kelkalla tiellä ajaminen?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä pascat, 23/9/13.

  1. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Henkilökohtaisella tasolla kiinnostaa, että jos muutan täältä kairasta maalikylään, niin miten sieltä pääsis lähtemään porohommiin. Eli joutuuko sielä maalikyläsä tosiaan väläppäämään jonkun kärryn kanssa parin sadan metrin takia?
     
  2. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Jos noita päättäjiä ja liikennepoliittista keskustelua yhtään seuraa niin sinun pitää siirtyä kotoa metrolla tai raitiovaunulla työpaikkallesi (myös juna voidaan hyväksyä), josta tarpeetonta tyhjäkäyntiä välttäen siirryt työpisteeseesi. Suositellaan hybridiä tai ehkäpä jopa sähkökäyttöistä kelkkaa, myös poljettava käy. Etätyötäkin olisi aiheellista harkita.

    Ja mitä noihin porohommiin tulee niin piruako pitää siellä töissä niiden porojen kanssa melskata. Hakee kaupan pakastealtaasta niinkuin muutkin.

    ;D ;D ;D
     
  3. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Tai ala kasvattaan soijaa ja höpöheinää...
     
  4. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    No elä hyvä mies liian tiihviisti rakennethuun paikhaan muuta. Sopivasti ko valittet asuinpaikan niin kethään ei kiinosta jos sie ajat vaikka kilometrin tietä pitkin reitile. Poliisia saattas toki kiinnostaakki, vaan tämä nykymeno on siihen malliin "kohdallaan" että eipä täälä syrjemmässä tartte poliiseja paljon varoa (paitsi torstai-iltapäivisin kun LP ajaa pohjoseen).
    Ne on nämä säästötalkoot ja laitosten yhistelyt toimineet niin hyvin että tässä meijänki ohi menevällä pikitiellä olen nähny poliisit tänä vuonna kahesti, keväällä kävivät kattoon tulvaa ja nyt syyskesällä ajoivat vissiin "seku vain"...
     
  5. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    No se, miten minä näen tuon tankkausoption, on toisaalta jonkunlainen kädenojennus näihin kelkkahommiin, mutta toki, on siinä varmaa pyritty ajattelemaan myös noita mönkijäkuskeja.

    Ja ei tuota pykälää minun nähdäkseni pysty soveltamaan siten, että kelkalla olisi esimerkiksi Sodankylän S-marketin pihaan mahdollista ajaa, ainakaan ihan noin vain.

    Toki, jos se kelkkailija pystyy ihan oikeasti osoittamaan, että ajelee huuruilla, eikä taskussa todellakaan ole mitään muuta maksuvälinettä kuin se S-ryhmän kortti (siinä vaiheessa kyllä saatan suositella hommaamaan myös muun maksuvälineen, vaikkei se tehtävänkuvaani kenties kuulukaan), niin jonkunlaiseen etuvertailuun varmasti joutuu.. Ja jos ei mitään muuta vaihtoehtoa kertakaikkiaan ole, niin varmaan minä sinne tankille sen kaverin päästän.. toisaalta, saatan minä käydä hakemassa kaverille tyhjän polttoaineastian tuosta laitoksen tallilta ja kehoitan käyttämään sitä tankkaukseen. Mutta ei kannata tulostaa tätä kirjoitusta ja näyttää sitä ensimmäiselle konstulle, joka kyseiseltä reitiltä matkan pysäyttää ja tielläajosta moittii.. Voi olla, että maksulappu kourassa joutuu silti matkaansa jatkamaan.

    Mutta toisaalta minua kieltämättä hieman ihmetyttää, kuinka iso parku näinkin oudosta asiasta saadaan.. Otetaanpa verrokkiesimerkiksi nuo kilvettömät enskapyörät. Miten ihmeessä niitä tankataan, kun sinne huoltoasemalle ei välttämättä ajamalla pääsekään...?
     
  6. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    No jos asut semmoisessa talossa, josta ei kelkkauralle/-reitille muuten pääse, niin kyllä joudut kärryä käyttämään. Vaikka kuinka yritetään vääntää, niin en minä pysty näissä keskusteluissa lupaa tielläajoon antamaan, jos ei se liikenneympäristö, kuten tiestö, kevyenliikenteenväylät ym. sitä muuten mahdollista. Harmi, mutta näin se vaan pakkaa olemaan. Eihän moottoritien ylittäminenkään kävellen ole mahdollista, jos ei juuri siinä kohtaa ole sitä kevytväylää/siltaa/tunnelia.
     
