Mono-alusta

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä kk-sports, 19/3/12.

  1. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Noniin kaikki mono-alustaisten yamahan omistajat ja aiheeseen perehtyneet. Jos joku osaisi kertoa hieman esim: historiikkiä, säätö/shimmaus vinkkejä, korjausniksejä, ym. Kaikki parannusehdotukset kiinnostaisi kovasti. olen ajanut 3-talvea 06 mallisella Vectorilla ja ensikesänä olis tarkotus hieman tutustua/säädellä alustaa.

    Heti ostettuani kelkan huollatin alustan täysin ja etupään iskunvaimentimista lisättiin hieman jäykkyyttä ilmeisesti öljyreikiä tukkimalla..? Tulos oli erittäin toimiva ja ominaisuudet paranivat melkoisesti. Samaa ei voinut sanoa telaston iskunvaimentajasta johon kanssa lisättiin puristusvaimennuta liikeradan loppupäähän. Juuri ja juuri siedettäväksi sen sai kun ruuvvaili pikasäätönumikasta äärimmilleen ja jousen esijännityksen myös..!

    No sitten se paljonpuhuttu kestävyys. Ajeluni ei mielestäni ole sika paukutusta vaan olen pyrkinyt ajamaan niinsanotusti mukavuusrajalla, kuitenkin sporttisesti. Etuiskunvaimentajat kestivät hyvin toistatuhatta kilometriä eikä edelleenkään 1500 kohdalla ole aivan loppu. Sen sijaan telastoniskunvaimennus toimi hyvin 700km ja 1000 edes jotenkin. Onko tosiaan näin että 1000km välein on vakio-iskunvaimentajat huollettava..? :eek:

    Tähän loppuun voisi todeta että muutoin kelkka on ainakin tähän 6000km saakka toiminut moitteetta ja ollut todella rahansa arvoinen peli ns sport-touer:ksi. Jos nyt jollain lukijalla on sattunut jäämään ylimääräiseksi ks laitteeseen parempaa iskari settiä tai telaston iskaria niin kohtuuhinnalla siitä voisi syntyä kaupat.
     
  2. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Vs: Mono-alusta

    Kyllä se vakio gyp monoiskari vaatii 1000km välein huoltoa. Itsellä oli siihen jäykempi jousi... auttoi jonkin verran. ( nyt alla VP säädettävä) Se kolokatus johtuu siitä rajoitintangon hakkaamisesta... sen pituuden säätämisellä pääsee kolkatuksesta, mutta muut ominaisuudet muuttuu.
    Multa löytyy se vakio gyp kaikkineen hilppeineen, säätönamikoineen, osta pois, niin vaihtaa iskaria tarpeen mukaan. Siinä on se jäykempi jousi paikoilla.


    Mr Cool
     
  3. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mono-alusta

    Sähkö-öhlins ja huolet haihtuu ;D simmaajasuositus löytyy minun viesteistä ;) Toisaalta 5min homma purkaa pois alustasta ja takaisin
     
  4. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Vs: Mono-alusta

    Mitäköhän jäykkyyttä sulla oleva jousi edustaa ja mikä on vakio..? Oman opiskeluni ja kokeiluni pohjalta sanoisin että vakiojousi ei nyt ole se suurin ongelma, iskunvaimentimien tulisi tehdä se työ. Jousen tarkoitus on oman oppimani mukaan enimmäkseen pitää yllä korkeutta. toki jäykällä jousella saadaan kantavuutta mutta taas joutuisi eritavalla shimmailemaan varsinkin paluupuolta, miten käy herkkyyden..? On varmasti totta ettei alkuperäis KYB:stä edes saa parasta mahdollista, eikä se ole nyt varsinaisesti tarkoituskaan, kaikki parannusehdotukset silti luetaan ;D
     
  5. wasted years sleds.

    wasted years sleds. Well-Known Member

    Vs: Mono-alusta

    Öhlins kauppiaan juttusille:)
     
  6. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Vs: Mono-alusta

    Taitaa joutua enemmistö suosituksesta niin tekemään. :-\ Onkohan kellään, mielestään onnistuneita shimmejä vakio KYB-iskariin..? Sitten toinen kysymys : Onkohan alustaa mitaan suositeltavempia puslia ja holkkeja kuin nuo alkuperäiset muovi ja nylon puslat. ::)
     
  7. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mono-alusta

    Mulla oli ja kaverilla on edelleen onnistunut simmaus kybbiläisessä.
     
  8. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Vs: Mono-alusta

    Haluisittekos jakaa tietoutta muillekkin, mono-alustaisten omistajille..? ::) Arvoja, shimmilevyt, öljymerkki/laatu, kenellä shimmatut..ym ym. Perus ongelmana ainakin itselläni on ollut se että alkumatkan alusta kantaa hyvin mutta iskarin lämmetessä ominaisuudet heikkenee ratkaisevasti(varsinkin pahemmassa patikossa)..! :-\ Suurimmassa osassa vakio-iskareita on varmaan sama juttu, mutta mielestäni korostuu juuri Mono-alustassa.
     
