kypärä?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä noppeepentti, 17/11/06.

  1. Kortelaine

    Kortelaine Lynx BD 3700 Shorty -22

    Vs: kypärä?

    Täälä kans 509 setillä mennään ja eipä ole parempaa itelle sattunu vastaan :)
     
  2. Vaaranvalloittaja

    Vaaranvalloittaja ACME co. racing

    Vs: kypärä?

    Ja mulla taasen jäätyy. Jotenki lasit jää nii hentosesti painamaan tuolta silmän ja korvan välistä. Sais jotenki kovemmasti painamaan tuolta nii ois hyvä. Ja miten teillä on ollu nuo nokkasuojat paikollaan? Onko ollu yhtäaikaa molemmat? Ja miten pidätte tuota kypärän mukana kulkevaa, Eli miten lasien sisällä kiertää ilma?
     
  3. Joonas-setä

    Joonas-setä Active Member

    Vs: kypärä?

    Itse ostin kelkkailukypäräksi shark vancoren, ajatukena oli että kyseistä pottaa voisi kesällä käyttää moottoripyöräillessäkin.
    Noiden muutaman testilenkin aikana mitä kelkka on toiminut tuli todistettua ettei tuo välttämättä olekkaan aivan soveltuva talviurheiluun.

    Kypärä on todella hankala laittaa päähän irtoilevien poskipehmusteiden takia, leuka jää leukasuojan alapuolelle ja tuulee nin perhanasti lasien ja kypärän välistä, en siis ehkä suosittele kyseistä tuotetta talvikäyttöön.
     
  4. suomi

    suomi Active Member

    Vs: kypärä?

    Mitkä lasit ois hyvät aviator 2.2 kypärään, kun on isompi aukko kun 2.1 ja ei itellä samat lasit meinaa istua.? :-\
     
  5. Eewokki

    Eewokki Member

    Vs: kypärä?

    Mulla on Oakleyn Mayhemit ja omasta mielestä ainakin käy hyvin M-koon 2.2 Aviaattoriin, kannattaa käydä kypärän kanssa jossain liikkeessä testailemassa kun pitää niiden vielä istua naamaankin..
     
  6. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    En jaksa/ kerkeä alkaa lukeen yli 120 sivua... Muutaman ekan sivun perusteella kuitenkin porukka näyttäisi suosivan enempi ns. crossi-mallin kypäriä. Itsellä ollut joskus crossikypärä, nykyään umpikypä, eli onkos se nyt sitten ns. modulaari... Jokatapauksessa kuitenkin itse tykänny enempi umpimallin kypäristä. Nyt olisi aikomuksena alkaa tuota kypäräpuolta sitten uusimaan. Lompakko vaan ei sallisi kovin hirveitä sijoittaa moiseen. Toisekseen ajelut tällä hetkellä lähinnä mökin ympäristössä 250:sellä lynxillä tasaisella järven jäällä/ umpisella metsässä kurvailua. Kelkka siis sen verta mopo, ettei sillä nyt ihan hirveää vauhtia voi mihinkään edes törmätä ja niitä muita kelkkailijoita nyt ei niin hirveän usein sillä seudulla vastaan ajele, ainakaan mettikössä, järven jäällä taas ne näkee kaukaa ja pystyy väistämäänkin tarvittaessa aika kaukaa.

    Mutta juu, siis itse kysymykseen:
    Kellään kokemusta kelkka-käytössä KBC-umpikypäristä? MC-Scatterilla näky olevan ihan kohtuuhinnalla VR-1 "Turbine"-mallia. http://www.mc-scatter.com/ajovarusteet-kyparat-turbine-p-20214.html

    Juu, varmasti joku halppiskin menisi omassa käytössä, mutta taas toisaalta en nyt niin innostunut ole ostaan jotain muutaman kympin muovipottaakaan. Ja kuitenkin kun tässä pikuhiljaa säästelemässä paremmin reiteillekkin sopivaan kamppeeseen, niin ei sitten tarvis olla heti kypärää vaihtamassa...
     
