Yamaha Phazer I-III

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä Laree, 12/3/06.

  1. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Eli nuo tuo miten ne on kuvissa on väärin? Äkkiähän minä nyt ne laitan oikeille paikoilleen kun on tullut harjoitusta purkamisesta ;D
    Osaatko sanoa tuosta kuvasta mihin ne tutit kuuluu ja mihin ei?

    - JSalok -
     
  2. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Vastaus itselleni. Tutit pitää olla juuri noin kuin tuossa kuvassa. Keskimmäisen päällä ja tyhjäkäyntisuuttimen päällä joka on vasemmassa putkessa. Eli tosiaan nyt ne on minulla väärin. Tarttee ottaa taas tänään pöydälle ja laittaa tutit paikalleen ja tarkistaa että kohojen akseli pysynyt paikallaan.

    - JSalok -
     
  3. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Nyt tämä menee kyllä jo yksinpuheluksi mutta menköön... :)

    Nyt on tutit taas oikealla paikalla. Eli yksi keskiputken päällä yksi tyhjäkäyntisuuttimen päällä.
    Käyntiin lähti taas ihan ok, vaikka se käynnistinarun vetohässäkkä pitää seuraavaksi laittaa kun ei meinaa vetää takaisin sitä narua ollenkaan.
    Heti käyntiin lähdön jälkeen matto ilmassa tuntui että ensimmäistä kertaa vastasi kaasuun ihan niin kuin pitää.
    Kun kävin uralla ajamassa niin kävi ja jotenkin eteni ryypyn kanssa, röpötti kuitenkin. Kun ryypyn laski niin jonkin matkaa tuntui toimivan ihan niin kuin pitääkin. Sitten alkoi hyytymään kunnes laittoi hetkeksi taas ryypyn päälle.
    Jotenkin minusta vain tuntuu että siltä loppuu bensa...? Mutta kuten olette huomanneet, en ymmärrä näiden 2-tahti vehkeiden päälle ihan hirveästi :-[
    Mikähän ihme sitä vielä vaivaa... ???

    Tuli mieleen siitä lohkon ja bensapumpun välisestä putkesta... Minulla nyt sattui olemaan sopivaa bensaletkua siihen väliin. Voiko siinä olla nyt vika, pitäisikö sen olla kovempaa?
    Voisiko siinä olla imusarjassa vuoto? Siihen imusarjaan tulee alapuolelta yksi letku. Mihin se menee ja mitä varten se on?

    Olen päättänyt että sen saan tuosta vielä pelaamaan... Joka purkamisesta oppii jotain uutta ;)

    - JSalok -
     
  4. TONI.L

    TONI.L Ei ou nyt kelekkoo

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Lohkon ja bensapumpun välinen putki pitää olla kovaa. Kampikampion imu vetää velton letkun tukkoon ja bensapumppu ei saa sykliään.

    Imusarjaan menevä letku on tuorevoitelun letku. Eli 2-T öljy kulkee sitä pitkin.
    Jos imupuolella on vuoto, pitäisi kierrosten hieman karkailla, kun kaasuläpän ohi pääsee ilmaa.
    Oletkos tarkastanut läppien kunnon? Läpät sijaitsevat sen imusarjan/kumikurkun takana.

    Katsoppas testilenkin jälkeen minkävärinen sytytystulpan kärki on. Eli älä käytä testilenkin aikana sitä ryyppyä.
    Tulpan pitäisi olla sellainen vaaleanruskea, jotta palaminen on "täydellistä". Valkea kuvastaa laihaa seosta ja musta taas rikasta seosta.

    Onko tulpat millaisessa kunnossa ylipäätään???
     
  5. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Kiitos Toni, eli yksi vika nyt ainakin on tuossa kampikammion letkussa. Se pitää vaihtaa.
    Tulpat on uudet mutta en ole osannut tarkkailla niitten näköä vielä. Aina oppii uutta :)
    Mitä niistä läpistä pitää tarkastaa? Mikä on huonon merkki ja mikä hyvän?
    En muista että olisi hirveästi karkaillut kierrokset, onhan ne välillä olleet vähän korkeat mutta oletin että voi johtua siitäkin kun käytän sitä vaijeria irti ja kiinni ja menee vähän eri korkeudelle...ehkä.