  9. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mono-alusta

    Itse en noita arvoja tiedä käytän iskarit tuossa mularin pekalla, tuohon lämpenemiseen on se öhlins paras lääke mutta itte pystyin vetämään pitkiä siivuja kybbiläisellä vanhanliiton öhlins öljyllä, tuolla kyseisellä öljyllä simmaus tuntui todella jämylle verrattuna niihin luiruihin mitä nykyään tarjoaavat mutta kuitenkin viimeinen simmaus oli sellainen että ois voinut vaikka puun kylkeen pamauttaa ja silti tuli nätti pikku pohjaus ;D säätöruuvilla sai kuitenkin sopivasti mukavuutta. Jos jossain näet esim 1000€ öhlins+säätöpalikka osta heti toki nykyään tuon kyseisen iskarihuoltajan toimesta siihen saa ihan käsiklikkerin öhlinsiltä.
    Toinen mahdollisuus että osta toinen kybbiläinen jostain 50€:llä ja eikun testaamaan 5min homma ottaa pois ja kasasta, mulla (86kg) piti olla muistaakseni jousen säätö toisessa lukitusurassa ja puolivälin tienoilla se itse normisäätö, monon minun mielestä pitää kuitenkin kantaa matkustajansa kohtuudella että voi pommittaa.
     
  10. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Vs: Mono-alusta

    Heh. heh... Se kybbiläinen maksaa marmoritiskillä hilppeineen 1600:-.. Ostan kaikki 50:- kybit pois kuleksimasta.
    Tiittanen teki 8kpl WP iskareita monoon, ne 7 muuta pyörii jossain...

    Mr Cool
     
  11. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Vs: Mono-alusta

    Hmm..tota öhlins öljyä vois toki kokeilla..! Mulla ei sinänänsä iskari-öljyistä ole mitään kokemusta, kun nähny kannussa... :-[..Niitäkin varmaan monenlaisia..? kuullu jopa huhua että jossain ovat käyttäneen lentokone hydrauli-öljyä..:D Mitä tarkotat muuten vanhan liiton öljyllä..? Onko niitäkin nyt sitten monenlaisia.? Kaikki tieto mikä liittyy näihin öljyihin, mäntiin, shimmauslevyihin, ym ym. Olisin varsin kiitollinen..! ;) Painosta sen verran että samoilla nurkila liikutaan...!
     
  12. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mono-alusta

    Onhan nuita kyläpojilla ja markkinoilla 50€:llä pyörinyt ja välistä joutunut 100€ maksamaan ja eihän tuo paha hinta jos koko mono-alustan saa "varaosina" 300-400€. Yhdenkin 50€ pumpun tällä hetkellä tiedän mutta kun ei kesän suunnitelmia vielä tiedä...
    Öljyistä voit kk-sports jutella tuo edellämainitun iskarisepän kanssa itte oon sen verran perehtynyt että olen istunut 20l pöntön päällä =)
     
  13. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Vs: Mono-alusta

    ;D ;D

    Mr Cool
     
  14. Miksal

    Miksal Well-Known Member

    Vs: Mono-alusta

    VK-motor shimmitti edesmenneen vectorin alustan kybin hyvin, sai ajella perse penkissä mukavuus painotteisesti ja patikkoa en harrastanut, kun monoa ei ole sinne tarkoitettukaan. :)
     
  15. vectoori

    vectoori Guest

    Vs: Mono-alusta

    Minä möin Ouluun viijelläkympillä orggiskyppiläisen, onkait se ollu halapa :D. Tuota toista en taijja niin halvalla antaakaan.
     
  16. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mono-alusta

    No niin nyt meni toinen niistä kylän kyppiläisistä ;D
     
  17. kk-sports

    kk-sports Venture Lite Ex: RS-vector, V-max 700.

    Vs: Mono-alusta

    Heti kun löytyy 1kpl huollettu ja miks ei hyväks simmitetty vakio iskari 50:llä, nin tänne vaan..tulee tarpeeseen..! :D
     
  18. Zombie

    Zombie Raskassointinen flyygeli

    Vs: Mono-alusta

    Oisko tuohon damageen hyviä vinkkejä, ettei uudestaan poikis, vaiko vaan kemppiliimalla kuten olikin? Nuo liukurungon vahvikkeet lienee laitettava rosterista, vai?
    Toisella puolella on itse liukurunko (taas) murtunut pukin kohdalta.
    Alustassa on vakio-kybi. Tosin meni hulto tonnin pitkäksi. eli voisiko siinä olla syy? Tuntui vaan niin hyvältä tuo alunen, ettei malttanut pysähellä huoltamaan ;D. No nyt on pakko.

    [​IMG]
     
  19. wasted years sleds.

    wasted years sleds. Well-Known Member

    Vs: Mono-alusta

    Tervetuloa monoalustojen ihmeelliseen maailmaan ;) ;D ;D. t. 7vuotta monoalustaisen rx-1 omistanut :)
     
  20. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: Mono-alusta

    Laitteleppa nimim. Elanpower hiukan viestiä tuosta vahvikesysteemistä kaveri on laitellut mm. mulle hyvin yksinkertaisen ja toimivan tuohon tarpeeseen.
     

Suosittele tätä sivua