  7. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Vs: kypärä?

    www.fc-moto.de saa Araita VX-Pro 3 250e ja Shoei VFX-W 320e. Ei siinä paljoa enää kannata mitään halppismerkkejä ostaa joiden hinnat on tuplattu monsteri-grafiikoilla ;D
     
  8. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    Kannattaa katsella kuitenkin tuplavisiirillä oleva talvi käyttöön. Tahtoovat huurtua herkkään kesäkäyttöön tarkoitetut visiirit ja näin ollen sen visiirin käyttö ja hyöty umpikypärästä mennä hukkaan.
     
  9. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    Ihan mietteenä... vaikka tuossa mainitset jotta ajelet 250:llä lynxilla.. Kyllä tuokin jo kohtuullista vauhtia kulkee. Siten, jos juokset niin lujaa kuin ikinä pääset seinää tms päin... niin kyllä siinä asianmukainen kypärä on paikallaan. Mikäli umpikypärää miettii niin tuplavisiirillä oleva sen täytyisi olla kuten edellä jo mainittiinkin. Juuri tuo huurtuminen on se pointti. Itse käytän väliin jopa perus turistikypärää jossa isoooo visiiri. Varsinkin kun reittejä avaullut, ensi jälkiä puhkonut tai risukkoa omalta junnulta hakannut niin semmosessa tuon tyyppinen on omiaan. Hiljakseen ajaessa mettässä on voinu pitää vaikka visiiriä auki ja lujempaa ajaessa siten että visiirin alareuna on juuri korkeudella jolloin ajoviima vie hengitysilman mennessään. Crossikypärät ei ole kalliita ja niihin kun ostaa oikean tyyppisen suojalasin niin otaksun jotta täyttää vaatimuksesi ja pääset nauttimaan kruisailusta.

    Postauksesi viimeinen lause oikeastaan määrittelee jo tason millainen kypäräsi, yhdistelmän, tulisi olemaan. Elikkä kohtuullista "keskiluokkaa" jolla pärjää useamman vuoden.
     
  10. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    Kun edelleen se lompakon paksuus vaan tahtoo sanoa siitä, ettei sitä rahaa ihan tuosta vaan pistetä 250€ tai jopa ylikkin yhteen kypärään. Olkoonkin sitten, että moisella rahalla voisi Arain tmv. saahakkin. Toisekseen ei tuo KBC nyt mielestäni millään hirmu-grafiikoilla ollu, pikemminki aika hillitty. Ja lähtöhintakin näkyy yli 200€ olevan, joten tältä pohjalta en nyt ihan yhdy ed. esitettyyn näkemykseen, että halppis-kypärä olisi.

    Tuo visiirihomma tässä mietitytti itseäkin, useimpiin kuitenkin löytyy useampia visiirivaihtoehtoja. Eikä sen vaihtokaan tiemmä mitään rakettitiedettä mahda olla, ainakin kahdesta aeimmasta umpikypärästäni visiirin on saanut helposti vaihdettua. En vaan kovin kauaa vielä kerennyt tutkimaan, että minkälaisia visiirivaihtoehtoja KBC tarjoaa. Tottakain tämä visiiriasia on sellainen joka painaa vaa-assa, ajattelimpa vaan, että tuohon KBC:hen olisi myös kelkkakäyttöön sopivaa visiiriä saanut. Pitää kuitenkin vielä selvitellä tätä asiaa ennen kuin mitään hommataan. Mielluiten kuitenkin jonkinlaisen umpikypärän hommaisin, kuin crossi- tai ed. mainitun turisti-mallin kypärän. Ja yhtälaillahan sitä voi umpikypärästä pitää visiiriä hiljaisessa ajossa auki. Tai ainakin itse oon monestikkin pitänyt varsinkin lauhemmilla keleillä. Niin ja kai nämäkin tietenkin on tietyssä määrin maku-asioita myös kypärissä, "joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä, joku molemmista...", jos ymmärrätte vertauksen. Tosiaan itse en oo kosaan oikein ollut innostunut noista crossi-kypäristä.

    Yleensä oon kyllä pyrkinyt väistämään seiniä, niin juostessa, kuin kelkkailessakin, samoin kuin puita tms. esteitä. ;)

    Mutta juu, pitää jatkaa ehdokkaiden kartoittamista ennen kuin alkaa hommaamaan mitään.