    Ainakin minä olen oppinut purkamaan ne kaasarit irti tuosta koneesta. Siinä ei mene enää kauaa aikaa ;D

    - JSalok -
     
  6. TONI.L

    TONI.L Ei ou nyt kelekkoo

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Tarkista läpistä että ne ovat tiivisti sitä läppärunkoa vasten. Eli hieman kun läppää painaa auki ja päästää irti niin ei saa jäädä rakoja rungon/läpän väliin.
     
  7. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Minun silmiin tuntui olevan kunnossa. Jostain Rotax sivulta löysin että laittaa vettä siihen kuppiin eikä pitäisi tulla läpi. Tiputti kyllä vettä läpi mutta ei ollut mitään sellaista joka silmällä näkisi. Kuinka tiiviit niitten pitää olla?

    Pitää hommata se kampikammioletku ja putsata lisää... Ei keksi muuta.

    - JSalok -
     
  8. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Ei vain lähde toimimaan...

    Eilen käyvin kaasareiden kanssa yhdellä oikealla motorsport pajalla puhdistamassa niitä. Sen verran olen oppinut nyt jo tarkistamaan että nyt se on selvästi rikkaalla. Aiemmin tuntui että bensa loppuu mutta nyt on tulpat ihan märkinä kun vähän aikaa käyttää ilman ryyppyä. Käyntiin se kyllä lähtee. Suihkuttelen brake cleaneriä ympäri joka paikkaan mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Toisaalta senhän pitäisikin näyttää ilmavuodot...?

    Mikä voi olla vikana että se saa liikaa bensaa... ???

    - JSalok -
     
  9. TONI.L

    TONI.L Ei ou nyt kelekkoo

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Olikos se bensa miten vanhaa, mikä siellä tankissa on??
     
  10. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Siellä oli useampi vuosi vanhaa bensaa tankissa mutta siihen päälle tuli 30 litraa tuoretta bensaa. Ja kun sinne kerran 30 litraa meni tuoretta bensaa niin ei siellä kovin paljon sitä vanhaa bensaa voinut olla. :D

    Bensasuodatin on vaihdettu, "impulssiletku" vaihdettu, bensapumppu huollettu, bensaletkut vaihdettu, uudet imukurkut, uudet tulpat. Eilen käytiin kaasarit läpi puoliammattilaisen kanssa ja puhdistettiin kaikki mm. paineilmalla. Nyt tosiaan pienen käytön jälkeen tulpat on ihan märät...

    - JSalok -
     
  11. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Siis mitä sä meet ruikkimaan sinne konehuoneeseen? Brake cleaneria vai, samalla saat sanoa hyvästit stefoille ja monille muillekkin kumiosille, tuota ainetta ei tosiaan ole tarkoitettu jokapaikkaan laitettavaksi.
    Pilottia voi suihauttaa.
     
  12. pz491

    pz491 Yamaha Phazer II -91

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    kaasarit voi puhistaa breik kliinerillä. :) stefoista ei oo takeita mutta en menis ruutaan sitä sinne.veä sonaxia kytkinpuolen stefaan niin näkkyy onko ilimavuotoja eli rupiaa käymään erillai jos kussee ;)
     
  13. Lumimies

    Lumimies Kalustoa päivitetään

    Vs: Yamaha Phazer I-III



    Noo, eipäs olla liika rajuja.
    Moniakin tiivisteitä olet tuolla jarruputsiaineella tuhonnu?
    On meinaan jarruissakin noita kumeja ja tiivisteitä, että eiköhän tuo ole ihan turvallinen aine.
    Korjatkaa toki jos olen väärässä, ja ootte tuolla saanu KUMIOSIA JA TIIVISTEITÄ rikki.
    Töissä pestään tuolla aineella suunnilleen kaikki, eikä ole tähän mennessä ollu haitallinen, kuin joillekkin MUOVIOSILLE, eli ajovalojen muoveille.
     
