Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kun tuo 49 jää kiinni, ja sitä yrittää perästä nostaa, tuntuu kuin painoa olisi 500kg.
     
  2. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Minun mielestä se 49 ACE on täysverinen pilkkikelkka. Tasasille ja koville järville/joille. Ummelle sillä ei tarvi mennä... Ei tarvi olla ko joku 600 tourinki ko sen pieksee nousukyvyssä yms :)
     
  3. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Olen eri mieltä. Xtreme Tundrassa on sopiva raideleveys, mutta alustassa olisi hyvä olla citikkamainen alustan korkeuden säätö, jotta pikkupyörittelyssä kovemmalla alustalla köröttelyajossa voisi alustaa laskea; ei olisi niin kiikkerä. 49 on hyvä kompromissi moneen käyttöön, mutta niin kuin kompromissit aina(usein) on, ne eivät ole parhaita millään osa-alueella.
     
  4. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Miten vain. Mutta käytännössä ollaan niin kaukana vuorikelkkojen kyvyistä ettei voi sitä voi käyttää ees kaukaisena verrokkina. Ainoa mikä on sinne päin on ajoasento. Olisko tuo 49:n sopivin vastine vanha kunnon 3900?
     
  5. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No tuohon Hemmon laskutoimitukseen ajattelin hieman kommentoida..

    Totta on, että telaston pudotushommiin todennäköisesti joutua.. Paljosta ei kyse olisi, sillä ainakin tuon minun 5900sen suhteen telastoon mahtaisi jopa 44mm matto mennä.. Siellä on jo nyt 32nen ja tallissa 38 odottelee.. Tuo vaihteiston pudottaminen ja taakse vetäminen ei ole temppu eikä mikään.. Samoin, vetoakselin toisenpään laakerin voi kohtuudella vetää alas- ja taaksepäin. Telaston liikuttelu ei ole tähän asti tuottanut ainakaan minulle mitään ylimääräistä jumppaa, joten sekin onnistuu. Se kun tuo teräsrunko on sellainen veijari, että sitä voi meikäläinenkin muokata erittäin helposti ja siten, että todennäköisesti kestää.

    Tuon karkeamman maton ja 800 koneen hankkiminen on kieltämättä kallista lystiä. Ja jos rahamiehen elkein touhuilee, niin E-Tecin hankkimiseen menee sitten jo isosti sitä rahaa, mutta jos kelkan on saanut pulitettua vaikka 600€gellä, niin on siinä jo varaakin hommailla konetta ja mattoa... Ja kuka hullu tuommoiseen projetkiin ylensäkään hakee jotain 3000 euron kelkkaa? En minä ainakaan. Teurastettavia ja modattavia hakiessa kannattaa ilman muuta katsella sitä halvempaa sarjaa.

    Mutta nyt puhuinkin teoreettisesti, peilaten tähän omaan talliini ja omiin kykyihini rakentajana..

    Tallista löytyy tällähetkellä ne jäähyt (olivat ilmaiset, kohtuu isot ja lumihommiin varmasti riittävät).. Kakkosvariaattoreita on tarjolla parikin kappaletta.. Pistetäänkö 2000sen 59n kakkonen, vai STn kakkonen... Sama se, kun kumpikin löytyy.

    5900siä on oikeasti ollut tarjolla muutamia reilusti alle tonnin haarukassa, joten sekään ei budjettia niele kohtuuttomasti. Ja usko pois, kyllä minä sen koneen sinne naaman sisään saan pakoputkineen päivineen tungettua.. Varsinkin, jos hommaa lehtijousitetulla keulalla olevan 59n.. Eipähän tarvi tuubeja väistellä. Toki, tuubikeula omaa ne parhaimmat ominaisuudet, mutta tekemätön paikka ei ole sekään.

    Ohjaustangon raisereita on tehty tässä matkanvarrella jo niin monia, että siitä en viitsi edes mainita. Samoin, nestejarrulle on sovitteita joskus tullut väännettyä, niin sekin kyllä saattaa luonnistua. Purkupojilta vanhempaa Bremboa saa ihan kohtuu halvalla..

    Suurimmaksi ongelmaksi näkisin, en niinkään tuon laitteen rakentamisen, vaan vaihteiston kestävyyden. Sen suhteen saattais joutua kaivamaan tallin kätköistä erään Sisulaisen kolhoosilaatikon.. Miltä kuulostaa 6900sen ykkösellä ja ST600sen kakkosella varustettu loota? Siinä saattaisi sitä mattonopeutta ja vaihtoehtoisesti vääntöäkin riittää.. Ainakin niinkauan, kun se laatikko lystinpitoa kestää, mutta jos budjetilla mennään, niin jauhettakoon se vanha Velsa enste paskaksi... Ainiin, yksi suurempia probleemeja voi olla vanhan 5900sen vetoakseli.. Se pitäis hommata uudemmasta. Noh, pitää siis suunnata katseet vaikkapa 1985-1988 malliseen 5900seen..
    8)

    Eli ei kaikki ole ihanan kallista. Täydelliset koneet maksaa, se on selvä. Matto ja vetoset on kalliita, mutta siihenpä se sitten jääkin. Sopivan halvan aihion löytyminen ei ole temppu eikä mikään. Ja kun noita kakkosia ja jäähyjä on nurkat väärällään, niin kohtalaisen budjettihomma se olisi.

