Winha

Keskustelun 'Muut merkit' on aloittanut käyttäjä nirppu988, 12/1/06.

  1. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Nyt alkaa Kainuussakin olla lumet hakusessa, ja järvien kohvakerros pettämään. Winha 32:lla tuli ajettua sunnuntaina varmaan kauden viimeiset ajelut järvellä, huippuja tuntui ottavan lähes 3900 Winhan lukemat kun ei lunta ollut hidastamassa. Liukutelastoisella ei viitsinyt edes ajaa. Ensi viikonloppuna Winhat ja Elan järjestäytynevät kesälevolle ja hitsaus/hionta/maalaus -inspiraatiota odottamaan (ei elan).
     
  2. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Kakkosvarin irroitus

    Joku varmaan muistaa kuinka kakkosvari lähti ketjukopasta irti?
    En ole saanut muuta irti kuin liikkuvan lautasen jousineen,samoin ketjurattaan mutteri on auki.Mutta siihen se näillä tiedoilla jää.Olis tarkoitus saada esille öljyä jarrulevylle vuotava stefa että pääsis tilaamaan uuden.
    Kelkka on Winha vm-70.
     
  3. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Ei se kyllä minun kelkoissa ole muulla kiinni kuin sillä akselin mutterilla ylähammasrattaan päällä, jos sen ottaa pois niin kumivasaralla kopauttamalla on akseli perääntynyt. En nyt muista pitikö ketjunkiristyksen epäkeskon kiristysruuvit löysätä myös, että saa paremmin irti. Voipa se ketjukoppa ja vari olla erilainenkin tuossa mallissa, Winha 32:ssa ja 52:ssa ja 54:ssä ne poikkeaa hieman keskenään kaikissa, vaikka ovat melko samanikäisiä. Mutta 52:sta ja 54:stä ainakin se akseli irtosi kun vaan jarrut oli purettu edestä ja mutteri pois ketjukopasta. Kartiorullalaakerit siellä on, jotka kiristyvät ketjukotelon mutteria kiristämällä. Stefaa en muista että missä välissä oli.
     
  4. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    No sitähän minäkin luulin ja messinkitankoa välissä pitäen pajavasaralla muutaman kerran kajautin vaan ei mitään tapahtunut.Epäkeskokiristin oli löysätty.(muuten kummallista että ketjun kireyden säätövara on vasta alkupäässään,eli ketjua olisi tosi hankala saada pois kun sitä ei saa tarpeeksi löysälle edes).
    Ja kun minulla on muistikuva että olisin joskus ketjurattaan irroittanutkin-silloin kun tutkin sitä öljyämis hommaa ensikertaa,ja korjasin ne ulkopuoliset isot kumitulpat sekä lisäsin uutta öljyä.


    Ei tosiaan luulisi siellä takapuolellakaan olevan mitään joka kiinni panttaisi.Tosin jarrusatulaa en vielä viitsinyt purkaa kun ei se ole ollut edes käytössäkään eli palat ja käyttövipu on löysätty sekä vaijeri irroitettu jo aiemmin.
    Uskoisin silti että on sama systeemi kuin sinulla,joten yritän tänään tutkia paremmin.Oli eilen jo hieman kiireen tuntua päivän viimeisessä hommassa kun olin aikasemmin purkanut moottoripyörää,ja tekisi huomenna mieli kumpaankin tilata samalla kertaa nuo stefat.

    Hyvä että yksi mies sentään oli vielä aktiivisena kelkkapuolella-joten kiitos vastauksesta :)
     
  5. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Tuli lopulta taukoa sateelta että pääsin puuhaan takaisin.
    Irroitin kokonaan ketjunkiristimen lukituspultin niin sehän tuli ulos ihan kevyesti sen jälkeen,akselinpäähän nuijalla naputellen.
    Nyt se olis pöydällä mutta edelleen ihmettelen kuinka akselin saa erotettua tuosta sorvatusta rautakeskiöstä :eek:

    Olen nuijinut akselin päähän pitäen vasemmassa kädessä keskiötä mutta ei anna periksi.Vasara on muovia mutta silti aina pelottaa laakereiden puolesta..kaikenlaiset iskut.Stefa majailis siellä loppupäässä ennen jarrulevyä.
    Onkos joku purkanut tuosta eteenpäin,että onko sinä joku kikka jota en tajua?

    [​IMG]
     
  6. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Aika vierasta minulle, että tuo epäkesko lähti mukaan.. Minulla se on jäänyt paikalleen ja laakerit irronneet siitä. Pitääpä vilkaista 54:n raadosta oliko siinä valmiiksi irti nuo osat.

    Edit:

    54:n romussa oli vaan tuollaiset osat. Tuo toinen laakeri olikin erilainen mitä muistin, joku kestovoideltu, ja stefaa en nähnyt missään. Olikohan siinä alunperin erilainen laakeri ja myös stefa.. Mutta jos sinullakin on tuon tyyppinen laakeri, niin se on kai vaan tiukassa ulkokehältään epäkeskoa vasten. Joku laakerin kiristysruuveista on näköjään ollut poikki ja loppupätkä pyörinyt tuolla sisällä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Jaahas,sitten se on vaan lujaa kiinni tämä.Pitääköhän kaivaa esille lyijyleka.Kovin paljoa tuota ei auta lämmittää-juuri laakerin vuoksi..Olen kirjoittamassa yks.viestiä Makkoselle jos sen sais kiinni.On purkanut tuommosen koska oli myynnissä keväällä.Tänään vasta hokasin.
    Minäkin tosiaan aluksi oletin että epäkesko jää paikalleen ja akseli tulee ulos takakautta.Hyvä tietää ettei siellä kai ole mitään lukkorenkaita edessä.
    Ne 3 pulttiakin olen löysännyt mutta ei vaikutusta vielä ja luulen että niillä on vain jarrulevy kiinni.
     
  8. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Juurikin ajattelin että McKonen voisi tuon täällä parhaiten tietää.
     
  9. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Winha

    Se on pojjaat semmonen juttu että jos kopauttamalla ei irtoa niin sitten on tiukassa!!
    Meinaan Winhoissa nuo kartiolaakerit on juminut todella tiukkaan, esimerkkinä kunnostamani Winha 35 laatikon kartiolaakeri imas ittensä niin juntturaan että kolmen kilon rautamoskalla nuijittiin kun ulosvetäjää ei saatu paikoilleen.
    Se panttaa tuo ulommainen laakeri muistaakseni nyt tuossa edessä... tulella kuumentaminen ei tule kysymykseen koska laakeri saattaa ottaa itteensä siitä mutta kuumenna jollain retkikeittimellä/1-levyisellä matkamallin mökkihellan levy systeemillä
    [​IMG]
    moottoriöljyä kiehuvaksi ja uita tovi jos toinenkin tuota irrotettavaa osaa kiehuvassa öljyssä niin sitten lähtee.
    Kuumailmapuhallinta vois kokeilla ensin jos semmoinen on.

    Niiden kolmen pultin löysääminen ei auta mitään sillä saa suolistettua levyn irti variaattorin laipasta, on sellainen uros/naaras tankoliitäntä ja perkuleen tiukassa ne osat, en suosittele irroittamaan ellei tiedä mitä tekee. Hajoittaa pahimmassa tapauksessa vain osat!

    Mitä tulee tuon kartiolaakerin asentamiseen niin itse olen hionut halpis dremelillä laakerin sisäkoolista millin kymmenyksiä pois. Käyttänyt tuollaista.

    [​IMG]

    Pikkasen kerrallaan ja kokeilee aina että miltä tuntuu...äkkiä menee liikaa jos jää ihmettelemään ja "sorvailee" samalla.
     
  10. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Pitkällä tuurnalla sain lyötyä vähitellen uroksen ulos,kerran osui sormeenkin ja piti käydä teippaamassa nahka takaisin paikalleen,nyt on kirjoittaminen vähän jäykkää ;)
    Sitten laitoin letkunpalan tuurnan ympärille että keskittää paremmin.

    Siis tuo akseliko ei vain irtoa laakereilta sisäkooleistaan,lyömällä? Niin että laakerit jäisivät paikalleen..
    Ei löytys enää kuittia mistä näkyis stefan mitat? Voi olla ettei kyllä enää ehdi huomiseen tilaukseen,kun tuossa vaiheessa ei kannattais hosua ettei mene säpäleiksi koko helahoito.

    [​IMG]
     
  11. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Aika hyvin lähti irti.Pistoolilla lämmitin sisäkoolia ja 25mm paksulla kuparitangolla iskua pehmentäen löin moskalla akselin päätä.Vähitellen upposi ja tämmöistä sieltä paljastui.
    Stefan mitat on karkeasti 25x50x10mm,kukin mitta kympin kaksi alle,(ettei vain olisi tuumakokoa)..Kokonaan metalliin kapseloitu että samanlaista ei ihan joka kaupasta löydy joten voi olla tyytyminen kumiseen..

    Saa nähdä kuinka irtoaa tuo takimmainen laakeri kun ei ole erikoista ulosvetäjää sitä varten.
    Ja aikanaan sitten takaisin laittaessa kannattaa lämmittää laakerit ensin +80 asteeseen niin ei tarvii kuin "pudottaa" paikalleen ;)

    [​IMG]
     
  12. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Winha

    Perskules en yhtään muista stefan mittoja, se stefan sisäosan mitta on muistaakseni eri kuin tuo akselin halkaisija...eli laakeri stoppaa kaulukseen ja stefaa varten akseli on siitä kohtaa paksumpi.
    Voin olla väärässäkin mutta semmottinen mielimuistikuva kuupassa on.
    Lämmitä tuota laakeria myös ja pistä pari lattarautaa molemmille sivuille johonkin telineeseen...sitten vain nättiä iskua niin ehkä lähtee ehkä ei ;D
    Itse laitoin ihan perus öljystefan mitä nykyään myydään.
    Stefa oli ohuempi mutta sillä ei ole seksuaalista merkitystä kun liimalla asentaa niin varmasti pysyy sitten kiinni ulkokehässä.
     
  13. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Lämpö se auttaa kummasti,ja vähitellen siirtyy koolista akseliin ja sitten alkoi jumittaa uudelleen.Piti odottaa että jäähtyy,sitten uusi rupeama.
    Meni varmasti yli tunti vetäessä kun tuo akseli on melko pitkä.Että sikäli erikoisesti koneistettu kun ei oltu tehty ohennusta akselin keskiosalle laakereiden väliselle matkalle.Mutta hyvää kotimaista laatua muuten ja kunnon KOYO-laakerit ja laadukas akselitiiviste.Ei ollu Kiinan poikaset silloin vielä sorkkimassa ;)
    Mitat kirjoitettu niinkin erikoiseen paikkaan kuin huuleen;25x50x10 eli aika normikamaa luulen.

    Kiitoksia osallistujille mukanaolosta ja vinkeistä :)

    Tässä mallia; Sampo-Laakerin ulosvedin.

    [​IMG]
     
  14. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Kovin oli erilaiset osat tässä "pienokaisessa".
    Nytpähän sinäkin tiedät jos sun tarvii joskus availla :)
    Tuossa muuten hyvä räjäytyskuva tästä mallista-kukahan lie taiteillut ;)

    http://www.nettivaraosa.com/moottorikelkan-varaosat-ja-tarvikkeet/1506629
     
  15. Mckonen

    Mckonen Evinrude Bobcat/Terhi 10/Winha 60

    Vs: Winha

    Hieno ulosvedin ;D
    itse ostin mallia piiltema
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Irrotustyokalut-20352/
    Noilla saa laakerit, magneetot ym. vedeltyä kun hiukan mielikuvitusta käyttää.

    Vetolevystä piti hiukan hioa tavaraa pois että puri paremmin laakeriin jos oli ahtaasti mutta on meinaan pelastanut monet noitumiset.
     
  16. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Hitto vie,toihan on halpa setti.En enää edes muistanukkaan että juuri tuollasiahan ne oli laakerinulosvetimet ennenvanhaan(80-luvulla)-kun ei Kiinalaisia vielä ollut.Mutta oli pirun kalliita,en minä ainakaan nähny kun koulussa ja työpaikalla.Ei siis koskaan omassa pakissa.

    Ja ihan hyvin kestää harrastekäytössä useita vuosia noi Biltsun vehkeetkin kun ei laita liian tiukoille.Mutta äärirajoille toki joskus pitää mennä kun on pakko saade kampe kuntoon.
     
  17. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Olisi näköjään hieman väärän ikäinen mutta hieno yksisilmäinen kuomu tarjolla. Sopiiko tuo Winha 32:teen jossa alunperin 2 lamppua? Korkeampihan tuo on, mutta oliko niissä yksilamppuisten rungoissa eroa kaksilamppuiseen, eli selviäisikö vaan puskurin uudelleensuunnittelulla? Nythän puskuria ei edes ole joten siinä mielessä ihan sama.

    http://www.nettivaraosa.com/moottorikelkan-varaosat-ja-tarvikkeet/1560299
     
  18. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    Eikö sulla ole omassa kelkassa hieman suorempi takasivu kuomussa- vai näyttääkö se vaan viistommalta tuossa kuvassa tuo vanha malli? Tuohon voi olla vaikea vastata ellei ole kokeillut.Ehkä voisi kysäistä tärkeimpiä mittojakin myyjältä..

    Mattokin olis uutta vastaava varmaan,mutta eipä ole toisaalta kovin paljon halvempikaan..250 tarjoaisin max.
    Muista tingata heti kättelyssä,jos alat hieroa kauppoja pohojalaasen miehen kanssa ;)
     
  19. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: Winha

    Olen joskus asunut pohjanmaalla.. Tuossa kuomussa menee takasivu paljon alemmas. Mutta sitä en tiedä onko se kuitenkin saman levyinen, että saisi sopimaan jos tekisi samanlaisen puskurin ja muut kiinnikkeet kuin 31:ssä. Eli kelkan alakuomu painuisi melko syvälle tuohon kuomuun. Kuvista olen päätellyt että yksilamppuisessa se alakuomu on vain matala lätyskä takaosastaan, kuomu siis sen mukainen. Tuo minun kelkkahan on alunperin keulaosaltaan täysin sama mitä sinulla.
     
  20. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: Winha

    No sittenhän osaat tinkiä :)
    Olen hiukka väsynyt tän päivän jälkeen,ajattelemaan selkeästi.Mutta sen huomasin ainakin,että siinä kuvassa jossa se mies pitelee kalaa kädessään-on tosiaan olemattoman matala luiska se takaosa alakuomussa.Kyllä näyttäs siihen kelkkaan verraten olevan meijän pailakat ihan erilaisia..Olet varmaan katsellu moneen kertaan ne muutkin kuvat jo-joissa ei esiinny kaloja.
    Mutta aika sopu hinta on,kun on niin hienossa kunnossa.Varmasti polttelee senkin takia :)

    Muoks:lisäkysymys

    Mikäs vuosimalli sulla on se viimesin hankinta,johon kuomua etsit? -73?
    Mun kelkka pitäs olla muka -70 eräitten asiantuntijoiden mukaan-mutta kas kummaa kuomu ainakin on uudemman näköinen jotta liekö se siihen vain survaistu,jossain vaiheessa..
     

Suosittele tätä sivua