    Edit: Mistäs sen muuten tietää mikä umpikypärä on varustettu tuplavisiirillä ja mikä "perus-visiirillä"? Meinaan siis, jos asiasta ei missään mitään mainintaa ja/ tai kypärää ei erikseen ole listattuna johonkin tiettyyn kategoriaan kuten kelkka- tai moottoripyöräkypäriin... Myyjälle kysymystäKÖ?
     
  11. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    Tuli vaaan sellaista tässä mieleen, että ihan oikeasti olisi hauska joskus päästä lukemaan jotain puolueetonta testiä, jossa olisi vertailtuna ns. parempina kypärämerkkeinä pidettyjä Araita, Shoeita jms. hieman halvempiin kilpailijoihin. Enkä nyt siis meinaa niillä halvemmilla mitään muovipottia, vaan ihan kuitukypäriä (ja mahdollisia komposiitteja tietenki myös) halvemmilta merkeitä. Kalliimpien kypärämerkkien nykyvalikoimista kait nykyään turha edes muovista tehtyjä etsiäkkään. Lähinnä siis sitä ajan takaa, että onko ne kalliit kypärät oikeasti niin saakutin paljon parempia, että niitä oikeasti kannattaisi edes harkita, jos lompakko sallisi. Siis suojaavatko oikeasti todellakin mukamas niiiiiin paljon paremmin..

    En nyt kuitenkaan kiellä sitäkään, etteikö tässä hieman pihiyskin vaivaisi... ;)
     
  12. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    Kävin päivällä sovittelemassa muutamia kypäriä. Umpikypäristä paikkakunnalta löytyi HJC:tä ja Lazeria siihen hintaluokkaan, jota ajatelin. Kumpikaan ei kuitenkaan oikein hyvän tuntoinen ollut päähän. Lazerin tosin saattaa unohtaa jo mahdollisesti senkin vuoksi, etten ainakaan vielä ole nähnyt missään myytävän edullisimpiin Lazer-malleihin tuplavisiiriä. Mutta tuli myös sovitettua muutamaa crossi-kypärääkin, Airoh oli ihan OK. tuntuinen päässä. Ja sitten oli toinen merkki, joka tosin ei jäänyt jostain syystä mieleen, kuitenkin aikalailla samantuntuinen päässä, kuin Airoh, tiukempi kuitenkin poskien kohdalta, joka tosin tässä positiivista. Airoh kuitenkin vakio-poskipaloilla tasaisen "väljä", ei nyt kuitenkaan sentään silti selkeästi liian kookas. Esittelemässä ollut myyjä kuitenkin meinotteli, että paksumpiakin poskipaloja voisi ko. Airoh-malliin saada.

    Näiden kokeilujen perusteella kuitenkin voi olla, että päädyn loppujen lopuksi kuitenkin sittenkin Crossikypärään. edullisemman pään lasien kanssa kuitenkin vielä jotenkin näyttäisi pysyvän asettamani budjetin rajoissa moinenkin setti. Vallankin kun itse kypärä ei nyt kovin kallis olisi. Sopivuus omaan päähän kuitenkin loppupeleissä aika olennainen asia jo mukavuudenkin kannalta.
     
  13. spetke

    spetke Active Member

    Vs: kypärä?

    Mulle tuli tällainen LS2 vuoden vaihteessa -> http://www.kyparakeskus.fi/LS2/ls2-mx-456-valkoinen-.html Onko muilla kokemuksia??
    Itellä aina ongelmana ollu kypärän löytäminen kun mikään ei oikein istu kunnolla, mut tää on kyllä todella mukavan tuntuinen paketti, eikä paina mistään. Tuon pumppusysteemin toimivuudesta en tiijä sanoa kummemmin talvipakkasella, ei oo tarvinnu pumppailla... Pyöräpuolella ajanu viimeset viisi vuotta Arain Viperillä joka istuu kanssa ku naulattu.
     
  14. rupsu

    rupsu GLS 3500 FC, G-type 670x BigPipe, -21 Enduro 3500

    Vs: kypärä?

    Pitkästä aikaa hommasin lumikulkineen ja aloittelin tämänvuotiset ajelut mopokypärälläni Scubertin C3 Prolla.

    Ei toimi ko. kypärä vaikka on pinlock ja mainostavat huurtumattomana. Ei siis talvikäyttöön.