    Kokonaan toinen tarina onkin sitten se, saako tuota villikissaa millään enää rekisteriin tai muuten lailliseksi. ::)

    Sen pystyn lupaamaan, että ei tuosta mitään näyttelyvoittajaa tehtäisikään, mutta aivan kiesuksen varmasti pääsevä kampe siitä tulisi.

    Eikä sillä toki Jäämeren safarille lähdettäisi, mutta nythän ei ollutkaan kyse siitä, että rakennettaisiin yleiskelkka, vaan kiipeilykelpoinen hankipiru.

    Ja joo, kyllä minä tiedän ilman isompaakin mekkalaa, että "olette te pojat kelkkoja rakennelleet".. Se on selvä se. Mutta ottakaahan huomioon, että ei me WT miehetkään ihan kaikkinemme marmoritiskikelkkailijoita olla. Saattaa se työkalupakki, rälläkkä ja hitsauskone totella meitäkin.
     
  6. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Saattaisi olla, mutta pääsyssä 49 on paljon kehittyneempi, mitä 59-yeti verrattuna 91-95-mallin 5900:iin.
     
  7. ITP

    ITP Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Brutal 4xl vai mikä se oli? Extreme wt kiikutin...
     
  8. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?


    Noniin, nyt päästään siihen että onko se enää "nakkais vaan 800 koneen" projekti mikä piti olla huomattavasti helpompaa sun mielestä ,kuin että tehdä nykyaikaisesta 800:sta tommonen 5900 nielevä peli.

    Perustan tekstini edelleen faktaan enkä haaveisiin että "sieltä löytyy varmasti sitä ja tuo ehkä toimis tuola jne". Mietin omissa rakennelmissa AINA sitä että tulen sieltä kairasta myös ajamalla pois ehkä toisen hinaamana kun voimansiirto ei ekalla viidellä reissulla ehkä toimikkaan niinkuin pitää taikka vaihdelaatikko on paskana kun se ei ehkä kestäkkään sitä 800 voimaa.

    Kontekstistäsi irroitettuna, boldattuna tämä väittämäsi



    En tiedä mikä itsetunto-ongelma tästäkin pitää tehdä, mutta tästä ei ole sanallakaan mainittu eikä mainita. Joka jätkä osaa poraa ja ruuvaria käyttää. Joten nämä jutut voi samantien jättää kokonaan kirjoittamatta jos haluaa pysyä edes suunnilleen asialinjalla.

    Joten jatkettaisiinko ihan asia linjalla niin ei tartte alkaa märisemään kenenkään?
     
  9. Vilho-84

    Vilho-84 Summit X -15

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Eli 5900 on sit hyvä kun siihen saa mountainin ominaisuudet (tehoa ja räpylää)??? ;D ;D ;D
     
  10. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kyllä se kaverini ajelee 49:llä niin pahoissa paikoissa, että saattaa vähempi ajanut summitkuski olla ihmeissään. :)
     
  11. Vilho-84

    Vilho-84 Summit X -15

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Vaan eikö sillä kaverilla ole summitista tarjoukset vetämässä??
     
  12. miki

    miki Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Nii, ite lähinä tarkotin että Jos kairaan täytyy valita joku Lynx työkelkkamallistosta...niin se olisi 49 haisuli. Ei se tosiaan edes uuden summitin tasolle yllä....painava, tehoton ja matala matto.

    Siinä on jo kuitenkin jotain oikeinkin tehty, jonkinlaista harjaa mattoon ja keveyttäkin on haettu. Tuo linkkuperä kertoo sen, että keksinnön on kuitenkin ajateltu kelluvan pinnalla...eikä poraavaan voimalla ja maton harjalla.
     
  13. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    :) Onhan sillä, kuten myös uudesta 49:stä. Ensi talvena, jos luoja suo, kerron vertailut joko summitiin tai karkeammalla matolla olevaan 49:iin.
     
  14. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    En minä oikein noista itsetunto-ongelmista tiedä, minulla kun sellaisia ei ole ollenkaan.. ;)

    Mutta anna nyt meidänkin pohtia ja kuvailla se projektin eteneminen. Totta on, että jos otetaan vaikka 800 Rene, niin eihän siihen tartte ku pultata jatkot kiinni ja lämätä isoharkkoinen matto sinne sisuksiin.. Se ei tosin kuulemma ole hyvä sekään, eli ominaisuudet ei kuitenkaan riitä mountainilinjalle..

    Äläkä nyt Hemmo-hyvä-veli hermostu siitä, että vanhasta 5900sesta voidaan silti kuitenkin kohtuudella rakentaa myös rinnekelpoinen kelkka. Enkä minä mitään sen suurempaa haaveile, vaan luettelin sen, mitä tallin nurkista löytyisi jo valmiiksi. Toki, jos jokainen nippeli ja ruuvi pitää ostaa kaupasta, niin kalliiksihan se toki tulee, varsinkin, jos haluaa rakentaa 3000 euron kelkasta sen kiipeilijän. Minä en kuitenkaan moiseen viitsi ryhtyä, sillä minun tarkoitukseni on edelleenkin pitää nuo kelkat rekisterissä ja muutoskatsastuskelpoisina.