  7. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Aikuset miehet kyselee yksittäiseltä kyläpoliisilta laintulkintoja niinkuin vastaamassa olis oikein korkein oikeus koko vahvuudessaan ennakkopäätöksiä antamassa.

    Aivan kun sitten kakan iskiessä tuulettimeen auttaisi meriselitys "muttaku se Nalle siellä voorumilla sano niin tai näin".
     
  8. Lynx700500

    Lynx700500 Well-Known Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Suomessahan ei saa edes pierasta jos siihen alkaa lupaa kyselemään. Järki käteen kaikilla ja hupia tiellä ei ajella. Mutta ainakin itse tulen nyt ja tulevaisuudessa sen 100 metriä ajamaan tiellä kelkalla ennen kuin pääsen metsätielle, ja sen jälkeen kilometrin jälkeen viralliselle reitille. Poliisin mielestä tämä on varmasti väärin, mutta itse en koe vääryyttä tekeväni koska pakoputkeni on vakio ja en huudata kelkkaa poskettomasti ihmisiä häiriten. Ajonopeuteni on turvallinen aina tiellä liikkuessani.
     
  9. valtteri saarijärvi

    valtteri saarijärvi Active Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Täälä eteläsuomessa kun kelkkailee niin joutuu pakosti ajamaan silloin tällöin tietäpitkin ja kotipihasta aina melkeen kilometri epäviralliselle reitille kerran ollaa poliisit huoltsikalla tavattu ja niille oli aivan ok että harrastetaan ja ajellaan. ja vaikka ne siitä sanoisikin niin en minä ainakaan harrastusta lopeta ;D aina siirtyny teitäpitkin ja niin tulen tekemään aina. tietenkin asiallisella ajotyylillä aina tiellä liikuttaessa.
     
  10. WSA

    WSA 600 SKS 136" Markoilla ostettu!

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    No hei, nyt ollaan suomessa...
    Täällä virkakoneiston tehtävä on hankaloittaa ihmisen elämää kaikin keinoin. Onhan tämä nähty niin monessa asiassa!
     
  11. napero3000

    napero3000 Commander ltd 900 -20

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Kylläpä se tuo Nalle taitaa olla ihan oikiassa noissa kommenteissaan.

    Poromies ja kelkalla tielläajo no just joo....
    No joo saako alkoholisti ajella kännissä autolla??? No miksei, sehän on diagnisoitu sairaus!
    Entä saakos työpaikalle oikaista moottoritien yli , jos se ittiään helpottaa?? NO kun pitäs kävellä pitemmästi!
    Tukkirekkaankinhan saa sitten lastata puuta niin paljon kun vaan jatketut tapit antaa myöten? NO tienais enempi!
    Ylinopeuttakin varmaan sitten saa ajaa, jos on hoppu? NO ku nukutti!
    Naapuriltakin saa varmaan hakia pinosta polttopuut jos omat on märkiä ja sen autonkin viedä kun pitää kauppaan päästä ja on jääkaappi tyhjä? NO ku en kehannu tehä halkoja, enkä jaksanu käyvä kaupassa!

    Eihän tässä tuo "poromies" muutakun yrittää oman mukavuutensa vuoksi kiertää lakia.

    Ihan minun puolestani tuon tiellä ajamisen voisi sallia melkein kaikkialla, esim 30km/h rajoituksella, ja sellaisella sanktiolla, ettei niitä rikottaisi. Esim kelkka valtiolle+kortti pois ja pirunmoiset sakot. Ja noilta teineiltä ,ihan iästä riippumatta, B-kortin viivästyminen vuodella parilla vois olla hyvä sanktio.

    Mutta tuommoistahan tämä sosiaaliyhteiskunta ei sulata, jollakinhan voisi alkaa ahistaan ja sitten kulut nousee kun tarvitaan kaikenmaailman sosiaaliterapiaa, psykiatria jne. Joten valitaan helpåin tie ja syytetään vaan poliisia, eiks jee?


    Ideaali maailmassa ei tarvitais sääntöjä eikä niiden valvojia. Mutta kun ei ihan siellä vielä olla, niin josko koitettas olla ees jonakin ja jos on pakko ajella tiellä niin tosi nätisti.
     
