

    En tiedä vuoleeko se kultahippuja mutta uudehkoa taloa kun kaupunkialueelta myy niin kyllä se myyntihinta on maalämpötalolönseökeästi parempi kuin suora sähkö - vaan niin on kyllä rakennusvaiheessakin hinta eri ja köyhien kun pitäö ne korotkin vielä aina miettiä. Nuo 2 tapausta missä pumput kannettiin lopulta ulos niin siinä oli jo edeltänyt jotain venttiilin vaihtoja, useampi huoltokerta kun ei niille oikein kauheasti maallikko osaa mitään tehdä. Jokainen huoltokäynti ja varaosa maksaa ja niitä on aikapaljon todennäköisemmin noiden pumppujen kanssa kuin suorasähköllä. Sitten taas itsekin jos saan joskus 4 cent /kwh sopparin niin en jaksa usko että jaksan edes heitellä puita takkaan muutakuin paukkupakkasilla. Ja noi ilpitkin niin en osta enää muutakuin halvinta. Tuplahintaisen koneen kuolletus aika on tuplat mutta käyttöikä luultavasti ei yhtään sen pidempi. Ei siis ole tarkoitus dissata maalämpöä mutta mun taskulaskun ei vaan saa siitä mitään järkeä irti rahallisesti. Jos taasen rakentaa talon jonka tietää että myy lähivuosina niin silloin maalämpö on tänäpäivänä kova myyntivaltti.
     
  2. niemikorpi

    niemikorpi Well-Known Member

    No oliko se hinta ero nyt sen 30000 euroa?

    Ja velaksihhan me persaukiset eletään
     
  3. Rautane

    Rautane Catti ja 600 xp-summit

    Pienellä menee JOKOlla noin isot tilukset tuolla tekniikalla. Millä korkeudella asustelet, onko kuinka kylmää seutua?
     
  4. JOKO

    JOKO Well-Known Member

    No kyllä se rahoituskulujen kanssa aikalailla sen 30ke on maalampöpumpou, 2x 190m kaivo, kanaali ja vesikierrot taloon + talliin. Toki nyt kun otit puheeksi niin eroa kaventaa kyllä 2x ilpit jotka on jälkeenpäin laitettu niiden kustannus oli luokkaa 3400e yhteensä asennettuina ja toimintavalmiina. Ei nekään aiva äkkiä itseään tienaa mutta varsinkin talossa niin on se kesällä ihan kiva ominaisuus tuo viilennys. Ite tosiaan ainakin joudun laskemaan aina nuolle myös rahan hinnan toki sitä joutuu hieman arvioimaan kun ennustajan lahjat on heikot. Ja kyllä meillä ainakin on ihan tarkoitus tämä pois maksaa ja talo on ainut asia mitä meidän tontilla on velaksi hommattuna. Verkkopankkia vilkaistaessa niin kyllähän tuo näyttää pikkuhiljaa omaksi tulevan vaan on se korkoineen pitkä penni maksettavaksi näinkin. Ja samasta syystä meillä ei myöskään aurinkopaneeleita ole katolla eikä luultavasti koska tulekkaan.
     
  5. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Nätimpi omasta mielestä se maalämpö maksaa kuukausittain asuntolainan yhteydessä ku erä on noin tonnin, jos olis aikanaan sen muutaman tonnin säästänyt rakentaessa olis velan kk erä silti tonnin ja sähkölasku olis muutaman kympin sijaan muutaman satasen kuussa
     
  6. JOKO

    JOKO Well-Known Member

    Eteläpohjanmaa, tuossa kuvasta kun tsoomaa niin siinä näkyy ulkolämpötila käyrä. Ja tuossa näkyy 23 syksyltä yksi kuukausi kun kulutus on selkeästi isompi kuin 22. Silloin oon tuola tallissa (jota joku on halliksikin kutsunut) hiekkapuhallettu, hitsattu ja maalattu sprinter niin jouduin maalauksien aikana lämmitellä tilaa 9kw raksa lämppärillä. Jos jotain saisin muuttaa niin laittaisin vesitakan ja kierto niin että varaajan veteen ajettais sitä lämpöä takalta ja voispa siinä vaikka matkalla olla joku vesikiertopatterikin mahdollisesti. Ulkorakennuksen välipohjan olis tarkoitus joskus kans pistää vielä puhallusvillaa lisää mut aika tiivis sekin tuntuu olevan. Tuossa vain käyttövettä jos sais osaksi lämmitettyä takallakin niin säästyisi varmasti jonkunverran rahaa. Mutta siinäkin investointi on kyllä sitä luokkaa että aivan äkkiä se ei plussaa tuota. Saunakin on sähköllä mutta ei välttämättä ihan joka viikko lämpeä kertaakaan. Puulämmitteisen kukaan itse haluaisin taloon mutta vaimon mielestä tuo napilla lämpeävä on helpompi ja onhan se toki niinkin. Kai se on joskus pihasauna rakennettava. Näihin kaikkiin investointeihin siis aurinkopaneelit, vesi takka yms niin olen toistaiseksi toiminut niin että oon pätköissyt vaan ylimääräistä lainanlyhennystä niin sillä on kuume menny ohi ja taitaa tuottaa parhaiten sielä. Mietitään sitten joskus jos ollaan ja eletään ja tehdään isompi remppa joskus että päivitetäänkö silloin laitteita. Se on vähän niinkuin auton vaihto kun vaihda pienempiruokaiseen tai pienempi veroiseen laitteeseen niin luultavasti koskaan ei se säästö realisoidu kun siinä itse vaihdossa palaa nii paljon ilmaan. Mutta taas jos se vaihto on joka tapauksessa edessä niin silloin sitä voi itselle paremmin perustella.
     