  14. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Juu meehän pesemään esim. moottorin sivut liuotipesuaineella tai tuolla brake cleanerilla muutama kerta ja anna seisoo vaikka kesä yli ja kas kummaa syksyllä stefat falskaa.
    Toki aineissa on eroa mutta taannoin oli ehdoton kielto nuiden aineiden käytöstä ainakin tuossa työpisteessä jossa olin, kas kun sattumoisin syksyllä tuli niitä konerikkoja ja kun koneet avattiin niin stefat oli hapertuneet.
    Jarrujen kumiosat on mitotettu esim.jarrunesteille, kaikki musta kumi ei sitäkään kestä.
     
  15. Lumimies

    Lumimies Kalustoa päivitetään

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Meillä moottorit pestään Wyrtin järeimmällä liuotinpesuaineella ja esim. jakopäät brake cleanerilla. Kummia stefoja moottorissa jos ei kemikaaleja kestä. Ja ei ole meillä tarvinnut kumeja ja stefoja vaihdella pesujen seurauksena. Toki onhan varmasti eroja...



    No joo taitaa männä ohi aiheen, ja mulle ihan sama. Ite pesen nuilla aineilla mitä mainitsin, muut tehköön kuten parhaaks näkköö.
     
  16. jabakanada

    jabakanada 5900 GLX

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    CRC penetraatioöljy ja WD-40 on aika soivia aineita jos meganisesti puhistaa ja Afrigan violettia halajaa.
     
  17. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Sanoin jo heipat noille tiivisteille koko koneessa. Sehän se mun kysymys oli :) Turha kai tuota konetta on enää käyntiin edes yrittää ;-) No yritän kuitenkin, mutta hiihtoloman jälkeen.
     
  18. Jsalok

    Jsalok Active Member

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Vanhan Phazerin käyntiongelma ratkesi sitten lopulta melko peruskeinoilla.
    Aluksi kaasareissa oli pitkän seisomisen jälkeen paskaa jota en saanut eka puhdistuksella pois. Lopulta yhdellä motorsport tallilla sain paineilmaa avuksi ja paskat pois kaasarista.
    Käyntiongelma jatkui ja se johtui siitä että bensanpinta oli liian korkealla. En ajatellut sitä koska kelkka oli toiminut aiemmin mutta pitkän seisonnan jälkeen ei. En ymmärtänyt miten se olisi siinä muuttunut :-[
    Sitten samassa kun säädin bensanpintaa niin ajattelin vielä varmuuden vuoksi vaihtaa tulpanjohdot jotka olivat melko huonossa hapessa, mutta huomasin äkkiä ettei niitä saa irti rikkoomatta puolasta. Uusi puola kiinni ja kelkka alkoi toimimaan ihan niin kuin pitää.

    Seuraavaksi kaipaankin sitten neuvoja mistä saan oikeanlaisia telaston iskareita ja mitä voisin tehdä noille etutolpille. Voiko niitä etuiskareita huoltaa, eli saako niihin enää mistään tarvittavia osia?

    Kiitos kaikille jotka auttoivat selvittämään asiaa. Nyt varmaan vähän vielä säädän sitä ilmaruuvia. Vielä ei ota kunnolla kierroksia ihan heti alussa mutta kun kierrokset vähän nousee niin sitten kyllä vetää ihan riittävästi tuolle alustalle ;D Olin ymmärtänyt että tuo viimeisin ongelma voisi myös johtua kytkimestä.

    - JSalok -
     
  19. TONI.L

    TONI.L Ei ou nyt kelekkoo

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    sanokohan joku joskus, että etuiskarit on joissakin sellaset mihin pysty öljyt vaihtamaan? Onko jollakin varmempaa tietoo.

    Telaston iskarit on kertakäyttökamaa, eli jos rikki niin uutta tilalle.

    Se kytkin kannaataa oikeesti herkistellä, vaikuttaa tosipaljon käyttäytymiseen.
     
  20. jutila

    jutila Jamaha ei pamaha

    Vs: Yamaha Phazer I-III

    Mulla on semmonen käry, että tolppakeulasten vakiotolpista ei pysty purkamaan/huoltamaan ku vmax4 tolpat ja EHKÄ joku 600vmax malli, exciter st? (nuihin vanhempiin srx, v-max srv en kyllä ota mitään kantaa ::) )
    Sitte jos on vaihettu öhläriä tai jotaki muuta jälkiasennuspumppua keulalle, niin pääsääntösesti onnistuu.
     

Suosittele tätä sivua