  12. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Harvassa on ne kerrat kun itse tajuan mitä Nalle ajaa takaa ja vielä harvemmassa on ne millon oon samaa mieltä mutta nyt kyllä täytyy olla. Minusta tuo tiellä ajaminen kelkalla on yhtä simppeli homma kuin ylinopeus tai punaisia päin kävely tai mikä tahansa, siinä punnitaan omia haluja ja todellisia tai kuviteltuja tarpeita lainsäätäjää vastaan ja jos käry käy niin sitten nostetaan käsi ylös virheen merkiksi, laitetaan seteliä tiskiin ja jatketaan elämää. Ei se kovin hankalaa ole.

    Edelleenkään täältä foorumilta ei saa muuta kuin "huulien läpyttelyä" jos juridisia laintulkintoja tahtoo. Ei näillä täällä kirjoitetuilla mielipiteillä ole mitään väliä siinä vaiheessa kun se sinipukunen herrasmies pysäyttää keskustelemaan. Sitä tulkintaa tehdään sitten sen herrasmiehen kanssa ja jos ei olla samaa mieltä haetaan sitä tulkintaa käräjäoikeudesta. Kannattaa kyllä sitä ennen kysästä asianajajalta vinkkiä jos sille tielle haluaa lähteä. On se poliisi ollut joskus väärässäkin, ihmisiä sielläkin.

    Mitä tulee tiellä ajamisen sallimiseen, olen täysin samaa mieltä. Kelkalla tiellä ajamisen kieltämiselle ei ole muita loogisia syitä kuin kieltämisen ilo ja/tai tuntemattoman pelko. Isossa maailmassa sekin onnistuu mutta isossa maailmassa onnistuu kaikessa liikenteessä niin moni asia niin paljon paremmin kuin täällä. Kumma kun ei pidä joltakin paikalliselta konstaapelilta hakea passiin leimaa että saa naapurikaupungissa käydä.
     
  13. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Minä oon ajellu vuosikaudet kelkalla tietä myöten kylän läpitte, että uralle pääsee.En ole kysyny että saako vaiko eikö,enkä pelänny että mitä miliisit sanoo asiaan. Toki muutaman kerran pysäytetty ja kysytty että mihin luulet olevasi menossa? Tähän vastannut että luultavasti kelkkailemaan. Eipä siinä sen kummempaa ole tarvinnu selitellä.
    PS. Muistakaa lapset kun juovuspäissänne ajelette ni tien vasentalaitaa hissukseen ja sisävalo päällä!!
     
  14. karppinen

    karppinen Expedition 600 sdi

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Ja minä kun oon ollut siinä uskossa että poromies saa ajella kelkallaan missä tahansa karvahattu päässään ja tunturissa myös tuiterissa ja astua porojaan. Mutta ilmeisesti asia ei näin olekkaan
     
  15. Luuseppä

    Luuseppä SR Viper Turbo, Nytro Turbo Mtx

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    "Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistaan". - Vänrikki Koskela Rahikaiselle Tuntemattomassa.

    Näin minäkin olen ajatellut asian menevän.
     
  16. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Saman huomioinu monessa muussakin asiassa mitä täällä nettipoliisilta kysellään... ;D
     
  17. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Hmm,

    Meikä kyseli tuosta bensiskäynnistä lähinnä mielipidettä, en laintulkintaa. Koko pykälä on sinänsä hölmö ja jättää liikaa tulkinnanvaraisuuksia. Parhaimmillaan laki on selkeä, siis mikä tahansa laki. Sielä sanotaan näin saat tehdä ja näin et. Mutta valitettavan usein noissa jää turhan paljon virkavallan ja lakia noudattavan tai noudattamatta jättävän kansalaisen vastuulle.

    Muutoinhan tämä laki on kohtalaisen selkeä.

    - Tiellä ei kelkalla saa ajaa missään tapauksessa.
    - Poikkeuksena maasto -tai vesistöolosuhteet, joiden takia on pakko käyttää tietä.
    - Tällöin käytetään tien auraamatonta osaa ( ojaa tai penkkaa ) ja tarpeellista varovaisuutta.

    Muuten tielle ei ole asiaa, ei poromiehillä, ei papeilla, ei narkkareilla eikä siis kellään...
     