  7. JOKO

    JOKO Well-Known Member

    Vaan kun se hinnanero on ihan sama kun se laitetaan sinne hinnan päälle ja meillä on maksuaika vakio, kuukausierä muuttuu koron mukaan. Meillä on ihan tarkoitus maksaa tämä poiskin joskus. Eikä se ero ole todellakaan tuota luokkaa sähkölaskussa. Leikitään ajatuksella että tässä meidän tapauksessa maalämmöllä vuosikulutus saataisiin jäämään siis kokonaiskulutus 10 000 kwh vuodessa ja laitetaan hinnaksi siirtoon kanssa 15cent joka on aika lähellä totuutta nyt, kk kuluja en huomio kun ne ei muutu kulutuksen mukaan. Rahaa menisi 1500e vuodessa. Suoralla sähköllä ilman mitään ilppejä yms säästöjä kulutus oli 20 000 kwh joka tekisi minun laskimella rahassa 3000e. Nyt kun ollaan saatu ilpeillä kulutus lukemaan 15 500 vuosi jonka voimme todentaa faktana kuin myös se 15 cent siirron kanssa että 2320e-1500e (oletettu että oäästisiin 10 000kwh) niin erotus on vuodessa 820e,10v= 8200, 20v 16 400e niin mä en saa tota yhtälöä mitenkään kannattamaan. Ja sitten menemme korkoon joka on nyt sen aikalailla 5% niin herranvuonna 2024 olettaisin että 250ke lainassa koron osuus on 12 500e ja 275ke lainassa se olisi 13 750e. Joten voin todeta että asuntolainan koron ollessa sen mitä se on nyt niin korkoon vuodessa palaa tänävuonna 1250e eli pelkkä korko syö tällä hetkellä kaiken sen mitä kone säästää sähkönkulutuksessa. Lyökää kalikalla jos oon laskenu väärin mutta kaikki nämä on ihan verkkopankista, carunalta ja tarjouksista laskettavissa ja todennettavissa olevaa faktaa. Lukuja voi muutella oman lainamäärän ja sähkönhinnan mukaan ja katsoa milloin asiat alkaa kannattamaan.
     
    Vesukka tykkää tästä.
  8. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Sehä ei ole ongelma sillon jos on pelimerkkejä kuussa millä maksaa, vaan tullaan siihe jos tulot samat ja lainaan tonni kuussa niin ei jaksa maksaa sähkölaskussa satasia päälle oli korot mitä hyvänsä
     
  9. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Varsinki muuttuvalla annuiteetilla nyt ku kk suoritus on korkeampi niin vituttas maksaa sähköstä päälle. Lisäksi omalla kohdalla tuo 15c siirron kans ei ihan toteudu ku hinta on 14,7c kwh ja siirto päälle. Vaan onneksi sitä oman mökin ja tallin saa lämmittää millä tahansa, mieluusti minä en maksas mistään mitään:D
     
  10. JOKO

    JOKO Well-Known Member

    Silloin on lähtökohtaisesti tehty /ostettu itselle liika kallista. Ja kiinteällä kuukausierälläkin se kuukausierä kyllä nousee siinä vaiheessa kun se ei enää kata koron osuutta, niinkin on monelle käynyt ja tulee käymään nyt epätavallisen jyrkän koron nousun kanssa. Ja sitä kun on oppinut elämään niin että ensin tienataan ja sitten käytetään pois lukien asunto niin kamalan helppoahan se on kun sielä ei ole palkkapäivänä jonossa kaikki laskut, luottokortti velat, auto rahoitukset, tv:n osamaksu, kelkka laina ja mitä muita nöitä nyt voi ollakaan. Mitä vähemmän maksaa per kuukausi niin sitä kauemman lihottaa koron muodossa pankkia. Korkojen noustessa laitoin säästöjä parikymppiä lainaan kertaöyhennyksellä ekstraa, kaikki kyllä sanoi että ne olis kannattanu sijoittaa vaikka rahastoon ennemmin mutta Empä usko, lähti lainan loppupäästä monta vuotta maksettavaa pois. Toki meillä on kaksi maksajaa, ei se niin ihmeellinen saavutus ole kun kumpikin heittää lainanhoitotilille 700e kuussa. Eikai sillä rahalla asuisi yksin edes vuokralla oikein tänäpäivänä, no ehkä just mutta... Ja matalankin koron aikana ollaan heitetty tuo about 700 per naama sinne tilille vaikka lyhennys oli silloin vain jotain 900 korkoineen. Sinne kertyi silloin joka kuukausi about 500 ekstraa niin sieltä pystyi kerta vuoteen tekemään ylimääräisen lyhennyksen. Jos sen kääntää vaikka röökiaskiksi niin se on vissiin nykyhinnoilla tupakkiin 350e niin siihen kaveriksi vaikka kävis joka viikonloppu baarissa (kuten joskus nuoruudessa tuli tehtyä) niin ei se sen enempää ole kun tosiaan se joka polttaa tupakkaa ja käy lauantaina kylän kuppilassa - senverran mulla menee näiden tiluksien maksamiseen. Ja kyllä, totta vie olis mulla muutakin käyttöä rahalle kun korot mutta aina rahalla on hinta ollut ja sentakia itse tulee kyllä useammankin kerran mietittyä ennenkuin velkaa tehdään mihinkään.
     
  11. JOKO

    JOKO Well-Known Member

    Itse arvoin pörssin ja kiinteän välillä, otin tuossa vähän ennen kaasuputken rikkoutumista wattenfalin kiinteän 12kk jaksolle 7,93 cent/kwh. Siirron kanssa on about 15 cent paikkeilla. Aika näyttää oliko valinta viisas, jos olis kristallipallo niin kaikki olis helpompaa.
     

Suosittele tätä sivua