Kelkkareitit aloittelijalle

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä MPA_, 4/10/11.

  1. MPA_

    MPA_ Member

    Tarkotus ois talvella lähtee pohjoseen kokeilemaaan kelkkailua ja haluisin ajella jonkun pidemmän reitin sekä olla reissussa hiukan pidempään. Ajankohdalla ei väliä kunhan olis sellanen vuodenaika et lunta vielä olis. ;D Minneköhän päin olis järkevä suunnata? A-kortin sain tossa pari viikkoa sitte, joten ajokokemusta vain pyöristä. Seuraa pitäis kyllä myöski saada mukaan, koska ittellä ei mitään ymmärrystä teknisestä puolesta jos jotain nyt sattuis matkalla, mutta ilmeisesti siitä sitte viestiä tonne toiselle osastolle.
     
  2. znood

    znood Guest

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Levi,Ylläs,Muonio akselilla on ainakin viihdytty. Merkinnät on hyvät ja porukkaa liikkeellä yleensä.

    Päiväreittejähän löytyy vaikka mitä, mutta hyviä on esim käydä kilpisjärvellä yöpyen tai esim pallastunturin kierros. Näitä löytyy kyseisten paikkojen aiheista paljon lisää.
     
  3. Tuha

    Tuha Vanhan liiton Lynx

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Jos ei omaa kelkkaa löydy vielä niin vuokraat kelkan jostain kelkkavuokraamosta, yleensä huollettuja ja luotettavia pelejä joita ei pitäisi joutua tuolla kairassa korjailemaan. Tosin saattaa tulla kalliiksi jos pitkä reissu heti aluksi suunnitteilla vuokrakelkalla.

    Mutta jos oma kelkka löytyy tai jostain saa lainaan, niin porukka vaan kasaan kavereiden kanssa ja kelkkailemaan, niin ei tule orpo olo, jos remonttia joutuu kaukana asutuksesta tekemään.

    Ja Levin suuntaa nyt ainakin voin suositella.
     
  4. MPA_

    MPA_ Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Kiitti vastauksista. Ei oo omaa kelkkaa kun pyöränki ostin vast pari viikkoa sitten ja kaveriporukas on vähä se ongelma et oon melkeinpä se ainoo taulapää joka lähtee tekee kaikkee älytöntä. Mun touhut ei yleensä saa noit naispuoleisia kavereita innostumaan.
     
  5. bavo

    bavo Sidewinder 137" -18

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Levile vois antaa äänen tässä kohtaa. Löytyy paljon helppoja reittejä opetella ajamista ja reitit on hyvin merkattu.

    Majoitusta on tarjolla kaiken tasoista.

    Hyväkuntoisia kelkkoja joka makuun vuokraa esim. immelkartano, eli siinä Levin nesteellä. Ja ajoseuraa varmaan löytyy kun huutelee vähän lähempänä.
     
  6. joutzi

    joutzi Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Mie voisin suositella Saariselkä-Ivalo akselia, sieltä pääsee ihan kivasti ajeleen joka suuntaan. Reitit on ihan hyvässä kunnossa ja voisin aatella et vähän vähemmän turistia liikenteessä. Tästä en ole varma kun ei ole kaikkien muiden hiihtokeskusten tilanteesta varmaa tietoa. Mökkejä ja muuta asutusta löytyy hyvin siitä.
     
  7. Tommi.K

    Tommi.K Mxz 700 -01 146" Räpöstys

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Suosittelen Kuusamo-Ruka reittejä lämpimästi, reitit hyvässä kunnossa ja reittikone menee säännöllisesti. Kuusamon ja Rukan alueelta saatavilla hyviä majoituspaikkoja/vuokramökkejä Kuusamo-Rukan alue on pullollaan. Kuusamossa muutamia hyviä kelkkavuokraamoita mikäli ei omaa kelkkaa ole, itse suosittelen kelkkavuokraajaa (Tarmo Määttä) Kuusamon alueelta, kyseiseltä yrittäjältä saatavilla miltein tuliterää Ski-Doon ja Lynxin kalustoa pätkästä pitkään telamittaan. Kuusamoon vaan, täältä ainaski ite joutasin messiin jos ajokaverin puute iskee :D
     
  8. znood

    znood Guest

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Ja jos suunnittelet ekaa kelkkareissua, niin tee se keväällä ! esim viikot 12-15 on huippukelejä yleensä. Aurinkoista, lämmintä ja reitit löytyy hyvin !
     
  9. Tommi.K

    Tommi.K Mxz 700 -01 146" Räpöstys

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Veit sanat suustani ZNOOD!!! ;)
     
  10. MPA_

    MPA_ Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Kevättä mulle on suositeltu lähtöajankohdaks muuallakin. Ja tollaset reitit joissa vähemmän olis turisteja kuulostavat houkuttelevemmilta. Ehkä vähä epäsosiaalinen, mut en jaksa katella hirveetä ihmismäärä kun muutenki nauttii enemmän paikoista, jotka on keskellä ei mitään.
     