  18. znood

    znood Guest

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    Mä olen sitä mieltä että kelkalla voi ajaa missä vaan kunhan ei aja ihmisten nurkissa, taimikoissa, myös tiellä... jne.
    Jos joku pahoittaa mielensä mun kelkalla ajamisista niin se on sen oman pään sisällä. Samoista paikoista voi yhtä hyvin ajaa valkokilpimönkijällä, enskalla, autolla jne laillisesti aiheuttamatta elitistipahennusta. Siitä voi jopa maksaa "uralupamaksua" että saa ajella menemään. Tämä on mun mielipide, eikä tarvi sitten vetää herneitä nenään.
     
  19. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    No jos mielipidettä kysyt, niin minun mielestäni "Jäsen A" ei ole oikeutettu ajamaan S-marketin pumpulle ihan noin vain tuolla perusteella. Se, että sillä ei ole muita maksuvälineitä kuin S-ryhmän kortti taskussaan ei asiaa muuta.. Ja miksi ei muuta? No, jos siis minun mielestäni olisi ok, että Jäsen A ajelee pelkän maksukortin turvin pitkin Pyssykylän keskustan teitä haluamalleen polttoainetankille ja se poliisin ominaisuudessa sallittaisiin minun mieleni mukaisesti, niin arvaappa vain, olisko pian joku A:n tunteva "Jäsen B" yrittämässä samaa temppua vaikkapa Rovaniemellä, selityksenään se, että taskusta ei kertakaikkiaan löydy mitään muuta kuin se Erottajan Shellin maksukortti ja kun "tämä kerta on Sodankylässäkin poliisin mukaan sallittua, niin silloin sen pitää olla sallittua täälläkin".

    Onneksi minun mielipiteelläni ei kuitenkaan ole merkitystä tässä asiassa.

    Mutta jos säädetään laki, että maantiellä kelkalla ajaminen on sallittua, niin itsekin lupaan kyllä ajella tiellä, se on varma. Ja tankille ajan varmasti sinne, missä on halvin bensa.
     
  20. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: kelkalla tiellä ajaminen?

    No tuota... Jos se tokka päättää lähteä pakenemaan pitkin teitä, niin kai teillä nyt alan ammattilaisina on keinonne saada se tokka kiinnikin???

    Minä luulen, että mikäli se porotokka on luonteeltaan sellainen, että se suinpäin ryntäilyllään muodostaa vakavaa vaaraa muille tienkäyttäjille, niin eiköhän paikallaolevilla alan ammattilaisilla ole pikemminkin velvollisuus paitsi yrittää saada se vaaraa aiheuttava elementti poistettua sieltä tienpäältä, mutta myös alkaa varoittamaan muita tienkäyttäjiä tästä vakavasta vaaratilanteesta.

    Näin uskoakseni paikalle hälytetty poliisikin toimisi.. Ja jos se tokka riehuu ihan oikeasti niin pahasti, että siitä on ihmisille vaaraa ja poliisin virkatehtävä muutenkin edellyttää viipymätöntä paikallesiirtymistä, niin silloin poliisi voi sinne paikalle tulla vaikka kelkalla tietä pitkin ajaen.

    Mutta valitettavasti laki ei tunne sellaista käsitettä, kuin "mukavin mahdollinen tapa".. Eli se ei edelleenkän käy, että kun esimerkiksi poromiehellä on olemassa se reitti tai ura, jota pitkin voi ihan oikeasti sinne ettohommiin karauttaa, niin aikaa ja vaivaa sästäkseen hän voisi kuitenkin oikaista yleisiä teitä pitkin.. Ja kun nyt kerran joku varmasti keksii tähän itkeä, ettei kukaan nyt tuolla tavalla toimi, niin onpahan siitäkin valitettavasti esimerkkiä karttunut vuosien varrelta. Ei tuollainen karvalakkiukon "ohjaama" Summitti näytä kovin fiksulta laitokselta, kun se paahtaa kilometri kaupalla, toistasataa lasissa yleiseen liikenteeseen tarkoitettua maantietä pitkin vastaan.

    Ja edelleenkin, jos ei liikenneympäristö mahdollista sitä kelkalla omasta pihasta lähtöä, niin silloin se on kuskattava kärryllä. Harmi, mutta näin se vaan on.

    Ei muuta, ku alkakaa vaikuttamaan tuohon tieliikennelain muokkaukseen, kun kerran sille tielläajelulle oikeasti on noin suuri tarve olemassa.
     

Suosittele tätä sivua