    Viime viikolla sain uuden kyrpärän: FXR Torque X Core. Ko. kypärässä sähkövisiiri ja kiinteä lippa.

    Jotenkin olen mieltynyt umpikypäriin ja umpiluupäisyyteni johdosta jälleen kerran sitten sellaisen taas hommasin.

    Koitan saada kelkasta ryöstettyä virtaa visiirille niin pääsen testaamaan sitten sitä...laitan kommenttia miten toimii.

    Ihme juttu mutta tuo FXR on painavampi kuin mainitsemani Schubert?

    "rupsu"
     
  15. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Vs: kypärä?

    Ei se hinta tosiaan määrittele sitä onko kyseessä halppis-kypärä vai ei. Jos kypärän ovh on Suomessa 200 niin maailmalla sitä todennäköisesti myydään 100-150 eurolla.

    Arai ja Shoei on niitä harvoja jotka tekee omat kypäränsä kuorineen alusta loppuun. 509, FXR jne. ostaa kypäränsä muilta valmistajilta jotka sitten tehdään omilla lisäkkeillä, kuten erinnäköisellä leukasuojalla ja lipalla ja omilla grafiikoilla, samassa sitten kumma kyllä hinta tuplaantuu bulkki-valmistajaan verrattuna.

    Vaikka ulospäin ei mitään näykkään, on nuo päävammat aina vakava asia.
    http://www.theguardian.com/sport/2016/feb/10/concussion-questions-haunt-bmx-riders-after-dave-mirras-death
     
  16. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Vs: kypärä?

    Driver: Tuli jo hommattua Airoh Runner-"crossi"kypärä, pidä sitä sitten vaikka halppiksena tai ihan minä vaan. Lähtöhinnaltaan kuitenkin alle sen 200€ ja poistomallina jäi just alle 100€..

    Edit: Ja eikös ne monsteri-grafiikatkin jollain tapaa pitäny oleman merkki "halppiksesta"? Noh tuossa Airohissa ainakin omaan silmään paljon rajummat grafiikat kuin aiemmin miettimässäni KBC:ssä... ;)
     
  17. Elisa

    Elisa Administrator

    Vs: kypärä?

    509 Altitudella ajavilta kaipailisin kommenttia. Muutaman edellisen sivun perusteella kokemukset on ilmeisesti olleet ihan positiivisia? Kypärä on kai suunniteltu erityisesti 509:n omille laseille sopivaksi, mutta oletteko kokeilleet, miten muut lasit istuu? Scott Hustleista jos olisi kokemusta, niin vielä parempi. Mitenhän koot verrattuna esimerkiksi Airohiin? Hyvin palvellut Airoh Stelt Easy on sopiva koossa M ja esimerkiksi Scottin kypäristä päähän passaa paremmin S-koko.

    Onko Airohin Twist-mallia kenelläkään käytössä? Toisen Airohin jälkeen tuntuisi turvalliselta valinnalta, mutta noista väreistä en oo ihan varma.. Terminaattorit ja Aviaattorit menee sitten suotta hinnakkaiksi minun makuun.

    Ja vielä jos joku osaa kommentoida kokoja Airoh vs. FXR, niin saataisiin vielä yksi vaihtoehto päätöstä sekoittamaan ;D
     
  18. Topit98

    Topit98 Member

    Vs: kypärä?

    Itellä on 509 altitude ja oon kyllä ollu tyytyväinen. Omasta mielestä ainaki ne 509 lasit sopii parhaiten. Scotin lasitkin käy ihan hyvin.
     
  19. Bestservice

    Bestservice X-trim

    Vs: kypärä?

    Samoin minä ei oo huurtumisongelmia -30 pakkasessakaan.
    Ainut miinus on se että kypärä on aika painava.
     
  20. Sibi84

    Sibi84 Member

    Vs: kypärä?

    Käytättekö 509 kypärässä mukana tullutta breathboxia ja onko se teillä lasien alareunan päälle vedettynä? Itsellä 509 Aviator lasit huurtuvat ulkopuolelta tuolla kokoonpanolla. Lasien irroitettava nenäsuoja ei oikein mahdu olemaan kiinni laseissa.

    Edit. Myös sisäpuolelta huurtuu ja pahasti kovemmilla pakkasilla.
     

Suosittele tätä sivua