  11. znood

    znood Guest

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Jos meinaat aloittaa kelkkailun niin eikös se nyt ole vaan parempi pysyä niissä turistirinksoissa pari ekaa päivää ainakin :)

    Ei sielä ny ikinä porukkaa ruuhkaks saakka oo ja itse saa samoilla ihan tarpeeks kun vuokraa kelkan eikä mee minneen safarille...
     
  12. Apero

    Apero Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    safarikin voi olla hyvä vaihtoehto, jos saa porukkaa kasaan ja hyvän vetäjän. Silloin saa vähän vinkkejä siihen ajamiseen ja kun opas tuntee maastot niin ei tartte keskittyä suunnistamiseen. Hyvä safariopas on myös tottunut ajamaan eritasoisten kuskien kanssa, joten vauhtia saadaan passattua nopeammaksi, kun taidot kehittyy (jopa sen safarin aikana), niin että kaikilla on mukavaa. SAmalla mukana on tietotaitoa ongelmanratkaisuun, jos jotain yllättävää sattuu.
    Itse en ole mikään pro -kelkkailija, mutta jonkun verran lenkkejä heittäneenä olen päässyt nauttimaan myös safarista, eli pieni porukka ja hyvä vetäjä, niin kyllä niistäkin vauhdikkaan retken saa. Eli safarilla on sellainen yleistys että ne on aina niitä touringkelkoilla ajettavia 30henk. jonossa 30km/h eteneviä matoja, joissa 10min välein kiskotaan jotain puskasta, on se varmaan sitäkin, mutta olen käynyt "safarilla", jossa ajettiin 185km melko reippaasti yhden päivän aikana (rajotuksia noudattaen... ;)), eikä matoajosta ollut tietoakaan...
    Itse voisin heittää vaihtoehtona myös tuon Tahkon ympäristön, siellä on hyviä/ hyväkuntoisia reittejä, majoitusta/ muuta elämää ja erilaista kalustoa, sekä muutama asiansa osaava safarin vetäjä.
    Riippuen mistä päin liikut, että kuinka kauas kannattaa lähteä, toki Lapissa on paljon hyvää, mutta ei sinne ole aina pakko mennä, jos itse lähtee etelästä liikkeelle (mielummin käyttää ajoaikaan kelkalla, kuin autossa ;))
     
  13. Heimo Paila

    Heimo Paila Summit X -17

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Tuluppion Tiskoon vain ;)
     
  14. MPA_

    MPA_ Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    ^^^ tollanen safari oiski jo mun mieleen. ei mua voi laittaa ajelee 30 km/h jossain jonossa. itteni tuntien menis nanosekunnissa hermot tollaseen mummelivauhtiin kun muutenki haluu aina mennä, ja kovaa, vaikka pää edellä puuta päin. ;D
     
  15. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Leville vaan kevättalvella. Siellä on tasaista ja helppoa baanaa satoja kilometrejä, eikä tarvitse kuin 10 km mennä siitä hiihtokeskukselta syrjempään, niin kummasti harvenee vastaantulijat. Ja kaveri toisella kelkalla mukaan ehdottomasti jos pidempää lenkkiä meinaat ajaa. Voi orpo olo tulla kairassa jos yksin kelkan hulautat reitiltä tankoa myöten umpihankeen, eikä ole kokemusta ;)
     
  16. Grolsch

    Grolsch Polle

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Kokeiltu on ja ei ollut hauskaa, eli kaveri mukaan ehdottomasti jos kairaan lähtee ajelee.
     
  17. MPA_

    MPA_ Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Seuraavaks ilmeiseti pitää laittaa paritusilmotus kerran sinkku oon? ;D
     
  18. Apero

    Apero Well-Known Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Kai sinne joku uljas ritari ilmestyy, kun ajan ja paikan ilmoitat ;)... (tai vaikka useampi)
     
  19. MPA_

    MPA_ Member

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    ^ Eli joudun itte heittäytymään supernaiseks ja kiskomaan kelkan hangesta. ;D
     
  20. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Kelkkareitit aloittelijalle

    Nyt pittää vähän suositella tätä koillislapin aluettaki, Kemijärvi-Salla alueella on tosissaan rauhallista ja reititki on yleensä viimeistään helmikuusta alkaen lanattua pätkää. Vähän kaposempaa mitä Ylläs-Levi alueella eikä läheskään niin paljon naamattoman isoja jänkiä, eli reitit on mukavan vaihtelevia. Vauhtiki pysyy vähän alhasempana eikä tuu kaahotettua pitkillä suorilla. Päiväreissuina voi tehä monenlaista pätkää ja jos haluaa joku päivä käyä vähän pienemmilla reiteillä niin senku suunnistaa kohti Savukoskea, sielä ei taieta ees tietää sanaa tamppari tai lana... ;D Umpishommiaki pääsee ihan luvallisesti kokeileen mutta kannattaa olla yhteyksissä vaikka meikäläiseen ettei mee maastoliikennelain rikkomiseksi. ;)
     

Suosittele tätä sivua