    Ja Vilho: Totta on, että mikäli 5900sella meinataan nousta sinne jyrkimpään rinteeseen, niin sitä täytyy rakentaa mountainin -tai mieluummin 8-Commanderin suuntaan. Sen olen myöntänyt jo varmaan ensimmäisestä tänne kirjoittamastani topikista lähtien.

    Mutta kuten jo aikaisemminkin totesin, niin minä en enää aio ryhtyä tähän porukanhuudatusprosessiin.. Jos jollekin tulee hyvä mieli siitä, että kaikki WT leirin ajatukset pitää ampua alas, niin sillehän ei voi sitten mitään. ::)

    8)
     
  15. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No kieltämättä huvittaa sun kirjoitukset kun alussa olet niin pontevana oikeassa ja kun kyseenalaistaa kirjoitusta muutamalla tosiasialla koko kirjoittelu muuttuu wt porukkaa mollaavaksi? Täytyy ihmetellä kyllä ajatusmaailmaasi.

    Tähän vielä suomeksi, oli tarkoitus kirjoittaa niinkuin se tosielämässä menisi eikä mollata mitään "piirejä". Toimivan 800 koneisen 5900 rakentaminen ei tosiaankaan ole että "nakkaan telan ja mosan paikoilleen" hommaa vaan vaatii ihan sikana rakentamista vrt esimerkkini mukaisen 800 crossfiren rakenteluun.
     
  16. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Oliko Fred tuo 49 nelitahtimotilla vai E-Tecillä?

    Minkälaisia kokemuksia siitä muuten on teidän palkisilla? Muutaman kerran on minulla ollut kunnia 49ä kuskata ja ainakaan niissä ajoissa en ole kovin huonoa kuvaa laitteesta saanut.. Kyseessä on siis 600E-Tec 49.. Päällimmäisenä on mulle jäänyt -siis E-Tecin suhteen- tuo koneen on-off luonne hitaassa, siis oikeasti hitaassa puunkierrossa.. Kiikkeräksikin sitä joku on moittinut, mutta ei se 250seen Lynxiin tottuneelle ole paha laite laisinkaan kiikkeryytensä puolesta.

    Ja Hemppa:
    Ja onhan se kiva, että minun kirjoituksista joku hyötyykin.. jos ei muuten, niin huvittuuuumisen myötä ;D

    Mutta lukaiseppa noita omia kommenttejasi kans hieman.. Hyökkäävyyttä tuntuu sieltä suunnasta olevan ilmassa aina, kun jotain leveämattoista puoltavaa suolletaan.. ::)

    Apropoo.. Pitäis varmaan ihan piruuttaan hommata tuollainen 5900sen raato ja rakentaa se vuorihommiin... Minä uskon edelleenkin, että sen vääntäminen tuohon kuvailemaani muottiin ei ole isompikaan urakka. Ei ainakaan sellainen maailmanlopun remontti, kuin mitä Hemmo antaa ymmärtää.. Mutta kaikkihan on suhteellista. Onhan tuolla meidän tallilla joskus jeesusteltu sitä, ku maasturin jakolaatikko on palasina pitkin tallia.. Eikä kyseessä kuitenkaan ole mikään sen suurempi remontti.
     
  17. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Sanoista tekoihin, odottelen mielenkiinnolla tulosta ja mielellään tulen katsomaan miten se etenee! Otetaan tuo mun jatkettu Lynxi verrokiksi.

    Mulla on varmasti varaa kertoa kokemuksia leveistä peleistä ja jos joku kokee sen mieltäpahoittavana niin minkä minä sille voin. Aiemmin tuola mainitsin asiasta, että noilla kaikilla merkittävillä eri kehitysversioilla oon ajellu tuhansia kilsoja.
     
  18. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    E-Tech. Minuakin tuo on-off-luonne häiritsee, muuten jees-peli. Nuo pitkien joustovarojen alustat kaipaisivat edellä mainitsemaani alustan korkeussäätöä.
     
  19. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Se on totta.. Ja ainakin minun nähdäkseni etupukkia pitäisi pystyä manipuloimaan helpommin, jopa ajon aikana. Ja ilmeisesti tuo malli ei ole 51sella mattoharkolla, vaan sillä 39llä?

    Minä olen päässyt kiikuttamaan sitä 51sellä lapulla olevaa, ja se on kieltämättä ihan kelvollinen kampe. Ainoa, mikä siinä oikeasi häiriköi, on takapukin korvakot. Ne pitäis olla pokkaamattomat, sillä tuollaisenaan ne sopivassa kelissä muodostavat melkoista kulkuestettä, aivan samoin, kun PPS -alustaisessa Commanderissakin.
     
  20. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Matalammalla harkolla.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua