Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei kyllä 13 malleissa huomaa enää on/offia, kun kytkin ottaa kiinni noin 3400 ja on 19/49 välitys. Ihan hiljaa pystyy ryömittämään ja hihnat kestää.
     
  2. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Nojuu.. Se kieltämättä kyllä heikentää kulkuhaluja hieman..

    Mutta tuohon alustan korkeussäätöön.. Meille tulleessa uudessa Commanderissa on jo tuo kaksiasentoinen liukurunko. Eli etupukkia voi säätää kahteen eri korkeuteen. Meillä se on nyt lunta nielevässä asennossa ja täytyy todeta, että ihan kelvollinen se alkaa olemaan. Itseasiassa se olisi aivan loistava, mikäli keulaan sais joko LTSsän tai vastaavasti voimakkaasti taivutetut alatukivarret.

    Harmi, ettei Lynx tee 59Yetiä 600 E-Tecillä.. :'(

    Ja Koulupoika:
    Tuo on sinällään hieno uutinen, paitsi, että se 49, jota minä olen ajanut on 2013 mallinen, samoin, kuin tuo uusi Commanderikin.. Ja niissä sitä ilmiötä vielä esiintyy. Hirvittää ajatellakin, millainen se on aikaisemmin ollut. :p

    Ja samoin, se Extreme Turre oli 2013nen ja sekin oli on-off tyylinen. En tiedä, kuinka se pitäisi olla, mutta minä pohjaankin kokemukseni nyt edelleen STn kulkupuoleen, eli siihen tosiasiaan, että sillä kelkalla voi ihan oikeasti ryömittää.. E-Tecin kanssa pitää olla aika tarkkana, sillä tuo kierrosten nousu ihan siinä pidon rajalla on aika turhan herkkää.

    Onneksi Commanderissa, jota enempi tulee noista uudemmista luotsattua, on ykkönen noita hissutteluja varten.
     
  3. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?




    Lainaus käyttäjältä: Fred Scuttle - 25.03.2013 - kello 11:08

    Onko tietoa, minkälaiset erot pääsyssä ja rinneominaisuuksissa on 154"-mattoisella 600-summitilla ja tundra xtremellä+ xtremellä ilman sähkästarttia?




    Onpa hiljaista? ???

    Eikö ole tietoa, kuten myös siitä, paljonko painoeroa 5900:n peltirungon ja 59-yetin alumiinirungon välillä?
     
  4. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No tuon alumiini- /teräsrungon välisen painoeron luulisi olevan helpostikin ratkaistu.. Täällähän on ihan todistetustikin fysiikkaneroja, jotka varmasti mielellään laskevat noiden runkojen painoerot. Ihan grammalleen tuota tuskin on tarpeen laskea, mutta kohtuudella luulisi pääsevän likimain -lukuihin. Kaikkein yksinkertaisimmillaanhan se on määrittää esimerkiksi 59Yetin runkoon tarvittavan alumiinin neliömäärät.. Sitten verrataan sitä teräksen vastaavaan painoon. Tai vastaavasti määritetään 5900sen runkoon tarvittava teräs, jota verrataan vastaavaan alumiinimäärään... Tällöin ei luonnollisesti ihan kaikkia niittejä ja vahvikkeita tule laskettua, mutta kohtuudella tuon painoeron suhde saadaan määritettyä.. Ja vähintäänkin riittävällä tarkkuudella.


    Mutta jotta tilanne ei ole ihan noin yksinkertainen, niin painoon pitää huomioida myös eturungon, etujousituksen, sun muiden painot.

    Viisaammat jatkakoot. Tokihan minä voin Fred sen tiedon sulle koittaa tonkia muutenkin. Eiköhän tuon joku ole joskus taannoin jo valmiiksikin laskenut ja punninnut.

    Mutta se, mikä olisi mielenkiintoista laskea olisi ottaa vuosimallin 1995 5900nen ja tehdä se alumiinirungolle.. Siihen 800nen kone, karkea matto ja sopivasti kevennetty jäähdytys. Lisäksi kuomu jostain muusta, hieman keveämmästä materiaalista, kuin lasikuidusta.. Vaihteiston sijaan kelkkaan voisi tunkea jopa ketjukotelon, mutta mieluummin minä näkisin ko. laitteen rakennettuna Syncrolootalla. Telastoksi PPS Dokkerin mitoituksilla, mutta kuitenkin joustavalla jatkoperällä.

    Eli 5900sen mallinen huipputehokas ja loppujen lopuksi huippukeveä leveämattoinen olisi mahdollista valmistaa.. Se, olisiko se järkevää, lienee toinen tarina, mutta ainakin minua kiinnostaisi päästä moista peliä suunnittelemaan ja kokeilemaan.

    Ja edelleen minulla on mielessä tuon oman Armyn päivittäminen.. telamatto vaihtuu varmasti, samoin, kuin telastokin mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Ihan Dokkerin alustaa en tuohon ala laittamaan, sillä minun kelkan pitää edelleen kantaa myös kuormaa ja kyetä vetämään rekeä.. Ja joustojatkon minä varmasti siihen jätän.

    Mutta katsotaan nyt. Tuo Hemmon kuittaus olisi kiva ottaa suunnitelmiin, mutta ei minulla ole tarvetta alkaa maksamaan itseäni kipeäksi jostain 800 mosasta vain siksi, että minä voisin porukoille jotain todistella. Nestekoneen minä sinne aion pistää, mutta näillänäkymin sinne menee 494nen. Ja kelkka toki yritetään myös muutoskatsastaa. Siinäpä sitä haastetta sitten riittääkin.

    Ja kuten aiemmin taisin mainitakin, niin jälleen yksi 5900nen minulle on tulossa, eli kaupat on sellaisesta jo s-o-v-i-t-t-u (helevetin rumansananmoderointiohjelma). Mutta sitäpä ei muokata.. Syyn tulette näkemään myöhemmin ;)
     
  5. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Entäpäs jos nakkaiski Summittiin 60-senttisen maton ja LTS keulan, sehän ei ole ku ruuvimeisseliä vähän pyöräyttää. Oisko se sitten maurien märkä uni?
     
  6. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei 5900 LTS mitään 800 konetta tartte mäen kiikkumiseen. Eikä tarvi 32 karkeampaa mattoakaan.

    500ss motti ja 32 (tai 38) matto riittäs todella pitkälle. Tuo 5900 kun kiikkuu ainakin tämän perän törmät ihan 42hv:llakin..

    Tokihan suuremmalla teholla noustaan korkeammalle, mutta...

    Omilla kokemuksilla 60cm matolla varustetusta kelkasta sanon että ei kiitos. 50 senttisellä matolla vielä viistorinteeseenkin puottelee, mutta 60 senttinen alkaa olla jo liikaa.
    Tokihan 60 senttisellä matolla perus umpispörräys on mukavan vaivatonta, mutta 50 senttistä voi kohtuudella viedä missä tahansa.
     
  7. juhohannu

    juhohannu CF1K 162" -09

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Sori vaan, mutta meikäläinen ei taas ymmärrä tätä wt-maurien logiikkaa. Laitetaan 5900:een isompaa konetta ja karkeampaa harjaa, jotta sillä pääsisi paremmin. Eli muokataan vuoriporan suuntaan. Mutta jätetään sekin touhu puolitiehen laittamalla 600 kone ja tuommonen mieto 32-44mm matto. Ja näillä muutoksilla se 5900 ei enää menekään hiipimällä kun tuo karkeampi matto rikkoo lumen pinnan. Eli lopputuloksena huonompi kuin alkuperäinen eikä satavarmasti ole lähelläkään vuoriporan kulkuja?

    Eikä ollu tarkoitus *ttuilla, vaan ihmetellä tuota logiikkaa. Ja loppuun pakolliset hymiöt :) ;D ???
     
  8. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niin, 32 on vielä semmonen matto että se ei ensipyöräyksellä kaiva itteään kiinni, ja pitoa löytyy kyllä oikeasti ihan riittävästi. Kantopinta-ala ja pito on tuossa matossa mun mielestä varsin soppelissa suhteessa, sillä voi edetä sekä hiipimällä että lunta liikuttamalla.

    500ss koneen 105hv riittää kyllä, ja mikäli koneeksi rotaxin valitsee, on se paras 600 kuutioinen. Koska luotettavuus on ainakin omalla arvoasteikollani suuressa huudossa, niin 800 rotaxeista ei ihan "aikusten oikeesti" taida olla oikein vastaamaan siihen arvoon.

    Mitä taas tulee parempaan kuin alkuperäinen, niin käyhän ajamassa mutka 5900:lla ja matteennahalla ja kokeile samanlaista kelkkaa karkeammalla matolla. Ero on pienessäkin vastaleessa suorastaan järkyttävän iso.
     
  9. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Luin muistaakseni jostain kelkkalehdestä, jossa joku brp:n mies sanoi, että nykyisistä suurlujuusteräksistä tehdyt rungot eivät ole paljoa alumiinirunkoa raskaampia.
     
  10. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ainevahvuus voidaan jättää niin pieneksi..

    Mutta miten sitten tärinän kesto, vois 10 tuhatta ajettu kelkka olla pisolla vähän sieltä täältä..
     
  11. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Mikä Moton mielestä tekee rotaxin 800 koneesta huonomman kuin esim pollen 800 kone?
     
  12. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kysymys on paradoksi, koska molemmat ovat yhtä huonoja.
     
  13. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    entä jos pistät siihen yammun nytron myllyn niin sehän on tehokkaampi mitä nuo 600 koneet ja kestää 100tkm hajoamatta, eikö se ois sun kriteereihin hyvä valinta? Ajat ilmeisesti tuhansia kilsoja vuodessa kun moottorin kesto noin huolettaa?
     
  14. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ite olen ajanu rotaxin 800 koneilla melekosta vailla vitusti ja vain yks on hajonnut. Pollen koneella olen ajanu 2800kilsaa ja se on hajonnut jo kahdesti. Eli taas KOKEMUKSEN perusteella voisin sanoa et 800rotax on ihan hyvä pannu.
     
  15. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Minkälaisia km-määriä on ajettu e-tec 600- ja 800-rotaxeilla ennen remppaa, ja mistä paikoista hajoaa ensin?
     
  16. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Muljahtipa mieleen. Näistä mattopuheista:
    Mountainesta puhuttaessa maton harjakorkeuden ehdoton minimi on 57mm. 57-75mm matot on niitä, millä edetään. 51 on kassahihna ja 44 teflonoitu mateennahka.

    Eräs asia siis jää erottamaan kasikomukkaa ja mountaineja. Ensin mainitussa on mateennahka. Haluaisin oikeasti nähdä wt:n kunnon matolla. Se nimittäin olisi jo suoralinjasessa ajossa mountainia pätevämpi...ehkä. Ketteryys sitten erikseen. Ja 290hp turbonytrokin on suorille linjoille lyömätön laite, ainaki ISOLLA matolla.

    Harmi etteivät valmista leveää ja karkeaa telaa. Tietysti 44 on parempi kuin 25/32, mutta tekisivät kerralla kunnon kamppeen... :)
     
  17. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Eli nyt tingataankin sitten maton leveydestä. Onko se sitten 35, 38, 40 1/2, 50 vai 60 senttiä vai joku muu se optimileveys. Tinka on samaa luokkaa kun toisilla voorumeilla kinastellaan optimaalisesta kiväärinpatruunan mitasta.

    Herää kysymys että jos se widetrakki on niin hyvä, miksi kaikki ei aja sellasilla? Onko siihen muitakin syitä kuin se että muut ku Nalle, Moto ja Fred Scuttle ei osaa ajaa niillä?
     
  18. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo aivan paska, joutunu summittimiehille sanomaan aina moikat, kun ovat reitin sivuun lähteneet. :'( Laitetaampa väliin taas pätkä totuutta, ei mitään erikoista, mutta oltiin mestoilla missä ei ollut suvennut koko talvena ja sijainti riittävän pohjoisessa -> metrin verran pohjatonta puuteria. Tässä havainto miten parissa kohtaa yrittämällä yritetään saada paskaa mounttaini-Reneä kiinni keulimalla ja hyppäämällä vastamäkkeen jne. muistetaan vielä, että kamera kohtuudella latistaa rintuuksia. Ihmeen kaupalla aikapommi 800 Rotaksiki kesti kierrättää usiamman sekunnin +8000rpm. :eek: Onko tämä sittenkin lavastusta. Vois kaivella toisenkin Ruottin reissun misä mennään väliin jopa ryömien tiheässä pusikossa, pöytäsuolaa n.1,2m telan alla. Toki väliin kaivettiinkin, mutta se kuluu lajiin. Tommonen kapiakeulanen paskatötterö on onneksi kevyt pyöräyttää katon kautta takas pinnalle. Joo ja voin avoimesti kertoa ettei etes maksanu 16kiloeuroa, ei etes puolta siittä!

    https://vimeo.com/63660064
     
  19. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?


    Olisit laittanut pitkän rivin hymiöitä, on vaan niin tyhmä kysymys. ???
     
  20. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei ollenkaan tyhmä. Ens talveksi pitäis taas uus kelkka keksiä ja koska olen mieleltäni avoin en sulje mitään vaihtoehtoa pois. Kun monta talvea wt:n selässä ei vielä ole vakuuttanut sellaisen keksinnön etenemiskyvystä minua kiinnostaa että onko siinä joku salaisuus mitä minä ja tämän keskustelun perusteella moni muukaan ei ole hoksinut. Jos joku sen osaa kertoa niin ties vaikka liittyisin mafian jäseneksi.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua