Neste 2T Super Racing, haju mikä jää vaatteisiin myös aika mieto, ehkä liiankin. Tulee vähän joku huuhteluaine mieleen. Tuossa ainoa ongelma on saatavuus, Riihimäen Nesteelle kannattaa soittaa kauppiaalle (Hannu) / [email protected] Hänellä oli tuota isosti varastossa ainakin viime talvena.
Oli ainakin vielä eilen SVH:lla kohtuu hintasta XPS:ää; 143,10€ 3 pönttöä rahteineen. Verkkokaupan 159€:n hinnasta sai vielä kassalla 10% pois.
Mitä kokemuksia muilla on öljystä Mobil Extra 2T? Tuohan on halvimpia ja yleisimmin saatavilla olevia 2t-öljyjä. Vähän semmoinen mopoöljy. Itse olen käyttänyt kohta jo 20 vuotta eikä pahaa sanaa. Ei käryä, miellyttävä "imelä" haju. Kannattaako edes kalliimpia kokeilla, jos omassa (ikivanhassa) laitteessa toimii? Toisilla tuntuu välillä olevan sellaisia palaneelta haisevia öljyjä. En tiedä ovatko kalliita tai halpoja öljyä. Tosin täytyy sanoa, että eipä oikeastaan ikinä tule kelkkailtua yli 15 asteen pakkasessa. Eli ehkä ei mitään erityisominaisuuksia tarvitakaan minun tapauksessa. Tässä näyttäisi jähmepiste olevan -33 C. Edit: Etiketin kääntölehden takana muuten lukee, että valmistettu Ruotsissa. Tuo lienee plussaa. Tai ei ainakaan ole miinus.
Vaikka se jähmepiste onkin -33 ei se estä olemasta sitä hirveää jankkia jo ennen sitä. En itse ajaisi tuolla millään talvivehkeellä. Mobili tekee talviversiotakin. Oisko se -42 vertailun vuoksi. Ja XPS jonkun -52.
Toki. Jähmepiste on jähmepiste eikä pienin suositeltu käyttölämpötila. Mobil itse kyllä toteaa, että täyttää "moottoripyörien, -kelkkojen ja - sahojen voitelulle asetetut tiukat suorituskykyvaatimukset" vaikka heillä talviversiokin on.
Sanoit että sinulla on ikivanha laite joten ei ehkä osu, mutta ei tuossa ole luokituksiakaan uudempiin moottorikelkkoihin. BRP haluaa JASO FD. Paras on ISO-L-EGD. Mobilin talviversiossa nuokin on.
Meillä rene 600 sdi -06. Ajettu yli 40000km. Käytetty vain tuota öljyä. Ei moottorissa mitään ongelmia. Männät vaihdettu aina 15000 välein,varmuuden vuoksi. Vaihdon yhteydessä todettu vanhat männät ehjiksi. Kelkka edelleen käytössä.
Tuota Extra 2T käytin piikkisessä aikanaan, olin tyytyväinen. Seosbensalla ajellessahan tuolla jähmepisteellä ei ole juurikaan väliä…
Laite on 90-luvun lopun Ski-Doo. Tässä Mobilin "kesäversiossakin" on muuten JASO FD ja ISO-L-EGD. Tai ainakin purkissa niin lukee. Sivuilla tosin lukee JASO FC mutta ei ISO. Ehkä uskon purkkia. Purkissa tosin ei puhuta kelkoista. Vain sivuilla. Onpa epämääräistä.
Itse en nyt tuota vielä ikivanhaksi luokittelis... Mutta onkos se nyt tuoreöljyvoitelulla vai seosöljyllä? Alunperin varmaan jo tuoreöljyllä, mutta ei olis eka, eikä varmasti viimeinenkään, josta tuoreöljyvoitelu olis poistettu käytöstä. Tuoreöljyjärjestelmään itse ainakin laittaisin matalammalla jähmepisteellä olevaa öljyä, seosvoitelussa jähmepisteellä ei oo suurta merkitystä.
Tuoreöljyvoitelulla on. Ei ole poistettu käytöstä. Kelkka on noin 25 vuotta vanha. Kyllä 2000-luvun taitteessa olisin kutsunut samanikäistä eli 1970-luvun laitetta ikivanhaksi. Onkohan niin, että vuodet vaan menee nopeammin kuin haluaisi?
Niin noh jokainen tyylillään. Omaa lynxiä sanoisin vanhaksi, mutta en ikivanhaksi ja se on sentäs vuosimallia 88... Se, jolla tuli aikana ajettu ekat kilometrit, alkais nykyään olemaan omissa luokituksessa ikivanha ja se oli sentäs jostain 70-luvun puolivälin paikkeilta. Mutta se siitä. Jokainen luokittelee niinkuin haluaa
Eikö ne saa niitä nettisivujaan päivitettyä. Yritin panna palautetta netitse muttei onnistunut. Kyllä se purkissa on ollut jo monta vuotta EGD. Oli joskus EGC mutta siitä on jo parikymmentä vuotta kun niitä purkkeja kotiin kantelin.
Ei mun tartte poikotoira kun suurin osa muista tekee sen mun puolestani! Eikä mulla ole tuolle tuotteelle käyttöäkään omassa kalustossa. Lisäksi vielä poltellaan vanhoja varastoja pois, on purkkeja kertynyt nurkkiin…
Tankkia ku tyhjentelin Lynxistä pesua ja uusia letkuja varten niin kaadoin seosbensat kahvinsuodattimen läpi. Motul Snowpower jäi ikäänkuin sellasta hopeaista kimaltavaa hilettä siihen kahvinsuodattimeen. Joku lisäaine ehkä. Suodatin värjäytyi myös hopeaksi.